در استانبول بالا شهر با پایین شهر چه فرقی دارد ؟

 

تا به اینجا در چندین مقاله در مورد شهر استانبول صحبت کردیم، چرا که یکی از محبوب ترین شهر هایی است که ایرانیان در آن سکنی می‌گزینند. استانبول شهری ست که هم بخش آسیایی دارد و هم بخش اروپایی و این ویژگی استانبول را خاص کرده است. حال ممکن است که برای شما سوال باشد که در استانبول بالا شهر و پایین شهر وجود دارد ؟ و در صورت وجود چه فرق هایی با هم دارند ؟ ما قصد داریم در این مقاله به اختلاف هایی که در محلات شهر استانبول وجود دارد بپردازیم. ضمن اینکه شما عزیزان می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در استانبول بر روی عبارت “خرید ملک در استانبول” کلیک کنید.

بالا شهر و پایین شهر استانبول

در ابتدای این بخش باید شما را غافلگیر کنم! شهر استانبول کاملا متفاوت از شهرهای ایران است و مفهوم بالا شهر و پایین شهر استانبول بی معنا است. در واقع این مفهوم کلاس بالا بودن و کلاس پایین بودن در هر منطقه از این شهر – به جز یک یا دو منطقه به طور استثنا همانند ببک – هم زمان وجود دارد! یعنی در هر منطقه یک بخش سطح بالا و دو سه کوچه پایین تر یک فرهنگ کاملا پایین تر دیده می شود. حتی محلات گران و با کلاسی هم چون نیز از این قاعده پیروی می کنند. بنابراین حتی پیش می آید که در کنار یک ساختمان لوکس، ساختمانی نه چندان مناسب از حیث کالبدی قرار گرفته باشد. از این نکته می توان نتیجه گرفت که نباید گول تبلیغات تلویزیونی را بخورید! تا آشنایی کامل با محله نداشته و آن را از نزدیک ندیده اید، به آگهی های فروش موجود در اینترنت اطمینان نکنید.

در هنگام انتخاب محله توجه داشته باشید که همیشه نزدیک به مرکز شهر بودن حسن نیست! زیرا استانبول از این لحاظ نیز با تهران و یا دیگر شهرهای بزرگ ایران متفاوت است. از آن جایی که شهرداری استانبول هر قسمت از شهر را که جمعیتی بالای ۵۰۰۰ نفر داشته باشد به عنوان یک شهر جدا در نظر می گیرد و تمام امکانات شهری را به آن اختصاص می دهد، اگر محله سکونت شما حتی بیش از ۱ ساعت با مرکز شهر فاصله داشته باشد برای شما هیچ مشکلی نخواهد بود؛ زیرا محله خودتان به جز  کنسولگری ایران که در مرکز شهر قرار دارد، تمامی امکانات و خدمات اداری، دولتی، آموزشی، خدماتی، درمانی و … را داراست. در کنار این مورد رفت و آمد با وسایل نقلیه در این شهر بسیار ساده و هم چنین مفید است! دلموش های استانبول حتی در کوچه ها نیز مشغول جا به جایی مسافر هستند.

فرهنگ ساکنان شهر استانبول

درست است که پیش تر در مورد فرهنگ متفاوت محله ها در این شهر ذکر کردیم، اما می توانیم با دیدی کلی تر، فرهنگ غالب این شهر را دریابیم. کشور ترکیه از بسیاری جهات، فرهنگی مشابه فرهنگ ایرانیان را داراست و شاید این امر در جذب گردشگران ایرانی به سوی این کشور بی‌تاثیر نباشد. از طرفی فرهنگ و مکان های تاریخی و دیدنی این کشور یکی از دلایل توریست و گردشگری در این کشور است. استانبول نیز شهری است با تاریخ غنی و مکان های تاریخی و تفریحی بسیار ، که این امر سبب شده است بیشترین مراجعه کننده و توریست به این شهر از ترکیه سرازیر شده و بر شلوغی آن تاثیر بیشتری گذارند. از لحاظ فرهنگ باید ذکر کرد که امروزه کشور ترکیه فرهنگ بسیار متنوعی دارد و علت آن چیزی نیست جز مهاجرت های فراوان و تهاجم هایی که در طی دهه های اخیر رخ داده است. لازم به ذکر است ساعت رسمی ترکیه ۳۰ دقیقه از ایران عقب تر است و همچنین این شهر در سال ۲۰۱۵  مقام پنجمین شهر پربازدید جهان را از آن خود کرد.

امکانات زندگی در استانبول

اگر استانبول را برای زندگی انتخاب کرده اید باید بدانید که این شهر امکانات بسیاری را در اختیار ساکنان خود قرار داده است. این امکانات بخش های مختلف درمانی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و … را شامل می شود. در حقیقت شما با انتخاب استانبول به عنوان مقصد نهایی خود، امکانات بسیاری را برای زندگی در آن شهر در اختیار خواهید داشت. از لحاظ امکانات آموزشی باید خاطر نشان کرد که به دلیل جمعیت بالای شهر استانبول و به طبع آن تقاضای بالا برای امکانات و خدمات تحصیلی در مقاطع مختلف، بهترین دانشگاه های ترکیه و بهترین مدارس ترکیه در شهر استانبول تاسیس شده اند. هم چنین به علت رقابت شدید کیفیت خدمات رسانی نیز پیشرفت چشمگیری دارد و همواره در حال به رشد و بهتر شدن است. البته این بدان معنی نیست که شهرهای دیگر ترکیه نظیر آنکارا از داشتن دانشگاه های درجه یک محروم هستند. وجود مال و پاساژ های بسیار بزرگ همانند مال استانبول، مال پلیکان، مال مارمارا و بسیاری از مال های دیگر که در این شهر ساخته شده اند، خرید روزمره ی شما را بسیار ساده  و از همه مهم تر لذت بخشتر کرده اند. از طرفی سیستم حمل و نقل در استانبول در سطحی قابل قبول بوده و شما می توانید برای تفریح و بازدید از اماکن تاریخی، با استفاده از مترو، متروبوس و اتوبوس به آن جا دسترسی داشته و نیازی به اجاره ی ماشین در مدت سفر و یا زندگی خود نداشته باشید.

نتیجه گیری در مورد شهر استانبول

استانبول قلپ تپنده ی ترکیه، سالانه پذیرای هزاران نفر از سراسر دنیاست. این مرکز توریستی به دلیل امکانات بالای زندگی هم چنین مهاجران بسیاری را به سوی خود می کشاند. انتخاب محل اقامت در این شهر بسیار مهم است زیرا بر خلاف شهرهای ایران، مفهوم بالای شهر و پایین شهر در استانبول وجود ندارد! بنابراین تمامی منطقه ها بخشی سطح بالا و بخشی سطح پایین دارد که نشان دهنده نیاز به دقت بالا در انتخاب محله سکونت تان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: