راه های سفر به ترکیه، کدام راه آسان تر است؟

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی راه های سفر به ترکیه بپردازیم تا مشخص شود کدام راه سفر به ترکیه آسان تر است؟ ترکیه به علت داشتن مرز زمینی با ایران و همچین داشتن شرایط ویژه گردشگری و سرمایه گذاری مقصد سفر خیلی از ایرانیان می باشد و جالب است که بدانید سفر به ترکیه تنها به دو روش قطار و هواپیما نیست بلکه با اتوبوس هم می شود به این کشور سفر کرد و از آنجا که برای ایرانیان ویزا لازم نیست این روش سفر مقرون به صرفه هم می باشد.

راه های سفر به ترکیه

قبل از اینکه قصد سفر به ترکیه را بکنید بهتر است راه های سفر به ترکیه را بررسی نمایید، به دو روش معمولا مسافران به ترکیه می آیند، سفر با تور های مسافرتی و سفر به طور شخصی. اگر قصد سفر با تور های مسافرتی را داشته باشید بسته به اینکه تور مورد نظر چه راه مسافرتی را انتخاب کرده باشد قیمت بسیار متغیر است. همچنین عواملی مثل تعداد روز سفر، هتل تور و میزان خورد و خوراک باعث نوسان قیمت در هزینه تور مسافرتی می شود. اگر سفر شخصی راه به عنوان یکی از راه های سفر به ترکیه انتخاب کنید باید از مسائلی که دارد با خبر باشید، باید بدانید که اگر راه هوایی را انتخاب کرده باشید حتما می بایست شما به تهران سفر کنید و سپس به ترکیه بروید چرا که هیچ شهر دیگری در ایران سفر مستقیم هوایی به کشور ترکیه ندارد. قیمت بلیط هواپیما معمولا ثابت نیست و این روزها با نوسانات بسیاری مواجه است. اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود و ورود به خاک ترکیه را دارید، لازم است قبل از خروج از کشور، هزینه‌ هایی در این مورد پرداخت کنید. این هزینه‌ ها به صورت رو به روست: هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور، هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله، هزینه پلاک بین المللی، برچسب CD و IR. علی رغم هزینه ‌های یاد شده، هزینه بیمه بین المللی ماشین که بسته به نوع ایرانی یا خارجی متفاوت است را نیز پرداخت نمایید. از دیگر نکات بسیار مهم در این زمینه، آگاهی از ساعات کاری مرزهای ایران – ترکیه است. بنابراین قبل از سفر در خصوص آن آگاهی یافته تا بتوانید در ساعات کاری به محل مورد نظر برسید. در انتها با در نظر گرفتن هزینه ‌های هتل و خوراکی، هزینه ‌ی سفر خود را تخمین بزنید.

سفر با اتوبوس به ترکیه

بر خلاف سفر های هوایی به ترکیه که از شهر های مختلف ایران امکان پذیر است برای سفر با اتوبوس به ترکیه فقط می توانید از شهر های تهران و تبریز سفر کنید. هزینه بلیط اتوبوس نیز بسته به نوع آن متغیر است. سفر با اتوبوس به ترکیه از سه راه امکان پذیر است، مرز بازرگان، مرز سرو و مرز رازی. برای مثال شما برای رد شدن از مرز بازرگان می بایست تا تبریز بروید و از آنجا تا مرز بازرگان پیش بروید که تقریبا مسافت ۹۰۰ کیلومتر را باید بپیمایید. در این مرز فرآیندی یک ساعته پیش رو دارید برای چک کردن گذرنامه های شما و بازرسی اتوبوس تا از عبور جنس های قاچاق جلوگیری شود. بعد از آن شما می توانید با طی کردن مسافتی حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به استانبول برسید. در سفر با اتوبوس به ترکیه از شهر های ارزروم ،دوقو بایزید ،آماسیا ،ارزنجان و بولو عبور خواهید کرد که علاوه بر آن جاده های ترکیه با وجود اینکه از کیفیت کمتری نسبت به جاده های ایران دارند ولی از زیبایی های بسیاری برخوردارند که می توانند سفر شما را بسیار جذاب و دلچسب تر کنند.

سفر با قطار به ترکیه

در این مطلب به راه های زمینی دیگر مانند قطار نیز می پردازیم. اولین پرسشی که هنگام انتخاب سفر با قطار به ترکیه در ذهن مان شکل می گیرد ایستگاه های این مسیر است. این قطار های چهار تخته که هر هفته به صورت منظم هر چهارشنبه راس ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه تهران را به مقصد آنکارا ترک می کنند، حین حرکت از تهران، از شهرهای نظیر قزوین، زنجان، میانه، تبریز خواهد گذشت اما اولین ایستگاه در خاک ترکیه شهر وان است. پس از رسیدن به دریاچه وان با کشتی به بندر تات ‌وان رفته از آن جا به وسیله قطارهای چهار تخته به آنکارا خواهید رسید. در آخرین سفر باید از آنکارا به وسیله قطار به استانبول بروید. در نظر داشته باشید قطار آنکارا – استانبول در دو نوبت در روز آماده خدمات رسانی است. ساعات حرکت این قطار در روز، ۶ صبح و ۱۶:۳۰ بعد از ظهر است. از آن جایی که این سفر توقف های بسیاری دارد بهتر است برای زمان خود از قبل برنامه ریزی کنید تا حوصله تان سر نرود! اما سفر دست جمعی به این روش می تواند مسافرت تان را بیش از پیش خاطره انگیز کند. اگر ساکن تبریز هستید  نیازی به استفاده از این برنامه نداشته و مستقیم با استفاده از تبریز- وان خود را به ترکیه برسانید. این قطار دارای برنامه منظم بوده و هر دوشنبه تبریز را به مقصد وان ترک می کند. خوب است بدانید استانبول ۳ ایستگاه قطار بین المللی دارد که بدین صورت هستند: ایستگاه HALKALI که در منطقه کوچوک چکمجه و سمت اروپایی این شهر قرار گرفته است، ایستگاه SİRKECİ  که در منطقه امین اونو واقع شده نیز در بخش اروپایی استانبول است. اما ایستگاه زیبا و قدیمی HAYDARPAŞA  در منطقه آسیایی این شهر از معروفترین ایستگاه های آسیا به حساب میاد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: