شرایط زندگی در شهر وان ترکیه چگونه است؟

یکی از کشورهای همسایه ایران که به جرات می‌توانیم بگوییم سالانه افراد زیادی برای اهداف مختلف به آن مسافرت می‌کنند، کشور ترکیه است. کشور ما با این کشور مرزهای مشترک دارد و  به همین دلیل ایرانی‌ها تمایل زیادی برای بازدید از ترکیه نشان می‌دهند.

در کشور ترکیه جاذبه های دیدنی زیادی وجود دارد. از استانبول و آنتالیا گرفته تا شهرهایی مثل وان همه و همه از جمله جاهایی هستند که به شما توصیه می‌کنیم در طی سفر خود به این کشور حتما از این مناطق نیز بازدید کنید.

ترکیه شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده تا گردشگران بتوانند روزهای خوب و خوشی را با آمدن به این کشور تجربه کنند. ناگفته نماند علاوه بر آنکه ایرانی‌ها دوست دارند اقامتی چند روزه در ترکیه داشته باشند، برخی از آنها تمایل دارند به این کشور مهاجرت کرده و باقی مانده عمر خود را در آن به سر کنند.

البته شرایط مهاجرت برای کسانی که از نظر مالی در سطح بسیار خوبی هستند امکان پذیر است و فرضا خرید خانه در ترکیه یکی از راه هایی که می‌تواند تسهیل کننده مهاجرت شما به آن باشد.

اینکه شما تمایل داشته باشید در کدام شهر زندگی کنید به علائق شما باز می‌گردد، اما شاید جالب باشد که بدانید برخی از مردم دوست دارند در شهرهای کمتر شناخته شده ترکیه زندگی کنند. یکی از این شهر‌ها وان نام دارد که در فاصله بسیار کمی‌از مرز ایران گرفته و به همین دلیل برخی افراد سعی می‌کنند شرایطی که برای اقامت در این شهر لازم را فراهم کنند و سال های باقی مانده عمر خود را در آن سپری کنند.

زندگی در شهر وان

همان طوری که تا به اینجا به آن اشاره کردیم شهر وان یکی از شهر های کوچک ترکیه است و به دلیل فاصله کم آن با مرزهای ایران، بسیار مورد علاقه ایرانی‌ها قرار دارد. قبل از آنکه در مورد شرایط زندگی در این شهر با شما صحبت کنیم بهتر است ابتدا به یک معرفی اجمالی در مورد این شهر بپردازیم تا به خوبی با آن آشنا شوید.

معرفی شهر وان

شهر وان تاریخچه و قدمتی طولانی داشته و خوب است بدانید کسانی که به گربه‌ها علاقه زیادی دارند، تمایل زیادی برای رفتن به شهر وان از خود نشان می‌دهند؛ زیرا در وان می‌توانید گربه هایی با چشم های رنگی و زیبا در حال راه رفتن و پرسه زدن در خیابان‌ها مشاهده کنید.

این شهر جمعیتی در حدود ۴۰۰ هزار نفر داشته و به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است. این شهر در کنار دریاچه وان قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوایی بسیار مناسب و مطبوع دارد.

پس اگر دوست دارید در یکی از شهرهای ترکیه که اقلیم دلپذیری دارد اقامت کنید، این شهر می‌تواند برای شما بهترین گزینه و پیشنهاد باشد. آسمان صاف، آبی و بدون آلودگی شهر وان اغلب کسانی که به دنبال هوایی پر از اکسیژن ناب و خالص هستند را وسوسه می‌کند.

از دیگر دلایلی که باعث شده ایرانی‌ها به بازدید از شهر وان علاقه زیاد نشان دهند فاصله بسیار کم آن با برخی شهرهای ایران است. خوب است بدانید که وان در ۳۰۰ کیلومتری ارومیه واقع شده و برای بازدید آن باید ۴ ساعت در راه باشید. این فاصله کم باعث شده برخی ساکنین ارومیه و شهرهای اطراف آن برای خریدهای خود به شهر وان ترکیه مراجعه کنند.

مردم وان بسیار خونگرم بوده و به خصوص با ایرانی‌ها خیلی زود صمیمی‌شده و با آنها ارتباطی دوستانه برقرار می‌کنند. برخی از ترک های این منطقه اگر صحبت کردن به زبان فارسی را بلد باشند به محض آنکه متوجه شوند شما ایرانی هستید، به فارسی با شما صحبت می‌کنند.

یکی از جاذبه های دیدنی شهر وان، دریاچه وان است که در قسمت غربی این شهر واقع شده و همین پدیده طبیعی مناظری بی بدیل و تماشایی در اطراف خود به وجود آورده است و این مهم‌ترین دلیل بازدید گردشگران از این شهر عنوان شده است.

اقامت در وان

یکی از راه هایی که می‌توانید با کمک آن در شهر وان ترکیه مقیم شده و اقامت داشته باشید، خرید خانه است. اگر از نظر مالی قدرت و توانایی خرید یک خانه در این شهر را داشته باشید، به راحتی می‌توانید به صورت موقت و برای بازه زمانی یک ساله در این شهر زندگی کنید. البته چنانچه بعد از تمام شدن یک سال، هنوز هم صاحب ملک بوده باشید باز هم می‌توانید اقامت خود را به مدت یک سال دیگر در آن تمدید کنید.

اگر دوست دارید در این شهر اقامتی دائم داشته باشید باید به مدت ۵ تا ۸ سال اقامت موقت را در وان را تجربه کنید و بعد از این مدت کشور ترکیه به شما اجازه می‌دهد تا برای همیشه در این منطقه زندگی کنید. البته دقت داشته باشید که علاوه بر داشتن ملک باید از شرایط دیگری مانند بیمه و… نیز برخوردار باشید تا اقامت دائم در وان ترکیه بدون هیچ مشکلی انجام شود.

توجه کنید که برای داشتن یک اقامت کوتاه مدت در وان نیازی به خرید خانه نیست. ایرانی‌ها طبق توافقی که کشور ایران با کشور ترکیه از دیرباز تا کنون دارد، می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد ترکیه شوند. بنابراین می‌توانید بدون آنکه نیازی به خرید خانه و ملک داشته باشید به مدت ۹۰ روز در این کشور اقامت کنید. البته دقت کنید که در طی این مدت حق تحصیل و کار نخواهید داشت و تنها می‌توانید به عنوان یک توریست و گردشگر از امکاناتی که برای گردشگری در اختیار تان قرار داده شده است استفاده کنید.

خرید خانه در شهر وان

اگر قصد اقامت دائم در کشور ترکیه و شهر وان را دارید، بهتر است برای خرید یک ملک در این شهر اقدام کنید تا شرایط راحت تری را برای اقامتتان در اختیار داشته باشید. البته خرید خانه برای این منظور باید با ضوابط و شرایط خاص خود صورت گیرد.

کشور ترکیه برای خارجی هایی که قصد دارند در این کشور خانه‌ای خریداری کنند، قوانینی وضع کرده که حتما باید از آنها اطلاع داشته باشند و آنها را به هنگام خرید خانه مورد توجه قرار دهند. یکی از این شرایط، محل ملک مورد نظر است. اتباع خارجی نباید در روستاها، حاشیه شهرها، دهکده‌ها و اطراف مناطق نظامی‌شهر اقدام به خرید خانه کنند. این کشور اجازه خرید خانه در این مناطق را به خارجی‌ها نداده و شما نیز سعی کنید این نکته را مورد توجه قرار دهید تا در ادامه برایتان مشکلی ایجاد نشود.

از دیگر قوانینی که کشور ترکیه برای خرید خانه در این شهر عنوان کرده است، آن است که هر فرد خارجی نهایتا تا سی هکتار از زمین‌ها و اراضی کشور ترکیه را می‌تواند خریداری کند و امکان افزایش آن وجود ندارد. اگر شما به عنوان یک ایرانی قصد دارید در این کشور به خرید خانه بپردارید باید بدانید که تنها اجازه خرید ده درصد از اراضی و املاک یک منطقه به شما داده می‌شود.

هزینه خرید خانه در وان

اینکه شما برای خرید یک ملک باید چه هزینه‌ای را پرداخت کنید به موقعیتی که ملک مورد نظر در آن واقع شده است بستگی دارد. علاوه بر موقعیت خانه، امکاناتی که در آن وجود دارد نیز می‌تواند بر روی قیمت تمام شده تاثیر گذار باشد. اما خوب است بدانید که در این شهر می‌توانید خانه هایی از متری ۲۰۰۰ لیر تا متری ۵۰۰۰ لیر را خریداری کنید.

البته هزینه‌ای که خرید یک ملک برای شما به همراه دارد تنها شامل قیمت تمام شده آن نیست و هزینه هایی مانند وکالت، رفتن به دفتر اسناد رسمی‌،  مالیات و غیره نیز در این بین وجود دارند و این مبالغ را نیز باید در نظر داشته باشید و پرداختشان کنید.

هزینه اجاره آپارتمان در وان ترکیه

کسانی که قصد دارند به مدت محدودی در این کشور اقامت کنند، می‌توانند از آپارتمان هایی که به صورت اجاره در اختیارشان قرار داده شده است استفاده کنند. در این شهر آپارتمان‌ها با هزینه های متفاوت به شما اجاره داده می‌شود که با توجه به شرایطی که دارید می‌توانید در یکی از آنها اقامت کرده و از سفر خود به این شهر نهایت استفاده و لذت را ببرید.

اگر می‌خواهید یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر اجاره کنید هزینه های برابر ۶۳۰ لیر را باید پرداخت کنید. برای آپارتمان های یک خوابه‌ای که دورتر از مرکز شهر قرار گرفته‌اند مبلغ اجاره‌ای که باید پرداخت شود ۴۳۰ لیر خواهد بود.

اگر تعداد افرادی که قرار است در این آپارتمان‌ها سکونت کنند زیاد است، می‌توانید با پرداخت مبلغ ۹۳۰ لیر در مرکز شهر یک آپارتمان ۳ خوابه اجاره کرده و در مدتی که در این شهر هستید از امکاناتی که در اختیارتان قرار داده شده است به خوبی استفاده کنید.

آپارتمان های سه خوابه خارج از شهر مبلغ اجاره شان ۷۵۰ لیر است. این منازل نیز وسعت خوبی برای شما فراهم کرده‌اند تا بتوانید در کنار عزیزانتان اوقات خوب و خوشی را سپری کنید.

هزینه رفت و آمد در شهر وان

از دیگر هزینه هایی زندگی در این شهر، هزینه حمل و نقل و رفت و آمد است. همان طوری که به آن اشاره کردیم شهر وان، شهر کوچکی است، بنابراین نمی‌توانید توقع داشته باشید که  حمل و نقل و جا به جایی مسافران در این شهر امکاناتی ماند شهرهای بزرگ ترکیه داشته باشد. در این شهر برای حمل مسافران از ون هایی به نام دلموش استفاده می‌شود.

این مدل ون هم در داخل شهر و هم در مسیرهای بین شهری زیاد دیده می‌شود و به همین دلیل معمولا این ون را در مرز رازی زیاد مشاهده می‌کنید. نرخی که این ون‌ها برای جا به جایی شما دریافت می‌کنند به مسیری که قرار است طی کنند بستگی دارد. کمترین هزینه این ون‌ها دریافت می‌کنند از ۱ لیر یا ۳۰۰۰ تومان شروع شده و هر چه مسافتی که با آن طی می‌شود بیشتر باشد این هزینه نیز بالاتر خواهد رفت.

البته برای حمل و نقل در این شهر می‌توانید از مینی بوس نیز استفاده کنید که هزینه آن برابر ۲ لیر خواهد بود. اتوبوس و تاکسی نیز به ترتیب از شما مبلغ ۱٫۵ لیر و ۸ لیر به ازای هر کیلومتر راه پیمایش شده، دریافت می‌کنند. توجه کنید که در صورت منتظر ماندن تاکسی باید ۲۰ لیر اضافه پرداخت کنید.

اگر با وسیله شخصی خود به این شهر سفر کرده‌اید، بهتر است از وضعیت بنزین نیز اطلاعاتی در دست داشته باشید تا بتوانید هزینه های زندگی را در این شهر به خوبی برآورد کنید. پمپ بنزین های ترکیه برای هر لیتر از شما مبلغ سیزده هزار و پانصد تومان یا ۴٫۵ لیر دریافت می‌کنند.

هزینه مربوط به خورد و خوراک در ترکیه

اگر دوست ندارید در مدت اقامت خود در شهر وان آشپزی کنید، می‌توانید به رستوران های موجود در این شهر رفته و در آنجا غذا میل کنید. هزینه‌ای که باید برای پرداخت یک وعده غذا در رستوران درجه یک این شهر پرداخت کنید چیزی حدود ۴۰ لیر است. چنانچه به رستورانی که در سطح متوسط قرار گرفته است رفته و در آنجا غذا میل کنید باید هزینه‌ای برابر ۱۵ لیر بپردازید. برای خوردن یک همبرگر ساده نیز باید مبلغی برابر ۱۳ لیر را پرداخت کنید.

البته هزینه های خورد و خوراک در این شهر تنها شامل غذا نیست و شما بسته به شرایطی که در آن قرار دارید ممکن است برای خرید اقلام خوردنی دیگری نیز مجبور به پرداخت هزینه باشید. یکی از این اقلام نان است که شما برای خرید یک نان ۵۰۰ گرمی‌باید هزینه‌ای حدود ۱ لیر را بپردازید.

هزینه پوشاک و لباس

از دیگر هزینه های ثابت هر ماه، هزینه‌ای است که برای خرید لباس و پوشاک باید پرداخته شود. از آنجایی که بسیاری از برندهای معروف لباس در دنیا در کشور ترکیه حضور دارند، می‌توانید در زمان هایی که حراج های فصلی در این کشور برپا می‌شود برای خرید لباس و پوشاک مراجعه کرده و لباس هایی با کیفیت و با قیمت مناسب خریداری کنید.

هزینه‌ای که برای خرید یک شلوار جین و یا یک جفت کفش زنانه از یک برند مشهور از شما دریافت خواهد شد، به ترتیب ۷۰ و ۱۴۰ لیر خواهد بود. البته چنانچه در این شهر بگردید می‌توانید مغازه‌ها و فروشگاه هایی را پیدا کنید که با قیمت هایی بسیار مناسب اجناس خود را به فروش می‌رسانند.

قصد مهاجرت و اقامت در شهر وان ترکیه دارید؟

موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری تراست گلوبال آماده ارائه خدمت به شما عزیزان در زمینه مهاجرت، سرمایه گذاری و اخذ اقامت ترکیه است؛ کافیست با ما تماس بگیرید تا از بهترین راه با خبر بشوید.

ارتباط با ما

2 پاسخ

  1. سلام. وقت بخیر. آیا در شهر وان که شهر مرزی میباشد می‌توان ملک به نام خود خرید. چون در شهرهای مرزی این امکان وجود ندارد. آيا قانون‌ها تغییر یافته است؟

    1. با سلام و احترام
      در واقع قانونی مبتنی بر اینکه شخصی که اقامت ترکیه را دارد نتواند ملک در مناطق مرزی بخرد وجود ندارد! فقط باید در نظر داشت در این خصوص حساسیت ها بیشتر است، شما اگر با یک وکیل مجرب کار خود را پیش ببرید می توانید مطمئن باشید که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: