شرایط و هزینه راه اندازی صرافی در ترکیه

اخذ مجوز صرافى در تركيه

اگر به فكر راه اندازى كسب و كار در تركيه هستيد، در بين همه مشاغل، تاسيس و ثبت صرافى در تركيه اخيرا خيلى خواهان پيدا كرده است. مراحل و شرايطى براى ثبت صرافی در ترکیه وجود دارد. براى دريافت مجوز صرافى اولين شرط بايد شهروندى كشور تركيه را داشته باشيد.

شرط ديگر فارغ التحصيلی در رشته هاى مديريت ،اقتصاد و حسابدارى و داشتن مدرک دانشگاهى براى مدير شرکت اجبارى مى باشد. كه باید همراه تمكن مالى بانكى معتبر يا سوابق صرافى خود را ارائه دهند. تا نشان دهد كه در اين شغل مهارت دارند. در اين صورت مجاز به دریافت مجوز صرافى در تركيهمى باشند.

اغلب کسب و کارهایی که در ترکیه راه اندازی می‌شوند با موفقیت بسیار زیادی رو به رو شده و درآمدهای سرشاری را برای کارفرمایان و مدیران شرکت‌ها به دنبال دارند. البته این امر یک قاعده کلی نیست و برخی از افراد نیز با شکست مواجه می‌شوند. عدم دریافت مشاوره از مشاوران باتجربه، عدم مراجعه به وکلای شناخته شده در این زمینه، طی نکردن تمام مراحل قانونی و گرفتار شدن در دام افراد و موسسات سودجو همگی از علل شکست برخی از کسب و کارها در کشور ترکیه برای ایرانیان است.

اگر شما نیز می‌خواهید به سودهای کلان دست پیدا کنید باید علاوه بر رعایت موارد فوق، به دنبال یک موقعیت مناسب برای ایجاد یک شغل یا کسب و کار مفید و متناسب با سرمایه خود باشید. راه اندازی صرافی در ترکیه یکی از بهترین گزینه های ممکن برای شماست در صورتی که از سرمایه بالایی برخوردار هستید و به اصطلاح یک فرد متمول محسوب می‌شود. در این مقاله تمامی‌شرایط و قوانین مربوط به راه اندازی و تاسیس صرافی در ترکیه را شرح می‌دهیم.

انواع مجوز صرافی در ترکیه

مجوز صرافى در تركيه  دو نوع هستند: گروه آ و گروه ب.

گروه آ تعداد محدودى در تركيه وجود دارد. چون قابليتهایی مانند سوئيفت و نقل و انتقال هاى بانكى را مانند بانك ها انجام مى دهند. يعنى صرافى ها مى توانند همانند بانک نقل و انتقال انجام دهند. اين مجوز در حال حاضر صادر نمى شود. و كسانيكه كه تمايل دارند اين مجوزها را دريافت كنند، بايد امتياز آن را از مجوز داران قديمى خريدارى كنند.

بهترين گزينه براى دريافت مجوز صرافى گروه ب مى باشد. با دريافت مجوز گروه ب نمى توانيد مانند بانک نقل و انتقال انجام دهيد. ولى با داشتن شركت صرافى و حساب بانكى از طريق بانک ها مجاز به نقل و انتقال سوئيفت هستيد.

و به مشتريان خود مى توانيد خدمات نقل و انتقال را به صورت قانونى ارائه دهيد. و نيز مى توانيد پيشخوان صرافى در تركيه را داشته باشيد. و بتوانيد به راحتى خريد و فروش ارز انجام دهيد. و همچنين خدمات كارگزارى را انجام دهيد.

انواع صرافی در ترکیه

پیش از هر چیز باید بدانید که تاسیس صرافی در ترکیه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در قالب تاسیس شرکت سهامی‌خاص در ترکیه امکان پذیر است. در کشور ترکیه دو نوع صرافی وجود دارد. در واقع شما می‌توانید صرافی خود را به صورت یکی از قالب های موجود در قوانین این کشور به ثبت برسانید. دو قالب موجود به صورت ذیل هستند:

  1. صرافی های گروه A: صرافی هایی هستند که به خرید و فروش نقدی ارز یا خدمات غیرالکترونیک مبادرت می‌کنند. درواقع پرداختن به سایر معاملات ارزی و غیرارزی توسط این نوع صرافی‌ها ممنوع است. هزینه تاسیس و ثبت این صرافی‌ها کمتر بوده و خدمات محدودتری نیز ارائه می‌کنند.
  2. صرافی های گروه B: صرافى در تركيههایی هستند که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز به نقل و انتقال ارز و خدمات الکترونیک در چارچوب مقررات ارزی اشتغال می‌ورزند. آن‌ها می‌توانند به خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره نیز مبادرت کنند.

هزینه تاسیس صرافی در ترکیه

باتوجه به اینکه چه نوع قالبی را برای صرافی خود در نظر گرفته‌اید و عضو کدام یک از گروه های مذکور خواهید شد باید هزینه های متفاوتی را پرداخت کنید. قطعا هزینه ثبت و تاسیس صرافی هایی با خدمات محدود که درآمد کمتری هم دارند پایین‌تر از صرافی هایی خواهد بود که خدمات گسترده تری را در سطح ملی و بین المللی انجام می‌دهند.

باتوجه به قوانین موجود در این زمینه حداقل سرمایه مربوط به راه اندازی صرافی نوع A، 500 هزار لیر است و حداقل سرمایه‌ای که برای راه اندازی صرافی های گروه B نیاز دارید یک میلیون لیر خواهد بود. مبالغ ذکر شده باید پیش از اعطا مجوز و آغاز فعالیت به بانک مرکزی پرداخت گردد. هزینه صدور مجوز فعالیت برای گروه اول 200 هزار لیر و برای گروه دوم 500 هزار لیر است.

بانک مرکزی کشور ترکیه می‌تواند هر زمان که صلاح بداند نسبت به تغییر قیمت‌ها و حداقل سرمایه مبادرت ورزد اما موظف است این تغییرات را سه ماه زودتر از آغاز فعالیت و ثبت شرکت‌ها اعلام کند. بنابراین اگر در مدت سه ماه نسبت به این امر اقدام نموده‌اید از قوانین سابق پیروی کرده و با نرخ هایی که همچنان تغییر نکرده‌اند فعالیت خود را آغاز خواهید کرد.

مدارک لازم برای تقاضای ثبت صرافی در ترکیه

  • مبلغ سرمایه پیشنهادی و نحوه تامین آن
  • اساسنامه و یا شرکت نامه پیشنهادی
  • نام و مشخصات و سابقه فعالیت موسسین با ذکر میزان سهم الشرکه هر کدام
  • نام و مشخصات، میزان تحصیلات،سابقه فعالیت و سمت های قبلی مدیر و یا مدیران پیشنهادی
  • گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری مدیر یا مدیران پیشنهادی از مراجع ذیربط
  • تعهد نامه هر یک از مدیران و مدیر عامل صرافی‌ها مبنی بر اینکه در هیچ زمانی محکومیت کیفری مؤثر از هیچ نوع نداشته است.
  • التزام کتبی مبنی بر انجام عملیات طبق مقررات این دستورالعمل

شرایط متقاضیان ثبت و تاسیس صرافی در ترکیه

  1. لازم است متقاضی مورد نظر یا تابعیت کشور ترکیه را داشته باشد یا اینکه از سازمان های ذی ربط مجوز کار و فعالیت برای اتباع سایر کشورها را اخذ نموده باشد.
  2. مدیر عامل و رییس هیات مدیره صرافی های گروه ب نیز باید دارای شرایط ذیل باشند:
  • دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط
  • داشتن حداقل پنج سال تجربه کاری در امور ارزی، مالی و اقتصاد

بانک مرکزی تمام مدارک متقاضیان راه اندازی صرافی در ترکیه را بررسی می‌کند و در صورت تایید مدارک و صلاح دید، نسبت به تاسیس یا عدم تاسیس صرافی و ثبت آن توسط متقاضی نتیجه گیری خواهد کرد. در صورت تایید مدارک فوق، بانک مرکزی نظر و تاییدیه خود را به اداره ثبت اعلام می‌کند و متقاضی نیز برای ثبت صرافی باید به اداره ثبت برود.

پس از انجام تشریفات فوق و همچنین ارائه گواهی های مربوطه توسط موسسین به همراه احراز سرمایه تامین شده، مجوز فعالیت صرافی توسط بانک مرکزی صادر می‌گردد. دریافت این مجوز آخرین مرحله تشریفات اداری و قانونی برای راه اندازی صرافی در ترکیه خواهد بود.

مقرراتی که در خصوص فعالیت صرافی های ترکیه وجود دارد

بعد از دریافت تاییدیه باید در چهارچوب قوانین ترکیه در راستای فعالیت صرافی‌ها عمل کنید. مهمترین قوانین ناظر بر فعالیت صرافی‌ها در ترکیه عبارتند از:

  • صرافی های نوع A و B در ترکیه موظفند تمامی‌عملیات خود را براساس قوانین و مقررات موجود و در چارچوب استانداردهای حسابداری مورد تایید سازمان حسابرسی، ثبت و ضبط نمایند.
  • صرافی‌ها مجاز به انجام معامله با کلیه ارزها هستند، مگر اینکه بانک مرکزی معامله یک یا چند ارز

را ممنوع کند.

  • آن‌ها موظفند در مقابل تمام خدماتی که برای مشتریان انجام می‌دهند، رسید ارائه نمایند.
  • صرافی‌ها باید کلیه قوانین و مقررات ناظر بر پیشگیری از پول شویی را رعایت کنند.
  • به منظور پیش گیری از عملیات پول شویی، صرافی‌ها مجاز به خرید و فروش (معامله) یک ارز یا ارزهای مختلف با هر مشتری و در هر روز و بیش از معادل یک میلیون لیر نیستند.
  • بانک مرکزی ترکیه با توجه به شرایط روز می‌تواند نسبت به بررسی، تجدید نظر و اعلام معادل لیر یا همان تقویم ارز مبادرت نماید.
  • معاملات ارزی با مبلغی بیش از یک میلیون لیر در صرافی‌ها، می‌بایست با احراز هویت کامل، نشانی محل اقامت، شماره ملی، شماره پاسپورت و شماره تلفن خریدار و فروشنده انجام گیرد.
  • لازم به ذکر است که صرافی های ترکیه مجاز به انجام عملیات بانکی مربوط به اعطای تسهیلات اعتباری و یا دریافت و نگه داری سپرده از مشتریان نمی‌باشند.

قصد ثبت شرکت برای راه اندازی صرافى در تركيه در ترکیه دارید؟

اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید و با چه مسیری رو به رو هستید، موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری تراست گلوبال همراه شما در این مسیر است و بهترین گزینه‌های ممکن را برای شما شناسایی و میسر می‌کند. شما می‌توانید به راحتی با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان ما در این حوزه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: