تجارت در ترکیه و راه های سرمایه گذاری در ترکیه

 

شرایط خوب اقتصادی و ثبات سیاسی کشور ترکیه سرمایه گذاران خارجی بسیاری را به این کشور کشانده است. جالب است اگر بدانید در صدر این لیست ایرانیان قرار دارند چرا که بازار این کشور به ایران بسیار نزدیک است و امر واردات و صادرات به ایران آسان است. اما راه های تجارت در ترکیه محدود نیست و شما با توجه به حجم سرمایه، تجربه خود، مهارت هایی که دارید و دیگر فاکتور ها باید راه مناسب خود برای تجارت در ترکیه را انتخاب کنید. همچنین شما عزیزان برای کسب اطلاعات از تجارت در ترکیه بر روی عبارت “تجارت امن در ترکیه” کلیک کنید.

تجارت در ترکیه و اوضاع اقتصادی کشور ترکیه

کشور ترکیه در زمینه های مختلفی اقدام به سرمایه گذاری خارجی می نماید. از جمله ی این زمینه ها می توان به احداث کارخانه، هتل، فروشگاه، بیمارستان و هم چنین طرح ها و پروژه های توسعه ای اشاره داشت. بر اساس آمار ارائه شده این کشور توانسته است تا پایان سال ۲۰۱۱ نسبت به جذب ۹۹ میلیارد دلار سرمایه خارجی اقدام نماید و این رقم رو به رشد می باشد. هم چنین اقتصاد کشور ترکیه روندی رو به رشد دارد که اطمینان لازم را برای یک سرمایه گذاری موفق را ایجاد می کند. از دلایل این رشد اقتصادی می توان به بودجه ی بین المللی موجود اشاره کرد. هم چنین اشتغال زایی با درصد بالا و روبه افزایش و کسب رتبه ی هفتم کشاورزی در جهان، در سال ۲۰۰۵، همگی می توانند دلایلی برای نشان دادن اقتصاد موفق این کشور باشند.

تجارت در ترکیه و اشتغال در ترکیه

برای اشتغال به کار در این کشور دو راه پیش روی شما قرار گرفته است. در روش اول شما باید کارفرمایی را در این کشور بیابید که خواهان جذب شما به عنوان یک نیروی کار باشد، فرد مورد نظر باید شما را در وزارت کار و امور اجتماعی این کشور تایید کند. در روش دوم شما به طور مستقیم نسبت به دریافت کار از طریق سفارت یا کنسولگری کشور ترکیه  اقدام می نمایید. این پروسه به طور معمول حدود ۳۰ روز به طول خواهد انجامید. اگر موفق به کسب اجازه ی کار در کشور ترکیه شوید، بر طبق قوانین این کشور، با مشخص شدن کارفرما در جایی معین مشغول به کار خواهید شد. پس از گذشت یک سال اگر هم چنان دو طرف به ادامه ی همکاری علاقه مند باشند، می توان نسبت به تمدید اجازه ی کار اقدام نمود. اجازه ی کار تمدید شده تا سه سال زمان خواهد داشت. نکته ی حائز اهمیت در این خصوص  هوشیاری در مورد تاریخ اتمام اجازه ی کار است. بدین منظور ۱۵ روز قبل از باطل شدن اجازه ی کار خود نسبت به تمدید آن باید اقدام کنید.

تجارت در ترکیه و اجازه کار مستقل در ترکیه

از راه های تجارت در ترکیه مجوز کار نیز مهم است که اگر در کشور ترکیه به صورت قانونی ۵ سال بدون وقفه کار کرده باشید می‌توانید اجازه کار مستقل خود را دریافت نمایید. برای این درخواست باید از طریق وزارت کار و امور اجتماعی مورد پیگیری قرار بگیرد. در نهایت نیز باید مدارک و اسناد را به وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم و ارائه نمایید. برای اینکه بتوانید به عنوان یک کارفرما شرکت مستقل خود را ثبت نمایید باید این را بدانید که بعد از پایان دوره کارت اجازه کار، اسناد و مدارک شما در وزارت کار کشور ترکیه مورد بررسی قرار می گیرد؛ بنابراین باید شرکت خود را دائما فعال نگه دارید. علاوه بر این سود شرکت در سال اول و دوم اولویت زیادی ندارد با این حال در سال های سوم و چهارم و پنجم به آن اهمیت زیادی داده خواهد شد. در کنار این موضوع برای دریافت و تمدید اجازه کار در کشور ترکیه باید بیمه ۵ شهروند ترک را بپذیرید.

تجارت در ترکیه

برای تجارت در ترکیه در اول بهتر است بدانید که قانون و مزایایی که برای سرمایه گذاران در ترکیه اجرا می شود هیچ فرقی با سرمایه گذاران داخلی ندارد و به نوعی تبعیض قائل نمی شوند. سرمایه گذاری در ترکیه بسیار آسان است و به دلیل ترک نبودن فرد سرمایه گذار مشکلی به وجود نمی آید مثل وجود حتمی یک سرمایه گذار ترک در پروژه. راه اندازی کسب و کار در ترکیه راه و روشی دارد که در ادامه به آنها پرداخته ایم:

  •     ثبت شرکت در ترکیه
  •     اخذ مجوز برای موضوع سرمایه گذاری
  •     اخذ مجوز کار و طی شدن روند تایید آن
  •     ارزیابی زیست محیطی
  •     بررسی مکان پروژه از نظر ساخت و ساز و همه ی جوانب
  •     در صورت تایید، دریافت مجوز و شروع به کار

لازم به ذکر است تمامی فعالیت های فوق به مدت زمان معلومی نیاز دارد و ممکن است مقداری طول بکشد.

تجارت در ترکیه از طریق سرمایه گذاری

برای سرمایه گذاران خارجی روش و راه های گوناگونی برای سرمایه گذاری در ترکیه وجود دارد از جمله شراکت در پروژه در هر زمینه ای و بهره مندی از سود آن، خرید ملک در ترکیه، راه اندازی کسب و کار می توان نام برد. از طرفی افرادی که در کشور خود دارای شرکت و یا برند معتبر کالایی هستند می توانند شعبه ای از شرکت خود را در کشور ترکیه افتتاح کنند و همچنین صاحب اقامت این کشور نیز بشوند.

تجارت در ترکیه از طریق ثبت شرکت

اگر تصمیم دارید فعالیت های تجاری و غیر تجاری ای سازماندهی شده داشته باشید می توانید با کمک ثبت یک شرکت و یا موسسه به هدف خود دست یابید. به همین دلیل بهترین کار برای انجام فعالیت هایی با سود دهی بالا و سازماندهی شده و رسیدن به درجات بالا و بزرگ تر، ثبت یک شرکت در این کشور خواهد بود. ناگفته نماند که ثبت شرکت در کشور ترکیه دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است که هر کسی می تواند با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن، شرایط را به نفع خودش انتخاب نماید.

باید این را بدانید که ۹۰ درصد شرکت هایی که ایرانیان در کشور ترکیه تاسیس و ثبت می کنند با مسئولیت های محدودی همراه است که با حداقل دو نفر و یا حداکثر ۵۰ نفر شریک قابل ثبت است. در ادامه نیز هر سهامداری متناسب با مبلغی که برای سرمایه گذاری قرار داده است می تواند در مقابل شرکت و به خصوص بدهی های آن مسئول باشد. در مقابل این نوع شرکت ها، شرکت سهامی نیز وجود دارد که برای ایرانیان مناسب است. شرکت های سهامی برای تاسیس خود به حداقل ۵ شخص حقیقی و یا حقوقی نیاز دارد و هر کدام از این افراد نیز به عنوان سهامدار به اندازه سهمشان در برابر دیون مسئول هستند.

قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید ؟

موسسه حقوقی و تجاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب ایرانی و ترک آماده ارائه خدمات مرتبط با سرمایه گذاری در ترکیه و ثبت شرکت در ترکیه است، تنها کافیست که شما عزیزان با یکی از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: