اقتصاد ترکیه به زبان ساده، اطلاعات پایه سرمایه گذاری در ترکیه

 

اقتصاد در عین سادگی، بسیاری پیچیدگی دارد و اقتصاد ترکیه هم از این مستثنی نیست، اگر قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید، چه از طریق خرید املاک و مستغلات و چه از طریق ثبت شرکت در ترکیه، نیاز است که شما یکسری اطلاعات پایه را در مورد اقتصاد ترکیه را بدانید. مخصوصا با رشد چشم گیر اقتصاد ترکیه در سال های اخیر، خیلی از افراد تمایل به سرمایه گذاری در ترکیه را دارند و این امر باعث شده است که سودجویان و کلاهبرداران این عرصه هم بیش از پیش شود، بنابراین لازم است برای قدم نهادن در این راه شما آگاهی کافی و مشاور مجرب داشته باشید. همچنین شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید املاک و مستغلات در ترکیه می توانید بر روی عبارت “خرید املاک و مستغلات در ترکیه” کلیک کنید.

نگاه کلی به اقتصاد کشور ترکیه

اقتصاد رو به رشد کشور ترکیه، یکی از دلیل اصلی مهاجرت ایرانیان به این کشور! اقتصاد کشور ترکیه را می توان به عنوان ششمین اقتصاد برتر ناحیه اروپا به حساب آورد. ترکیه در ۸ سال گذشته بالغ بر ۹۴ بیلیون دلار سرمایه جذب کرده است و تبدیل به گزینه ی اول بسیاری از سرمایه گذاران گشته است. می توان اصلی ترین عامل گردش اقتصاد را در این کشور مدیون صنعت توریسم دانست. صنعت توریسم کشور ترکیه یکی از قوی ترین ها در دنیا به حساب می آید و سالانه بیش از ۲۸ میلیون نفر به این کشور سفر می کنند. فضای کسب و کار در ترکیه بسیار رقابتی است و بیش از ۲۵۰۰۰ شرکت بین المللی در ترکیه قرار دارند. بعد از صنعت توریسم، اقتصاد ترکیه را می توان وابسته به نساجی و تولید پوشاک که یک سوم مشاغل کشور در این حوزه است. هم چنین می توان صنایع الکترونیک، اتومبیل سازی و ساخت و ساز در این کشور را آینده ساز آن به حساب آورد زیرا این صنایع رشد قابل توجهی را در پیش گرفته اند. از آن جایی که ۴۰ درصد از خاک این کشور را زمین زراعتی در بر گرفته است، صنعت کشاورزی نیز در این کشور جایگاه ویژه ای دارد. به عبارتی کشاورزی یکی از فاکتورهای اصلی در گردش اقتصاد این کشور است؛ به گونه ای که ترکیه را از واردات مواد غذایی کاملا بی نیاز کرده و آن را جز چند کشور معدود در دنیا که در این زمینه به خود کفایی رسیده اند، کرده است. از طرفی در ده سال گذشته صنعت نرم افزار ترکیه ۳۳% درصد رشد ، تجهیزات مخابرات ۱۹ درصد رشد و تکنولوژی مخابراتی ۳۴ درصد رشد داشته. تمامی موارد ذکر شده تاکیدی است بر اقتصاد مناسب این کشور.

نگاهی دقیق تر به اقتصاد کشور ترکیه

یکی از اقداماتی که اقتصاد دانان و دولت مردان ترکیه در زمینه ثبات و پیشرفت اقتصادی انجام دادند حذف ۶ صفر از پول ملی ترکیه، یا همان لیر بود. در ادامه روند بهبود وضعیت اقتصاد کشور ترکیه، اصلاحات ساختاری در چهارچوب برنامه صندوق بین المللی پول و همچنین هماهنگی با قوانین اتحادیه اروپا در طی سالیان پیش صورت گرفت. هم چنین توجه به مقوله «تولید» برای پیشرفت اقتصادی در ترکیه، تبدیل به یکی از مهم ترین مباحث در برنامه ریزی گشت. به عبارتی برای جلوگیری از واردات، باید در امر تولید سرمایه گذاری کرد. کشور ترکیه، امروزه در بخش های مختلفی از جمله پوشاک و کشاورزی توانسته است محصولات مورد نیاز خود را تولید و حتی آن ها را صادر نیز بکند.

جایگاه اقتصاد ترکیه

همان طور که شما هم قطعا می دانید، صنعت توریسم و گردشگری یکی از پایه های اصلی اقتصاد کشور ترکیه است. دولت این کشور با استفاده از پتانسیل های گردشگری، اماکن تاریخی و طبیعت بی نظیر توانسته است آن را در جایگاه هشتمین کشور توریستی جهان قرار دهد. به طور حدودی این کشور سالیانه پذیرای ۴۰ میلیون نفر گردشگر از سراسر دنیا و احداث بزرگ ترین فرودگاه جهان در آن نشان دهنده سرمایه گذاری دولت در راستای توسعه این صنعت در ترکیه است. در کنار موارد گفته شده، دولت ترکیه با حمایت از سرمایه گذاران خارجی، سبب پیشرفت چشم گیری در تمامی ابعاد در این کشور شده و در نظر گیری مزایایی هم چون فروش املاک به خارجیان، دادن اقامت از طریق سند ملک، هموار کردن مسیر ثبت شرکت و افتتاح حساب بانکی برای خارجیان سبب افزایش تمایل سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در ترکیه شده است. برای این که شما را از پیشرفت این کشور در زمینه اقتصادی آگاه سازیم، برخی از عناوینی که این کشور از آن خود کرده است را با هم مرور می کنیم:

  •     نخستین تولیدکننده کود مصنوعی در اروپا
  •     سیزدهمین اقتصاد برتر دنیا
  •     هفتمین تولیدکننده آهن و فولاد در اروپا
  •     دومین تولیدکننده شیشه در دنیا
  •     ششمین تولید‌ کننده سیمان در دنیا
  •     ششمین صادر کننده پوشاک در دنیا
  •     بزرگ ترین بازار نوظهور در اروپا

استانداردهای سرمایه گذاری در کشور ترکیه

در ادامه این بخش، برای آن دسته از افرادی که به سرمایه گذاری در این کشور می اندیشند، نکاتی را متذکر شده ایم که می تواند بر تصمیم نهایی شان، تاثیر گذار باشد. کشور ترکیه با تشکیل دادن یک تیم جدید که به وسیله وزارت مالیه این کشور شکل گرفته است، جهت هماهنگ کردن اقتصاد محلی با بازارهای بین المللی و پویایی اقتصاد ترکیه، سبب هم ترازی سیستم مالی این کشور با سیستم مالی بین المللی شده است. در حقیقت این امر با بهبود ارتباطات با سازمان های رتبه بندی بین المللی ، بانک ها و سرمایه گذاران بزرگ رخ داده است. از مهم‌‌ترین اهدافی که هر سرمایه گذاری در پی آن است و به عنوان استاندارد در نظر گرفته می‌شود، حفظ امنیت آن در کنار سود دهی عنوان می‌شود. از آنجا که فساد اداری در سازمان های دولتی رخنه کرده، از دیگر نگرانی های سرمایه گذاران خارجی، فساد اداری موجود در این کشور است و نبود این نوع فساد از استاندارد های سرمایه گذاری به حساب می‌آید. همواره امنیت سرمایه گذاری در یک کشور بر اساس نحوه عملکرد سیستم قضایی آن ارزیابی می‌شود. در نتیجه در صورت عدم وجود فساد اداری در سیستم اقتصادی کشور مذکور، می توان با خیالی آسوده تن به سرما‌یه گذاری در آن کشور داد. در این خصوص بین دو کشور ایران و ترکیه، موافقت نامه هایی به ثبت رسیده است که نوید یک سرمایه گذاری مطمئن را به ایرانیان می دهد. مسلما این همه ماجرا نیست! و برای آشنایی دقیق با روش ها، انواع و مزایای سرمایه گذاری در این کشور بهتر است به مطالب پیشین ما در این زمینه سری بزنید.

قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید ؟

موسسه حقوقی و تجاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب ایرانی و ترک آماده ارائه خدمات مرتبط با سرمایه گذاری در ترکیه و ثبت شرکت در ترکیه است، تنها کافیست که شما عزیزان با یکی از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: