تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیه

کشور ترکیه در سال های اخیر در بخش های مختلف پیشرفت بسیار زیادی کرده و همین موضوع باعث شده تا بتوان این کشور را جز کشورهای در حال توسعه در نظر گرفت. دانشگاه های ترکیه نیز امروزه با ارائه دروس مختلف تلاش می‌کنند تا فضایی مناسب برای جذب دانشجویان خارجی را به وجود بیاورند.

یکی از رشته های آینده دار در کشورهای مختلف رشته مهندسی کامپیوتر است. کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دانشگاه های این کشور امروزه با ارائه رشته مهندسی کامپیوتر تلاش می‌کنند تا در این زمینه پیشرفت بسیار زیادی کنند. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه انداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این موضوع بیاندازیم.

شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه در رشته مهندسی کامپیوتر

یکی از موارد مهمی‌که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر یک از دانشگاه های ترکیه شرایط و قوانین خاصی برای ثبت نام دانشجویان در رشته کامپیوتر در نظر گرفته است.

در اکثر اوقات تدریس رشته کامپیوتر در دانشگاه بین المللی این کشور به زبان انگلیسی است، به همین دلیل لازم است تا اقدام به اخذ مدرک تافل با نمره قابل قبول کرده و سپس از این طریق اقدام به ثبت نام در دانشگاه های کشور ترکیه کنید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشید، نیازی نیست تا مدرک تافل به دست بیاورید و می‌توانید با تسلط به این زبان در دانشگاه های این کشور اقدام به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای ثبت نام در دانشگاه های این کشور لازم است که مدرک دیپلم و سوابق تحصیلی دوره متوسطه خود را نیز ارائه دهید. تمامی‌این موارد در کنار هم باعث می‌شود تا در نهایت شما بتوانید به راحتی در دانشگاه های کشور ترکیه ثبت نام کرده و ادامه تحصیل بدهید.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای رشته کامپیوتر

یکی از موارد مهمی‌که باید به آن توجه داشته باشید این است که رشته کامپیوتر به صورت کلی به دو دسته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر تقسیم می‌شود. رشته مهندسی کامپیوتر عموماً تمرکز بر روی نرم افزار و سخت افزار داشته و تلاش می‌کند تا این دو مبحث را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

از سوی دیگر در رشته علوم کامپیوتر عمده تمرکز بر روی مباحث محاسباتی ریاضی و الگوریتم است. شما می‌توانید متناسب با سلیقه و علاقه خود به سراغ هر یک از این رشته‌ها رفته و در آن‌ها تحصیل کنید.

نکته مهمی‌که باید بدانید این است که در کشور ترکیه هم در بخش مهندسی کامپیوتر و هم در بخش علوم کامپیوتر شاهد دانشگاه های سرآمد و برتر هستیم. اگر بخواهیم در همین راستا، این دانشگاه‌ها را به شما معرفی کنیم، باید گفت که برترین دانشگاه های این کشور در حوزه مهندسی کامپیوتر شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانشگاه Sabanci
  • دانشگاه Okan
  • دانشگاه Aydin
  • دانشگاه Ozyegin
  • دانشگاه Yeditepe
  • دانشگاه Bilgi
  • دانشگاه Marmara

همچنین اگر به علوم کامپیوتر علاقه مند هستید، پیشنهاد ما این است که برای ثبت نام به سراغ دانشگاه های زیر بروید:

  • دانشگاه Yildiz Technical
  • دانشگاه Kadir Has
  • دانشگاه Bogazici
  • دانشگاه Koc
  • دانشگاه TED
  • دانشگاه METU

پس از آن که دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، پیشنهاد ما این است که حتماً تحقیقاتی در رابطه با فرایند ثبت نام در هر یک از این دانشگاه داشته باشید تا در نهایت بدون مشکل بتوانید به سراغ دانشگاه های کشور ترکیه بروید و در این دانشگاه‌ها ثبت نام کنید.[/vc_column_text][vc_single_image media=”79947″ media_width_percent=”100″][vc_column_text el_class=”justify”]

هزینه تحصیل در ترکیه در رشته مهندسی کامپیوتر

یکی از سوالات بسیار مهمی‌که مطرح می‌شود این است که هزینه تحصیل در رشته کامپیوتر در دانشگاه های ترکیه چقدر است و برای ادامه تحصیل در دانشگاه این کشور لازم است تا چه مبالغی پرداخت شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به چند پارامتر مختلف هزینه تحصیل در هر یک از دانشگاه های ترکیه محاسبه می‌شود. اگر بخواهیم این عوامل را به شما معرفی کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقطع تحصیلی

یکی از پارامتر بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی شهریه دانشگاه های ترکیه، مقطع تحصیلی شما در رشته کامپیوتر است. هر چه مقطع تحصیلی شما بالاتر باشد، لازم است تا هزینه بیشتری برای تحصیل در دانشگاه های این کشور پرداخت کنید. امروزه کشور ترکیه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا شرایطی را به وجود آورده تا علاقمندان بتوانند اقدام به ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر در هر یک از این مقاطع کنند.

نوع دانشگاه

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نوع و سطح دانشگاه به عنوان پارامترهای مهم دیگری در نظر گرفته می‌شود که بر روی هزینه تحصیل شما تاثیر مستقیم دارد. هر چه دانشگاه هایی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید فرم خصوصی به خود بگیرد، هزینه و شهریه تحصیلی این دانشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر هر چه رتبه و درجه دانشگاه‌ها نیز بالاتر برود، برای تحصیل در آن‌ها نیاز است تا مبالغ بیشتری به عنوان شهریه پرداخت کنید.

شرایط بورسیه

یکی دیگر از موضوعات مهم و لازم به ذکر این است که دانشگاه های کشور ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی و نخبه تلاش می‌کنند تا با ارائه بورسیه تحصیلی امکانی را به وجود بیاورند تا افراد با هزینه کم بتوانند در این کشور ادامه تحصیل بدهند اگر شما نیز جز افراد نخبه حساب می‌آیید، قادر خواهید بود تا با بورسیه شدن در یکی از دانشگاه های ترکیه با هزینه بسیار کم در این کشور ادامه تحصیل دهید.

اگر به دنبال آن است تا بورسیه هر یک از دانشگاه های این کشور را به دست بیاورید، می‌توانید به سراغ وب سایت رسمی‌هر دانشگاه رفته و سپس با مطالعه شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی اقدام  به اخذ آن کنید.

نکته جالب توجه و بسیار مهمی‌که باید ذکر کرد، این است که اگر شما جز افراد فوق العاده نخبه و با شرایط خاص باشید، برخی از دانشگاه های این کشور امکانی را فراهم کرده‌اند تا به صورت فول فاند شما را بورسیه کنند.

این به آن معنا است که تمامی‌هزینه های تحصیل شما در این کشور پرداخته شده و در واقع می‌توان گفت شما به صورت رایگان قادر خواهید بود تا در دانشگاه های کشور ترکیه در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کنید.

انتظار می‌رود که در سال های آینده شاهد حجم گسترده‌ای از دانشجویان بین المللی در دانشگاه های کشور ترکیه باشیم.

قصد تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کشور ترکیه دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر از طریق دکمه زیر فرم مشاوره تحصیلی را پر کنید که پس از آن کارشناسان تحصیلی ما با شما تماس می‌گیرند و شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: