کافه داری در ترکیه و راه اندازی یک کسب و کار جدید

قبلا در چندین مقاله در مورد کار در ترکیه برای شما عزیزان نوشته ایم، حال قصد داریم در این مقاله در مورد کافه داری در ترکیه و راه اندازی یک کسب و کار جدید در ترکیه به شما توضیحاتی بدهیم، سعی می کنیم که مزایا و معایب های اینکار را برای شما شرح دهیم، اگر هم قصد خرید خانه در ترکیه و یا نیاز به مشاوره در این زمینه دارید با ما تماس بگیرید.

بسیاری از مهاجران ایرانی که به کشور ترکیه سفر می کنند برای اشتغال و راه اندازی کسب و کار، فکر راه اندازی رستوران و کافه هایی با سبک و غذا های ایرانی را دارند. این رستوران ها و کافه های ایرانی در این کشور مشتریان زیادی ندارد ولی با این حال افراد زیادی به فکر تاسیس اینگونه کافه های هستند. اگر شما هم به عنوان مهاجر قصد رستوران و کافه داری در ترکیه را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اشتغال در ترکیه

برای اشتغال به کار در این کشور دو راه پیش روی شما قرار گرفته است. در روش اول شما باید کارفرمایی را در این کشور بیابید که خواهان جذب شما به عنوان یک نیروی کار باشد، فرد مورد نظر باید شما را در وزارت کار و امور اجتماعی این کشور تایید کند. در روش دوم شما به طور مستقیم نسبت به دریافت کار از طریق سفارت یا کنسولگری کشور ترکیه  اقدام می نمایید. این پروسه به طور معمول حدود ۳۰ روز به طول خواهد انجامید. اگر موفق به کسب اجازه ی کار در کشور ترکیه شوید، بر طبق قوانین این کشور، با مشخص شدن کارفرما در جایی معین مشغول به کار خواهید شد. پس از گذشت یک سال اگر هم چنان دو طرف به ادامه ی همکاری علاقه مند باشند، می توان نسبت به تمدید اجازه ی کار اقدام نمود. اجازه ی کار تمدید شده تا سه سال زمان خواهد داشت. نکته ی حائز اهمیت در این خصوص  هوشیاری در مورد تاریخ اتمام اجازه ی کار است. بدین منظور ۱۵ روز قبل از باطل شدن اجازه ی کار خود نسبت به تمدید آن باید اقدام کنید.

مزایای رستوران و کافه داری در ترکیه

راه اندازی رستوران در این کشور مزایای خود را دارد، افراد ترک رفتن به کافه ها و رستوران ها را امری بسیار عادی می دانند و حتی خیلی از آنها غذای خود را بیرون از خانه میل می کنند و بسیاری از ملاقات های کاری در رستوران ها و کافه ها صورت می گیرد، اگر شما در ترکیه کافه و رستورانی راه اندازی کنید بی شک بدانید که سود بسیار بالایی به شما می رسد.

معایب رستوران و کافه داری در ترکیه

رستوران و کافه ایرانی در ترکیه معایب خود را دارد، اولین عیب آن محبوب نبودن آنهاست یعنی اگر شما این حرفه را راه اندازی کنید به اصطلاح خاک خوری اولیه را دارد ولی پس از آن توقع مشتری های زیادی را نداشته باشید و یا عده ای را که کافه و رستوران شما را به عنوان پاتوق خود انتخاب کنند. علاوه بر این ها کافه و رستوران نیازمند مدیریت ۲۴ ساعته است پس اگر این توانایی را در خود نمی بینید از تاسیس این حرفه صرف نظر کنید.

مجوز راه اندازی رستوران در ترکیه

یک رستوران نیاز به مکان مناسب دارد و مانند هر شرکت دیگر باید در این کشور ثبت شود. برای ثبت رستوران باید از Turkish Trade Register اسناد خاصی دریافت کنید و روند ثبت آن را انجام دهید. پس از آن نوبت به گرفتن مجوز می رسد. این مجوز مخصوص رستوران است و هدف از آن این است که حقوق مصرف کننده رعایت شود و در  عین حال کسب و کار مطابق با قوانین زیست محیطی انجام شود. رعایت بهداشت در رستوران ها بسیار مهم است و رستوران دارها باید آن ها را رعایت کنند در غیر این صورت جریمه های نقدی و حتی خطر پلمپ شدن رستوران را در پی خواهد داشت. کشور ترکیه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند از این رو مردم به دنبال فعالیت هایی هستند که به گردشگری مربوط شود و رستوران نیز از این نوع فعالیت ها به حساب می آید و بیشتر افراد خارجی تاسیس کنندگان رستوران ها هستند.

نکاتی برای راه اندازی رستوران در ترکیه

در اولین قدم شما باید مکان مناسبی برای تاسیس رستوران خود در نظر بگیرید، مکانی که در منطقه ی توریستی واقع شده باشد و رفت و آمد زیادی در آن صورت بگیرد شهر استانبول ،آنکارا و ازمیر نیز شهر های مناسبی برای این تجارت هستند. باید توجه داشته باشید اگر قصد اخذ مجوز دخانیات و یا مشروبات الکلی را دارید باید محل خود را در ۱۰۰ متری مدارس و مساجد قرار دهید. برای اخذ نمایندگی های معروف باید شرایط آن ها را بپذیرید و مطابق با آن عمل کنید برای مثال برندی در قرار داد خود ذکر می کند که ماهی ۳ درصد از فروش خود را به آن برند واریز کنید یا متراژ مغازه شما باید تا یک حدی باشد و هر قانونی که آن برند تبیین کند. همچنین برای راه اندازی رستوران در ترکیه باید در نظر داشته باشید که برای مدیریت رستوران یادگیری زبان ترکی از الزامات است و ثبت رستوران و فرآیند مجوز نیز باید انجام شود لازم به ذکر است که فرآیند اخذ مجوز از ایران کمی راحت تر و هزینه های دکوراسیون و سرقفلی از هزینه های اقتتاح است همچنین مالیات پرداختی شما بیست درصد از سود ماهیانه ی شما است. با ثبت شرکت خود می توانید اقامت کاری ترکیه را دریافت کنید و پس از یکسال درصورتی که سود مطلوبی بدست آورید می توانید از بانک های ترکیه کردیت (اعتبار) بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: