اقامت پس از تحصیل در نیوزلند چگونه است؟

آیا می‌خواهید پس از اتمام تحصیلات خود در نیوزلند به شکل دائمی در این کشور بمانید و کار و زندگی کنید و اقامت آن را بگیرید؟ نیوزلند به دلایل مختلفی کشوری ایده‌آل برای ادامه تحصیل، کار و مهاجرت و زندگی به شمار می‌رود. موردی که هست این است که شما با ویزای تحصیلی نمی‌توانید اقدام به گرفتن اقامت نیوزلند کنید و پس از اتمام زمان ویزای خود اجازه ماندن شما در این کشور نیز به پایان می‌رسد. با اینحال، در صورتی که تحصیل خود در نیوزلند را به پایان رسانده‌اید می‌توانید از چند راه مختلف برای گرفتن ویزای کاری و … و در نهایت اقامت اقدام کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا این راه‌ها را یاد بگیرید.

اقامت پس از تحصیل نیوزلند

گرفتن ویزای کاری پس از  اتمام تحصیل در نیوزلند

برای این که بتوانید پس از این که تحصیلتان تمام شد برای ویزای کاری و اقامت اقدام کنید باید شرایط کلی را داشته باشید. این شرایط مختلف هستند و از سن تا رزومه کاری و تحصیلی، و دانش زبان انگلیسی شما را در بر می‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه این امتیازها می‌توانید مقاله کسب و کار برای ایرانیان در نیوزلند را مطالعه کنید. این ویزای کاری می‌تواند دو حالت داشته باشد:

  • ویزای کاری پس از تحصیل (باز) 

    این گزینه برای دانشجویانی که تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند و به دنبال موقعیت‌های شغلی هستند مناسب است. با این ویزا شما می‌توانید پس از اتمام تحصیل‌تان به دنبال شغل مرتبط با رشته‌تان بگردید و به شکل کلی هر مورد دیگری از درآمدزایی که بتواند به اقامت و ماندنتان در نیوزلند کمک کند. ولی به شکل کلی شغلی که پیدا می‌کنید باید با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد.

  • ویزای کاری پس از تحصیل به کمک کارفرما 

    به وسیله این ویزا شما برای یک کارفرمای خاص کار خواهید کرد. حواستان باشد که کارهای درخواست این نوع ویزا را از ۳ ماه قبل از اتمام ویزای فعلی تحصیلی‌تان انجام دهید.

همچنین همسر شما می‌تواند درخواست ویزای کاری بدهد و فرزندان تحت کفالت شما می‌توانند به رایگان به تحصیل بپردازند. همچنین همسر شما می‌تواند ویزای توریستی نیز بگیرد و فرزندان شما نیز می‌توانند ویزای تحصیلی نیوزلند را بگیرند. ویزای همسر و فرزندان شما همزمان با ویزای کار شما منقضی خواهند شد. همچنین در صورتی که ویزای کاری از طریق کارفرما را داشته باشید تا زمانی که شغلی که دارید در حد میانگین یا بالاتر حقوق داشته باشد، همسر شما هم می‌تواند درخواست ویزای کاری داشته باشد و تا زمانی که حداقل درآمد سالانه مورد نیاز یعنی ۴۳۳۲۲.۷۶ دلار نیوزلند را داشته باشید، فرزندان تحت کفالت شما نیز می‌توانند ویزای توریستی یا تحصیلی داشته باشند.

نکته دیگر این است که از ۳۱ می سال ۲۰۲۳ همسر کسی که ویزای کاری از طریق کارفرما را داشته باشد تنها در صورتی می‌تواند ویزای کاری جدید بگیرد که شرایط زیر را داشته باشد:

  • برای یک کارفرمای رسمی و معتبر کار کند و حداقل حقوق میانگین را بگیرد
  • در پستی تحت قرارداد بدون سقف کار کند و می‌شود کمتر از حالت میانگین به آنها پرداخت شود ولی باید آستانه دستمزد مشخص شده برای پستی که در آن کار می‌کند به او پرداخت شود.

دانشگاه نیوزلند

با ویزای کار پس از تحصیل چه مدت می‌توان در نیوزلند ماند؟

این زمان بستگی به مدرک و مقطع تحصیلی که گذرانده‌اید دارد. به عنوان مثال در صورتی که کارشناسی ارشد یا دکترای خود را در نیوزلند گرفته‌اید و حداقل ۳۰ هفته در نیوزلند تحصیل کرده‌اید، می‌توانید به مدت ۳ سال در نیوزلند کار کنید. در صورتی که مدرک تحصیلی شما تا سطح ۸ یا کمتر (در چارت تحصیلی نیوزلند) است، می‌توانید به اندازه‌ای که تحصیل شما طول کشیده است در نیوزلند کار کنید. معمولا ویزا با توجه به offer of place شما داده می‌شود که در آن گفته اید که تحصیل شما چقدر طول می‌کشد. حواستان باشد که در صورتی که نتوانید امتحانات و … را موفقیت‌آمیز پشت سر بگذارید یا کلا تحصیل‌تان را طول بدهید، میزان مدتی که در offer of place خود آورده‌اید همان خواهد بود و ویزای شما طولانی‌تر نخواهد شد. اما در صورتی که واقعا مدت تحصیل شما از چیزی که در offer of place آورده‌اید، طولانی تر باشد، اداره مهاجرت اطلاعات موثقی را از موسسه یا دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید خواهد خواست. همچنین در صورتی که ویزای کاری پس از تحصیل را قبلا داشته‌اید نمی‌توانید یکی دیگر بگیرید.

تحصیل در دانشگاه نیوزلند

دیگر راه‌های گرفتن اقامت پس از تحصیل در نیوزلند

البته توجه کنید که اینها تنها راه‌های گرفتن اقامت پس از تحصیل در نیوزلند نیستند. به عنوان مثال یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که اقدام به گرفتن اقامت با نیروی متخصص در نیوزلند کنید. در این روش لازم است شما یک نامه ابراز تمایل (EOI) برای اداره مهاجرت نیوزلند بفرستید و در صورتی که معیارهای لازم را داشتید و هزینه و مدارک لازم را نیز ارائه کردید، می‌توانید اقدام به گرفتن اقامت کنید. یکی از موارد دیگری که شاید برای بسیاری از محصلین مناسب نباشد، این است که از طریق سرمایه‌گذاری اقدام به گرفتن اقامتتان کنید. البته خود سرمایه‌گذاری می تواند به نحوه‌های مختلفی انجام شود، از توسعه املاک مسکونی گرفته تا خرید ملک تجاری، و همچنین سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سهام و … در صورتی که می‌خواهید به شکل کامل‌تر و با جزییات بیشتر شرایط سرمایه‌گذاری را بشناسید، می‌توانید مقاله اقامت نیوزلند با سرمایه‌گذاری را مطالعه کنید. البته توجه کنید که روش سرمایه‌گذاری با روش اقامت تمکن مالی در نیوزلند متفاوت است، چرا که در مورد دوم نیازی نیست شما هیچ پولی را به نیوزلند منتقل کنید، ولی معمولا هیچ یک از این دو روش به کار دانشجویان نمی‌آید.

منابع:

https://www.makevisas.com/newzealand-immigration/how-to-get-pr-in-new-zealand-after-study/

https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/preparing-a-visa-application/education-quals-study/staying-to-work-after-study#:~:text=If%20you%20completed%20a%20master’s,of%20time%20as%20your%20study.

https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/preparing-a-visa-application/education-quals-study/staying-to-work-after-study#:~:text=If%20you%20completed%20a%20master’s,of%20time%20as%20your%20study.

https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/preparing-a-visa-application/working-in-nz/qualifications-eligible-for-a-post-study-work-visa

https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/preparing-a-visa-application/support-family/supporting-visa-applications-for-family/work-support-partner

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: