تجارت امن در ترکیه (قسمت اول)

اینبار قصد داریم در دو قسمت برای شما عزیزان توضیح دهیم که تجارت امن در ترکیه به چه صورت می باشد و شما نیاز است چه باید ها و نباید هایی را در نظر بگیرید. در قسمت اول در خصوص محافظت و معاملات از گزند تغییرات سیاسی، نوسانات ارزی و تغییرات قوانین با شما عزیزان سخن می گوییم و در قسمت دوم از تجارت امن در ترکیه به مسائل ریسک پذیر و پرخطر می پردازیم.

شرایط تجاری ترکیه

ترکیه یکی از بهترین منابع و گذرگاه ها برای انجام تجارت بین الملل برای ایرانیان می باشد، افرادی که فنون مذاکره و تجارت بدانند و تجربه فعالیت های تجاری داشته باشند با استفاده از این ابزار امکان موفقیت تجاری در ترکیه را خواهند داشت.داشتن نجارت امن در ترکیه امری غیر ممکن نیست بلکه با در نظر داشتن مواردی می شود به راحتی به این امر مهم دست یافت.

منظور از تجارت امن در ترکیه چه می باشد؟

با توجه به تحولات سیاسی در منطقه که ایران و ترکیه نیز به تحت تاثیر آن ها هستند نکته مهم و کلیدی در این نوع از انواع تجارت، مصون کردن روابط تجاری می باشد، بدین معنا که در ابتدا شما پیش بینی هایی را انجام دهید تا به شکلی قانونی از مشکلات منطقه ای مثل تحریم ها در امان باشید.

مواردی که باید در تجارت امن در ترکیه در نظر گرفته شود

  1. پيش از تنظیم قرارداد از عدم شمول مبیع مورد قرارداد جزو ليست کالاهای تحریمی و همچنین از عدم قید نام شرکت طرف قرارداد در لیست اشخاص تحریمی اطمینان حاصل نمایید. (در خصوص معاملات با اشخاص حقوقی ،تقاضای بررسی مدارک شرکت و اطمینان از اعتبار مدارک آن و همچنین اطلاع دقیق از مشخصات هیات مدیره جزو عرف معاملات تلقی گردیده، باید بدانید که برای داشتن تجارت امن در ترکیه باید تعارف و رودربایستی را کنار بگذارید.) آشنایی به قیود تحریم ها یکی از مهم ترین اصول داشتن تجارت امن در ترکیه می باشد.
  2. ‎  اگرثبت سفارشات شما یا تحویل موقت کالای شما یا واریز وجوه معاملات شما از طریق شرکت های واسطه انجام میگردد حتما این شرکت ها را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهید یا حتی الامکان نسبت به تنظیم قرارداد با آنها اقدام نمایید.
  3. ‎قبل از تنظیم قرارداد و اساسا شروع مذاکرات تجاری از وکیل یا وکلای خود بخواهید بررسی نمایند که در خصوص نوع و نحوه خاص تجارت شما، قوانین کدام کشور تامین کننده و تسهیل کننده بهتری برای شما خواهد بود و حقوق بیشتری شامل حال شما خواهد گردید، سپس در مذاکرات خود قراردادی را که می خواهید تنظیم کنید تابع قوانین همان کشور قرار دهید.(به عنوان مثال توجه به قوانین اجرای احکام و قوانین چک در دو کشور در معلاملاتی که ضمانت اجرایی آنها چک یا اسناد تجاری هستند توصیه می گردد.) پیش از این در مقاله ای دیگر توضیح داده ایم که بهتر است از بدو ثبت شرکت خود با وکلایی حرفه ای در زمینه کاری خود همکاری کنید.
  4. ‎تجارت امن در ترکیه چیزی نیست جز حفظ سرمایه خود به بهترین نحو، بنابراین حتي الامکان یک شماره حساب جایگزین برای شماره حساب اعلامی در قرارداد قید نمایید تا در صورت بلوکه شدن احتمالی حساب اصلی صرفا با اعلام رسمی به طرف مقابل، حساب دیگر جایگزین حساب اصلی گردیده و اختلالی در پرداختها ایجاد نگردد.
  5. ‎در قرارداد خود نوسانات جدی قیمت ارز مورد معامله را پیشبینی کرده و برای آن راه حل تعیین نمایید(به عنوان مثال نوسان بیش از سی درصد جزو موارد فسخ بدون پرداخت خسارت به طرف مقابل مورد توافق قرار گیرد.)
  6. ‎در قرارداد خود راه های ارسال مبیع را تعیین و تغییر احتمالی قوانین گمرکی یا قوانین واردات و صادرات را پیشبینی و راه های الترناتیو تعیین نمایید. یک طرف اصلی داشتن تجارت امن در ترکیه در نظر گرفتن کامل تمامی جنبه های گمرک های مبدا و مقصد می باشد.
  7. ‎قائم به خود باشید و هرگز ابتکار عمل در معاملات را به شرکت واسطه یا شرکت طرف معامله نسپارید قبل از اقدام به معامله کلیه قوانین و شرایط معامله را بسنجید و اطلاعات خود را با کمک گرفتن از حسابرس ها و وکلا در خصوص امور بانکی و حقوقی بالا ببرید، اما این بدان معنی نیست که در این راه از متخصصین و با تجربه ها مشورت نگیرید اما تجارت امن در ترکیه ممکن نمی شود مگر با آگاهی کامل از همه جنبه های فعالیت تجاری تان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: