مشاغل غیر معمول در ترکیه و اخذ اجازه کار در ترکیه

 

این روز ها به علت شرایط خوب اقتصادی سیاسی کشور ترکیه، خیلی از افراد به فکر کار در این کشور باشند و هر ساله این کشور میزبان بسیاری کارجو است. ترکیه در خیلی از مشاغل به متقاضیان اجازه کار در این کشور را می دهد و برخی از مشاغل از برخی دیگر متقاضی بیشتر یا شرایط بهتری دارد. در مطالب پیشین در مورد اخذ اجازه کار در ترکیه با شما عزیزان صحبت کردیم حال می خواهیم در این مطلب در مورد مشاغل غیر معمول در ترکیه صحبت کنیم، به طور مثال کارگری در کارگاه البسه یا کارگری در مراکز بخش غذا. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مهاجرت به ترکیه بر روی عبارت “قوانین مهاجرت به ترکیه 2020” کلیک کنید.

افراد واجد شرایط دریافت مجوز کار برای مشاغل غیر معمول

پیش از شروع این بحث لازم است یادآور شویم که شرایط و نحوه دریافت مجوز کار برای مشاغل غیر معمول با مشاغل معمولی کاملا یکسان است. تنها تفاوت آن بر می گردد به عملکرد منعطف تر دولت ترکیه برای عده مشخصی از اتباع خارجی! به عبارتی صدور مجوز کار برای گروه های خاصی بدون توجه به مدت زمان انجام این فرایند صورت می پذیرد. حال باید پرسید افراد واجد شرایط برای دریافت مجوز کار برای مشاغل غیر معمول کشور ترکیه کدام اند؟ به طور خلاصه این افراد را می توان این گونه نام برد: آن دسته از خارجیانی که با شهروندان ترک ازدواج کرده اند و خارجیانی که شهروندی ترک خود را از دست داده اند. در ادامه به این دو گروه بیشتر خواهیم پرداخت.

دسته اول:

به طور کلی امکان صدور مجوز کار برای مشاغل غیر معمول برای خارجیانی که با یک شهروند ترک ازدواج کرده اند، میسر است. اما کسب این نوع مجوز کار تنها منوط بر ازدواج شما نیست و ماموران مرتبط، جهت اطمینان از سوری نبودن ازدواج شما دست به کار خواند شد. در صورت مشخص شدن واقعی بودن ازدواج، بر اساس قوانین این کشور، این افراد می توانند حداقل برای ۳ سال از شروط مجوز کار معاف شوند. از این رو بدون در نظر گرفتن عواملی که در ادامه آورده ایم، صمیم نهایی برای صدور مجوز کار انجام می گیرد. این عوامل شامل سطح درآمد شغل درخواستی، وضعیت کار در محل کار، شرایط ویژه موجود برای شغل درخواستی، صلاحیت علمی فرد خارجی متقاضی، سهم کارفرما در اقتصاد ملی است. توجه داشته باشید که در صورت فوت یکی از زوجین در ۳ سال اول ازدواج، این مجوز کار نامعتبر خواهد شد. اتباع خارجی ساکن در ترکیه و فرزندان به دنیا آمده از همسر ترک، با وجود تصمیم نامعتبر بودن ازدواج بعد از ۳ سال، می توانند از امتیاز دریافت مجوز کار برای مشاغل غیرمعمول بهره مند گردند. در حال حاضر در ترکیه افراد خارجی که ساکن هستند، می توانند مجوزهایی نظیر مجوز اقامت دائم یا حق سکونت را دریافت کنند. اما سوال اینجاست که کدام دسته از افراد خارجی و فرزندان شان به عنوان مقیم در این کشور محسوب می شوند؟ شهروندان کشورهای خارجی که کشور ترکیه را انتخاب کرده اند تا در آن جا زندگی کنند و در آن به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی بپردازند، شهروندان کشورهای خارجی که کشور ترکیه را برای زندگی انتخاب کرده اند تا در آن به برقراری روابط نزدیک با خانواده و مسائل مرتبط به زندگی شخصی خود روی آورند، شهروندان کشورهای خارجی که می خواهند از ترکیه اقامت بگیرند و در نهایت خارجیانی که در مناطق گردشگری این کشور ملک خریده اند شامل این افراد می شوند. می توان اظهار کرد که کلیه افرادی که به صورت قانونی و مداوم به مدت حداقل ۳ سال در این کشور اقامت داشته اند، از نگاه قانونی مقیم ترکیه محسوب می شوند.

دسته دوم:

بر اساس قوانین ترکیه در مورد مجوز کار خارجیان، جهت دریافت مجوز کار مشاغل غیر معمول برای اتباع خارجی، شروطی تعیین گردیده است. در این بین اما دو گروه از افراد هستند که از دریافت این مجوز منع شده اند. این دو گروه شامل افرادی که پس از ۳ سال به سن قانونی رسیده و قصد انصراف از شهروندی ترک خود را دارند و افرادی که بدون تابعیت شده و حق انتخاب دیگری نداشته باشد، می شود. برخی از فاکتورها جهت قرارگیری در گروه اول شامل موارد رو به رو می شود: افرادی که بعدا تابعیت ترکیه را گرفته اند، افرادی که از طریق وابستگی به پدر یا مادر و با تولد تابعیت این کشور را گرفته اند، کسانی که از از پدر یا مادری که خود تابعیت ترک گرفته اند متولد شده اند و افرادی که با فرزند خواندگی از این تابعیت برخوردار شده اند. در خصوص گروه دوم توجه داشته باشید که امکان انصراف از دریافت مجوز کار مشاغل غیرمعمول و برای همسران خارجی، از حق شهروندی ترک، تابعیت خود را از طریق ازدواج گرفته اند، به دلایل انحلال ازدواج، وجود خواهد داشت.

وضعیت کاری ایرانیان در ترکیه

در ادامه این بحث خوب است تا با هم نگاهی کلی به وضعیت کاری ایرانیان در ترکیه بندازیم. به طور کلی می توانیم ایرانیانی که در این کشور قصد اشتغال را دارند را به ۷ گروه تقسیم نماییم که شامل فارغ التحصیلان دانشگاه ها در رشته های خوب و در مقاطع بالا، افراد سرمایه گذار و موسس شرکت در ترکیه، افرادی که از طریق شرکت های کاریابی اقدام می کنند، افراد فنی و یا هنرمند، بازنشستگان، کارگر ساده و در نهایت آن دسته از افرادی که متخصص و حرفه ای هستند اما زبان ترکی استانبولی نمی دانند. علت جدا کردن دسته آخر به این دلیل است که دانستن زبان ترکی در این کشور بسیار مهم است زیرا با وجود سرمایه گذاری های فراوان دولت ترکیه در زمینه گردشگری و توریسم اما مردم هم چنان از سطح زبان انگلیسی بسیار پایینی برخوردارند. بنابراین برای یک بررسی بسیار کلی، فرض بر این گرفته ایم که باقی افراد از زبان استانبولی حتی در حد نه چندان عالی آگاه هستند. در بین ۶ گروه آخر می توان موسسان شرکت و سرمایه گذاران به عنوان موفق ترین گروه از حیث درآمد و کار در ترکیه دانست. بعد از آن ها فارغ التحصیلان رشته های خوب و متخصصان هنری و فنی ها نیز جایگاه بسیار خوبی را توانسته اند در این کشور برای خود ثبت نمایند.

برای راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید

موسسه حقوقی تجاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب در این زمینه آماده ارائه خدمات مرتبط به شما عزیزان می باشد، تنها کافیست از طریق یکی راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: