شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه 2021

 

رشته پزشکی یکی از رشته های مهم در سراسر جهان بوده و افرادی که در رشته پزشکی تحصیل کرده و درجات بالایی به دست می آورند، در طبقه نخبگان کشور قرار گرفته و جایگاه اجتماعی بالایی خواهند داشت.

افرادی که علاقه مند هستند تا در رشته پزشکی تحصیل کرده و درجات عالی را به دست بیاورند، برای رسیدن به این هدف روش های مختلف و گوناگونی پیش روی خود دارند. یکی از این روش ها، تحصیل در خارج از کشور است.

کشور ترکیه به عنوان همسایه ایران، وضعیت عالی در زمینه پزشکی دارد و دانشگاه های این کشور در حوزه پزشکی نیز جز برترین دانشگاه های جهان به حساب می آیند.

اگر علاقه مند هستید تا در خارج از کشور در رشته پزشکی تحصیل کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا به سراغ کشور ترکیه رفته و این کشور و دانشگاه های ترکیه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنید.

با ما همراه باشید تا نگاهی به تحصیل پزشکی در ترکیه انداخته و در رابطه با شرایط آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

شرایط عمومی برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

با توجه به شرایط فوق العاده دانشگاه های ترکیه در حوزه پزشکی افراد بسیار زیادی علاقه مند هستند تا تحصیلات خود را در دانشگاه های این کشور ادامه دهند.

نکته مهمی که باید بدانید، این است که برای تحصیل در این رشته باید با شرایط عمومی آن آشنا باشید. در این بخش نگاهی به شرایط عمومی تحصیل در ترکیه پرداخته و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه می دهیم.

اگر علاقه مند هستید تا در ترکیه در رشته پزشکی تحصیل کنید باید یک دوره کالج یک ساله را گذرانده و آمادگی خود برای شرکت در کنکور پزشکی ترکیه را افزایش دهید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که برای تحصیل در رشته پزشکی لازم است تا حتماً در آزمون کنکور پزشکی شرکت کنید و تحصیل پزشکی بدون آزمون امکان پذیر نیست.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که زبان مورد استفاده برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های این کشور ترکی یا انگلیسی است و شما برای این که بتوانید به خوبی دوره های تحصیلی خود را سپری کنید باید تسلط فوق العاده ای به یکی از این دو زبان داشته باشید.

یکی از سوالات مهم که همواره پرسیده می شود، این است که مدت زمان دوره تحصیل پزشکی در ترکیه چقدر است. در پاسخ به این سوال باید گفت که برای این که بتوانید دوره تحصیلی خود را در دانشگاه های ترکی طی کنید باید ۶ سال درس بخوانید و در این مدت زمان شما با حوزه های مختلف پزشکی آشنا می شوید.

آزمون های پزشکی در ترکیه

اگر علاقه مند هستید در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید باید این نکته را بدانید که شما برای رسیدن به این هدف باید در یکی از دو آزمون YOS و SAT شرکت کنید. شاید این سوال برای شما مطرح شود که فرق این دو آزمون با یکدیگر چیست و کدام آزمون اهمیت و اعتبار بیشتری دارد.

در پاسخ به این سوال باید گفت که دانشگاه های کشور ترکیه به دو نوع دانشگاه های خصوصی و دولتی تقسیم می شوند و هر یک از این دانشگاه ها روش منحصر به فردی برای جذب دانشجو داشته و آزمون خاصی را برگزار می کنند.

به همین دلیل شاهد برگزاری دو آزمون در کشور ترکیه برای رشته پزشکی هستیم. YOS آزمون برای قبولی در دانشگاه های دولتی و آزمون SAT برای قبولی در دانشگاه های خصوصی ترکیه است.

شما باید با توجه به هدفی که دارید مشخص کنید که قصد دارید تا در کدام یک از دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید و سپس آمادگی خود را برای شرکت در آزمون آن دانشگاه بالا ببرید.

نکته مهم این است که قبولی در هیچ یک از این دو آزمون آسان نبوده و برای رسیدن به موفقیت باید تلاش بسیار زیاد کنید. پس از موفقیت در هر یک از این آزمون ها و با ورود به دانشگاه مسیر شما برای تبدیل شدن به یک پزشک مجرب بسیار آسان خواهد شد و در واقع این آزمون ورودی دانشگاه است که یک چالش جدی به حساب می آید.

مسیر تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه

پس از آن که در یکی از دو آزمون SAT و YOS شرکت کرده و توانستید وارد دانشگاه های پزشکی ترکیه شوید، شما باید مسیر خاصی را برای موفقیت و اتمام درس خود را طی کنید.

افرادی که وارد دانشگاه های پزشکی کشور ترکیه می شوند، معمولاً باید در دو سال اول دروس علوم پایه را مطالعه می کنند و باید نمره قابل قبولی را به دست بیاورند. پس از آن دروس اختصاصی و مهم پزشکی آغاز می شود.

در سال سوم مفاهیم نظری و عملی بیماری ها به شما آموزش داده می شود و این مسیر تا سال پنجم نیز ادامه پیدا می کند. در سال پنجم دانشجویان رشته پزشکی در ترکیه موظف هستند تا یک سال دوره کار آموزی بالینی را گذرانده و در سال ششم تحصیلی دانشجویان در بیمارستان های کشور ترکیه مشغول به تمرین عملی فرآیندهای پزشکی می شوند.

نکته ای باید بدانید این است که تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه در رشته پزشکی سخت تر از تحصیل در دانشگاه های خصوصی است و شما برای این که بتوانید در دانشگاه دولتی این کشور قبول شوید لازم است تا نمره بالایی در آزمون های خود را به دست بیاورید.

همان طور که اشاره کردیم، شما می توانید به زبان انگلیسی و ترکی تحصیل خود را در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه آغاز کنید. افراد انگلیسی زبان موظف هستند در سال سوم تسلط خود به زبان ترکی را افزایش دهند، چرا که در این زمان آن ها مجبور هستند با مردم ترکیه ارتباط برقرار کنند و به زبان ترکی با مردم حرف بزنند.

عدم تسلط به زبان ترکی می تواند در آینده دانشجویان رشته پزشکی را با چالش های گوناگونی مواجه می کند و به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا برای یادگیری کامل این زبان برنامه ریزی کرده و سریع آن را فرا بگیرید.

خوشبختانه این نوید را باید بدهیم که اگر علاوه بر زبان انگلیسی و ترکی به زبان های دیگری نیز تسلط دارید، این مسئله می تواند برای شما به عنوان یک مزیت به حساب آید، چون از آن جایی که کشور ترکیه یک کشور توریستی و گردشگری است، نیاز به آشنایی به زبان های دیگر بسیار احساس می شود و بیمارستان های ترکیه افرادی که مسلط به زبان های دیگری هستند را زودتر استخدام می کنند.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی

برای تحصیل در ترکیه یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که برترین دانشگاه های این کشور در این رشته کدام یک هستند و برای این که بتوانید در رشته پزشکی موفق شوید لازم است تا به سراغ دانشگاه هایی بروید که اعتبار بالایی دارند.

به هر میزانی که دانشگاه شما از نظر درجه علمی و سطح بالا باشد، به همان اندازه مدرک شما نیز از اعتبار بیشتری برخوردار است.

امروزه دانشگاه های کشور ترکیه بر اساس رده بندی جهانی تقسیم می شود و شما می توانید با توجه به این رتبه بندی ها بفهمید که کدام یک از دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی اعتبار بیشتری دارند.

در جدول زیر به ترتیب برترین دانشگاه های ترکیه لیست شده است و در مقابل نیز رتبه جهانی این دانشگاه ها ذکر شده. این جدول می تواند مبنای بسیار خوبی برای تصمیم گیری باشد.

دانشگاه رتبه جهانی
Istanbul University 401-500
Akdeniz University 701-800
Bilkent University 701-800
Dokuz Eylul University 701-800
Erciyes University 701-800
Hacettepe University 701-800
Middle East Technical University 701-800
Ankara University 801-900
Gazi University 801-900
Istanbul Technical University 801-900
Ege University 901-1000
Fırat University 901-1000

 

حال که با برترین دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی آشنا شدید، وقت آن رسیده تا برنامه ریزی دقیقی برای رسیدن به این هدف کرده و تلاش کنید تا دانشجو بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه شوید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در رشته پزشکی در ترکیه

اگر در آزمون SAT یا YOS شرکت کرده و توانستید تا نمره قابل قبول را به دست بیاورید، حال باید برای ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنید. نکته مهم این است که برای ورود به دانشگاه پزشکی ترکیه باید مدارک خاصی داشته باشید. در این بخش این مدارک را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. فرم درخواست تکمیل شده توسط دانشجو

شما باید فرم درخواست خود برای هر یک از دانشگاه های ترکیه را پر کرده و آن را به همراه داشته باشید. این فرم نشان می دهد که شما متقاضی حضور در دانشگاه هستید.

  1. مدارک فارغ التحصیلی دیپلم

مدرک فارغ التحصیل دیپلم ثابت کند که شما توانستید دیپلم خود را کسب کرده و حالا می توانید در مقاطع بعدی ثبت نام کرده و تحصیل خود را در مقاطع بعدی ادامه دهید. برای اثبات این مسئله لازم و ضروری است که برای ثبت نام مدرک فارغ التحصیلی فرم خود را به همراه داشته باشید.

  1. مدرک زبان در صورت تحصیل به زبان انگلیسی

آیا علاقه مند هستید تا در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه ثبت نام کرده و در این دانشگاه ها تحصیل کنید لازم است تا مدرک زبانی که نشان می دهد تسلط بالایی در انگلیسی دارید را به همراه داشته باشید تا ضمیمه پرونده شما در دانشگاه شود.

  1. اثبات داشتن بودجه تحصیل

یکی از نکات ضروری و بسیار مهم که باید بدانید این است که شهریه تحصیل پزشکی در ترکیه بالا است و به همین دلیل شما باید پیش از ثبت نام در دانشگاه اثبات کنید که بودجه لازم برای تحصیل در این مقطع و این رشته را دارید. برای اثبات این مسئله باید بر اساس قوانین دانشگاه خود کارهای مختلفی را انجام داده و استعلامات گوناگونی را از ادارات مختلف دریافت کنید.

  1. فیش پرداختی درخواست بین ۳۵ تا ۱۰۰ دلار

با توجه به درخواست شما برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه لازم است تا مبلغی بین ۳۵ تا ۱۰۰ دلار پرداخت کنید و فیش آن را به همراه خود برای ثبت نام بیاورید.

  1. نمره آزمون های SAT و YOS

همان طور که اشاره کردیم برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه لازم است تا در یکی از دو آزمون SAT و YOS شرکت کرده و نمره قابل قبولی را به دست بیاورید. برای اثبات شرکت شما در این آزمون ها و مشخص شدن نمره تان لازم است تا در هنگام ثبت نام نمره خود در این دو آزمون را به همراه داشته باشید.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

اگر قصد دارید تا در دانشگاه های ترکیه و در رشته پزشکی تحصیل کنید باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که هزینه تحصیل شما با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است.

دانشگاه های دولتی کشور ترکیه هزینه کمتری برای شهریه دریافت می کنند ولی برای حضور در دانشگاه های خصوصی لازم است تا مبلغ زیادی بپردازید.

به عنوان مثال هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه سالیانه بین ۲۴۰ و 1500 دلار است. این در حالی است که برای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه لازم است تا سالیانه بین ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار دلار پرداخت کنید.

به همین دلیل است که مسیر تحصیل در دانشگاه های دولتی و در رشته پزشکی سخت تر از دانشگاه های خصوصی است و رقابت بین افراد برای ورود به دانشگاه های دولتی بسیار جدی تر است.

البته نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که دانشگاه های کشور ترکیه شرایطی را به وجود آوردند تا برخی از دانشجویان بتوانند به صورت رایگان تحصیل کنند.

این شرایط زمانی است که شما توسط دانشگاه بورسیه شوید. زمانی که دانشگاهی یک دانشجو را بورسیه می کند، با توجه به نوع قوانین دانشگاه برخی از هزینه ها یا تمامی هزینه های دانشجو پرداخت می شود.

برای این که بتوانید بورسیه یک دانشگاه را بدست بیاورید باید توان علمی خود را ثابت کرده و نشان دهید که جز نخبگان هستید.

هر دانشگاه با توجه به نوع قوانین خود شرایط مختلفی برای بورسیه کردن دانشجویان دارد و شما می توانید با رفتن به سایت هر دانشگاه، شرایط بورسیه شدن را مطالعه کنید.

اگر قصد دارید تا تمامی هزینه های تحصیل شما توسط دانشگاه پرداخت شود باید به سراغ دانشگاه های بروید که امکان بورسیه فول فاند را ارائه می دهند. در واقع بورسیه فول فاند به زمانی گفته می شود که تمامی هزینه های درس خواندن و تحصیل یک دانشجو توسط دانشگاه پرداخت می شود و دانشجو نیازی نیست تا برای شهریه های دانشگاه مبلغی پرداخت کند.

تحصیل در سایر رشته های پزشکی در ترکیه

نکته مهمی که باید بدانید این است که علاوه بر رشته پزشکی، سایر رشته های علوم پزشکی نیز در دانشگاه های ترکیه وجود دارند و شما می توانید در صورت علاقه مندی به سراغ هر یک از این رشته ها بروید. در این بخش نگاهی به سایر رشته های علوم پزشکی در ترکیه انداخته و آن ها را به شما معرفی می کنیم.

دندانپزشکی

یکی از رشته های مهم و پر طرفدار در کشور ترکیه رشته دندانپزشکی است. این رشته نیز مانند پزشکی اهمیت بسیار زیادی داشته و برای حضور در دانشگاه و تحصیل در این رشته لازم است تا در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کرده و درست همانند رشته پزشکی امتیاز بالایی به دست بیاورید. موضوع مهمی که باید بدانید این است که دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی ۵ سال است و یک سال از رشته پزشکی کمتر است.

داروسازی

رشته داروسازی از رشته های مهم در دانشگاه ترکیه است که برای تحصیل در آن لازم است تا در آزمون YOS یا SAT شرکت کنید. دوره داروسازی نیز درست همانند دندانپزشکی ۵ سال است.

پرستاری

پرستاری رشته ای در دانشگاه های ترکیه است که برای تحصیل در آن نیازی به شرکت در آزمون خاص ندارید و مانند سایر رشته هایی که نیاز به آزمون ورودی ندارند، می توانید درخواست خود برای حضور در دانشگاه را ثبت کنید. مدت زمان تحصیل در رشته پرستاری کمتر از رشته های دیگر پزشکی بوده و تنها چهار سال طول می کشد.

اخذ ویزای تحصیلی پزشکی در ترکیه

اگر شرایط لازم برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه را به دست بیاورید، لازم است تا برای دریافت ویزا تحصیلی اقدام کنید. برای این کار باید به سفارت ترکیه مراجعه کرده و مراحل مختلفی را طی کنید.

نکته مهم این است که برای دریافت ویزای تحصیلی باید مدارک خاصی به همراه داشته باشید. این مدارک شامل موارد زیر می شود:

  • نسخه از نامه پذیرش دانشگاه
  • فرم کامل شده درخواست ویزا
  • گذرنامه معتبر که اعتبار آن بیشتر از مدت زمان اقامت شما باشد
  • هزینه ویزا
  • عکس

پس از آن که این مدارک را به سفارت ترکیه ببرید، فرآیند اخذ ویزای شما شروع شد. نکته مهم این است که لازم است تا ۸ هفته صبر کنید، چرا که این پروسه کمی زمان بر است.

پس از آن که ویزای خود را اخذ کرده و وارد کشور ترکیه شدید باید ظرف یک ماه درخواست اقامت بدهید. درخواست اقامت شما ثبت شده و پس از گذشته مدت زمانی و طی کردن مراحل مشخصی به شما اقامت در کشور ترکیه داده می شود تا بتوانید به راحتی و با خیال آسوده مراحل تحصیل پزشکی در ترکیه را شروع کنید.

هزینه زندگی در ترکیه

یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که هزینه زندگی در ترکیه بالا بوده و اگر شما قصد دارید تا در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید باید مدیریت مالی را یاد بگیرید.

اگر بورسیه کامل نباشید مجبور می شوید تا مبلغی را به عنوان شهریه کنار بگذارید و برای زندگی نیز باید ماهانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار پرداخت کنید. البته نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که نوع سبک زندگی شما می تواند این مبلغ را افزایش و یا کاهش دهد اما به صورت معمول هزینه زندگی در ترکیه بین 400 تا 500 دلار است.

به خاطره هزینه بالای زندگی در ترکیه پیشنهاد ما این است که تمام تلاش خود را کنید تا بورسیه فول فاند را از دانشگاه های ترکیه دریافت کنید. این کار باعث می شود تا بتوانید بخشی از هزینه های خود را کاهش دهید.

قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارید؟

از آنجایی که تحصیل پزشکی در ایران سختی‌ها و مشکلات فراوانی دارد، احتمال دارد به تحصیل این رشته در کشور ترکیه فکر کنید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، شما عزیزان می‌توانید از طریق دکمه زیر فرم مشاوره تحصیلی را پر کنید تا مشاوران آموزشی ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند و از مشاوره رایگان تحصیلی در زمینه پزشکی بهره‌مند شوید.

فرم مشاوره تحصیلی

5 پاسخ

  1. ما تصمیم داشتیم که در ترکیه تعمیر دستگاه های چاپ رو انجام بدیم که فهمیدیم باید وثیقه برای شرکت هایدلبرگ بذاریم چون اگر یک چاپخانه از ما شکایت کند هایدلبرگ هم جدا از ما شکایت میکند در صورتی که در ایران اینطور نیست آیا این مطلب درست است چون طبق بررسی متوجه شدیم خیلی افراد برای تعمییر دستگاه هایدلبرگ فعال هستند در استانبول

    1. با سلام و احترام
      این یک مورد خاص هست ما این مساله را پیگیری میکنیم و برای اطلاع از نتیجه با ما تماس بگیرید

  2. سلام
    وقت بخیر
    در مورد بار آبمیوه لطفا اطلاعات و راهنمایی بیشتری ارائه کنید.
    آگاهی و آشنایی با چه مسایل قانونی مهمی لازم است؟
    سپاسگزارم

    1. با سلام و احترام
      مهم ترین مساله برای شما ثبت یک شرکت (مغازه) و اجازه کار هست، برای دریافت اطلاعات دقیق تر با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: