به چه کاری در ترکیه مشغول شویم؟

شاید برای شما سوال شده باشد بعد از اینکه به ترکیه مهاجرت کردید به چه کاری در ترکیه مشغول بشویم؟ یا چه مشاغلی در ترکیه درآمد بالایی دارند؟ و یا حتی چه مشاغلی را می شود به آسانی بدست آورد؟ و چه مهارت هایی برای بدست آوردن کار در ترکیه نیاز است؟ خب قطعا این ها سوالات مهمی هستند که برای شما پیش میاد در قبل و حتی کمی بعد از مهاجرت به ترکیه. ما سعی می کنیم تا جایی که می شود ساده و دقیق در این مقاله به این مسائل بپردازیم، البته از یاد نبرید که در مقاله تحت عنوان ویزای کاری در ترکیه به نحوه گرفتن اجازه کار پرداختیم.

چه مشاغلی در ترکیه وضعیت بهتری دارند؟

همه می دانند در همه جای دنیا پیدا کردن شغل و داشتن امنیت شغلی یکی از مهم ترین فاکتور های استاندارد زندگی می باشد، باید بدانید که کشور ترکیه از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و آمار بیکاری در این کشور خیلی پایین است و شما می توانید با توجه به علاقه و توانایی های کار در ترکیه را پیدا کنید. اما دانستن دو نکته حائز اهمیت است، اول آنکه شما به عنوان یک فرد خارجی باید اجازه کار را قبلا از وزارت کار این کشور دریافت کرده باشد و دوم آنکه تا حدود قابل قبولی باید زبان استانبولی را صحبت کنید، متاسفانه با وجود سرمایه گذاری های فراوان دولت ترکیه در زمینه فراگیری زبان انگلیسی در این کشور، کماکان وضعیت این مساله خوب نیست و شما برای پیدا کردن کار حتما باید استانبولی بلد باشید.

کار در ترکیه با معلمی زبان انگلیسی

یکی از بهترین زمینه های شغلی که اتباع خارجی به راحتی می توانند در آن مشغول به کار شوند آموزش زبان در ترکیه است، البته این مساله به زبان انگلیسی محدود نمی شود اما خب قطعا مثل هر جای دیگری متقاضای یادگیری انگلیسی بیشتر است. پس اگر به زبانی مسلط هستید این گزینه را از یاد نبرید. کار در ترکیه با این مهارت آسان است.

کار در حوزه گردشگری ترکیه

همه می دانیم که یکی از راه های کسب درآمد کشور ترکیه حوزه گردشگری است و هر ساله این زمینه بزرگتر می شود و رشد می کند، شرکت های زیادی به دنبال استخدام افرادی به عنوان تور لیدر و یا رزرواسیون هتل هستند اگر شما به این دسته از شغل ها علاقه دارید می توانید برای استخدام در این شرکت ها اقدام کنید. لازم به ذکر است که در این نوع مشاغل باید فرد گرم و صمیمی به نظر برسید و بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید. نحوه استخدام در این شرکت ها نیز کار دشواری نیست فقط کافی آگهی های استخدام در سایت ها و یا جای دیگر را مشاهده کنید و به دنبال آن بگردید.

کار در ترکیه با طراحی وبسایت

اگر شما در ایران و یا حتی در ترکیه موفق به یادگیری طراحی و راه اندازی سایت شدید پس بهتر است اولین گزینه طراحی سایت را انتخاب کنید. در این روش شما محدود به فرد و سازمان خاصی نیستید و می توانید با چند نفر کار کنید. راه اندازی سایت در هر کشوری شغل موفقی است و اگر شما نیز قصد کار در ترکیه را دارید بهترین راه سایت و سایر مشاغل اینترنتی است.

مشاغل غیر مجاز برای خارجیان در ترکیه

قوانین کشور ترکیه می گویند که اتباع خارجی در زمینه: آرایشگری، نگهبانی، سرایداری، عکاسی ،خوانندگی ، تولیدی های پوشاک ،رانندگی و کارگری نمی توانند فعالیت کنند. همچنین حوزه سلامت و بهداشت نیز از اصلی ترین شغل غیر مجاز برای خارجیان در ترکیه محسوب می شود، طبق قوانین این کشور اتباع خارجی در علوم پزشکی و پیرا پزشکی نمی توانستند فعالیت کنند همچنین دندانپزشکی ،داروسازی و پرستاری. اما در سال ۲۰۱۱ مصوبه ای صادر شد که طبابت جز مشاغل خارجی ها محسوب می شد و در پرستاری و دیگر مشاغل بهداشتی با رعایت قوانینی اتباع خارجی می توانند فعالیت داشته باشند.

کار در ترکیه نیازمند مجوز کار است.

همانطور که قبل تر در این مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم، یکی از دو شرط اصلی کار در ترکیه داشتن مجوز کار در ترکیه است، انواع این مجوز ها در ترکیه به عبارت زیر است:

 

  •     مجوز کار مستقل: مجوز کار مستقل مربوط به آن دسته از شهروندان خارجی است که تمایل به ایجاد کسب و کاری مستقل در کشور ترکیه را دارند. دریافت این نوع مجوز کار مشروط بر رعایت شرایط رو به روست: حداقل ۵ سال رعایت اقامت مستمر و قانونی، اشتغال زایی و هم چنین ایجاد ارزش افزوده به لحاظ توسعه اقتصادی (در خصوص کارهایی که ادعا به انجام آن را دارند). در کنار این موارد، نکات دیگری نیز در روند ارزیابی درخواست مجوز کار مستقل مد نظر خواهد بود که در کنار درخواست ارائه شده، باید تسلیم گردد و می توان به صورت رو به رو آن ها را عنوان کرد: اعلام و آگاهی دهی نسبت به سهم فعالیت فرد خارجی در اقتصاد ملی و داشتن درآمد کافی توسط وی جهت اجرای امور مربوطه و ارائه اسناد مربوطه به وزارت کار و امور اجتماعی کشور ترکیه. اما برای آن دسته از برای شرکای شرکت های خارجی و کسب و کارهایی که شرایط یاد شده را دارا نمی باشند و امکان دریافت مجوز کار مستقل را ندارند، مجوز کار مدت دار معرفی می گردد.
  •     مجوز کار نامحدود : آن دسته از افرادی که برخوردار از مجوز اقامت طولانی مدت هستند و یا و افرادی که دارای حداقل ۸ سال سابقه کاری قانونی در کشور ترکیه می باشند و نیز آنهایی که بدون وقفه به مدت حداقل ۸ سال در ترکیه با مجوز اقامت ساکن بوده اند، می توانند مشمول دریافت مجوز کار نامحدود باشند؛ بنا بر شرط حفظ حقوق خارجیانی که تا قبل از تاریخ ۲۰۱۴/۴/۱۱ مجوز کار برایشان صادرگردیده است. افرادی که توانسته اند این نوع مجوز کاری را دریافت کنند، می توانند از از حقوق مندرج در مجوز اقامت طولانی مدت بهره مند شوند. اما باید در نظر داشته باشید که این اقامت امکان لغو شدن نیز دارد و با درخواست فرد و یا کارفرمای او و یا طبق شرایط لغو مجوز طولانی مدت ذکر شده در ماده مربوطه صورت می گیرد. لازم به ذکر است که درصورت تغییر آدرس محل اشتغال ، حداکثر ۱۵ روز فرصت دارید تا وزارت خانه مربوطه را در جریان قرار دهید تا اصلاحیه مجوز کار نامحدود صادر گردد.
  •     مجوز کار مدت دار: این دسته از مجوزهای کار معمولا یک ساله صادر می شوند و در صورت نیاز و برخورداری از شرایط لازمه، امکان تمدید داشته و در تمدید بعدی معمولا تا ۲ سال معتبر خواهند بود. و هم چنین تمدید بعدی ۳ ساله خواهد بود که مجوز کارهای معتبر به عنوان مجوز اقامت نیز می توانند محسوب شوند. در صورت نیاز به آگاهی از شرایط و نحوه تمدید، به مطالب پیشین ما در این زمینه مراجعه نمایید.

پیدا کردن کار در ترکیه آسان است!

اگر نسبت تصمیم خود در مورد کار در ترکیه مصمم هستید، پیدا کردن کار را به ما بسپارید، شرکت تجاری حقوقی تراست گلوبال مفتخر است که در زمینه کاریابی راهنما و همیار ایرانیان و افغانستانی ها باشد، پس با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان و تخصصی ما بهره مند شوید.

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: