در مورد قوانین واردات از ترکیه بیشتر بدانید

 

ترکیه فقط مقصد گردشگران و توریست های ایرانی نیست، بلکه به علت اینکه سالیان سال است که ترکیه شریک تجاری ایران محسوب می‌شود، واردات از ترکیه از جمله کار هایی است که تجار ایرانی به آن مشغول هستند. همچنین ترکیه به علت نزدیکی سیاسی ای که به ایالت متحده آمریکا دارد، همیشه امتیاز معافیت های تحریمی را از این کشور گرفته است و اگر نگوییم بی مشکل اما کم مشکل توانسته با ایران تبادلات تجاری داشته باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد قوانین واردات از ترکیه بیشتر برای شما عزیزان توضیح دهیم. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت در ترکیه بر روی عبارت “قوانین ثبت شرکت در ترکیه” کلیک کنید.

آشنایی در مورد کشور ترکیه

کشور ترکیه را یک کشور اوراسیایی به حساب می آورند که از سه طرف به دریا راه دارد. از شمال به دریای سیاه، جنوب دریای مدیترانه و غرب دریای اژه. سمت شرق این کشور، کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، ایران، ارمنستان، و گرجستان و نیز از سمت شمال غربی یونان و بلغارستان و از سمت جنوب شرقی، کشور های سوریه و عراق قرار گرفته اند. پایتخت این کشور شهر آنکارا است در حالی که بزرگترین شهر آن استانبول نام دارد. کشور ترکیه به دلیل موقعیت قرارگیری اش دارای آب و هوای متفاوتی در نواحی مختلف آن است و می توان آن را به هفت ناحیه آب و هوایی مختلف تقسیم بندی کرد. بخش های شرقی و مرکزی ترکیه آب و هوای سردتر، نواحی ساحلی دریای اژه و مدیترانه دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای، نواحی هم مرز با دریای اژه دارای آب و هوای اقیانوسی زمستان های خنک و مرطوب و تابستان نسبتا گرم است. به طور کلی ترکیه کشور پر بارانی است و گرم ترین و خشک ترین ماه های آن به ترتیب می، جولای و آگوست هستند. جمعیت این کشور در حال حاضر ۸۰ میلیون نفر است و پرجمعیت ترین شهرهای آن را شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، میلیون، بورسا و آنتالیا تشکیل می دهند. از حیث فرهنگ می توان اشتراکات فرهنگی بسیاری بین ایران و ترکیه یافت و شاید این مورد را بتوان دلیلی بر نزدیکی دو کشور دوست و همسایه به حساب آورد.

اقتصاد کشور ترکیه

کشور ترکیه جز پنج کشور اول در وارادات کالا به ایران قرار دارد و شاید این مورد در کنار روابط خوب سیاسی و فرهنگی، به اقتصاد رو به رشد این کشور نیز ربط داشته باشد. از این رو در این بخش به بررسی اجمالی اقتصادی این کشور پرداخته ایم. اقتصاد کشور ترکیه را می توان به عنوان ششمین اقتصاد برتر ناحیه اروپا به حساب آورد. ترکیه در ۸ سال گذشته بالغ بر ۹۴ بیلیون دلار سرمایه جذب کرده است و تبدیل به گزینه ی اول بسیاری از سرمایه گذاران گشته است. می توان اصلی ترین عامل گردش اقتصاد را در این کشور مدیون صنعت توریسم دانست. صنعت توریسم کشور ترکیه یکی از قوی ترین ها در دنیا به حساب می آید و سالانه بیش از ۲۸ میلیون نفر به این کشور سفر می کنند. فضای کسب و کار در ترکیه بسیار رقابتی است و بیش از ۲۵۰۰۰ شرکت بین المللی در ترکیه قرار دارند. بعد از صنعت توریسم، اقتصاد ترکیه را می توان وابسته به نساجی و تولید پوشاک که یک سوم مشاغل کشور در این حوزه است، دانست. هم چنین می توان صنایع الکترونیک، اتومبیل سازی و ساخت و ساز در این کشور را آینده ساز آن به حساب آورد زیرا این صنایع رشد قابل توجهی را در پیش گرفته اند.

دلایل محبوبیت واردات از ترکیه

به جز دلایلی همچون روابط سیاسی و فرهنگی خوب بین دو کشور و نیز کیفیت مناسب کالاهای کشور ترکیه که پیش تر بدان اشاره شد، دلایل دیگری سبب این محبوبیت شده اند که در این بخش آن ها را به طور اجمالی از نظر می گذرانیم. کوتاهی مسافت بین دو کشور و نزدیکی آن به ایران را می توان از دیگر دلایل این محبوبیت دانست. هم چنین در کنار کالاهای ترک، دست یابی راحت تر به کالاهای اروپایی نیز از جمله دلایل انتخاب کشور ترکیه از سوی تجار ایرانی است. در نهایت شاید دلیل مهم دیگر را تحریم های ایران دانست. در نتیجه ی این تحریم ها، تجار می توانند کالاهای مورد نیاز خود را پس از وارد شدن به ترکیه، به ایران وارد نمایند.

لیست کالاهای مجاز برای واردات

از قوانین واردات از ترکیه این را بدانید که هرگونه کالایی امکان واردات به ایران را ندارد و در این خصوص محدودیت وجود دارد. از کالاهای ممنوع می توان به تجهیزات پزشکی مستعمل، مواد مخدر و مشروبات الکلی اشاره کرد. در این بین ورود برخی کالاها به خاک ایران مشروط است. این بدان معنا است که واردات کالای مورد نظر مشروط بر اخذ مجوز از یک سازمان معین است. مانند: مواد دارویی و بهداشتی. از طرفی کالاهای مجاز برای صادرات به ایران به صورت رو به روست: انواع پوشاک اعم از لباس های زنانه و مردانه، کفش های زنانه و مردانه، البسه مارک دار و … – لوازم خانگی مانند بلورجات و وسایل چدنی و … – لوازم و قطعات الکترونیکی مانند سوئیچ کنترل موتور، ژنراتور برق فشار قوی و … – مواد اولیه نساجی و پلاستیکی به منظور استفاده در صنایع تولیدی داخلی – تجهیزات ساختمانی مانند شیرآلات، چراغ، وسایل روشنایی، درب ضد سرقت و … .

بیشترین کالاهای وارداتی از ترکیه

می توان اظهار داشت که بیشترین کالاهایی که از ترکیه وارد خاک ایران می شوند بدین گونه است: کاشی و سرامیک، فندق، میوه، فلزات، سبزیجات، پوشاک، طلا، جواهرات، وسایل آرایشی و بهداشتی و … .

مراحل ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از این کشور یکی دیگر از قوانین واردات از ترکیه است که در ادامه آورده شده:

  •     شناسایی تولید کننده یا فروشنده در ترکیه
  •     گفتگو و مذاکره
  •     اخذ پرفورما و پکینگ لیست از فروشنده یا شرکت تولید کننده
  •     ثبت سفارش کالا
  •     اظهار گمرکی
  •     ارزیابی اظهار نامه توسط کارشناسان گمرک
  •     اخذ مجوزهای لازم
  •     درب خروج (بارگیری کالا بر روی وسیله نقلیه مناسب و هدایت به سمت درب خروج گمرک)

قوانین واردات از ترکیه

این قوانین با مقررات حاکم بر واردات کالا از سایر کشورها به ایران یکی بوده و مطابق با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران است. اما به دلیل عضویت دو کشور در کنوانسیون تیر، واردات از این کشور کمی آسان تر گشته. بر طبق این معاهده به جز موارد مشکوک، پلیس ترکیه حق باز کردن پلمپ گمرک و بررسی محموله ای که از گمرک ترکیه ترخیص و به سمت ایران راهی شده است را ندارد. به همین دلیل این امر سبب هموار گشتن پروسه واردات از کشور ترکیه شده است.

قصد واردات از ترکیه را دارید؟

موسسه حقوقی و تجاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب ایرانی و ترک آماده ارائه خدمات مرتبط با سرمایه گذاری در ترکیه و ثبت شرکت در ترکیه است، تنها کافیست که شما عزیزان با یکی از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: