آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

یکی از سوالات عمده دانشجویان متقاضی برای تحصیل در ترکیه درباره ی آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه است، باید در نظر داشت که در کشور ترکیه یک آزمون واحد جامع سراسری برای تمامی دانشگاه ها مانند کنکور وجود ندارد، اما آزمون هایی هستند مانند آزمون YOS ( یوس ) ، آزمون SAT ( سَت ) ، آزمون TUS ( طوس ) ، آزمون ALES ، آزمون GRE و آزمون GMAT که قصد داریم در این مقاله یک به یک این آزمون ها برای شما عزیزان توضیح دهیم.

آزمون YOS آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی ترکیه توسط سازمان ÖSYM در این کشور پیگیری می شود و متقاضیان خارجی (غیر ترک) می بایست در آزمون YÖS (یوس ترکیه) که توسط این سازمان هر ساله برگزار می گردد شرکت و پس از احراز رتبه قبولی توانایی ثبت نام و ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ترکیه را خواهند داشت.  برای شرکت در این آزمون شرط سنی وجود نداشته و کلیه دانش آموزان اعم از دبیرستان، فنی حرفه ای، کار دانش، هنرستان و … که در سال آخر دبیرستان بوده و یا دارای دیپلم متوسطه یازده ساله می باشند اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

آزمون YÖS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه برای داوطلبین خارجی  است. داوطلبینی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا دکترای رشته‌ های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه ‌های دولتی ترکیه را دارند می ‌توانند با کسب نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر اقدام کنند. اکثر دانشگاه‌ های دولتی معتبر ترکیه خود اقدام به طراحی و برگزار آزمون یوس مختص خود می‌ کنند . دانشگاه ‌های ترکیه این آزمون را هر سال، یک نوبت برگزار می ‌کنند .

آزمون یوس از سه قسمت تشکیل شده است.  مفاد  اصلی این آزمون به هوش ، ریاضی و هندسه اختصاص دارد .عموما سوالات آزمون یوس به انتخاب داوطلب به غیر از ترکی استانبولی به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر نیز طرح می شود. سوالات آزمون یوس به صورت تستی است و هر سوال دارای 5 گزینه است. و عموما دانشگاه ‌ها نمره منفی برای پاسخ اشتباه منظور می ‌کنند ، اما بعضی دانشگاه ها نیز برای پاسخ اشتباه نمره منفی منظور نمی کنند. نسبت نمره منفی در آزمون یوس 4 به 1 است. هر 4 جواب غلط یک جواب .صحیح را از بین خواهد برد

پس می توان گفت که این آزمون مهم ترین آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه می باشد.

آزمون SAT آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

اسم این آزمون مخفف  Scholastic Assessment Test می باشد که  آزمون استانداردی است به منظور ورود به کالج و بعضی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی “Undergraduate” . عمدتا متقاضیان در سالهای یازدهم و دوازدهم اقدام به شرکت در این آزمون می نمایند . باید توجه داشت که آزمون SAT Subject  نوع دیگری از این آزمون است که در 5 رشته ریاضیات ، تاریخ آمریکا و جهان ، علوم و زیست شناسی ، زبانهای خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار میگردد . آنچه شرط لازم برای ورود به دانشگاه می باشد SAT  عمومی یا SAT General است . این آزمون توسط College Board برگزار می گردد و حداقل در 6 مقطع زمانی در سال برگزار می شود که این تاریخها در سایت www.collegeboard.org  اعلام می گردد . این آزمون در سال 2016 دستخوش تغییراتی گردیده است و سیستم نمره دهی جدید 1600 می باشد  که بنابر اعلام رسمی سایت کالج بورد میانگین نمره آزمون نسل جدید 1000 می باشد .

آزمون TUS آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

آزمونی برای تخصص پزشکان است که متخصصین دندان پزشکی و دامپزشکی و شیمی و مشاغل مشابه برای تخصص باید از طریق این آزمون جهت پذیرش اقدام کنند . (به غیر از تخصص برای رشته بیولوژی)  به کسانی که این آزمون را قبول می شوند دستیار گفته می شود . طبق مقررات برای پزشکان در زمانی که از آزمون طوس TUS قبولی گرفتند و از این مقطع فارق التحصیل شدند به آنها پزشک متخصص می گویند .

شرایط آزمون TUS

این آزمون در فواصل بهار و پاییز در ماه های آپریل و سپتامبر در شهر آنکارا برگزار می شود .

برای هر آزمون به صورت تقریبی بین ۱۰ الی ۱۳ هزار نفر شرکت می کنند و نزدیک به نیمی از شرکت کنند گان مجاز به انتخاب رشته می شوند و تقریبا نیمی از افرادی که مجاز به انتخاب رشته شدند در یک فضای تخصصی قرار می گیرند .

در این آزمون ۱۱ درس اصلی وجود دارد و تعداد کل سوالات ۲۰۰ سوال است و مدت زمان آزمون ۲۱۰ دقیقه می باشد .

لیست درس های آزمون طوس TUS

 

۱- آناتومی ( ۱۰ سوال )

 

۲- فیزیولوژی ، بافت شناسی، جنین شناسی ( ۱۰ سوال )

 

۳- بیوشیمی ( ۲۰ سوال )

 

۴- میکروبیولوژی ( ۲۰ سوال )

 

۵- پاتولوژی ( ۲۰ سوال )

 

۶- فارماکولوژی ( ۲۰ سوال )

 

۷- بیماری های داخلی ( ۲۰ سوال )

 

۸- طب اطفال ( ۳۰ سوال )

 

۹- جراحی عمومی ( ۲۰ سوال )

 

۱۰- زنان و زایمان ( ۱۵ سوال )

 

۱۱- کارآموزی های کوچک ( ۱۵ سوال )

 

شش درس اول به عنوان پایه پزشکی و ۵ درس آخر علوم پزشکی کلینیکی گروه بندی شده است .

آزمون TUS یکی از سخت ترین آزمون های برگزار شده در کشور ترکیه است و یکی از دلایل سختی این آزمون مطالبه تمامی موارد آموزشی گذشته تا به امروز است.

آزمون ALES آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

کلمه ALES مخفف Akademik lısansüstü Eğitime Sınavı  می باشد که به منظور امتحانات ورودی تحصیلات تکمیلی برای دوره کارشناسی ارشد و دکتری لحاظ می گردد و البته امتیاز آن جهت ورود به دوره تخصصی پذیرش مربی در دانشگاهها نیز ، مورد نیاز است.

همه ساله طی دو نوبت امتحانات مذکور از طریق سازمان آموزش عالی ترکیه (YÖK) و جابجایی دانشجویی ترکیه (ÖSYM) و در ماههای (May) اردیبهشت و (Dcember) آذر ماه برگزار می شود . مهلت ثبت نام برای امتحانات بهاری از اسفند و برای امتحانات پائیزی از مهر ماه است . جالب اینکه امتحانات در دو سطح SAYISAL و SÖZEL و به صورت دفترچه های 40 سوالی در قالب ریاضیات ، هوش و زبان ترکی استانبولی خواهد بود . ضریب پاسخ دهی به سوالات ریاضی برای ورود به رشته های مهندسی حائز اهمیت است

آزمون GRE آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

آزمون  GRE‌  مخفف Graduate Record Examination است که دارای دو نوع General و Subject است که نوع Subject آن فقط برای برخی رشته های خاص وجود دارد . GRE General در واقع آزمون سنجش توانایی تحصیلی متقاضیان تحصیل در مقاطع عالی تحصیلی بوده و ۳ موضوع : مهارت محاسبات ریاضی ، درک مطلب و هم چنین مقاله نویسی را می سنجد. این آزمون از نظر خیلی از شرکت کنندگان ، دشوار به نظر می رسد . چرا که در بخش درک مطلب مقاله نویسی تحلیلی و عمومی ، موضوعاتی مطرح می شود که بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون ، قبلا با آن آشناییت نداشته اند . اگر چه بخش ریاضیات که ۴۰ پرسش دارد ، سوالات ریاضی در حد دبیرستان مطرح می شود ، اما به خاطر ارائه پرسش به زبان انگلیسی و نیاز به مهارت حل کردن در مدت کم ، این بخش نیز حتی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد کمی مشکل می باشد .

در بخش درک مطلب قسمت کلمات مترادف و متضاد بعضا کلماتی استفاده می شود که حتی دارندگان مدرک کارشناسی ارشد زبان شناسی انگلیسی هم از درک برخی از جملات و کلمات آن  عاجز هستند . اما با همه این اوصاف ، متقاضیانی که حداقل ۶ ماه برای این آزمون وقت بگذارند ، قادر خواهند بود که نمره معقولی در آن کسب کنند و هیچ دانشگاهی انتظار دریافت نمره بالای ۸۰ درصد از متقاضیان را ندارد . اما کسب حداقل ۵۰ درصد نمره در هر skill ، لازم تصور می شود.

آزمون GMAT آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه

آزمون GMAT که مخفف عبارت (Graduate Management Admission Test) است امروزه به عنوان یکی از معتبرترین و قابل اتکا ترین ابزارهای سنجش مهارت های فردی و ذهنی متقاضیان شرکت در دوره هایی مثل MBA و (MPA Master of Public Administration) شناخته می شود. امروزه بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه های معتبر برگزارکننده های این گونه دوره ها، نمره آزمون GMAT را به عنوان یک معیار برای ارزیابی دانشجویان متقاضی درنظر می گیرند.

این آزمون عموما به صورت هوشمند و کامپیوتری برگزار می شود و در این آزمون پاسخ هر سوال از طرف دانشجو در تعیین سوال بعدی تاثیرگذار است. در این آزمون داوطلب نمی تواند سوالی را بی پاسخ رها کند، به سوال بعد یا قبل برود و پاسخ خود را نمی تواند عوض کند. نمره داوطلب به صورت لحظه ای محاسبه می شود و به محض پایان به او اعلام می شود.

نمره قبولی در آزمون GMAT یک نمره ثابت نیست بلکه با توجه به ترکیبی بودن آزمون هر موسسه ای یک سطح از نمره را به عنوان معیار قبولی خود مطرح می کند.

به راهنمایی بیشتری در خصوص آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه نیاز دارید؟

برای راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان آموزش ما ارتباط برقرار کنید و از مشاوره رایگان و تخصصی بهره مند شوید.

2 پاسخ

  1. سلام من دوازدهم ریاضی فیزیک هستم امسال میتونم دوازدهم رو ت ترکیه بخونم یا اینکه بعد کنکور باید برم

    1. با سلام و احترام
      بله این امکان وجود دارد، همچین می‌توانید با کارشناسان آموزشی ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: