شرایط و هزینه تحصیل در آلمان به چه صورت است؟

برای متقاضیان تحصیل در آلمان این سوال مطرح می گردد که شرایط و هزینه تحصیل در آلمان به چه صورت است و چگونه می توان به چنین موقعیتی دست یافت؟ برای نیل به این هدف نیاز دارید تا ویزای تحصیل در آلمان یا همان ویزای تحصیلی را دریافت کنید.

اخذ این ویزا بستگی به شرایط و هزینه هایی دارد که باتوجه به رشته انتخابی و دانشگاه مورد نظرتان تعیین می گردد با این حال حداقل و حداکثر میزان هزینه های مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیل در آلمان فاصله چندانی با یکدیگر ندارند و شما در صورت جمع شرایط می توانید به کسب اقامت موقت در این کشور امیدوار باشید.

مهاجرت به آلمان

تحصیل در آلمان

آلمان یک کشور صنعتی و پهناور در قاره اروپاست که با کشورهای زیادی مانند دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک، هلند و دریای بالتیک مرز مشترک دارد. نیاز این کشور به نیروی متخصص در حوزه علم و صنعت غیر قابل انکار است چرا که به عنوان یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان شناخته می شود و برترین صنعتگران جهان را به خدمت گرفته است.

سطح علمی بسیار بالا و همچنین دانشگاه های رایگان (و دانشگاه هایی که هزینه تحصیل در آن ها بسیار پایین است) رغبت دانشجویان ایرانی و بسیاری از دانشجویان سایر ملل برای تحصیل در این کشور را افزایش می دهد.

توجه بسیار جدی کشور آلمان به نیروی متخصص نیز باعث شده است تا انگیزه این کشور برای جذب دانشجویان مستعد که حرفی برای گفتن در حوزه علم و صنعت دارند افزایش یابد.

تحصیل در آلمان در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. برای تحصیل در آلمان می توانید از طریق سه دسته از موسسات علمی یعنی دانشگاه ها، موسسات عملی و کاربردی و همچنین کالج هنر، فیلم و موسیقی اقدام کنید.

اغلب دانشگاه ها به صورت دولتی هستند اما بخشی از آن ها نیز به صورت خصوصی اداره می شوند. دانشکده های فنی و حرفه ای در این کشور حرف اول را می زنند. اگر توانایی پرداخت هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی را ندارید می توانید برای عضویت در دانشگاهای فدرال تلاش کنید.

دانشجویان محصل در آلمان

دوره زبان آلمانی

قطعا می دانید که تحصیل در هر کشور با زبان رسمی همان کشور یک برگ برنده است که باعث می شود تا هزینه های تحصیل برای شما به شدت کاهش یابد. این موضوع در خصوص تحصیل در آلمان نیز صدق می کند. اگر به زبان آلمانی مسلط شوید می توانید در دانشگاه های رایگان این کشور ثبت نام کنید.

البته برخی از دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند نیز رایگان هستند اما تعداد آن ها بسیار محدود است و رقابت سختی نیز برای دست یافتن به آن ها وجود دارد بنابراین پیشنهاد ما این است که در دوره زبان آلمانی شرکت کرده و به این زبان برای تحصیل در آلمان مسلط شوید.

شما برای ورود به دانشگاه های رایگان و آلمانی زبان نیاز به سطح C1 دارید. البته برای اینکه بتوانید در دوره های زبان آلمانی که در کشور آلمان و برای دانشجویان بین المللی برگزار می شود شرکت کنید باتوجه به درخواست دانشگاه مورد نظر و مقطع شما باید حداقل به یکی از سطوح B1 یا B2 مسلط باشید. بنابراین نمی توانید آموزش زبان آلمانی را از همان سطح ابتدایی شروع کنید. هزینه آموزش دوره آلمانی برای تحصیل در کشور آلمان نیز از 4.700 الی 5.600 متغیر است.

تحصیل در مدارس آلمان

تحصیل در آلمان صرفا ویژه دانشجویان بین المللی نیست بلکه در برخی از شرایط مشمول فرزندانی واقع می شود که به همراه پدر و مادر خود به این کشور مهاجرت کرده اند. مدارس کشور آلمان به صورت ایالتی اداره می شوند و دولت آلمان دخالت چندانی در شیوه آموزش و پرورش ندارد. مدارس نیز در این کشور به سه دسته مدارس آلمانی زبان، مدارس انگلیسی زبان و مدارس دو زبانه تقسیم می شوند.

هزینه تحصیل در مدارس آلمانی زبان بسیار پایین است به گونه ای که به عنوان مدارس رایگان آلمان شناخته می شوند اما هزینه تحصیل در مدارس انگلیسی زبان بالا بوده و اصولا مشمول پرداخت هزینه های مدارس خصوصی است.

در این میان مدارس دو زبانه مقرون بصرفه تر هستند. اغلب ایرانیان مقیم آلمان نیز فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام کرده اند. در مدارس دو زبانه، زبان مادری کودکان نیز به آن ها آموزش داده می شود.

تحصیل رایگان در آلمان

شرایط و هزینه تحصیل در آلمان در دوره کارشناسی

مقطع کارشناسی اولین مرحله حضور در دانشگاه است. اگر در کنکور سراسری ایران پذیرفته شوید نیازی به حضور در آزمون ورودی دانشگاه های آلمان ندارید، اما اگر در کنکور سراسری ایران شرکت نکرده اید باید در آزمون ورودی این کشور برای حضور در دانشگاه قبول شوید. البته برخی از رشته ها نیاز به پذیرش در آزمون ورودی دارند که از جمله آن ها می توان به رشته پزشکی اشاره کرد.

مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی به میزان شش الی هشت ترم است. اگر نتوانستید در این مدت دوره کارشناسی را به اتمام برسانید بعد از آن باید مجوز لازم را برای تمدید ویزای تحصیل در آلمان کسب کرده و به ادامه تحصیل برای یک ترم دیگر بپردازید. شما باید گواهی مقاطع 12 ساله ایران را هم به مدارک لازم ضمیمه نمایید و در صورت عدم پذیرش در کنکور سراسری، آزمون فاندیش و دوره زبان آلمانی را با موفقیت در این کشور پشت سر بگذارید.

محبوب ترین رشته های دوره کارشناسی برای تحصیل در آلمان، رشته های علوم مهندسی مکانیک، زیست شناسی، علوم زیست و محیطی، اقتصاد و علوم کامپیوتر است. مدارک لازم برای حضور در مقطع کارشناسی در کشور آلمان عبارتند از:

  • کپی پاسپورت معتبر
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی) به همراه ریزنمرات
  • قبولی در دانشگاه سراسری (قبولی در مقطع کارشناسی روزانه و یا شبانه)
  • مدرک دوره زبان آلمانی و یا انگلیسی (با توجه به زبان رشته تحصیلی)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • رزومه تحصیلی
  • ارائه گواهی تمکن مالی، به طوری که نشان دهد شما از نظر مالی در وضعیت مطلوبی قرار دارید. (این مبلغ توسط دانشکده ای که انتخاب کرده اید تعیین می شود)

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و در کشور آلمان چندان بالا نیست. البته اگر بتوانید در دانشگاه های دولتی پذیرفته شوید میزان هزینه های شما به شدت کاهش می یابد. اصولا شهریه دانشگاه های دولتی تقریبا 450 یورو و هزینه دانشگاه های خصوصی نیز به صورت میانگین 3000 یورو است.

دانشگاه های آلمان

شرایط و هزینه تحصیل در آلمان در دوره کارشناسی ارشد

در همه کشورها میزان دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد به شدت افزایش می یابد. به همین علت در کشور آلمان نیز شاهد افزایش دانشگاه هایی هستیم که به زبان انگلیسی تحصیل می کنند البته در سال های اخیر تعداد دانشجویان داوطلب برای شرکت در دوره های آلمانی نیز به شدت افزایش یافته اند.

اغلب دانشگاه های آلمان در رنکینگ های جهانی به رتبه های مناسبی دست یافته اند و این امر در کنار هزینه پایین تحصیل در آلمان سبب شده است تا به یک کشور محبوب برای دوستداران علم و دانش تبدیل شود.

شما باید در این مرحله درخواست اپلای دهید. بررسی درخواست شما مشمول پرداخت هزینه ای کمتر از 50 یورو می باشد. شما می توانید چندین دانشکده را برای افزایش شانس خود انتخاب کنید. مدارک مورد نیاز را باید بدون نقص و باتوجه به شرایط مقرر از جانب دانشگاه مورد نظر بارگزاری نمایید. اصولا مدارک ذیل برای پذیرش در دانشگاه های آلمان در دوره کارشناسی ارشد مورد نیاز هستند:

  • گواهی دوره دیپلم به همراه ریزنمرات (ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی به همراه ریزنمرات آن (ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • مدرک دوره کارشناسی به همراه ریزنمرات (ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی در سطوح مورد نیاز (با توجه به رشته مورد نظر)
  • روزمه تحصیلی که باید به زبان انگلیسی یا آلمان تهیه شده باشد
  • توصیه نامه تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • تمکن مالی (در صورت درخواست دانشگاه)
  • کپی پاسپورت امضا شده (صفحه اول)

خوشبختانه هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در آلمان نیز بسیار پایین است و می توان گفت در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی در زمره ارزان ترین کشورها برای دانشجویان بین المللی قرار می گیرد. در این مقطع با دو نوع رشته مواجه هستیم. برخی از رشته ها، Consecutive بوده و با رشته انتخابی فرد در مقطع کارشناسی مرتبط هستند.

هزینه تحصیل در این رشته ها برای دانشجویان بسیار پایین است و شهریه دانشگاه نیز نزدیک به رایگان است اما رشته های Non-consecutive اینگونه نبوده و مشمول پرداخت برخی از هزینه ها می شوند. هزینه تحصیل در رشته های غیرمرتبط به صورت میانگین 500 یورو است.

مزایای تحصیل در آلمان

شرایط و هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دکترا

تحصیل در کشور آلمان آن هم در مقطع دکترا یک افتخار بزرگ است که نصیب هر کسی نمی شود. اگر چنین تصمیمی گرفته اید مطمئن باشید در حال برداشتن یک گام مهم و موثر در آینده شغلی خود هستید. مقطع دکترا در کشور آلمان به صورت معمول سه تا چهار سال به طول می انجامد اما برخی از پروژهای مهم یک دانشجوی دکترا را وارد سال پنجم نیز می کند که در این شرایط نیاز است تا ویزای تحصیل خود را تمدید کنید.

در این خصوص به یک استاد به عنوان سوپروایزر نیاز دارید. اگر بتوانید نظر یکی از اساتید دوره دکترا را جلب کنید شک نداشته باشید که موفقیت بزرگی نصیب شما شده و بعد از این همه چیز بستگی به تلاش شما برای تکمیل مدارک مورد نیاز دارد. خبر خوب اینکه تحصیل در آلمان برای دوره دکترا به هیچ وجه مشمول پرداخت شهریه نیست و شما صرفا باید هزینه های زندگی در این کشور را پرداخت کنید.

مهمترین مدارکی که برای شرکت در مقطع دکترا نیاز دارید موارد ذیل هستند:

  • نامه تاییدیه استاد سوپروایزر
  • مدارک تحصیلی قبلی
  • تاییدیه اعتبار مدارک تحصیلی
  • توصیه نامه از دو استاد قبلی

هزینه زندگی دانشجویی در کشور آلمان

همانطور که از مطالب فوق مشخص شد هزینه تحصیل در آلمان باتوجه به درصد بالای دانشگاه های دولتی چندان بالا نیست اما هزینه زندگی دانشجویی در کشور آلمان را هم باید مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم به صورت واضح تر به بررسی شرایط و هزینه تحصیل در کشور آلمان اشاره نماییم.

هزینه اقامت شما یکی از موارد مهم برای بررسی این مسئله است. نوع اقامت شما ممکن است یکی از موارد ذیل باشد که هر کدام دارای هزینه های متفاوتی است:

  • خوابگاه: 160 الی 360 یورو در ماه
  • فلت های اشتراکی: 150 الی 350 یورو در ماه
  • اجاره خانه نقلی یا اتاق شخصی: حداقل 400 یورو در ماه

هزینه استفاده از خدمات رفاهی نیز به صورت ماهانه تقریبا 214 یورو است. تردد ماهیانه چیزی در حدود 70 یورو هزینه دارد و تهیه یک وعده غذای معمولی نیز به صورت میانگین 10 یورو است. هزینه بیمه درمانی از 110 یورو الی 190 متغیر است.

هزینه خرید کتاب و لوازم التحریر برای هر دانشجو تقریبا 20 یورو در ماه می باشد. هزینه تلفن و اینترنت در هر ماه برای یک فرد کمتر از 35 یورو می باشد اما هزینه آبونمان برای یک ساختمان 85 متری تقریبا و به صورت میانگین چیزی در حدود 221 یورو در ماه است که اگر در خوابگاه یا فلت های اشتراکی زندگی کنید این هزینه نیز به شدت کاهش پیدا می کند.

دانشجوی تحصیل در آلمان

در کنار مواردی که در فوق بیان گردید هزینه های دیگری نیز در طول تحصیل بر انسان تحمیل می شود با این حال هزینه های مربوط به اقامت، تردد و خوراک روزانه به عنوان مهمترین هزینه های موجود در زندگی هر فرد بخصوص دانشجویان داخلی و بین المللی شناخته می شوند.

البته شما به عنوان دانشجو می توانید ساعات محدودی را با توجه به مقطع تحصیلی خود به کار دانشجویی نیز مشغول شوید که یک کمک هزینه مناسب در طول زندگی تحصیلی در آلمان محسوب می شود.

اگر هنوز دقیق نمی‌دانید که چه راهی برای تحصیل در خارج از کشور برای شما مناسب است و نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید به راحتی فرم زیر را پر کنید تا در کمترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و مشاوره رایگان و تخصصی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: