شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه چیست؟

ازدواج در ترکیه یکی از شیوه های دریافت کارت اقامت در ترکیه است. باتوجه به افزایش روابط بین المللی در سال های اخیر و افزایش ازدواج هایی که میان تبعه کشورهای مختلف صورت می‌گیرد بررسی قوانین کشورها در زمینه ازدواج، حائز اهمیت است. درچند سال اخیر نیز شاهد افزایش مسافرت و مهاجرت ایرانیان به ترکیه بوده‌ایم. این مسئله ازدواج برخی از شهروندان ایرانی با اتباع ترکیه را به دنبال داشته است.

حال سوالات مختلفی در این زمینه مطرح می‌شود؛ قوانین ازدواج در ترکیه چیست؟ شرایط ازدواج مرد ایرانی با زن ترکی چگونه است؟ آیا زن ایرانی می‌تواند با مرد ترک ازدواج کند؟ چه مدارکی برای ثبت ازدواج یک ایرانی با تبعه ترکیه لازم است؟ آیا ازدواج با تبعه ترک منجر به اخذ اقامت می‌گردد؟ موارد فوق نمونه سوالاتیست که در باب شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه مورد بررسی واقع می‌شوند.

 

شرایط ازدواج در ترکیه

مزایای ازدواج در ترکیه

ازدواج در ترکیه می تواند مزایای خودش را داشته باشد. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

  • راحت بودن پروسه

    – قوانین ازدواج و طلاق در ترکیه، معمولا پیچیدگی خاصی ندارند و بر اساس ساختار مدرن خانواده نوشته شده اند. با این اوصاف چه در ازدواج و چه در طلاق، احتمالا زیاد اذیت نمی شوید.

  • هزینه های کمتر و منطقی عروسی و ازدواج در ترکیه

    – هزینه های مراسم عروسی در ترکیه نسبت به ایالات متحده، بقیه کشورهای اروپایی، و خود ایران بسیار منطقی تر و کمتر هستند. به خصوص اگر تصمیم بگیرید یک مهمانی جمع و جور برگزار کنید. این هزینه ها می تواند شامل موارد مختلفی باشد؛ از جمله: اجاره محل برگزاری، خدمات و پذیرایی از میهمانان، طراحی دعوتنامه (و شاید چاپ و ارسال آن)، گل و دکوراسیون، عکاسی و فیلمبرداری و ادیت، دیجی و …

  • نزدیک بودن به ایران

    – یکی از موانعی که سد راه ازدواج یک فرد ایرانی با یک فرد خارجی می شود این است که کشور همسر خارجی، دور باشد. با توجه به این که کشور ترکیه همسایه ایران است و رفت و آمد بین این دو کشور راحت است، می توان این موضوع را یکی از مزایای ازدواج با یک فرد ترک (و البته ادامه زندگی در کشور ترکیه یا ایران) در نظر گرفت.

  • قیمت ماشین و خانه

    – با این که قیمت ماشین و خانه در ترکیه می تواند بسته به عوامل متعدد متفاوت باشد، به شکل کلی می توان گفت که قیمت ماشین و خانه در ترکیه قابل پرداخت تر و منصفانه تر است و می توان راحت تر از پس آن بر آمد.

نکته ی دیگری که هست این است که برگزاری مراسم عروسی می تواند به اشکال مختلف باشد. چنین مراسمی می تواند به شکل سنتی و قدیمی با فرهنگ ترک ها برگزار شود یا می تواند به شکلی مدرن تر برگزار شود.

قوانین ازدواج در ترکیه

همانطور که می‌دانید شما در زمان ازدواج با تبعه خارجی باید قوانین ازدواج در هر دو کشور را اجرا کنید در غیر این صورت ممکن است توسط مقامات هر دو کشور با شما برخورد جدی شود. باتوجه به اینکه طبق قوانین ایران، شرایط سخت گیرانه‌ای برای ازدواج یک ایرانی با اتباع کشورهای غیر مسلمان وجود دارد بسیاری از افراد به ازدواج در کشوری همچون ترکیه گرایش پیدا می‌کنند.

طبق قوانین ترکیه افراد باید به سن 18 سال تمام رسیده باشند تا بتوانند برای ازدواج اقدام کنند. اگر ازدواج در صحنه بین الملل است (به عنوان مثال ازدواج یک ایرانی و ترکی) باید تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی را هم داشته باشند. فرد همچنین باید دارای گواهی تجرد باشد در غیر این صورت امکان ازدواج ندارد.

گواهی تجرد حتی برای مرد نیز لازم الاجراست چرا که طبق قوانین ترکیه، چند همسری برای مردان نیز غیرقانونی و جرم است. اگر فرد قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد یا همسرش فوت نموده است باید گواهی طلاق یا فوت همسر را هم ارائه کند.

البته مردان می‌توانند به محض ارائه گواهی مورد نظر ازدواج کنند، اما یک زن مطلقه یا بیوه باید حداقل 300 روز بعد از طلاق یا فوت همسر صبر کند و سپس برای ازدواج با مرد ترکی اقدام نماید.

 

شرایط ازدواج مرد ایرانی در ترکیه

یک مرد ایرانی می‌تواند در ترکیه مبادرت به انتخاب همسر نماید. اگر همسر شما دارای پاسپورت ترکیه باشد شرایط مناسبی جهت دریافت کارت اقامت در ترکیه خواهید داشت. در این شرایط شما باید شرایط و قوانین فوق را در خصوص ازدواج مرد ایرانی در ترکیه رعایت کنید. سوالی که مطرح می‌گردد این است که آیا زن ایرانی می‌تواند در ترکیه ازدواج نماید؟

پاسخ سوال فوق مثبت می‌باشد. زن ایرانی می‌تواند همانند مرد ایرانی با تبعه ترک ازدواج کرده و کارت اقامت ترکیه را به دست آورد. دقت کنید که ازدواج مورد نظر باید با فردی ترکی که تبعه این کشور است صورت گیرد و در کشور ترکیه نیز ثبت گردد.

ازدواج شما با یک پناهنده در کشور ترکیه نمی‌تواند منجر به دریافت کارت اقامت ترکیه گردد و یا حداقل اینکه پروسه دریافت این کارت را به شدت طولانی و پرماجرا می‌کند.

درترکیه اذن پدر برای ثبت ازدواج لازم نیست. در واقع علاوه بر مرد، زن ایرانی هم نیازی به اخذ اجازه از پدر خود برای ازدواج با مرد ترک ندارد اما باتوجه به اینکه اخذ گواهی تجرد در ایران برای دخترانی که تاکنون ازدواج نکرده‌اند منوط به اجازه پدر است می‌توان گفت تا حدودی اذن پدر نیز در این ازدواج تاثیرگذار خواهد بود. البته نمی‌توان گفت عدم اذن پدر می‌تواند برنامه ازدواج را کاملا منحل کند، اما می‌تواند پروسه مورد نظر را طولانی‌تر نماید.

 

ازدواج در طبیعت

مدارک لازم برای ازدواج در ترکیه

شما برای ثبت ازدواج در ترکیه به ارائه مدارک هویتی و نامه تمکن مالی نیاز دارید. ثبت ازدواج در ترکیه چندان طول نمی‌کشد و اگر نخواهید پروسه طولانی خواستگاری، نامزدی و عقد را همانند ایران اجرا کنید حتی در مدت زمان یک هفته نیز اجرایی می‌شود. مسئله مهم در این زمینه، ثبت ازدواج در ترکیه و حضور طرفین در ترکیه برای عقد است. شما برای این امر مهم نیاز به مدارک ذیل خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر و مدت دار برای زوجین
  • 2 قطعه عکس از زوجین
  • شناسنامه و مدارک هویتی زوجین
  • اخذ گواهی تجرد برای متقاضی و همسر
  • گزارشات آزمایش خون در خصوص بیماری های ارثی و ژنتیکی

نکته: ازدواج شما باید حتما در کنسولگری ایران ثبت گردد و همه مدارک فوق نیز برای ثبت ازدواج در کنسولگری لازم می‌باشد.

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

همانطور که در خلال مباحث فوق مشخص گردید امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج وجود دارد، اما مسئله مهم این است که اگر برای دولت ترکیه ثابت شود هدف و انگیزه شما برای ازدواج در ترکیه، صرفا اخذ اقامت این کشور بوده است مزایای این امر مهم را از دست خواهید داد.

اگر ازدواج شما واقعی و برای تشکیل زندگی است تقریبا 5 سال زمان نیاز دارید تا بتوانید کارت شهروندی ترکیه را دریافت نمایید؛ البته پیش از آن می‌توانید با داشتن کارت اقامت موقت مبادرت به فعالیت و زندگی در ترکیه نمایید اما اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه نیازمند زندگی مشترک 5 ساله شما با تبعه ترک است.

نکته حائز اهمیت این است که فرد در صورتی می‌تواند بعد از پنج سال درخواست پاسپورت و شهروندی ترکیه را بدهد که ثابت نماید به زبان ترکی مسلط شده و آداب و رسوم این کشور (نظم عمومی‌جامعه اعم از نظم قانونی یا عرفی) را رعایت می‌کند. در این زمینه بهتر است از یک وکیل مهاجرت و موسسه مهاجرتی با اعتبار بالا کمک بگیرید.

 

بروزرسانی شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه 

مزایای ازدواج در ترکیه 

ازدواج در ترکیه می تواند مزایای خودش را داشته باشد. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

  • راحت بودن پروسه :

    قوانین ازدواج و طلاق در ترکیه، معمولا پیچیدگی خاصی ندارند و بر اساس ساختار مدرن خانواده نوشته شده اند. با این اوصاف چه در ازدواج و چه در طلاق، احتمالا زیاد اذیت نمی شوید.

  • هزینه های کمتر و منطقی عروسی و ازدواج در ترکیه:

    هزینه های مراسم عروسی در ترکیه نسبت به ایالات متحده، بقیه کشورهای اروپایی، و خود ایران بسیار منطقی تر و کمتر هستند. به خصوص اگر تصمیم بگیرید یک مهمانی جمع و جور برگزار کنید. این هزینه ها می تواند شامل موارد مختلفی باشد؛ از جمله: اجاره محل برگزاری، خدمات و پذیرایی از میهمانان، طراحی دعوتنامه (و شاید چاپ و ارسال آن)، گل و دکوراسیون، عکاسی و فیلمبرداری و ادیت، دیجی و …

  • نزدیک بودن به ایران:


    یکی از موانعی که سد راه ازدواج یک فرد ایرانی با یک فرد خارجی می شود این است که کشور همسر خارجی، دور باشد. با توجه به این که کشور ترکیه همسایه ایران است و رفت و آمد بین این دو کشور راحت است، می توان این موضوع را یکی از مزایای ازدواج با یک فرد ترک (و البته ادامه زندگی در کشور ترکیه یا ایران) در نظر گرفت.

  • قیمت ماشین و خانه:


    با این که قیمت ماشین و خانه در ترکیه می تواند بسته به عوامل متعدد متفاوت باشد، به شکل کلی می توان گفت که قیمت ماشین و خانه در ترکیه قابل پرداخت تر و منصفانه تر است و می توان راحت تر از پس آن بر آمد.

نکته ی دیگری که هست این است که برگزاری مراسم عروسی می تواند به اشکال مختلف باشد. چنین مراسمی می تواند به شکل سنتی و قدیمی با فرهنگ ترک ها برگزار شود یا می تواند به شکلی مدرن تر برگزار شود.

 

ازدواج موقت در ترکیه 

با توجه به این که دولت ترکیه این نوع از ازدواج را به رسمیت نمی شناسد، نمی توانید انتظار دریافت اقامت کشور ترکیه با ازدواج موقت را داشته باشید.

 

طلاق در ترکیه 

همانطور که قبل تر اشاره کردیم قوانین طلاق در ترکیه قوانین پیچیده ای نیستند و طبق قوانین سوییس نوشته شده اند. به شکل کلی طلاق در ترکیه می تواند توافقی (و با مذاکره باشد) یا با مشاجره و به شکل غیرتوافقی. توجه داشته باشید که گذر زمان اقلا 1 سال از ازدواج رسمی زوج، جزو شرایط طلاق توافقی به شمار می رود.

حال سوالی که پیش می آید این است که اصلا شرایط طلاق برای اتباع خارجی در ترکیه بر اساس قوانین چه کشوری اعمال می شود؟

یا قانون کشوری که به عنوان محل اقامت آنها ثبت شده، یا قانون کشوری که هر دو در آن اقامت دارند، یا در صورتی که هیچ یک از این موارد انتخاب نشود، قانون ترکیه. یکی از نکاتی که قابل توجه است، این است که در قوانین ازدواج و طلاق ترکیه می توان برابری میان حقوق زن و مرد را مشاهده کرد و تبعیضی بین این دو وجود ندارد.

مهاجرت به ترکیه با ویزا ازدواج

شما با ازدواج با یک تبعه ترکیه می توانید اقامت موقت این کشور را بدست آورید و بعد ازمدت قانونی تابعیت کشور ترکیه را اخذ کنید اما برای اینکار باید سه نکته را در نظر داشته باشید

  1. ازدواج شما رسمی شده باشد و صوری نباشد.
  2. فردی که با آن ازدواج می کنید خودش پناهنده ترکیه نباشد
  3. روند گرفتن اقامت دائم شما 3 تا 5 سال طول می کشد در این زمان پلیس ترکیه بررسی می کند که ازدواج شما صوری و تقلبی نباشد

 

توجه فرمایید:

درنظر داشته باشید که ازدواج یک امر حقوقی میباشد و قبل از اقدام باید ازقوانین کشورترکیه نسبت به ازدواج و طلاق و آثار حقوقی آن باخبر باشید تا بتوانید از آسیب های احتمالی آینده خود و فرزندتان جلوگیری نمایید.

درهمین راستا جهت انجام پروسه ازدواج موسسه حقوقی تراست گلوبال با داشتن وکلای زبده دادگستری ومسلط به قوانین کشور ترکیه دردفتر ایران و ترکیه کنارشما خواهد بود.

 

در خصوص مسائل حقوقی این زمینه سوال دارید؟

تراست گلوبال با در اختیار داشتن وکلای مجرب ترک و ایرانی در خصوص ازدواج در کشور های مختلف آماده خدمت رسانی به تمامی فارسی زبانان است، تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

 

اقامت توریستی ترکیه

وکیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه

2 پاسخ

  1. من یک زن مطلقه ساکن ترکیه هستم و دو فرزند دارم. آیا بعد از ازدواج بایک مرد ترک و بعد 5 سال میتونم هم برای خودم و هم فرزندانم حق شهروندی بگیرم؟

    1. با سلام و احترام
      اگر فرزندانتون درزمانی که شرایط تابعیت شما محرز شد زیر ۱۸ سال باشند ،میتوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: