قوانین مهم سرمایه گذاری در ترکیه

 

سرمایه گذاری امری ست ظریف و حساس، شما برای ورود به این عرصه باید از آگاهی کافی و مشاور مناسب برخوردار باشید، ترکیه در این سال ها مقصد خیلی از سرمایه گذاران بوده، بخصوص سرمایه گذاران ایرانی در صدر لیست قرار دارند. با توجه به ثبات سیاسی ترکیه و اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب توسط دولت ترکیه، این کشور در این ده سال توانسته الماس منطقه در زمینه سرمایه گذاری شود. در این سال ها املاک و مستغلات و صادرات البسه از بیشترین سهم سرمایه گذاری خارجی برخودار بودند، حال شما اگر قصد سرمایه گذاری در ترکیه دارید باید از قوانین و استاندارد های سرمایه گذاری در ترکیه با خبر باشید، سعی می کنیم در این مقاله به طور کامل و جامع به این مساله بپردازیم ضمن اینکه اگر شما عزیزان قصد ثبت شرکت در ترکیه را دارید می توانید با کلیک بر روی عبارت “ثبت شرکت در ترکیه 2020” از اطلاعات بیشتری آگاه شوید.

اوضاع اقتصادی کشور ترکیه

در این بخش می خواهیم چشم اندازی بر اقتصاد کشور ترکیه داشته باشیم تا مناسب بودن سرمایه گذاری در این کشور بر شما روشن شود. کشور ترکیه در زمینه های مختلفی اقدام به سرمایه گذاری خارجی می نماید. از جمله ی این زمینه ها می توان به احداث کارخانه، هتل، فروشگاه، بیمارستان و هم چنین طرح ها و پروژه های توسعه ای اشاره داشت. بر اساس آمار ارائه شده این کشور توانسته است تا پایان سال ۲۰۱۱ نسبت به جذب ۹۹ میلیارد دلار سرمایه خارجی اقدام نماید و این رقم رو به رشد است. هم چنین اقتصاد کشور ترکیه روندی رو به رشد دارد که اطمینان لازم را برای یک سرمایه گذاری موفق را ایجاد می کند. از دلایل این رشد اقتصادی می توان به بودجه ی بین المللی موجود اشاره کرد. هم چنین اشتغال زایی با درصد بالا و روبه افزایش و کسب رتبه ی هفتم کشاورزی در جهان، در سال ۲۰۰۵، همگی می توانند دلایلی برای نشان دادن اقتصاد موفق این کشور باشند. موارد گفته شده تنها توضیحاتی کوتاه در خصوص اقتصاد این کشور است، بنابراین اگر در پی اطلاعاتی جامع تر نیز باشید می تواند در این مسیر شما را یاری دهد.

استانداردهای سرمایه گذاری در ترکیه

این بخش را با یک پرسش آغاز می کنیم: از استانداردهای لازم جهت داشتن یک سرمایه گذاری سالم آگاهی دارید؟ کشور ترکیه با تشکیل دادن یک تیم جدید که به وسیله وزارت مالیه این کشور شکل گرفته است، جهت هماهنگ کردن اقتصاد محلی با بازارهای بین المللی و پویایی اقتصاد ترکیه، سبب هم ترازی سیستم مالی این کشور با سیستم مالی بین المللی  شده است. در حقیقت این امر با بهبود ارتباطات با سازمان های رتبه بندی بین المللی ، بانک ها و سرمایه گذاران بزرگ رخ داده است. از مهم‌‌ترین اهدافی که هر سرمایه گذاری در پی آن است و به عنوان استاندارد در نظر گرفته می‌شود، حفظ امنیت آن در کنار سود دهی عنوان می‌شود. از آن جا که فساد اداری در سازمان های دولتی رخنه کرده است، از دیگر نگرانی های سرمایه گذاران خارجی، فساد اداری موجود در این کشور است و نبود این نوع فساد از استاندارد های سرمایه گذاری به حساب می‌آید. همواره امنیت سرمایه گذاری در یک کشور بر اساس نحوه عملکرد سیستم قضایی آن ارزیابی می‌شود. در نتیجه در صورت عدم وجود فساد اداری در سیستم اقتصادی کشور مذکور، می توان با خیالی آسوده تن به سرمایه گذاری در آن کشور داد. در این خصوص بین دو کشور ایران و ترکیه، موافقت نامه هایی به ثبت رسیده است که نوید یک سرمایه گذاری مطمئن را به ایرانیان می دهد. این توافق نامه‌‌ها به شرح زیر است:

  •     توافق نامه پیشگیری دوگانه مالیاتی: مفهوم این توافق این است که فرد سرمایه گذار نیازمند پرداخت مالیات در هر دو کشور نباشد و رفع مالیات یکی از این کشورها کفایت کند.
  •     توافق نامه ارتقا و حفاظت از سرمایه گذاری: این توافق نامه در پی برقراری محیط مناسب اقتصادی، با مشخص کردن استانداردهای تجاری، این شرایط سالم را برای سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. این توافق نامه همچنین جز موارد استثنایی و در جهت منافع عمومی، امکان مصادره سرمایه گذاری را لغو کرده است.

امتیازات سرمایه گذاری در کشور ترکیه

دولت کشور ترکیه جهت ترغیب سرمایه گذاران خارجی و بین المللی به سرمایه گذاری در این کشور، مزایا و امتیازات فراوانی قائل شده است که در این بخش در پی بررسی آن هستیم. اگر قصد احداث کارخانه را دارید، باید بدانید در منطقه صنعتی و آزاد غازی آنتپ و سامسون، برای سرمایه گذاران زمین رایگان اهدا می شود. هم چنین سرمایه گذاری در این کشور یکی از راه های کسب اقامت دائم این کشور است. ( برای آگاهی از روش های کسب اقامت دائم کشور ترکیه، مطالب پیشین از وب سایت ما را بخوانید) از طرفی اتباع خارجی غیر مقیم امکان خریداری هر گونه ملکی در خاک کشور ترکیه را دارا خواهند بود. این افراد در صورتی که به مدت دو سال تمام وقت در این کشور بمانند می توانند اقامت آن را نصیب خود کنند. می توانید نوع سرمایه گذاری خود را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم انجام دهید. این بدان معنی است که امکان سرمایه گذاری از طریق انجام معامله با سرمایه گذاران داخلی نیز برای شما مهیا است. هم چنین امکان خروج سرمایه در این کشور به طور آزادانه به سرمایه گذاران داده شده است. سرمایه گذاران خارجی برای مالکیت اموال غیر منقول در خاک ترکیه محدودیتی ندارند. در صورت بروز اختلاف امکان رجوع به دادگاه های محلی برای سرمایه گذاران وجود دارد. سرمایه غیر نقدی سرمایه گذاران خارجی بر اساس قانون تجارت ترکیه ارزش گذاری می شود. هم چنین به عنوان یک کارفرما امکان استخدام شهروندان خارجی دارای مجوز وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه به آن ها داده شده است. اجازه ی دفاتر نمایندگی بر طبق قانون به سرمایه گذاران خارجی داده شده است. لازم به ذکر است که امکان مصادره این اموال وجود ندارد مگر در موارد خاص که زیان های آن نیز جبران خواهد شد.

از دیگر دلایلی که می تواند شما را به سرمایه گذاری در این کشور ترغیب کند می توان به نیروی کار با کیفیت و رقابت کننده، فضای سرمایه گذاری اصلاح طلبانه و جالب توجه، زیر ساخت، موقعیت مرکزی، مالیات پایین و پاداش ها، بازار داخلی بزرگ و نیز  یک محل اتصال بسیار مهم و دالان انرژی در اتصال اروپا، که غرب و شرق را به هم متصل می کند است.

روش های سرمایه گذاری در ترکیه

وجود روش های مختلف برای سرمایه گذاری در این کشور را می توان از حسن های آن به حساب آورد. بدین ترتیب با توجه به اهداف، بودجه و شرایط خود می توانید یکی از راه های سرمایه گذاری در این کشور را برگزینید. از جمله ی راه های سرمایه گذرای در این کشور می توان به شراکت در یک پروژه و بهره مندی از سود ماهیانه، خرید ملک یا راه اندازی یک کسب و کار مستقل اشاره کرد. هم چنین بسیاری از افرادی که در کشور خود دارای یک کسب و کار بزرگ هستند و تمایل دارند شعبی از آن را در کشور ترکیه برپا کنند، از این طریق می توانند هم کار خود را توسعه دهند هم اقامت کشوری دیگر را نیز دریافت کنند. نحوه ی دریافت اقامت از این طریق، به صورت اقامت موقت و  تمدید آن تا مدت ۵ سال است. مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری بسته به نوع سرمایه گذاری دارد اما می توان به طور کلی حداقل سرمایه مورد نیاز در ترکیه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

جهت ثبت شرکت خود در این کشور نیازمند ارائه مدارکی هستید. این دسته از مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در کشور ترکیه به صورت زیر است:

تهیه ی یک کپی از کارت های هویت رسمی مدیران شرکت، دو کپی از امضاء رسمی دادخواست، اصل و ۴ کپی از گواهی رسمی وابستگی و در صورتی که شریک خارجی، یک شخص حقیقی باشد، لازم است برای هر سهام دار حقیقی، دو کپی از گذرنامه های شان ارائه شود.

قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید ؟

موسسه حقوقی و تجاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب ایرانی و ترک آماده ارائه خدمات مرتبط با سرمایه گذاری در ترکیه و ثبت شرکت در ترکیه است، تنها کافیست که شما عزیزان با یکی از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: