آینده ارزش لیر در بازارهای جهانی

هر یک از کشورهای دنیا برای انجام نقل و انتقالات مالی خود اقدام به انتخاب واحد پولی خاصی کرده‌اند و این کشورها تمام تلاش خود را می‌کنند تا همواره با بالا بردن ارزش پول خود به اقتصاد کشور کمک کنند. کشور ترکیه نیز یکی از این کشورهایی است که در سال های اخیر اقتصاد پر فراز و نشیبی داشته است.

واحد پول این کشور لیر بوده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور ترکیه می‌توان در مورد آینده لیر ترکیه توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه داد. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با آینده لیر توضیحات جامعی را به شما ارائه دهیم.

اقتصاد کشور ترکیه

یکی از موضوعات بسیار مهمی‌که باید به آن توجه داشته باشید این است که به صورت کلی وضعیت اقتصادی ترکیه مثبت بوده و همین مسئله باعث شده تا این کشور جایگاه ویژه و قابل قبولی در مناسبات اقتصادی و سیاسی بدست بیاورد.

البته نکته مهمی‌که باید بدانید این است که عمده درآمد مردم کشور ترکیه به واسطه حضور گردشگر و توریست در این کشور بوده و همین مسئله باعث شده تا با به وجود آمدن مشکلات مختلفی نظیر همه گیری ویروس کرونا و یا کودتا در کشور ترکیه شاهد چالش های گوناگونی برای دولت این کشور در بخش صنعت گردشگری باشیم.

تجربه ثابت کرده هر زمانی که شرایط کشور ترکیه و به صورت کلی منطقه خاورمیانه مناسب و امن باشد، در چنین وضعیتی اقتصاد ترکیه نیز به واسطه جذب گردشگر خارجی رشد کرده و شاهد بالا رفتن ارزش لیر در این کشور هستیم، اما از سوی دیگر هر مشکل و یا مسئله‌ای که مانع حضور گردشگران در کشور ترکیه می‌شود به اقتصاد کشور ترکیه و ارزش لیر ضربات جدی وارد می‌کند.

به همین دلیل است که اگر بخواهیم به ارزش لیر در بازارهای جهانی را پیش بینی کنیم باید این مسئله را بررسی کرد که آیا آینده و تصمیمات دولت‌ها و کشورها باعث می‌شود تا منطقه خاورمیانه و کشور ترکیه امن و آرام باشد یا خیر؟ بدون هیچ شک و تردیدی می‌توان گفت هر چالش در این کشور می‌تواند منجر به کاهش ارزش پول ملی ترکیه شود.

ارزش لیر به نسبت سایر ارز

یکی از سوالات بسیار مهمی‌که مطرح می‌شود این است که ارزش لیر به نسبت سایر ارزها چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به شرایط اقتصادی کشور‌ها و تصمیمات گوناگونی که در حوزه های سیاسی و اقتصادی گرفته می‌شود، ارزش ارزها به نسبت دیگر ثابت نبوده و شاهد تغییرات لحظه‌ای هستیم.

البته در کشورهایی که دارای ثبات اقتصادی هستند، پس از گذر از مراحل سخت حکومت داری رفته رفته ارزش پول ملی به نسبت سایر ارزهای رایج نظیر یورو و دلار به ثبات نسبی می‌رسد و یا در صورتی که شاهد کاهش و یا افزایش ارزش ارز باشیم، این روند کاملاً معنی دار و تحلیل پذیر است. این در حالی است که در کشورهایی که ثبات اقتصادی لازم را ندارند، شاهد تغییرات و نوسانات شدیدی در ارزش پول ملی هستیم.

ارزش لیر ترکیه به نسبت دلار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ روند نسبتاً صعودی داشت، اما پس از اتفاقات سال ۲۰۰۸ در این کشور و سیاست های کلی اقتصادی دولت ترکیه شاهد کاهش ارزش لیر به نسبت دلار بودیم. در سال های اخیر به طور میانگین ارزش یک لیر، 0.1 تا 0.2 دلار است.

در سال های اخیر به دلیل برخی از سیاست های غلط شاهد کاهش ارزش لیر به نسبت دلار بودیم. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که از نظر اقتصادی اگر کشوری با مشکل کاهش ارزش پول ملی مواجه شود، همین مسئله باعث می‌شود تا فضای مناسبی برای صادرات محصولات مختلف به وجود بیاید.

به همین دلیل البته انتظار می‌رود که پس از گذر از این دوره رفته رفته اقتصاد ترکیه دوباره به شرایط عادی خود بازگشته و شاهد افزایش ارزش لیر ترکیه به نسبت سایر ارزهای رایج باشیم.

رشد صادرات در ترکیه با توجه به کاهش قیمت لیر

یکی از نکات مهمی‌که باید بدانید این است که اگر ارزش پول یک کشور به نسبت دلار کاهش چشمگیری پیدا کند، در این شرایط اقتصادی صادرات یک کار پر درآمد به حساب می‌آید.

درست مثل اتفاقی که در کشور چین افتاد و این کشور به صورت برنامه ریزی شده اقدام به کاهش ارزش پول ملی خود کرد تا صادرات برای آن‌ها گزینه مناسبی باشد و همین مسئله باعث شد که کشور چین ناگهان تبدیل به قطب اقتصادی دنیا شود.

حالا چنین شرایطی برای کشور ترکیه نیز پیش آمده و انتظار می‌رود که دولت این کشور با برنامه ریزی دقیق و افزایش میزان صادرات خود از این شرایط به وجود آمده و به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و اقدام به رشد اقتصادی خود از طریق صادرات کند. صنایع نساجی ترکیه یکی از مهم‌ترین منابعی هستند که می‌توانند با صادرات به سایر کشورها برای ترکیه ارز آوری به همراه داشته باشند.

یک پاسخ

  1. تحلیل من اینست که تا پایان سال ۲۰۲۱ (یعنی آذر ماه) ارزش برابری لیر به نسبت دلار اندکی کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۰ لیر خواهد رسید. این خبر خوشی برای مسافرین ایرانی هستش که برای خوشگذرانی راهی کشور همسایه دیرینه خود میروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: