وضعیت کشاورزی در ترکیه به چه صورت است؟

ترکیه یکی از همسایگان ایران است که به علت آب و هوای مطلوب و پیشرفت های همه جانبه در چند دهه گذشته مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است. سرمایه گذاری در ترکیه، مهاجرت به ترکیه و مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری عناوین مختلفی هستند که طی سالیان اخیر به وفور مورد توجه ایرانیان واقع شده و بسیاری از آن ها توانسته اند در عین حال که منافع اقتصادی بالایی را به علت سرمایه گذاری در ترکیه به دست آورده اند اقامت این کشور را نیز کسب کنند.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی یکی از بخش های نوین در اقتصاد ترکیه نیست اما در حقیقت یکی از جدیدترین بخش هایی است که این روزها مورد توجه مهاجرین و حتی دولت ترکیه واقع شده و قطعا آینده درخشانی را هم از حیث صادرات محصولات کشاورزی و رونق اقتصادی تجربه خواهد کرد. البته در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد که نباید آن ها را نادیده گرفت. ما قصد داریم تا وضعیت کشاورزی در ترکیه را بررسی کنیم. پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

محصولات کشاورزی ترکیه

تاریخچه کشاورزی در جمهوری ترکیه

همه انسان ها در ادوار مختلف تاریخ از طریق کشاورزی توانسته اند مایحتاج زندگی خود و خانواده شان را تامین کنند اما قصد داریم در این مبحث وضعیت کشاورزی ترکیه پس از تاسیس این کشور را ارزیابی کنیم. در سالهای آغازین تاسیس جمهوری ترکیه سهم محصولات کشاورزی در تولید ناخالص داخلی تقریبا ۴۲.۸ درصد بود؛ این رقم در سال ۱۹۷۰ به ۳۶درصد و در دهه ۸۰ به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد.

این روند در دهه های بعد هم ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۱ به ۸.۱ درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه رسید. درصد صادرات بخش کشاورزی نسبت به کل صادرات این کشور در سال ۱۹۸۰ ، ۰.۶ درصد بوده است که در سال ۲۰۱۱ به ۷.۳ درصد افزایش پیدا کرد.

تعیین حداقل قیمت برای برخی محصولات کشاورزی و همچنین برای حمایت از تولید برخی محصولات کشاورزی در ترکیه، به دهه ۱۹۳۰ باز می گردد. این سیستم از سال ۱۹۳۲ و با گندم آغاز گردید. پس از آن تا سال ۱۹۴۴ غلات بسیاری به این برنامه افزوده شدند.

در سال ۱۹۶۱ تعداد این محصولات به ۹ عدد و در سال ۱۹۷۰ به سی محصول کشاورزی افزایش یافت تا اینکه دولت در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تصمیم به کاهش تعداد این محصولات گرفت به نحوی که در سال ۱۹۹۴ طرح حمایت محدود به حبوبات، چغندر قند و توتون گردید.

وضعیت کشاورزی در ترکیه

بخش کشاورزی در ترکیه با ۶.۱ میلیون استخدام شونده و ۶۲.۷ میلیارد دلار درآمد یک فعالیت اقتصادی مهم در کشور ترکیه است. این صنعت در ۲۰۱۷ ، ۵۱.۷ میلیارد دلار ارزش افزوده به سرمایه ملی این کشور افزوده است. همچنین لازم است بدانید که صادرات بخش کشاورزی و مواد غذایی در سال ۲۰۱۷ در کشور ترکیه ۴ درصد و واردات آن ۱۴ درصد افزایش داشته است.

البته هر چند از رونق کشاورزی در ترکیه سخن می گوییم اما با کاهش آمار افرادی که در این کشور مشغول کشاورزی هستند همراه می باشد. فرصتهای شغلی در سال 1980، 50.6 درصد بود که در سال 2003 به 34.3 درصد ودر سال 2017 به 19.4 درصد کاهش پیدا کرد.ه است.

بر اساس آمار که سازمان جهانی غذا و زراعت FAO  ارائه کرده است کشور ترکیه در صادرات مواد غذایی و کشاورزی در رتبه ی 23 جهان قرار دارد؛ هرچند این رقم می تواند از دیدگاه اغلب کشورها یک رقم مناسب قلمداد شود اما جالب است بدانید که ترکیه هنوز در حد پتانسیل خود در زمینه کشاورزی قرار نگرفته است.

ترکیه در سال ۲۰۱۹ در زمینه صادرات محصولات باغی همانند گیلاس، انجیر، فندق و زردآلو در رتبه یک دنیا قرار گرفته تا جایی که توانست بالغ بر دو میلیارد دلار درآمد کسب کند. ترکیه همچنین در تولید بیش از ۲۰ محصول مانند نخود، خیار، سیب زمینی، بادمجان، پسته، زیتون،تنباکو، چای و … نیز جزء ۴ کشور برتر دنیا قرار گرفته است. آن طور که مشخص است ترکیه روزهای خوبی را از لحاظ کشاورزی و صادرات محصولات باغی و کشاورزی سپری می کند.

کشاورزی گلخانه ای در ترکیه

مشکلات بخش کشاورزی در کشور ترکیه

در مباحث قبل مشخص گردید که ترکیه از لحاظ کشاورزی در وضعیت مطلوب و قابل قبولی قرار دارد اما در برخی از بخش ها نیز مشکلاتی دیده می شود که ناشی از سیاست های غلط یا وضعیت کنونی جامعه هستند. از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی در ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تقسیم زمین های کشاورزی در ترکیه به قطعات کوچکتر در نتیجه تقسیم ماترک و کاهش انگیزه زمین داران برای فعالیت کشاورزی
  • عدم استفاده از سیستم آبیاری مناسب در اغلب زمین ها
  • کشاورزی بر اساس شرایط موجود و قرار گرفتن تحت تاثیر جریانات طبیعی آب و هوا
  • عدم استفاده از ماشین آلات کشاورزی به میزان لازم و برای افزایش بهره وری
  • بالا بودن هزینه های اولیه و مراقبت از محصولات تا زمان برداشت و فروش
  • عدم هماهنگی با تکنولوژی و تکنیک های مدرن کشاورزی
  • عدم آموزش های فنی و تخصصی به کشاورزان جوان و بی تجربه
  • حمایت های ناکافی دولت
  • افزایش واسطه ها میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان
  • عدم جمع آوری مرتب داده های کشاورزی و تحلیل و نتیجه گیری از این داده ها توسط سازمان های مرتبط برای افزایش رونق اقتصادی و رفع مشکلات موجود در این زمینه
کشاورز ترک

حمایت های دولت از بخش کشاورزی در ترکیه

ذکر مشکلات و مسائل فوق نباید شما را به این خیال بیاندازد که دولت ترکیه بخش کشاورزی را رها کرده و به آن اهمیت نمی دهد همانطور که در ابتدای مقاله نیز بیان گردید دولت ترکیه سیاست های زیادی را طی یک قرن گذشته بکار گرفته است تا رونق قابل توجهی در بخش کشاورزی ایجاد نماید و به نظر می رسد در این زمینه نیز موفق عمل کرده است بااین حال حرف اصلی ما این است که دولت آن طور که باید به این بخش رسیدگی نکرده و باید دقت بیشتری نسبت به توسعه کشاورزی در این کشور مبذول نماید. حمایت های دولت از بخش کشاورزی در ترکیه شامل موارد ذیل است:

  • کمکهای مالی سال ۲۰۱۹- ۲۰۲۳ مشمول استانهای شرق آناتولی هستند.
  • کمک های مالی توسعه روستایی ۲۰۱۹ در محدوده سیزدهمین مرحله از حمایتهای توسعه روستایی از جمله حفظ منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست و افزایش درآمد افراد در مناطق روستایی صورت گرفت.
  • کمک هزینه های توسعه روستایی ۲۰۱۶-۲۰۲۰ نیز با هدف در نظر گرفتن حفظ منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست و همچنین افزایش درآمد افراد در مناطق روستایی می باشد.
  • کمک هزینه های صادراتی توسعه ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در راستای کمک به اشتغال جوانان، ارائه آموزش در زمینه کشاورزی، دامپروری، جنگلداری، غذا و آبزیان در مناطق روستایی ارائه گردید.

برای شروع کسب و کار در ترکیه باید از کجا شروع کرد؟

برای شروع هر کاری باید راهنما و مشاور در کنار شما باشد، شروع کار کشاورزی در ترکیه هم از این امر مستثنی نیست، موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری در کنار شماست، تنها کافیست که با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: