مشکلات زندگی در ترکیه

ترکیه یکی از مهمترین مقاصد مهاجرتی در میان ایرانیان محسوب می‌شود. این کشور در چند سال اخیر توانسته است در کنار کشورهایی همانند کانادا، سوئد و پاریس مورد توجه ایرانیان قرار گیرد و بسیاری از مردم حداقل فکر و خیال مهاجرت به این کشور مدرن را برای یک بار از ذهن خود عبور دهند. در این میان برخی از افراد که برنامه منسجم تری دارند یا از قدرت اقتصادی و تمول مالی بیشتری برخوردار هستند توانسته‌اند گام های مهمی‌در راستای دستیابی به هدف خود بردارند.

هرچند ترکیه یک مقصد مناسب برای بسیاری از ایرانیان محسوب می‌شود اما بد نیست بدانید که در سال های اخیر مشکلاتی برای ایرانیان مقیم ترکیه پیش آمده است که موجب گردید تا مقالات هدفمندی در این زمینه تنظیم شود. شما نیز اگر قصد مهاجرت به این کشور اوراسیایی را دارید بهتر است با مطالعه این مقاله ما را همراهی نموده و سعی نمایید با دیدگاه جامع تری به این کشور مهاجرت کنید.

در مقاله پیش رو مهمترین مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان و یا حتی سایر مهاجرانی که از کشورهای دیگر راهی ترکیه شده‌اند را بررسی کرده‌ایم. هرچند این مقاله دربرگیرنده تمام مشکلات زندگی در ترکیه نیست اما بخش قابل توجهی از آن‌ها را پوشش داده است. قطعا اگر شما نیز بتوانید به نحوی با این مشکلات مقابله کرده و یک مسیر صحیح را برای دریافت کارت شهروندی طی کنید سایر مسائل ریز و جزیی نمی‌توانند مشکلات جدی برای شما ایجاد کنند. به همراه یکدیگر این مسائل را بررسی می‌کنیم.

ایرانیان و مشکل همیشگی آن‌ها با زبان ترکی

زبان ترکی یکی از دشوارترین زبان های دنیا برای یادگیری قلمداد نمی‌شود اما کشور ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که مردم آن چندان سر سازگاری با سایر زبان‌ها را نداشته و صرفا کم و بیش با زبان انگلیسی آشنا هستند. هر چند صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌تواند بسیاری از مشکلات شما در کشور ترکیه را مرتفع نماید اما همیشه چاره ساز نبوده و شما در برخی از امور اجتماعی خود ملزم هستید تا به زبان ترکی صحبت کنید.

وابستگی بسیار زیاد ایرانیان در کشور ترکیه به اپلیکیشن های ترجمه زبان در ماه های اولیه قدری کلافه کننده است چرا که حتی اپلیکیشن‌ها نیز نمی‌توانند نیاز شما را به صورت کامل رفع کنند. بهترین کار ممکن است این است که پیش از مهاجرت در کلاس های آموزش زبان ترکی ثبت نام کنید. برخلاف بسیاری از تبلیغات واقعا نمی‌توانید در عرض سه ماه به زبان ترکی یا هیچ زبان بیگانه دیگری مسلط شوید مگر اینکه به صورت پایه‌ای اطلاعات بسیار زیادی در خصوص آن زبان داشته باشید.

البته شما می‌توانید در کلاس های آموزش زبان ترکی در کشور ترکیه نیز شرکت کنید؛ این گزینه برای کسانی مناسب است که میخواهند هرچه زودتر همانند یک شهروند ترکی در این کشور زندگی کنند. البته حضور شما در کشور ترکیه باعث می‌شود سریع‌تر این زبان را یاد بگیرید و حتی به شما کمک می‌کند تا لهجه صحیح تلفظ کلمات را در گفتگوهای روزمره دریابید.

کلاهبرداری از ایرانیان و از دست دادن سرمایه

در مقابل مشکلی که برای بسیاری از ایرانیان در طی چند سال اخیر رخ داد و بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به علت اعتماد به کلاهبرداران از دست داده‌اند می‌توان گفت عدم آشنایی با زبان ترکی اصلا مشکل قلمداد نمی‌شود. از دست دادن سرمایه یکی از بدترین مسائلی بوده است که ایرانیان مقیم ترکیه با آن مواجه شده‌اند و اغلب آن‌ها نیز به علت عدم مراجعه افراد به مراکز مشاوره‌ای روی داده است.

با افزایش میزان کلاهبرداری‌ها، مراکز مشاوره‌ای در خصوص مهاجرت و زندگی در ترکیه نیز افزایش یافتند که در این خصوص با مسئله دیگری مواجه می‌شویم که کدامیک از این مراکز قابل اطمینان‌تر است؟ سعی کنید در این خصوص با چندین مرکز مشاوره در ارتباط باشید یا از کسانی که مقیم ترکیه هستند و روزگار خوبی را سپری می‌کنند بپرسید که باید به کدام یک از مراکز مراجعه کنید. قطعا استفاده از تجربه اشخاص موفق در ترکیه بهترین روش ممکن برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت است اما مراقب باشید که در دام کلاهبرداران نیفتید.

شاید بپرسید که کلاهبرداری در ترکیه و از ایرانیان چگونه صورت می‌گیرد؟ پاسخ این سوال کاملا واضح است! شما در هر بخشی از تکمیل پروسه مهاجرت و اقامت خود در ترکیه ممکن است با این مسئله مواجه شوید اما در بخش هایی که موظف به پرداخت مبلغی پول یا سرمایه هستید بیش از سایر بخش‌ها قابل انتظار خواهد بود.

هزینه های بالای زندگی در ترکیه

ما هرگز ادعا نمی‌کنیم که هزینه های زندگی در ترکیه بیشتر از ایران است اما قطعا هر کسی توان زندگی و پرداخت مخارج در شهر استانبول را ندارد. صرفا کسانی می‌توانند در استانبول زندگی کنند که از توانایی اقتصادی و تمول مالی خود مطمئن هستند. شاید قدری عجیب باشد اما حتی زندگی در حاشیه این شهر نیز برای بسیاری از افراد گران تمام می‌شود.

اگر می‌خواهید یک زندگی لوکس و مدرن را داشته باشید اما توانایی پرداخت مخارج زندگی در استانبول را ندارید می‌توانید در سایر شهرهای بزرگ ترکیه همانند ازمیر، آنتالیا، کوش آداسی و حتی آنکارا زندگی کنید. شهرهای شرقی ترکیه که فاصله چندانی با ایران ندارند نیز انتخابی مناسب برای کسانی است که توانایی پرداخت مخارج زندگی در شهرهای اروپایی ترکیه را ندارند اما می‌خواهند با کار و فعالیت بالا شرایط زندگی در این بخش‌ها را برای خود فراهم کنند.

البته مشکلات مربوط به پرداخت هزینه های زندگی صرفا در اوایل مهاجرت به ترکیه مطرح می‌شود چرا که اگر اهل کار و تلاش باشید قطعا می‌توانید پس از یک سال به درآمدهای مناسبی در عرصه های مختلف دست پیدا کنید. ترکیه کشور کار و فعالیت است! مردم این کشور ساعات محدودی از هفته را به استراحت می‌گذرانند و تمامی‌جوانان و بزرگسالان این کشور در فعالیت های مختلف مشغول به کار هستند. ساعات کاری در این کشور بسیار بالاست و دستمزد مناسبی نیز پرداخت می‌شود.

عدم آشنایی با قوانین ترکیه

معمولا بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قوانین عمومی‌کشورها شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارد! این تصور ممکن است تا حدی صحیح باشد اما نباید شما را از مطالعه قوانین کشور مقصد بازدارد. کشور ترکیه در زمره کشورهایی قرار دارد که قوانین خود را با استنتاج از فرهنگ اسلامی و عرف خود به همراه نفوذ فرهنگ غرب تدوین نموده است. همین جمله کافی است تا بدانید که چه اندازه مطالعه قوانین این کشور برای ایرانیان اهمیت دارد.

قوانین مربوط به مذهب و اشاعه آن، بهداشت و سلامت جامعه، قوانین مربوط به ورود در بازار بورس و سهام ترکیه و همچنین قوانین مربوط به مهاجرت و دریافت ویزای اقامت ترکیه از مهمترین قوانین و مقرراتی هستند که باید اطلاعات جامعی در خصوص آن‌ها به دست آورید تا با مشکلات جدی در این کشور مواجه نشوید. اصولا نکات حائز اهمیت در مراکز مشاوره و مهاجرت به کشور ترکیه گوشزد می‌شوند.

نکته مهم در خصوص آشنایی با قوانین کشور ترکیه این است که سخت گیری های چندانی در خصوص مذهب و نکات عرفی وجود ندارد اما تدابیر امنیتی بسیار زیادی برای کار و فعالیت اقتصادی یا عضویت در بازار بورس و سهام کشور ترکیه مشاهده می‌شود؛ به عنوان مثال امکان فعالیت اقتصادی بدون دریافت ویزای کار وجود ندارد و اگر یک کارفرما مبادرت به انجام چنین عملی نماید علاوه بر اخراج کارگر از ترکیه، کارفرما نیز متحمل خسارات و مجازات های سنگینی می‌شود یا اینکه عضویت در بازار بورس ترکیه صرفا با تکمیل فرم ریسک برای آگاهی از ضررهای احتمالی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: