مقایسه مهاجرت به ترکیه و کانادا

بررسی تفاوت‌ها و مقایسه مهاجرت به ترکیه و کانادا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید این دو کشور به عنوان مهمترین مقاصد مهاجرتی در میان ایرانیان شناخته می‌شوند. مهاجرت به کانادا در اوایل انقلاب و در طول جنگ هشت ساله میان ایران و عراق متداول‌تر بود. در آن دوران ترکیه با بحران های متعددی بخصوص در عرصه اقتصادی مواجه بود و به عنوان یک مقصد مهاجرتی یا گردشگری شناخته نمی‌شد اما با ورود به دهه دوم قرن و بیست و یکم و بخصوص از سال 2015 به بعد توجه به این کشور افزایش یافت و درصد بسیار زیادی از مهاجران ایرانی نیز راهی این کشور شدند.

در ترکیه و بخصوص شهرهای بزرگ آن همچون استانبول، ازمیر و آنکارا شرایط مطلوبی برای اقامت و کسب و کار فراهم شده است. این کشور توانست از بحران تورم 104 درصدی در اواخر قرن بیستم درآید و به یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی در منطقه تبدیل شود. شما نیز اگر قصد مهاجرت دارید اما نمی‌توانید میان کشور کانادا و ترکیه یک گزینه ایده آل‌تر را پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی نمایید. مقاله مورد نظر را با ارائه توضیحی کوتاه در خصوص مهاجرت در قرن و یکم آغاز می‌کنیم.

مهاجرت در قرن بیست و یکم

قرن بیست و یک دوره‌ای است که جهان به وفور مهاجرت انسان‌ها به صورت غیرگروهی را مشاهده می‌کند. در قرن بیستم و به دنبال وقوع جنگ جهانی اول و دوم مهاجرت های دسته جمعی و گروهی به وفور مشاهده می‌شد اما در دوره معاصر با پدیده‌ای جدید مواجه شدیم و کشورهای جهان به دو دسته مهاجر فرست و مهاجر پذیر تقسیم شدند.

نکته حائز اهمیت این است که نباید کشورهای مهاجر فرست را در زمره کشورهایی با شرایط نامطلوب قلمداد کرد با این حال کشورهای مهاجرپذیر از شرایط ایده آلی برای زندگی برخودار هستند. برخی از کشورهای مهاجر فرست در راستای پیشبرد اهداف خود در زمره چنین کشورهایی قرار گرفته‌اند همانند ژاپن و بسیاری از کشورهایی که از شرایط نامطلوب برخوردار هستند به علت عدم اعتبار ویزا و پاسپورت آن‌ها، در ردیف کشورهای مهاجر فرست قرار نگرفته‌اند.

مهاجرت در میان ایرانیان

جنگ هشت ساله ایران و عراق که در سال های 1359 الی 1367 در جریان بود به همراه تنش هایی که میان دولت ایران و ایالات متحده امریکا بعد از وقوع انقلاب اسلامی‌و بر سر مسائل هسته‌ای به وجود آمد و بسیاری از تحریم هایی که از جانب سازمان ملل علیه ایران اعمال گردید همگی دست به دست یکدیگر دادند تا شرایط زندگی در ایران بخصوص از لحاظ اقتصادی دشوارتر گردد.

هرچند ایران در ردیف اول کشورهای مهاجرفرست قرار ندارد اما بسیاری از جامعه شناسان معتقد هستند اغلب ایرانیان و بخصوص جوانان که با پدیده بیکاری و هزینه های بالای زندگی مواجه شده‌اند علاقه بسیار زیادی به مهاجرت دارند. با توجه به افزایش درخواست های موجود در این زمینه، بسیاری از موسسات حقوقی سعی کرده‌اند بهترین مقاصد مهاجرتی در جهان را برای ایرانیان معرفی کنند. در این میان کانادا و ترکیه به عنوان برترین کشورهای مهاجرپذیر برای ایرانیان انتخاب شده‌اند.

تفاوت مهاجرت به ترکیه و کانادا

ترکیه و کانادا دو کشور از قاره‌های متفاوت هستند. فاصله آن‌ها با یکدیگر بسیار زیاد است اما شرایط مطلوبی در زمینه پذیرش مهاجر دارند. دقت کنید که منظور ما از شرایط مطلوب برای مهاجران قانونی است و در خصوص شرایط پناهندگی به این کشورها اظهار نظر نمی‌کنیم. شما به عنوان یک ایرانی می‌توانید به صورت مستقیم شرایط اقامت در کانادا را دریافت کنید که البته شرایط خاصی دارد و به راحتی موفق به دریافت آن نخواهید بود.

کشور ترکیه مقصد دیگری است که شما می‌توانید برای اقامت دائم انتخاب کنید. شرایط راحت تری در این خصوص وجود دارد، اما بسیاری از مهاجران ایرانی اقامت ترکیه را به صورت موقت و با هدف زندگی در کشورهای بزرگ‌تر انتخاب می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت از اقامت ترکیه به عنوان یک واسطه یا پلی برای رسیدن به کشورهای رویایی استفاده می‌شود.

بررسی شرایط زندگی در ترکیه و کانادا برای ایرانیان

این بخش از مقاله در هر صورت مهمترین بخشی است که مورد توجه شما قرار می‌گیرد. در ادامه مباحث ذیل را به صورت کاربردی و با ذکر نمونه های خاص بررسی می‌کنیم.

  • مقایسه مهاجرت به ترکیه و کانادا از نظر هزینه‌های زندگی
  • مقایسه ترکیه و کانادا از نظر کیفیت زندگی
  • مقایسه روشهای مهاجرت به ترکیه و کانادا
  • مزایای مهاجرت به ترکیه
  • مزایای مهاجرت به کانادا

مقایسه مهاجرت به ترکیه و کانادا از نظر هزینه‌های زندگی

شما می‌خواهید به ترکیه یا کانادا مهاجرت کنید تا شرایط مطلوب‌تری را برای سکونت و زندگی خود و خانواده‌تان فراهم نمایید، در غیر این صورت مهاجرت نه تنها بی فایده است، بلکه شرایط دشوارتری را برای شما رقم می‌زند. هزینه‌های زندگی مقوله‌ای است که در سراسر جهان مطرح می‌شود و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

شما زمانی باید به یک کشور دیگر مهاجرت کنید که از پرداخت هزینه‌های روزانه مطمئن شوید. در ادامه این مبحث را در قالب مقایسه مهاجرت به ترکیه و کانادا بررسی می‌کنیم.

در یک جمله کلی و اصولی باید بگوییم که: هزینه زندگی در ترکیه کمتر از هزینه زندگی در کانادا است.

این مقایسه را می‌توان به صورت عددی و کاملا واضح و به صورت ذیل بیان کرد:

  • قیمت اجاره ملک در سال 2020 و در کانادا 402 درصد از کشور ترکیه بیشتر بوده است.
  • قیمت یک وعده رستوران گردی در کشور کانادا، 215 درصد بیشتر است.
  • هزینه خرید مواد غذایی از سوپرمارکت‌ها، 152 درصد بیشتر از ترکیه است.
  • قیمت‌های مربوط به مصرف‌کنندگان به صورت کلی، 124 درصد بیشتر است.

با این حال نباید از این مهم نیز غافل گردید که قدرت خرید محلی مردم کانادا و مهاجرین این کشور، 122 درصد بیشتر از کشور ترکیه است.

مقایسه ترکیه و کانادا از نظر کیفیت زندگی

تعیین کیفیت زندگی کشورها، یک شاخص کلی است که البته از شاخص‌های جزیی‌تر به دست می‌آید. مقایسه این شاخص‌ها نیز بیان می‌کند که زندگی در ترکیه مطلوب‌تر است یا کانادا. در این خصوص از شاخص‌هایی که رفاه عمومی‌را در نظر می‌گیرند استفاده می‌شود و بررسی آن صرفا به شاخص‌هایی که مسائل اقتصادی را مدنظر دارند خلاصه نمی‌شود. شاخص‌های زندگی در ترکیه و کانادا را در سال 2020 مقایسه می‌کنیم.

  • شاخص قدرت خرید در ترکیه پایین‌تر است. این میزان در کشور ترکیه 38.70 درصد بوده است اما در کشور کانادا به بیش از 86 درصد می‌رسد.
  • شاخص امنیت به صورت جزیی در کشور ترکیه بالاتر از کشور کانادا است. کشور ترکیه با شاخص بالای 60.36 درصدی، شرایط مطلوب‌تری در مقایسه با کشور کانادا و با شاخص 59.18 درصدی دارد. البته این شاخص نمی‌تواند تفاوت فاحشی را میان دو کشور از حیث امنیت و بخصوص جرائم کیفری نشان دهد.
  • شاخص مراقبت‌های بهداشتی نیز در هر دو کشور تقریبا همسان است. در این خصوص کشور کانادا با یک شاخص 71.83 درصدی، شاخص بالاتری در مقایسه با ترکیه که 70.51 درصد است دارد.
  • شاخص آب و هوایی در ترکیه شرایط مطلوب‌تری را نشان می‌دهد. این شاخص در کشور ترکیه، 93.26 درصد و در کشور کانادا، 55.57 درصد است.
  • شاخص هزینه زندگی در کشور ترکیه از متوسط جهانی برای کشورهای صنعتی پایین‌تر است. این شاخص بر روی 30.42 درصد قرار دارد. همین شاخص برای کشور کانادا بر روی 68.18 درصد است.
  • شاخص قیمت ملک نسبت به درآمد نیز در هر دو کشور درصدهای مطلوبی را نشان می‌دهد. این میزان در کشور ترکیه، 8.44 و در کشور کانادا، 9.05 است.
  • شاخص زمان تردد در ترافیک، شرایط بهتری را در کشور ترکیه نشان می‌دهد. البته باید توجه داشت که شهرهای کوچکتر در کشور ترکیه تاثیر بسزایی در کاهش میزان توقف در ترافیک دارند و این شاخص را نمی‌توان در خصوص شهرهای بزرگ‌تر نیز بکار گرفت. این شاخص در کشور ترکیه بر روی عدد 44.84 درصد و برای کشور کانادا بر روی 33.75 درصد است.
  • شاخص آلودگی هوا نیز نشان می‌دهد که آب و هوای ترکیه آلایندگی بیشتری در مقایسه با کشور کانادا دارد. این شاخص نشان می‌دهد که آلودگی هوا در ترکیه 66.14 درصد و در کانادا، 28.02 درصد است.

این شاخص‌ها، کیفیت زندگی در ترکیه را تقریبا 127 درصد و کیفیت زندگی در کانادا را به صورت نسبی 160 درصد تخمین زده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که از حیث شرایط زندگی و کیفیت آن، کانادا شرایط مطلوب‌تری را برای زندگی و مهاجرت دارد.

مقایسه روش‌های مهاجرت به ترکیه و کانادا

بعد از مطالعه مطالب بالا به دو نتیجه مهم دست یافته‌ایم؛ اول اینکه هزینه زندگی در کانادا بالا است، اما به تبع شرایط کسب و کار و درآمد نیز بهتر است. دوم اینکه کیفیت زندگی در کانادا، تقریبا 33 درصد بهتر از ترکیه است. اکنون می‌توانیم با بررسی روش های مهاجرت به هرکدام از این کشورها تعیین کنیم کدامیک برای مهاجران ایرانی مناسب‌تر است.

  • روش های مهاجرت به کانادا: مهاجرت از طریق کار، تولد، تحصیل، ازدواج، ثبت شرکت، خود اشتغالی، سرمایه گذاری، به عنوان نیروی متخصص، به عنوان اسپانسرشیب و از طریق پناهندگی
  • روش‌های مهاجرت به ترکیه: خرید ملک و مستغلات، کار، تحصیل، ازدواج، تولد، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت و پناهندگی

تفاوت مهمی‌که در میان روش‌های فوق به چشم می‌خورد این است که امکان مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت در این کشور از طریق خرید ملک امکان پذیر نیست، اما برای مهاجرت به کشور ترکیه می‌توانید از همین روش ساده استفاده کنید.

در صورتی که شما موفق به خرید ملک در بخشی از خاک ترکیه شوید، می‌توانید از تمامی ‌حقوق و مزایای شهروندی در این کشور بهره‌مند شوید. این امر باعث شده است در سالیان اخیر میزان تقاضای مهاجرت به ترکیه در میان ایرانیان افزایش یابد.

مزایای مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به هرکدام از کشورهای ترکیه و کانادا مزایای خاص خود را دارد. شما می‌توانید با مقایسه این مزایا یک مقصد مناسب را برای زندگی انتخاب کنید. از جمله مهمترین مزایای مهاجرت به کانادا این است که شما می‌توانید صرفا با خرید یک ملک اقامت دائم در ترکیه را به دست آورید.

اگر به زبان ترکی یا انگلیسی مسلط نباشید می‌توانید باز هم ویزای تحصیل در این کشور را از آن خود کنید. کشور ترکیه شرایط لازم برای تسلط شما به یکی از زبان‌های فوق یا هر دوی آن‌ها را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از مزایای مهاجرت به ترکیه این است که می‌توانید به راحتی میان ایران و ترکیه در مسافرت باشید و ارتباط خود را با خویشاندان مقیم ایران حفظ نمایید. اگر شما شرایط مهاجرت به ترکیه را به دست آورید، می‌توانید به راحتی شرایط اقامت خانواده خود و دوستان خود را در ترکیه نیز فراهم نمایید.

هزینه‌های بسیار پایین زندگی در ترکیه نیز یک طرف دیگر ماجرا است. هزینه‌های زندگی در گران‌ترین شهر ترکیه یعنی استانبول نسبت به هزینه‌های زندگی در ایران پایین‌تر است و شما می‌توانید با پراخت مبالغ کمتر، رفاه بیشتری را نیز به دست آورید.

نکته: در این خصوص نباید از این مسئله غافل گردید که ترکیه به عنوان کشور کار و فعالیت شناخته می‌شود و اصولا ساعت کاری در طول هفته بسیار بالا و اوقات فراغت بسیار محدود است.

مزایای مهاجرت به کانادا

تنوع فرهنگی در کانادا به عنوان مهمترین مزیت مهاجرت به این کشور شناخته می‌شود. در واقع زمانی که راهی کانادا می‌شوید با قدری گشت و گذار در مکان های مختلف متوجه می‌شوید افراد بسیار زیادی در سراسر جهان راهی این کشور شده‌اند و صرفا این شما نیستید که در این کشور با یک تابعیت بیگانه حضور دارید. این درحالی است که در کشور ترکیه، ایرانی بودن یا همان وصف خارجی بودن به وضوح نمایان است.

از طرف دیگر شیوه‌های مهاجرت به کانادا بیشتر از ترکیه بوده و شرایط راحت‌تری نیز وجود دارد. درآمد در این کشور نسبت به ترکیه بالاتر است و درصد بیکاری نیز به شدت پایین‌تر است. ساعات کار و فعالیت اقتصادی متعادل‌تر بوده و اوقات فراغت بیشتری خواهید داشت.

برای مهاجرت به این کشور نیاز به مدرک معتبر زبان انگلیسی دارید و در غیر این صورت باید مدرک زبان فرانسوی را ارائه کنید. از آنجا که اغلب مردم ایران با زبان انگلیسی بیش از زبان ترکی استانبولی خو گرفته‌اند، شرایط هموارتر و ساده‌تری را پیش روی خود می‌بینند.

نکته: در این خصوص نباید از فاصله جغرافیایی بسیار زیادی که میان ایران و کانادا است چشم پوشی کرد.

نتیجه گیری در مورد مهاجرت به ترکیه و کانادا

ما سعی کردیم در این مطلب جوانب اصلی مهاجرت به ترکیه و کانادا را برای شما عزیزان بررسی کنیم در نظر داشته باشید که در نهایت تصمیم نهایی با شماست. موسسه حقوقی تجاری تراست گلوبال آماده خدمت رسانی به شما عزیزان فارسی زبان در زمینه مهاجرت به ترکیه یا مهاجرت به کانادا است، تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: