شرایط تحصیل در ترکیه 2024 و بورس تحصیلی در ترکیه

با توجه به شرایط دانشگاه های ترکیه و نحوه پذیرش آنها ، نزدیک بودن این کشور به کشور عزیزمان ایران و همچنین نزدیک بودن هزینه زندگی در این کشور به کشور ما ، متقاضیان تحصیل در ترکیه در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته اند. هم دانش آموزانی که برای ادامه تحصیل به دبیرستان های ترکیه می روند و هم دانشجویانی که برای مقطع کارشناسی و یا تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری به تحصیل در ترکیه می پردازند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه برای اکثر رشته ها ۴ سال و برای بعضی رشته ها مانند پزشکی ۶ سال به طول می انجامد.

ضمنا دانشجویان و یا دانش آموزان حتی می توانند برای گرفتن بورسیه تحصیلی نیز اقدام کنند.

هر ساله کشور ترکیه پذیرای دانشجویان بین المللی زیادی می باشد که به این کشور به قصد تحصیل در ترکیه سفر می کنند، و بیشتر افرادی که از ایران به این کشور برای تحصیلات عالی می آیند برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی است زیرا شرایط بسیار بهتری نسبت به کشور ایران برای تحصیل در این رشته های برای متقاضیان وجود دارد.

 

شرایط زندگی در کشورهای اروپایی و شرایط کار

تحصیل در دبیرستان های ترکیه :

تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان به مدت ۴ سال به طول می انجامد اما بعضی مدارس هستند که علاوه بر تحصیل عادی زبان خارجی نیز آموزش می دهند که در این مدارس تحصیل ممکن است ۵ سال به طول بیانجامد.

دبیرستان های ترکیه دو نوع دارند :

  • دبیرستان های آناتولی

  • دبیرستان های دولتی

دبیرستان های دولتی در ترکیه به صورت عادی و استاندارد تدریس میکنند اما دبیرستان های آناتولی بیشتر به تدریس زبان های خارجی می پردازند. در پایان نیز دانش آموزان می توانند با امتحانات جامع دانشگاه ها وارد دانشگاه شوند.

البته مدرسه آنکارا و همینطور مدرسه ایرانیان استانبول ( مجتمع آموزشی فجر ایرانیان استانبول ) نیز برای ایرانیان است که زیر نظر آموزش و پرورش کشورمان فعالیت می کند و برای کسانیست که برای مدتی در ترکیه اقامت دارند و قصد بازگشت به کشور را دارند و به زبان فارسی تدریس می کنند. بقیه مدارس در ترکیه به استثنا چند مدرسه بین المللی ، به زبان ترکی تدریس می کنند.

هزینه های تحصیل در دبیرستان های ترکیه :

برای کسانی که در مدارس دولتی درس می خوانند هزینه تحصیل بین ۴-۶ میلیون تومان می باشد اما این مدارس امکانات شبانه روزی ندارند، اما مدارس بین الملل که این امکانات را دارند هزینه تحصیل آنها بین ۱۵ تا ۳۰ هزار دلار می باشد و هزینه درخواست مدارک این دبیرستان ها نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار می باشد.

تحصیل در ترکیه در دانشگاه های ترکیه :

دروس در دانشگاه های ترکیه به مانند دانشگاه های ایران به صورت ترمی – واحدی ارائه می شود و در سه ترم پاییز ، بهار و تابستان ارائه می گردد.

یکی از شروط ثبت نام در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه داشتن مدرک دیپلم می باشد. اما شرایط سنی مطرح نیست و داوطلبان با هر سنی می توانند برای پذیرش اقدام کنند. زبان های مختلفی در دانشگاه های ترکیه اعم از انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی و ترکی تدریس می شود اما این بستگی به دانشگاه مورد نظر و همینطور رشته انتخابی دارد. اما اکثر دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی کار می کنند و برای دانشجویانی که ترکی بلد نیستند کلاس آموزشی رایگان نیز گذاشته می شود.

اکثر دانشگاه های ترکیه خوابگاه ندارند اما تمام دانشجویان ترکیه بیمه درمانی می شوند که در این صورت تمام هزینه های درمانی آنها رایگان می باشد. رفت و آمد عمومی نیز برای دانشجویان با ۵۰ درصد تخفیف می باشد.

برای ورود به هر دانشگاه باید آزمون ورودی آن دانشگاه را نیز بدهید البته بعضی دانشگاه ها به آزمون ورودی بعضی دانشگاه های دیگر اکتفا می کنند و خود آزمون جدا گانه ندارند. بعضی دیگر از این دانشگاه ها نیز به معدل دیپلم یا نتایج کنکور شما اکتفا می کنند.

آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

تحصیل در ترکیه و شرایط دقیق گرفتن اقامت تحصیلی در دانشگاه

برای تحصیل در ترکیه و گرفتن پذیرش از دانشگاه های ترکیه اولین مساله این است که شما قصد تحصیل در دانشگاه دولتی دارید یا دانشگاه خصوصی، بدین ترتیب اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را داشته باشید باید بدانید که حتما باید در آزمون شرکت کنید:

  • اگر دانشگاه مورد نظر رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید به زبان ترکی ارائه می دهد باید آزمون یوس (YOS) را بدهید.
  • به همین ترتیب اگر زبان تدریس انگلیسی باشد باید آزمون سَت (SAT) را بدهید

اما اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه را داشته باشید در بسیاری از مواقع نیازی به دادن آزمون ورودی نیست اما هر دانشگاهی شرایط ورودی خود را دارد، به طور مثال دانشگاه های خصوصی ای که رشته هایی مثل پزشکی و دندان پزشکی را ارائه می دهند شرط معدل حداقل ۱۵ را گذاشته اند. (اگر هم دیپلم دارید و هم مدرک پیش دانشگاهی این شرط معدل برای هر دو این مقاطع است و اگر فقط دیپلم دارید شرط معدل برای دیپلم شما در نظر گرفته می شود.)

بورس تحصیلی در ترکیه 2020

تحصیل در ترکیه و آزمون های ورودی به دانشگاه ها

آزمون یوس (YOS) :

امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی ترکیه توسط سازمان ÖSYM در این کشور پیگیری می شود و متقاضیان خارجی (غیر ترک) می بایست در آزمون YÖS (یوس ترکیه) که توسط این سازمان هر ساله برگزار میگردد شرکت و پس از احراز رتبه قبولی توانایی ثبت نام و ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ترکیه را خواهند داشت.

برای شرکت در این آزمون شرط سنی وجود نداشته و کلیة دانش آموزان اعم از دبیرستان، فنی حرفه ای، کاردانش، هنرستان و … که در سال آخر دبیرستان بوده و یا دارای دیپلم متوسطه یازده ساله می باشند اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

آزمون YÖS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı

آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه برای داوطلبین خارجی  است.

داوطلبانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا دکترای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه را دارند می‌توانند با کسب نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر اقدام کنند.

اکثر دانشگاه‌های دولتی معتبر ترکیه خود اقدام به طراحی و برگزار آزمون یوس مختص خود می‌کنند . دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را هر سال، یک نوبت برگزار می‌کنند .

آزمون یوس از سه قسمت تشکیل شده است.
مفاد  اصلی این آزمون به هوش ، ریاضی و هندسه اختصاص دارد . عموما سوالات آزمون یوس به انتخاب داوطلب به غیر از ترکی استانبولی به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر نیز طرح می شود.

سوالات آزمون یوس به صورت تستی است و هر سوال دارای 5 گزینه است. و عموما دانشگاه‌ها نمره منفی برای پاسخ اشتباه منظور می‌کنند ، اما بعضی دانشگاه ها نیز برای پاسخ اشتباه نمره منفی منظور نمیکنند. نسبت نمره منفی در آزمون یوس 4 به 1 است. هر 4 جواب غلط یک جواب صحیح را از بین خواهد برد

آزمون ست (SAT) :

آزمون SAT  مخفف  Scholastic Assessment Test می باشد ، که  آزمون استانداردی است به منظور ورود به کالج و بعضی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی “Undergraduate”.

عمدتا متقاضیان در سال های یازدهم و دوازدهم اقدام به شرکت در این آزمون می نمایند . باید توجه داشت که آزمون SAT Subject  نوع دیگری از این آزمون میباشد که در 5 رشته ریاضیات ، تاریخ آمریکا و جهان ، علوم و زیست شناسی ، زبانهای خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار میگردد .

آنچه شرط لازم برای ورود به دانشگاه می باشد SAT  عمومی یا SAT General است . این آزمون توسط College Board برگزار می گردد و حداقل در 6 مقطع زمانی در سال برگزار میگردد که این تاریخها در سایت  www.collegeboard.org  اعلام می گردد.

این آزمون در سال 2016 دستخوش تغییراتی گردیده است و سیستم نمره دهی جدید 1600 می باشد  که بنابر اعلام رسمی سایت کالج بورد میانگین نمره آزمون نسل جدید 1000 می‌باشد.

آزمون  GRE‌ :

آزمون  GRE‌ مخفف Graduate Record Examination است که دارای دو نوع General و Subject است که نوع Subject آن فقط برای برخی رشته های خاص وجود دارد .

GRE General در  واقع آزمون سنجش توانایی تحصیلی متقاضیان تحصیل در مقاطع عالی تحصیلی بوده و ۳ موضوع:
مهارت محاسبات ریاضی ، درک مطلب و همچنین مقاله نویسی را می سنجد.

این آزمون از نظر خیلی از شرکت کنندگان ، دشوار به نظر می رسد . چرا که در بخش درک مطلب مقاله نویسی تحلیلی و عمومی ، موضوعاتی مطرح می شود که بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون ، قبلا با آن آشناییت نداشته اند .

اگر چه بخش ریاضیات که ۴۰ پرسش دارد ، سوالات ریاضی در حد دبیرستان مطرح می شود ، اما به خاطر ارائه پرسش به زبان انگلیسی و نیاز به مهارت حل کردن در مدت کم ، این بخش نیز حتی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد کمی مشکل می باشد .

در بخش درک مطلب قسمت کلمات مترادف و متضاد بعضا کلماتی استفاده میشود که حتی دارندگان مدرک کارشناسی ارشد زبان شناسی انگلیسی هم از درک برخی از جملات و کلمات آن  عاجز هستند .

اما با همه این اوصاف ، متقاضیانی که حداقل ۶ ماه برای این آزمون وقت بگذارند ، قادر خواهند بود که نمره معقولی در آن کسب کنند و هیچ دانشگاهی انتظار دریافت نمره بالای ۸۰ درصد از متقاضیان را ندارد .

اما کسب حداقل ۵۰ درصد نمره در هر skill ، لازم تصور می شود.

آزمون ALES چیست ؟

کلمه ALES مخفف Akademik lısansüstü Eğitime Sınavı  می باشد که به منظور امتحانات ورودی تحصیلات تکمیلی برای دوره کارشناسی ارشد و دکتری لحاظ می گردد و البته امتیاز آن جهت ورود به دوره تخصصی پذیرش مربی در دانشگاهها نیز ، مورد نیاز می باشد .

همه ساله طی دو نوبت امتحانات مذکور از طریق سازمان آموزش عالی ترکیه (YÖK) و جابجایی دانشجویی ترکیه (ÖSYM) و در ماه های (May) اردیبهشت و (Dcember) آذر ماه برگزار می شود .

مهلت ثبت نام برای امتحانات بهاری از اسفند و برای امتحانات پائیزی از مهر ماه می باشد . جالب اینکه امتحانات در دو سطح SAYISAL و SÖZEL و بصورت دفترچه های 40 سوالی در قالب ریاضیات ، هوش و زبان ترکی استانبولی خواهد بود . ضریب پاسخ دهی به سوالات ریاضی برای ورود به رشته های مهندسی حائز اهمیت است .

آزمون طوس (TUS) :

آزمونی برای تخصص پزشکان می باشد که متخصصین دندان پزشکی و دامپزشکی و شیمی و مشاغل مشابه برای تخصص باید از طریق این آزمون جهت پذیرش اقدام کنند .

(به غیر از تخصص برای رشته بیولوژی)  به کسانی که این آزمون را قبول میشوند دستیار گفته می شود .

طبق مقررات برای پزشکان در زمانی که از آزمون طوس TUS قبولی گرفتند و ازین مقطع فارغ التحصیل شدند به آنها پزشک متخصص می گویند .

این آزمون در فواصل بهار و پاییز در ماه های آپریل و سپتامبر در شهر آنکارا برگزار میشود .

برای هر آزمون بصورت تقریبی بین ۱۰ الی ۱۳ هزار نفر شرکت می کنند و نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته می شوند و تقریبا نیمی از افرادی که مجاز به انتخاب رشته شدند در یک فضای تخصصی قرار می گیرند .

در این آزمون ۱۱ درس اصلی وجود دارد و تعداد کل سوالات ۲۰۰ سوال است و مدت زمان آزمون ۲۱۰ دقیقه می باشد .

لیست درس های آزمون طوس TUS

  1.  آناتومی ( ۱۰ سوال )
  2. فیزیولوژی ، بافت شناسی، جنین شناسی ( ۱۰ سوال )
  3. بیوشیمی ( ۲۰ سوال )
  4. میکروبیولوژی ( ۲۰ سوال )
  5. پاتولوژی ( ۲۰ سوال )
  6. فارماکولوژی ( ۲۰ سوال )
  7. بیماری های داخلی ( ۲۰ سوال )
  8. طب اطفال ( ۳۰ سوال )
  9. جراحی عمومی ( ۲۰ سوال )
  10. زنان و زایمان ( ۱۵ سوال )
  11. کارآموزی های کوچک ( ۱۵ سوال )

شش درس اول به عنوان پایه پزشکی و ۵ درس آخر علوم پزشکی کلینیکی گروه بندی شده است .

آزمون TUS یکی از سخت ترین آزمون های برگزار شده در کشور ترکیه است و یکی از دلایل سختی این آزمون مطالبه تمامی موارد آموزشی گذشته تا به امروز است.

آزمون GMAT که مخفف عبارت (Graduate Management Admission Test)

است امروزه به عنوان یکی از معتبرترین و قابل اتکا ترین ابزارهای سنجش مهارت های فردی و ذهنی متقاضیان شرکت در دوره هایی مثل MBA و (MPA Master of Public Administration)

شناخته می شود. امروزه بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه های معتبر برگزار کننده های این گونه دوره ها؛ نمره آزمون GMAT را به عنوان یک معیار برای ارزیابی دانشجویان متقاضی درنظر می گیرند.

این آزمون عموما به صورت هوشمند و کامپیوتری برگزار می شود و در این آزمون پاسخ هر سوال از طرف دانشجو در تعیین سوال بعدی تاثیرگذار است. در این آزمون داوطلب نمی تواند سوالی را بی پاسخ رها کند، به سوال بعد یا قبل برود و پاسخ خود را نمی تواند عوض کند. نمره داوطلب به صورت لحظه ای محاسبه می شود و به محض پایان به او اعلام می شود.

نمره قبولی در آزمون GMAT یک نمره ثابت نیست بلکه با توجه به ترکیبی بودن آزمون هر موسسه ای یک سطح از نمره را به عنوان معیار قبولی خود مطرح می کند.

 

مهاجرت به ترکیه با ویزای تحصیلی

از آنجا که ترکیه دارای دانشگاه های عالی با رنک بالا و هزینه های قابل قبولی در سطح دنیاست گزینه ی مناسبی برای ادامه تحصیل میباشد و دیگر اینکه خیلی ازرشته ها و دانشگاههای این کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان ایران است و با فارغ التحصیلی آن میتوان در ایران نیز مشغول به کارشد . به طور مثال میتوان ازرشته های پزشکی و دندانپزشکی  نام برد.

کسانی که در کشور ترکیه مشغول به تحصیل میشوند میتوانند با ارایه مدارک معتبر و اخذ پذیرش ازدانشگاه اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نمایند که درسال جدید این امر با تقاضای دانشجو توسط خود دانشگاه انجام میشود و نیاز مراجعه مستقیم دانشجو به اداره مهاجرت نمیباشد.

تحصیل در ترکیه و مراحل گرفتن اقامت تحصیلی

دو راه متداول برای گرفتن اقامت تحصیلی در ترکیه وجود دارد که راه دوم بسیار آسان تر از راه اول می باشد.

راه اول تحصیل در ترکیه و گرفتن اقامت تحصیلی

در این راه شما با اقامت توریستی ای ۹۰ روزه که به طور پیش فرض با پاسپورت ایران دارید وارد کشور ترکیه می شوید، در این مدت اگر نیاز باشد در آزمون ورودی شرکت می کنید و اقدام به ثبت نام در دانشگاه مورد نظر می کنید سپس با اتمام ثبت نام خود در دانشگاه یک برگه دانشجویی به شما داده می شود که شما باید این برگه را به اداره اقامت ببرید تا اقامت تحصیلی برای شما در ترکیه صادر بشود، و در سال 2024 خود دانشگاه برای شما درخواست اقامت دانشجویی می نماید.

 

راه دوم تحصیل در ترکیه و گرفتن اقامت تحصیلی (راه آسان)

در این راه که بسیار آسان تر است شما کار ثبت نام را به یکی از کارگزارانی که در این زمینه در ترکیه فعالیت می کنند می سپارید و در مدت کوتاهی برای شما برگه دانشجویی به آدرس شما ارسال می شود و سپس با در دست داشتن این برگه به سفارت ترکیه در کشور خود مراجعه می کنید و اقامت تحصیلی دریافت می کنید.

 

دانشگاه های برتر ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه مقطع کارشناسی :

  • رزومه تحصیل

  • انگیزه نامه

  • در برخی از دانشگاه های ترکیه مدارک کنکور سراسری

  • مدرک ترکی یا انگلیسی(تافل یا آیلتس) بسته به دانشگاه

  • دیپلم و مدارک دبیرستان و ریز نمرات به همراه ترجمه و تایید آموزش و پرورش

  • مدارک توان مالی دانشجو

  • هزینه درخواست بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار

  • نتیجه آزمون دانشگاه ( بستگی به دانشگاه دارد)

  • عکس داوطلب

  • توصیه نامه

تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز تقریبا همین شرایط را دارد و در نیمی از مدت تحصیل خود باید ۲۰ الی ۳۰ واحد درس بگذرانید و نیم دیگر را صرف تحقیق روی پایان نامه خود بکنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیلات تکمیلی :

  • رزومه تحصیلی

  • توصیه نامه

  • مدرک زبان انگلیسی(شرایط آن در دانشگاه مقصد مشخص می شود)

  • شرکت در آزمون TÖMER و اخذ دیپلم زبان ترکی

  • مدارک دوره کارشناسی و یا ارشد به همراه ریز نمرات با ترجمه

  • هزینه درخواست بین ۵۰ – ۱۵۰ دلار

  • کارنامه آزمون ALES یا GREبرای برخی از دانشگاه ها

  • انگیزه نامه

حدود هزینه ها در ترکیه ۴۰۰-۵۰۰ دلار برای یک دانشجو به همراه حدود ۱۰۰ دلار برای کتاب و لوازم التحریر می باشد. هرچند این رقم بسته به نوع زندگی شما می تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد و این فقط یک میانگین می باشد.

شرایط بورس :

حداقل معدل مورد نیاز برای بورس کارشناسی نمره ۱۴ برای ارشد نمره ۱۵ و برای دکتری نمره ۱۸ می باشد. فرد نیز باید در سلامت کامل باشد و بیماری خاصی نیز نداشته باشد.

برای آگاهی از شرایط زمان ثبت نام می توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

 

free education in turkey

مراحل اقدام برای ثبت نام و دریافت ویزای تحصیلی :

  • ورود به سایت دانشگاه مورد نظر

  • اطمینان از داشتن رشته گرایش مورد نظر

  • خواندن مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و اپلای در سایت دانشگاه

  • ثبت نام اینترنتی و تکمیل مدارک

  • شرکت در مصاحبه یا آزمون دانشگاه در صورتی که مورد نیاز دانشگاه باشد

  • انتظار برای نتیجه

تمامی این مراحل به صورت حضوری نیز قابل انجام می باشد.

اعتبار جهانی مدارک دانشگاه های ترکیه

به دلیل مدارک تحصیلی معتبری که در دانشگاه‌های کشور ترکیه اعطا می‌شود، هیچ نیازی به معادل‌سازی مدرک تحصیلی وجود ندارد و قابل ارائه در تمام دانشگاه‌های معتبر جهان و برای ورود به مقاطع بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال آینده تحصیلی درخشان هستید و در حال حاضر در دوره پیش‌دانشگاهی به تحصیل مشغولید، و می‌خواهید وارد رشته‌هایی شوید که احتمال پذیرش‌تان در آن رشته‌ها در کنکور سراسری ایران کم است می‌توانید دانشگاه‌های دولتی و یا غیر دولتی ترکیه را برگزینید

 

کشاورز ترک

بهترین فرصت برای تحصیل در ترکیه

اگر بار ها و بار ها در کنکور سراسری شرکت کرده اید اما موفق به تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی و دندان پزشکی نشده اید بهترین فرصت برای شما وجود دارد که در دانشگاه های دولتی و یا خصوصی کشور ترکیه به تحصیل بپردازید. موسسه تراست گلوبال مفتخر است که شما را در تمام این مسیر همراهی کند.

 

شورای آموزش عالی ترکیه

مشاوره تحصیلی رایگان

شما می توانید برای تحصیل در ترکیه از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان آموزشی ما بهره مند شوید، برای اینکار کافیست شما از طریق لینک زیر وارد صفحه شوید و فرم مشاوره تحصیلی را پر بفرمایید و سپس کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

ازدواج در ترکیهثبت شرکت در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: