سیستم تاپوتاکاس چیست؟ آیا کمکی به خرید ملک در ترکیه می کند؟

 

بزرگترین مشکل افرادی که قصد خرید ملک در ترکیه دارند مساله انتقال پول است، با توجه به قوانین تحریم های ایالت متحده آمریکا این کار با مشکلات فراوانی همراه شده است، از طرفی گاهی وقت ها پیش میاد که انتقال پول به حساب فروشنده واریز می شود اما سند زدن به مشکلاتی می خورد، و خریدار متضرر می شود. برای حل همه این مشکلات سیستمی احداث شده است به نام تاپوتاکاس، ما در این مطلب به شرایط و چگونگی سیستم تاپوتاکاس ترکیه می پردازیم، با ما همراه باشید.

سیستم تاپوتاکاس

در هنگام خرید ملک در کشور ترکیه باید دقت کنید که از چه فرد و یا سازمانی ملک خریداری می کنید و آیا می شود به آن ها اعتماد کرد؟ افراد سود جو و به اصطلاح کلاه بردار زیاد است و شما نمی توانید به هر کسی اعتماد کنید، این موضوع مشکل بزرگی برای مهاجران و سرمایه گذاران شده است از این روی دفتر ثبت اسناد ترکیه با کمک بانک های این کشور سیستمی به نام سیستم تاپوتاکاس راه اندازی کرده تا این نگرانی ها را به حداقل برساند و افراد بتوانند راحت و آسوده ملک مورد نظر خود را خریداری کنند. این سیستم واسطه ای میان فرد خریدار و فروشنده به حساب می آید، به این صورت که شما  اگر از ملکی خوشتان آمد مبلغ آن را به حساب خود در سیستم تاپوتاکاس واریز می کنید و سپس بعد از به نام زدن سند از طرف فروشنده مبلغی واریزی شما به حساب فروشنده واریز می شود، بدیهی است که اگر سند به نام شما زده نشود پولی به حساب فروشنده واریز نمی شود. در این سامانه شما باید اطلاعات خود و فروشنده و همچنین اطلاعات ملک مد نظر مانند آدرس و … را وارد نمایید. پس از راه اندازی این سامانه بسیاری از دغدغه های مهاجران بر طرف شده و از کلاه برداری های زیادی جلوگیری شده است. همچنین سیستم تاپوتاکاس برای انجام این فرآیند از شما مبلغ ۷۰ لیر اخذ می کند.

قوانین خرید ملک در ترکیه

پس از بررسی سیستم تاپوتاکاس به بررسی قوانین خرید ملک در ترکیه می پردازیم. در قوانین خرید ملک در ترکیه باید به تبصره ۳۵ قانون املاک و اراضی مصوب ۱۸ می۲۰۱۲ به شماره ۲۶۴۴ رجوع نمود. که بر طبق این تبصره، اجازه خرید املاک فقط به تعدادی از مهاجران خارجی داده شده است و در این مورد محدودیت در نظر گرفته شده است. ایران جز آن دسته از کشورهای مجاز به خرید ملک در ترکیه است. هم چنین شهروندان خارجی که اقدام به خرید زمین برای ساخت ملک می نمایند، باید طی دو سال اقدام به شروع ساخت پروژه معرفی شده به وزارت خانه بکنند. لازم به ذکر است اتباع خارجی، حداکثر تا ۳۰ هکتار از اراضی ترکیه را میتواند خریداری و تملک کنند. هم چنین این دسته از افراد اجازه ی خرید ملک در مناطق نظامی و امنیتی کشور ترکیه را به هیچ وجه نخواهند داشت. این امر به گونه ای پیش می رود که تنها ۱۰ درصد از اراضی هر ناحیه می تواند توسط اتباع خارجی مورد خرید واقع گردد. نکته ی حائز اهمیت در این زمینه این است که هر فرد خارجی یا اشخاص حقوقی در خارج از ترکیه، می توانند درخواست خرید اعتباری از مالکین یا موسسات معتبر ترکیه را داشته باشند؛ قانون این کشور در این خصوص محدودیتی در نظر نگرفته است. در انتها باید اضافه نمود که شهروندان خارجی می توانند هر نوع ملکی از جمله : خانه، تجاری، زمین و اراضی را با کسب استعلام از مراجع مربوطه خریداری کنند.

مراحل خرید خانه در ترکیه

مراحل خرید خانه در ترکیه روند و پروسه ی خاص خود را دارد که باید از قبل در مورد آن آگاهی لازم را کسب نمایید. این پروسه به صورت زیر است:

  1. بازدید از ملک: این مرحله بسیار مهم است زیرا بدون بازدید مستقیم از ملک نمی توان تصمیم گیری درستی انجام داد. در این مرحله نه تنها به خود ملک بلکه به محله و بستر آن نیز باید توجه ویژه ای داشت. . این بررسی پلان ، سند، پایان کار و … را نیز شامل می شود.

  2. توافقنامه فروش و پرداخت ودیعه: پس از انتخاب ملک بر اساس خواسته های خود، باید نسبت به امضا قرارداد با فروشنده با همراه داشتن گذرنامه اقدام نمایید. در این مرحله باید مبلغی را که معمولا ۵ هزار یورو است پرداخت کنید. این توافق نامه در ۳ زبان تنظیم خواهد شد که شامل زبان ترکی، زبان انگلیسی و زبان شخص خریدار می شود. هم چنین از این قرارداد در دو نسخه برای هر دو طرف تهیه خواهد گشت. موارد آورده شده در این قرار داد شامل تمام شرایط و ضوابط مربوط به فروش بوده و اجرای آن ضروری است.

  3. پرداخت هزینه: پرداخت هزینه ملک معمولا به دو صورت رخ می دهد: در روش اول این پرداخت به صورت دو مرحله است. بدین صورت که هنگام امضای قرارداد فروش، ودیعه که معمولا ۵٫۰۰۰ یورو است، پرداخت می شود و مابقی هزینه هنگام دریافت سند تسویه حساب خواهد شد. در روش دوم ابتدا در هنگام امضای قرارداد فروش، ودیعه ای به صورت ۱۰ درصد از مبلغ ملک پرداخت می شود. بخش دیگری از هزینه نیز در مدت ۳ تا ۴ ماه پس از مرحله ی قبلی پرداخت می شود. تسویه حساب نهایی نیز در زمان امضای سند صورت می گیرد.

  4. دریافت سند ملک: پس از آمده شدن سند، شخص خریدار شخصا باید برای تحویل گرفتن آن مراجعه نماید. البته اگر به کسی وکالت داده باشید، آن فرد مجاز به دریافت سند از طرف شما خواهد بود. همان طور که در مرحله ی قبل به آن اشاره نمودیم، باید تسویه حساب در زمان دریافت سند صورت پذیرد. لازم به ذکر است تمامی مالیات ها و پرداخت های دولتی نیز باید پرداخت شود. در این روند حضور مترجم برای جلوگیری از رخ دادن اشتباه و کج فهمی است. لازم به ذکر است هم فروشنده و هم خریدار در زمان تعیین شده در دفتر اسناد رسمی حضور به هم رسانند.

توصیه ما به شما

اگر قصد خرید ملک در ترکیه دارید اینکار را حتما به همراه وکیل مجرب انجام دهید، تا مطمئن و آسوده ملک مورد نظر خود را خریداری کنید. مجموعه تراست گلوبال با در اختیار داشتن وکلای ایرانی و ترک می تواند به شما در این راه کمک کند، با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: