شرایط و قیمت خرید اتومبیل در ترکیه

کسانی که به عنوان مهاجر تصمیم می‌گیرند در ترکیه زندگی کرده و در این کشور اقامت کنند، برای انجام فعالیت هایشان نیاز به خرید خودرو دارند. اگر به صورت قانونی به این کشور وارد شده باشید مشکلی برای خرید ماشین نخواهید داشت و این امکان برایتان فراهم است تا ماشین های کار نکرده و نو و یا ماشین هایی که دست دو هستند را خریداری کنید.

اگر تازه وارد باشید و بخواهید به تنهایی برای خرید ماشین اقدام کنید باید دقت زیادی به خرج دهید تا کلاه سرتان گذاشته نشود. ممکن است است در این رابطه با افرادی برخورد کنید که متوجه شده‌اند شما تازه به این کشور مهاجرت کرده و به خوبی با فوت و فن های خرید ماشین آشنایی ندارید اینجاست که شرایط را برای یک کلاهبرداری فراهم می‌کنید. بنابراین سعی کنید حواستان را به خوبی جمع کرده و بی گدار به آب نزنید تا در نهایت، هم صاحب یک ماشین با قیمت مناسب شوید و هم اینکه سرمایه تان از دست نرود.

در ضمن خوب است بدانید که که شرایط قیمت گذاری در کشور ترکیه مانند ایران نیست. همان طوری که خود شما نیز شاهد هستید در کشور ایران، معمولا هر چند وقت یک بار قیمت خودرو بدون هیچ دلیلی افزایش پیدا می‌کند و برخی افراد نیز از این شرایط سو استفاده کرده و با خرید ماشین سعی می‌کنند سودهای کلانی را عاید خود کنند. معمولا افزایش قیمت خودرو در ترکیه مانند ایران نیست و نکته‌ای که باید به آن دقت باشید آن است که هزینه نگهداری از خودرو در این کشور بالاست و به همین دلیل خرید ماشین به تعداد زیاد ریسک بسیار خطرناکی به حساب می‌آید. بنابراین ترکیه ای‌ها معمولا وقتی می‌خواهند مدل ماشین خود را ارتقاء دهند به سراغ خرید ماشین می‌روند.

در ترکیه اغلب ماشین هایی که شما مشاهده می‌کنید دیزلی هستند. علت آن نیز این است که کشور ترکیه سوخت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و از آنجایی که  قیمت بنزین بالاست، ماشین هایی که سوخت آنها گازوئیل است در این کشور به وفور مشاهده می‌شوند.

ما این متن را آماده کرده و در اختیارتان قرار داده‌ایم تا بدانید برای خرید اتومبیل در ترکیه باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید. امیدواریم که این متن بتواند اطلاعات خوبی را در این رابطه در اختیارتان قرار دهد.

شرایط خرید اتومبیل

نحوه خرید ماشین برای اتباع خارجی

اگر به عنوان یک فرد خارجی در ترکیه ساکن هستید خوب است بدانید که ترکیه شرایط راحت تری را برای خرید ماشین برای اتباع خارجی در نظر گرفته است. مهاجرانی که بتوانند به صورت قانونی در این کشور اقامت کنند لازم نیست به هنگام خرید خودرو مالیات بپردازند به همین علت خرید ماشین برایشان به صرفه‌تر تمام خواهد شد.

نکته بعدی این است که برای خرید ترکیه حتما باید اقامت این کشور را داشته باشید تا بتوانید در نهایت گواهی نامه رانندگی دریافت کنید. تمام افرادی که اقامت تحصیلی، کاری، دائمی‌و یا موقت دارند می‌توانند در این کشور یک خودرو خریداری کنند. برای خرید اتومبیل در ترکیه باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • کارت اقامت و ترجمه پاسپورت به همراه اصل آن را باید ارائه کنید.
  • خوب است بدانید که به هنگام خرید نیازی نیست که گواهی نامه داشته باشید. در صورتی که قصد ندارید بلافاصله بعد از خرید ماشین آن را برانید داشتن یا نداشتن این مورد اهمیت چندانی ندارد.
  • داشتن شماره ورگی نیز از دیگر مدارکی است که قبل از خرید خودرو باید آن را از اداره ورگی ترکیه دریافت کنید. برای دریافت شماره ورگی، با در دست داشتن ترجمه پاسپورت و اصل آن به یکی از دفترخانه های ترکیه مراجعه کرده و آن را به صورت رسمی‌تایید کنید. در مرحله بعدی با این تاییدیه به اداره ورگی رفته و شماره ورگی را دریافت کنید.

روش های خرید ماشین در ترکیه

در ترکیه می‌توانید به دو صورت ماشین خریداری کنید؛ یکی از این روش‌ها مراجعه مستقیم به کمپانی هایی است که در این کشور نمایندگی دارند و روش دوم نیز خرید ماشین دست دوم است. ما در  ادامه هر دو روش را بررسی خواهیم کرد.

خرید ماشین به صورت مسقیم از کمپانی 

نکته جالبی که با بررسی بازار ماشین در ترکیه می‌توانید به آن پی ببرید آن است که اغلب کمپانی های تولید کننده اتومبیل در این کشور فعالیت دارند. از جمله این شرکت های معتبر می‌توان به رنو، هوندا، فورد، تویوتا، فیات و هیوندای اشاره کرد. این کمپانی‌ها برای آنکه اتومبیلی با هزینه مناسب در اختیار مردم ترکیه قرار دهند و ضمنا بتوانند فروش خود را افزایش دهند در کشور ترکیه

اقدام به احداث خط تولید کرده‌اند. بنابراین اگر بخواهید، این امکان در کشور ترکیه برایتان فراهم شده است تا یکی از ماشین هایی که در کمپانی های مطرح دنیا تولید می‌شوند را خریداری کنید.

خرید ماشین دست دوم در ترکیه

وقتی شما به عنوان یک فرد خارجی بتوانید به صورت مستقیم ماشین خریداری کنید پس هیچ محدودیتی برای خرید ماشین های دست دوم در ترکیه نخواهید داشت. البته خرید ماشین های دست دوم در ترکیه رواج بیشتری دارد و علت آن هم به پایین قیمت این خودروها مربوط می‌شود. اگر قصد ندارید در این کشور به صورت طولانی مدت اقامت کنید و ضمنا بودجه زیادی نیز در اختیار ندارید بهتر است از خرید ماشین های کمپانی های خارجی صرف نظر کرده و به دنبال خرید یک ماشین دست دوم و کارکرده در این کشور باشید.

البته در خرید ماشین دست دوم نیز باید مهارت داشته باشید وگرنه ممکن است ماشینی خریداری کنید که ارزش آن از قیمتی که برایش پرداخت کرده‌اید، کمتر بوده و این وسط تنها شما هستید که متحمل ضررهای مالی شده‌اید. بنابراین بعد از آنکه بر سر قیمت خودرو با فروشنده به توافق رسیدید از یک کارشناس خبره در این زمینه درخواست کنید تا ماشین مورد نظر را بررسی کند. بعد از آنکه ماشین مورد بررسی قرار گرفت، برگه کارشناسی را دریافت کنید.

اگر از قیمت خودرو در این کشور اطلاع ندارید می‌توانید به سایت های زیر مراجعه کنید:

  • www.araba.com
  • www.araba.com
  • www.araba.com
به نام زدن اتومبیل

به نام زدن اتومبیل در ترکیه

بعد از آنکه هزینه خودرو را پرداخت کردید باید خودرو را به نام خود بزنید. اصلا اهمیتی ندارد که شما قصد دارید یک ساعت در ترکیه بمانید و با ماشین خود رانندگی کنید و یا ده سال در این کشور زندگی کنید. در هر صورت شما باید خودرویی که هزینه آن را پرداخت کرده‌اید به نام خود بزنید. برای به نام زدن خودرو باید به جایی به نام نوتر مراجعه کنید و کارهای مربوط به این فرآیند را در آنجا انجام دهید. اگر به زبان ترکی تسلط ندارید اصلا نگران نباشید؛ زیرا در نوترها، مترجم های رسمی‌حضور دارند که می‌توانید با خیالی راحتی به آنها اطمینان کرده و مراحل کار را به کمک آنها انجام دهید.

قبل از آن که ماشین را به نام خود بزنید باید تمام هزینه و جریمه هایی که داشته است توسط فروشنده پرداخت شده باشد و حتما پیگیر این مساله باشید که هزینه های ذکر شده تسویه شده باشند. بعد از تمام شدن این مرحله، سند ماشین و کارت آن به شما تحویل داده می‌شود. در ضمن یک ماه زمان در اختیارتان قرار دارد تا برای دریافت پلاک ماشین نیز  اقدام کنید. دریافت بیمه نیز از دیگر مراحل مهمی‌است که بعد از به نام زدن خودرو حتما باید انجام گیرد.

قیمت اتومبیل در ترکیه

بررسی قیمت ماشین در ترکیه و ایران

یکی از تفاوت هایی که بین بازار ترکیه و ایران در رابطه با ماشین و اتومبیل مطرح می‌شود، تنوع محصولات موجود در بازار است. متاسفانه به دلیل تحریم هایی که کشور ایران همواره با آن رو به رو است، تنوع ماشین هایی که در این کشور مشاهده می‌شود زیاد نبوده و مردم به هنگام خرید با محدودیت مواجه هستند. در صورتی که در کشور ترکیه اصلا چنین وضعیتی وجود ندارد و همان طور که در خطوط بالاتر به آن اشاره کردیم بسیاری از کمپانی های مطرح دنیا در ترکیه خط تولید راه اندازی کرده و محصولات خود را به صورت مستقیم در اختیار مردم این کشور قرار داده‌اند.

البته قیمت این ماشین‌ها در مقایسه با ماشین های دست دو بالاتر بوده و بسیاری از آنها با قیمتی بیش از‌تر صد هزار لیر در این کشور معامله می‌شوند. البته احتمال آنکه بتوانید محصولاتی با قیمت های پایین‌تر نیز خریداری کنید وجود دارد.

اگر بخواهیم در یک جمله به بررسی مقایسه قیمت خودرو در ایران و ترکیه بپردازیم باید عنوان کنیم که خرید اتومبیل در ترکیه از قیمت خرید اتومبیل در ایران بسیار کمتر است و شما بدون داشتن محدودیت در انتخاب مدل ماشین می‌توانید صاحب بهترین اتومبیل در ترکیه شوید.

به مقایسه‌ای که بین ماشین های خارجی موجود در ایران و ترکیه انجام شده است توجه کنید: اگر قیمت یکی از محصولات شرکت تویوتا در ترکیه 114 هزار لیر باشد، قیمت همین ماشین در ایران بیش از 200 هزار لیر خواهد بود و امکان خرید آن برای اغلب ایرانی‌ها وجود ندارد.

کمپانی خودروهای مختلف در ترکیه

ورود پلاک های خارجی به ترکیه

گاهی برخی کسانی که قصد دارند از کشور ترکیه دیدن کنند دوست دارند با ماشین شخص خود به این کشور وارد شوند. کشور ترکیه برای این دسته نیز مقررات خاصی تعیین کرده که باید به آنها احترام گذاشته شود. کسانی که قصد دارند بدین شکل به خاک ترکیه وارد شوند باید حداقل اجازه اقامت 185 روزه در این کشور را داشته باشند. تبعه هر کشوری که هستید باید مدارک اقامت در کشور مبدا را به همراه داشته باشید.

البته اگر قصد دارید به مدت چند سال در ترکیه زندگی کنید بهتر است با ماشین شخصی وارد این کشور نشوید زیرا مدت زمان تردد این خودروها باید تمدید شود و این موضوع نیز هزینه بردار است.

قصد خرید اتومبیل در ترکیه را دارید؟

موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری تراست گلوبال آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه خرید اتومبیل و ملک در ترکیه می‌باشد. تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: