شرایط گرفتن اقامت نیوزلند به چه صورت است؟

طی سال های اخیر مهاجرت به نیوزلند مورد توجه بسیاری از شهروندان آسیایی قرار گرفته است. اخذ پاسپورت نیوزلند علاوه بر اینکه مزایای زیادی دارد راحت تر از اخذ پاسپورت کشورهای اروپایی و امریکایی خواهد بود. ما در این مقاله اطلاعات مفیدی را در خصوص مهاجرت و چگونگی اخذ اقامت نیوزلند به شما ارائه می دهیم. در ابتدا شما را با مشخصات کلی کشور نیوزلند آشنا کرده و سپس تمام روش های مهاجرت به نیوزلند را بررسی می کنیم.

مناطق مسکونی نیوزلند

با کشور نیوزلند آشنا شوید

نیوزلند نام جزیره ای در مجاورت استرالیا است و پایتخت آن ولینگتون نام دارد. این جزیره با مساحتی در حدود 268.021 کیلومتر، جمعیتی در حدود پنج میلیون نفر را در خود جای داده است. نیوزلند کشوری توسعه یافته و صنعتی است و مردم آن هم اغلب به زبان انگلیسی صحبت می کنند. دلار نیوزلند نیز به عنوان واحد پول رسمی این کشور شناخته می شود.

نیوزلند یک جزیره کوهستانی است و آب و هوای مطلوبی دارد. دمای هوا در طول سال نوسانات زیادی ندارد و به همین دلیل نه در زمستان بسیار سرد می شود و نه در تابستان بسیار گرم و طاقت فرسا! البته در این کشور میزان روزهای آفتابی نسبت به روزهای بارانی بسیار بیشتر است. نیوزلند شرایط مناسبی برای زندگی، رفاه اجتماعی و فعالیت اقتصادی دارد و اغلب کسانی که به در یک رشته خاص مهارت بالایی داشته اند و به زبان انگلیسی هم مسلط هستند توانسته اند در  این کشور شرایط مناسبی را برای زندگی به دست آورند.

شرایط عمومی مهاجرت به نیوزلند

علاوه بر روش های خاصی که مهاجران برای مهاجرت به نیوزلند انتخاب می کنند و دارای شرایط اختصاصی هستند شرایط عمومی هم برای آن ها در نظر گرفته شده است. شرایط عمومی مهاجرت به نیوزلند عبارتند از:

  • سن شخص باید کمتر از 55 سال باشد.
  • متقاضی نباید دارای سوء پیشینه کیفری باشد.
  • مهارت کافی را در رشته مورد نظر خود را به دست آورده باشد.
  • مدرک زبان بین المللی انگلیسی داشته باشد.
زندگی در نیوزلند

روش های مهاجرت به نیوزلند

طبق قواعد حقوق بین الملل همه افراد می توانند با توسل به یکی از روش های ذیل به کشورهای دیگر از جمله نیوزلند مهاجرت کنند. این روش ها عبارتند از:

  • مهاجرت به نیوزلند از طریق کار
  • مهاجرت به نیوزلند از طریق تحصیل
  • مهاجرت به نیوزلند از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به نیوزلند از طریق تولد
  • مهاجرت به نیوزلند از طریق ازدواج

امروزه به صورت متوسط 5 سال زمان می برد تا متقاضیان بتوانند پاسپورت نیوزلند را از طریق روش های فوق اخذ کنند. در ادامه به بررسی هر کدام از شرایط فوق خواهیم پرداخت.

اخذ ویزای کار در نیوزلند

برای مهاجرت به نیوزلند از طریق کار نیاز به ویزای کار دارید. میزان بیکاری در این کشور بسیار پایین است و پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور میزان نیاز به نیروی کار هم افزایش خواهد یافت. برای اخذ این ویزا نیاز به یک پیشنهاد شغلی دارید که از جانب کارفرمای نیوزلندی باشد. البته کافرمای نیوزلندی در صورتی می تواند شما را استخدام کند که هیچ فردی در داخل کشور نتواند آن کار را برعهده بگیرد یا با کمبود نیرو مواجه باشند.

روش دوم برای اخذ ویزای کار نیوزلند این است که در سیستم امتیاز بندی قرار بگیرید. این سیستم برای امتیاز دهی به مهارت و تخصص فرد در کنار سایر شرایط متقاضی تعیین شده است و اگر فرد بتواند امتیاز مورد نظر را کسب کند می تواند به عنوان نیروی کار راهی نیوزلند شود. عوامل موثر در میزان امتیازات شامل سن فرد، سابقه کار، پیشنهاد کار، مدرک زبان و مدرک تحصیلات دانشگاهی مرتبط با شغل و حرفه است. حداقل امتیاز در نظر گرفته شده برای اعطای ویزای کار نیوزلند، 140 است اما برخی از افراد با امتیاز 110 الی 135 نیز موفق به اخذ این ویزا شده اند.

اخذ اقامت نیوزلند

اخذ ویزای تحصیل در نیوزلند

ویزای تحصیل در نیوزلند شما را به صورت مستقیم از امتیازات اقامت دائم برخوردار نمی کند اما می تواند راهی برای اخذ اقامت موقت و افزایش شانس شما برای کاریابی در نیوزلند و سپس اخذ اقامت دائم نیوزلند باشد. برای تحصیل در دانشگاه هایی که سطح بالایی دارند نیاز به رزومه قوی و نمره آیلتس بالا دارید (6، 6.5 و 7). شما همچنین باید ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور را دارید.

هزینه تحصیل در نیوزلند در دوره کارشناسی تقریبا 18 الی 30 هزار دلار در سال و در دوره کارشناسی تقریبا 10 الی 18 هزار دلار است. اخذ بورسیه تحصیلی در نیوزلند برای مقطع کارشناسی بسیار سخت و دور از انتظار است اما در مقطع دکترا به شرط داشتن رزومه قوی می توانید از آن بهره مند شوید. همچنین برخی از دانشجویان ممتاز نیز می توانند در دوره کارشناسی ارشد از این مزایا بهره مند شوند.

اخذ ویزای سرمایه گذاری در نیوزلند

سرمایه گذاری در نیوزلند علاوه بر اینکه می تواند شما را از مزایای سرمایه گذاری در یک کشور پیشرفته بهره مند کند می تواند اقامت سه ساله را در بدو کار و سپس یک اقامت دائم به همراه پاسپورت نیوزلند را برای شما به ارمغان بیاورد. برای این هدف باید یک بیزینس پلن داشته باشید و بتوانید تقریبا 100 هزار دلار سرمایه گذاری کنید. برای این سرمایه گذاری به مدت 12 ماه از ورود به نیوزلند فرصت اقدام دارید. طی دو سال بعد از آن نیز باید بتوانید ثابت کنید که بیزینس شما با مزایای اقتصادی مناسبی برای دولت نیوزلند همراه بوده است.  در اینجا نیز یک سیستم امتیاز دهی وجود دارد و شخص باید حداقل 120 امتیاز را به دست آورد.

اخذ اقامت نیوزلند از طریق تولد

با توجه به سیستم خاک، افرادی که در خاک یک کشور به دنیا می آیند تبعه همان کشور خواهند بود اما با توجه به سیستم خون، افراد در هر کجای این کره خاکی متولد شوند تبعه کشوری هستند که پدر یا مادر (یا هردو) تبعه آن جاست. طبق سیستم اعطای تابعیت در نیوزلند، امکان اعطای تابعیت از طریق تولد در خاک این کشور وجود  ندارد بنابراین نمی توان از این طریق مبادرت به اخذ ویزای نیوزلند کرد.

شرایط زندگی در نیوزلند

تبدیل ویزای تحصیلی نیوزلند به اقامت دائم این کشور 

باید توجه داشته باشید که راهی نیست که بخواهید این کار را به شکل مستقیم انجام دهید؛ با این حال با توجه به این که در کشور نیوزلند بعد از تحصیل احتمال اشتغال شما بالاست می توانید پس از تحصیل با اشتغال به کار مراحل ویزای کاری و اقامت از طریق کار در نیوزلند را دنبال کنید و به نتیجه برسید.

 

نیوزلند زیبا

بورسیه تحصیلی در نیوزلند 

به شکل کلی می توان گفت که گرفتن بورسیه تحصیلی نیوزلند می تواند کمی سخت باشد. با این حال راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. اول از همه می توان بورسیه دولتی را نام برد که دولت نیوزلند به دانشجویان داخلی و بین المللی می دهد. حال این بورسیه ها می توانند برای مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه باشند یا بورسیه مطالعاتی برای پژوهش.

در سایت enz.govt.nz می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. نوع دیگر بورسیه ها، بورسیه دانشگاهی است که در واقع دانشگاه ها به دانشجویان ارائه می دهند. حال در نتیجه این بورسیه ها ممکن است شاهد کاهش شهریه، پوشش یا کاهش هزینه های زندگی و در نهایت موارد مربوط به بورسیه مطالعاتی پژوهشی باشید. نوع دیگری از بورسیه که افراد اخذ می کنند بورسیه از سفارتخانه است. همچنین می توان به بورسیه از طریق موسسات خصوصی نیز اشاره کرد.

مناظر زیبای نیوزیلند

مزایای اقامت از طریق سرمایه گذاری در نیوزلند 

  • کیفیت بالای زندگی در این کشور، جمعیت چندملیتی و دارای فرهنگ های مختلف،‌ و همچنین تراکم جمعیت کم
  • امکان تعمیم اقامت به همسر و فرزندان تحت کفالت زیر سن ۲۴ سال
  • پایداری اجتماعی، اقتصادی و سیاسی
  • سیستم قانونی بشدت منظم و تعریف شده (سیستم قانونی انگلیسی)
  • قوانین مالیاتی بسیار باز (عدم وجود مالیات روی هدایا، املاک و مستغلات و ثروت و عدم وجود مالیات سود سرمایه)
زوج زیبا در نیوزلند

شرایط عمومی برای گرفتن ویزای فعال سرمایه گذاری در نیوزلند 

جدای از جزییات موارد اولیه ای وجود دارد که باید حائز آنها باشید. در ادامه این موارد را نام می بریم:

  • طی مدت چهارساله مبلغی بین ۵ تا ۱۵ میلیون نیوزلند را سرمایه گذاری کنید 
  • سلامت و شخصیت خود را طی این مدت حفظ کنید 
  • طی این دوره چهار ساله حداقل ۱۱۷ روز را در نیوزلند سپری کنید 
  • توانایی و مهارت خود در زبان انگلیسی را نشان دهید 

به شکل کلی پروسه درخواست اقامت شامل ارائه مدارک لازم از جمله فرم ها،‌ هزینه هایی که پرداخت می شود و بقیه اسناد و مدارک خواهد بود. از زمان ارائه مدارک تا تایید ممکن است هشت تا ۹ ماه طول بکشد.

همانطور که گفته شد مبلغ مورد نظر باید طی سه سال در نیوزلند سرمایه گذاری شود (می تواند تا سال چهارم هم طول بکشد) و پس از آن در صورتی که حداقل زمان مورد نیاز را در کشور نیوزلند گذرانده باشید، می توانید درخواست اقامت دائم نیوزیلند را بدهید.

بعد از گذراندن تمامی مواردی که به آنها اشاره شد، شما به عنوان یک فرد مقیم نیوزلند می توانید درخواست اقامت والدین خود را تحت Parent Retirement (بازنشستگی والدین) حمایت کنید.

در صورتی که خانواده شما مشمول ویزای اقامت باشند،‌ باید طی یک بازه ی زمانی نهایتا ۱۲ ماهه به نیوزلند بروند ولی نیازی نیست که هیچ حداقل زمانی را در این کشور بگذرانند. همچنین افرادی از خانواده که بیش از ۱۶ سال سن دارند باید مهارت انگلیسی خود را با ارائه مدرک اثبات کنند.

پس از ۵ سال اقامت در نیوزلند می توانید درخواست شهروندی (Citizenship) نیوزلند را بدهید.

منظره سرسبز

مزایای زندگی در نیوزلند 

  1. اقتصاد خوب و بازار شغلی عالی:
    احتمالا یکی از بزرگترین دلایل جذابیت نیوزلند در سراسر جهان بازار شغلی پایدار آن است. در این بازار شغلی شما به طور حتم می توانید به شکل تدریجی طی چند سال رشد بسیار خوبی داشته باشید. به گفته ی وزارت کار و ابتکار نیوزلند (MBIE) احتمالا  طی سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ رشدی ۲.۵ درصدی در بازار کار نیوزلند را شاهد خواهیم بود. یکی از دلایل جذب نیروی کار فوق العاده نیوزلند بالا رفتن میانگین جمعی سن در این کشور است و به طبع آن موقعیت های شغلی زیادی در آینده در این کشور در دسترس خواهد بود. از صنایعی که نیاز به نیروی کار در آنها در نیوزلند حس می شود می توان به ساختمان سازی، خرده فروشی، آشپزی و هتلداری، صنایع مرتبط با اسکان و … اشاره کرد.
  2. محلی عالی برای تشکیل خانواده:
    نیوزلند یکی از امن ترین کشورهای جهان شناخته شده است. دلیل آن هم اقتصاد قوی، آموزش و تحصیلات عالی، هزینه های نسبتا کم زندگی در این کشور، و موارد مشابه است. به همین علت این کشور یک محل عالی برای بزرگ کردن بچه ها به شمار می رود.
  3. انگلیسی زبان رسمی نیوزیلند:
    یکی از چالش های بزرگ برای بسیار افراد یادگیری یک زبان کاملا جدید برای مهاجرت به یک کشور دیگر است (مثلا آلمان و زبان آلمانی). با توجه به این که اکثر ما یک برخورد قبلی یا حتی تجربه یادگیری زبان انگلیسی را داشته ایم، کار برای مهاجرت به این کشور کمی راحت تر می شود و همچنین این موارد را به تمام مزایای یادگیری زبان انگلیسی و کاربردهای آن اضافه کنید.
  4. کیفیت بالای زندگی:‌
    از زمینه هایی که نیوزلند در آنها می درخشد می توان به سلامت،‌ آموزش، کار و اشتغال، درآمد،‌ ارتباطات اجتماعی، موارد محیطی و زیست محیطی و رضایت بالا از زندگی اشاره کرد.

یکی دیگر از مواردی که می توان به آن اشاره کرد تعادل منطقی بین زندگی کاری و زندگی شخصی و همچنین اخلاق و تعهد بالای کاری است.

  1. نیوزلند کشوری زیبا:‌
    اگر فیلم های ارباب حلقه ها، هابیت، یا نارنیا را دیده باشید،‌ شاید برایتان جذاب باشد که بدانید تمامی مناظر طبیعی این فیلم ها در نیوزلند فیلمبرداری شده است. دلیل این که نیوزلند سومین کشور زیبای جهان شناخته شده وجود جنگل ها، طبیعت بکر،‌ دریاچه ها، سواحل، کوهستان ها و … است.

معایب زندگی در نیوزلند 

  1. ایزوله بودن:
    با وجود تمام مزایایی که به آنها اشاره شد، شما با زندگی در نیوزلند ممکن است کمی حس انزوا از بقیه دنیا را داشته باشید. علاوه بر آن،‌ این موضوع که نیوزلند از بقیه کشورهای دنیا دور است می تواند به معنی خرج کردن پول بیشتر در زمان سفر و گذراندن ساعت های بیشتر در فرودگاه و روزهای بیشتر در هواپیما و مسیر سفر باشد.
  2. شاید کمی زیادی دنج:
    این موضوع کاملا بسته به روحیه شما دارد. در صورتی که جاهای شلوغی مثل تهران، لندن، پکن یا نیویورک را دوست دارید باید بدانید که زندگی در نیوزلند شاید برای شما چالش برانگیز باشد. جمعیت این کشور تنها ۵ میلیون نفر است و این رشد جمعیتی در حال آرام و آرام تر شدن است. با این که زندگی شبانه خوبی را در نیوزلند تجربه می کنید،‌ به شکل کلی به هیچ وجه به شلوغی شهرهایی که نام بردیم نخواهد بود.
  3. زندگی متواضعانه:
    در واقع فرهنگ نیوزلند به شکلی است که مردم خیلی روی خوشی به پز دادن یا تجملات عجیب و غریب و توی چشم بودن نشان نخواهند داد. پس اگر سرمایه گذاری هستید که دوست دارید خیلی پر زرق و برق زندگی کنید، شاید نیوزلند کمی برای شما نامناسب باشد.
  4. خرید و اجاره خانه:
    در حالت کلی قیمت خانه و اجاره خانه در نیوزلند مناسب است. اما در بعضی شهرهای اصلی و مشهور مثل آکلند احتمالا قیمت ها برای شما بالا باشد. به شکل کلی خرید و اجاره خانه در نیوزلند کمی دشوار است و البته با این وجود همچنان قابل قیاس با بحران مسکن در تهران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: