وضعیت و جایگاه فوتبال ترکیه چگونه است؟

فوتبال یکی از ورزش های محبوب در سراسر دنیا بوده و همین موضوع باعث شده تا شاهد رشد جایگاه این رشته ورزشی در اکثر کشورهای دنیا باشیم. در این بین افراد علاقمند به فوتبال همواره تلاش می کنند تا وضعیت این ورزش را در کشورهای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

به منظور بررسی این مسئله در این مطلب قصد داریم تا به سراغ کشور ترکیه رفته و به بررسی وضعیت فوتبال این کشور پرداخته و در مورد آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا در مورد فوتبال ترکیه صحبت کنیم.

بازی در تیم های ترکیه ای

وضعیت تیم ملی فوتبال ترکیه

اگر بخواهیم نگاهی به شرایط و وضعیت تیم ملی فوتبال ترکیه بیاندازیم باید گفت که تیم ملی فوتبال ترکیه در حال حاضر جزو کنفدراسیون اروپا است و به همین دلیل در رقابت های اروپایی شرکت می کند.

به منظور بررسی تیم های ملی، یکی از مهم ترین پارامترها ارزیابی آن ها در مسابقات بین المللی است. در همین راستا باید گفت که از نظر تعداد حضور در جام جهانی تیم ملی ترکیه توانسته 2 حضور در جام جهانی را به ثبت برساند که دومین حضور ترکیه در جام جهانی که در سال ۲۰۰۲ بود باعث شد تا این کشور به رتبه سوم جام جهانی دست پیدا کرده و یکی از بهترین عملکردهای تاریخ کشور ترکیه در مسابقات ورزشی را به ثبت برساند.

از سوی دیگر از نظر حضور در مسابقات قهرمانی اروپا نیز تیم ملی ترکیه تا به امروز ۵ دوره در مسابقات قهرمانی اروپا شرکت داشته و بهترین جایگاه این کشور در این مسابقات به سال ۲۰۰۸ بازمی گردد که ترکیه توانست تا مرحله نیمه نهایی رسیده و عنوان سومی مسابقات را کسب کند.

در سال ۲۰۰۳ نیز شاهد حضور ترکیه در مسابقات جام کنفدراسیون ها بودیم و ترکیه در این مسابقات که در کشور فرانسه برگزار شد، توانست جایگاه سوم را به دست بیاورد.

در مسابقات المپیک نیز تیم ملی کشور ترکیه توانسته ۶ حضور داشته باشد اما از سال 1950 به بعد دیگر تیم امید ترکیه نتوانسته وارد مسابقات المپیک شود و این مسئله باعث شده تا شاهد یک طلسم چندین و چند ساله برای تیم ملی امید ترکیه در مسابقات المپیک باشیم.

استادیوم فنرباغچه ترکیه

وضعیت باشگاه های ترکیه

پس از بررسی و ارزیابی تیم ملی ترکیه، حال بهتر است تا نگاهی به لیگ داخلی این کشور انداخته و در مورد آن صحبت کنیم. لیگ داخلی ترکیه که به سوپر لیگ شهرت دارد از سال ۱۹۵۹ تا به امروز فعالیت داشته و باشگاه های مختلفی در این مسابقات به قهرمانی رسیدند. در حال حاضر شاهد حضور ۲۰ تیم در این مسابقات هستید و رتبه های برتر سوپر لیگ ترکیه می توانند وارد مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفدراسیون های اروپا شوند.

یکی از نکات جالبی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در سال های اخیر علاوه بر آن که شاهد حضور بازیکنان بزرگی در سوپر لیگ ترکیه بودیم، بازیکنان ایرانی بسیار زیادی نیز جذب این کشور شده و در باشگاه های مختلف ترکیه فعالیت کردند. این موضوع باعث شده تا ایرانی ها بیشتر از قبل با فوتبال ترکیه آشنا شده و مسابقات لیگ داخلی این کشور را نیز تا حدودی دنبال کنند.

از مهم ترین و بزرگ ترین تیم هایی که در لیگ ترکیه حضور دارند می توان به بشکتاش، فنرباغچه، گالاتاسرای، ترابزون اسپورت و… اشاره کرد. این تیم ها که به عنوان محبوب ترین و قدیمی ترین تیم های لیگ ترکیه به حساب می آیند در بین مردم ترکیه جایگاه ویژه ای داشته و مردم این کشور عموما از بین این تیم ها اقدام به انتخاب باشگاه محبوب خود می کنند.

طرفدران فوتبال ترکیه

وضعیت فوتبال در بین مردم ترکیه

فوتبال همواره به عنوان یک ورزش محبوب بین مردم کشور ترکیه شناخته می شود و همین موضوع باعث شده تا هر هفته شاهد حضور هزاران نفر در ورزشگاه های این کشور برای مشاهده بازی های باشگاه های ترکیه باشیم.

در این بین اما نباید از این مسئله غافل شد که با وجود افتخارات مختلفی که تیم ملی ترکیه در مسابقات گوناگون به دست آورد اما همچنان به این تیم به عنوان یک تیم درجه دو یا سه در اروپا نگاه می شود و به نسبت سایر کشورهای حاضر در قاره اروپا، تیم ملی ترکیه جایگاه پایین تری دارد. با این حال ما همچنان شاهد محبوبیت بسیار زیاد این ورزش در بین مردم ترکیه هستیم.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در چند سال اخیر ترکیه دارای چالش های بسیار زیادی در حوزه فوتبال بوده و همین موضوع باعث شده تا نتواند در مسابقات بین المللی عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. همان طوری که بیان شد در دوره زمانی خاصی فوتبال ترکیه توانست سه جایگاه مهم سومی در دنیا و اروپا به دست بیاورد. در آن زمان شاهد حضور بازیکنان بسیار خوبی در تیم ملی این کشور بودیم اما پس از اتمام دوره ورزشی این بازیکنان، شاهد به وجود آمدن چالش های مختلف برای تیم ملی فوتبال ترکیه و فوتبال باشگاهی این کشور بودیم و همین موضوع باعث شد تا در سال های اخیر فوتبال ترکیه روند نزولی داشته باشد.

همچنین امروزه شاهد سرمایه گذاری بر روی تیم های باشگاهی ترکیه هستیم و حالا با ورود بخش خصوصی به فوتبال این کشور، باشگاه های ترکیه از نظر مالی جایگاه خوبی پیدا کرده اند و بازیکنان بزرگی به استخدام این باشگاه ها درآمده اند. این مسئله باعث شده تا انتظار داشت که در سال های آینده بیشتر از فوتبال ترکیه شنیده و شاهد موفقیت های باشگاه های این کشور در مسابقات مختلف باشیم.

تیم باشگاهی فنرباغچه

آینده فوتبال ترکیه

یکی از سوالات مهمی که افراد مطرح می کنند این است که با توجه به شرایط فعلی و سرمایه گذاری های صورت گرفته بر روی فوتبال ترکیه، آینده این ورزش در کشور ترکیه چگونه خواهد بود؟

به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که نمی توان انتظار داشت در چند سال آینده فوتبال ترکیه بتواند به سطح اول اروپا برسد و مثل کشورهایی چون آلمان، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و… شود.

با این حال می توان انتظار داشت که ترکیه و فوتبال این کشور روند منطقی تری را طی کرده و آرام آرام جایگاه قابل قبولی در فوتبال اروپا به دست بیاورد. در سال های اخیر شاهد آن بودیم که با ورود نسل خوبی از بازیکنان ترکیه، رشد تیم ملی این کشور و باشگاه های فوتبال ترکیه افزایش چشمگیری پیدا کرده است و پس از پایان دوره این بازیکنان دوباره شاهد نزول فوتبال ترکیه بودیم به همین دلیل انتظار می رود که با سرمایه گذاری های مناسب و انجام فرآیندهای استعدادیابی، فوتبال ترکیه به یک ثبات منطقی در قاره اروپا دست پیدا کند و بتوان حداقل از تیم ملی این کشور و باشگاه های فوتبال آن به عنوان بهترین تیم های درجه دو اروپا نام برد.

رشد فوتیال ترکیه

چالش های فوتبال ترکیه

اگر بخواهیم به بررسی چالش های فوتبال ترکیه بپردازیم باید گفت که به دلیل عدم استعدادیابی درست در فوتبال این کشور، به ندرت شاهد به وجود آمدن بازیکن های درجه یک و حرفه ای ترک هستیم.

از سوی دیگر اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که بسیاری از بازیکنان با استعداد ترک پیش از آن که بخواهند وارد رده های سنی جوانان، امید و بزرگسالان شوند، توسط سایر کشورهای اروپایی شناسایی شده و فرآیند تغییر ملیت آن ها صورت می گیرد. به عنوان مثال یکی از بهترین بازیکنان ترک در سال های اخیر که در کشور دیگری فوتبال بازی کرد، مسعود اوزیل بود. این بازیکن سریعاً وارد تیم ملی آلمان شد و توانسته افتخارات گوناگونی مثل قهرمانی جام جهانی را بدست بیاورد.

از سوی دیگر یکی از چالش های دیگر فوتبال ترکیه که در چند سال اخیر تا حد قابل قبولی حل شده بحث سرمایه گذاری در این ورزش است. در واقع پس از این که افراد ثروتمند با به دست گرفتن باشگاه ها به صورت خصوصی توانستند از این ورزش درآمد به دست بیاورند، شاهد آن هستیم که فوتبال ترکیه چندین گام به سمت حرفه ای شدن حرکت کرده است.

در نهایت نیز عدم استفاده از مربیان درجه یک به عنوان یکی دیگر از چالش های فوتبال ترکیه به حساب می آید. مطمئنا استفاده از مربیان با دانش در سطوح بالا و همچنین مربیانی که کار با نوجوانان و جوانان را به خوبی می دانند و استعدادیاب های عالی هستند در سطوح پایین تر می تواند به زیرساخت های فوتبال این کشور کمک کرده و باعث شود تا هم در بخش بازیکن سازی و هم در بخش استفاده از استعدادها شاهد بهبود وضعیت ترکیه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: