شرایط و قوانین مالیات برای اتباع خارجی در ترکیه

در کشور جمهوری دموکراتیک ترکیه مساله مالیات مثل خیلی از کشور های دیگر مساله مهمی است، درست است که چند سالی در کشور ایران قوانین مالیات جدی تر گرفته می شوند اما خب در ترکیه قوانین درست تر و بهتر اجرا می شوند در این حوزه بنابراین شما اگر قصد خرید املاک در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه و یا هر اموال دیگه ای را داشته باشید نیاز است که به قوانین مالیات این کشور آشنا باشید.

قوانین مالیات در کشور ترکیه

اولین مساله ای که می شود در مورد سرمایه گذاری در ترکیه و مساله مالیات در ترکیه به آن اشاره کرد این است که قانونی در این زمینه وجود دارد که برگه امتیازی است برای سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه، طبق این قانون سرمایه گذار تنها نیاز است در یکی از کشور های ایران یا ترکیه مالیات پرداخت کند این قانون توافقنامه ممانعت از پرداخت مالیات می باشد که بین دو کشور به انعقاد شده است. قوانین این کشور به سرمایه ‌گذاران خارجی امکان تاسیس شرکت مختلط سهامی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت شراکتی را می‌ دهد. از دیگر قوانین مهم در این زمینه، میزان مالیات تعیین شده است. مالیات برای شرکت های سهامی عام و شرکت ‌های محدود بیست درصد است و همچنین افراد در طول سال از بهره های کسب کرده نیز باید مالیات درآمد پرداخت کنند. اما یکی از قوانینی که به عنوان یک امتیاز بزرگ در سرمایه ‌گذاری در این کشور تلقی می ‌شود، امکان دریافت تابعیت ترک است.

خرید خودرو در ترکیه بدون مالیات

طبق قوانینی و شرایطی در ترکیه می توان خودرو خرید و از پرداخت مالیات معاف بود از شرایطی که نیاز است مثلا تنها باید از یک خارجی به یک خارجی دیگر فروخته شوند ، می تواند توسط یک خارجی در ترکیه خریداری شده و یا از خارج از کشور به ترکیه آورده شده باشد . فرایند خرید این نوع اتومبیل به طور کلی به شرح زیر است : شما ماشین مد نظر خود را از هر منبعی پیدا می کنید، سپس با شرکت های معاف از مالیات برای دریافت مشاوره و اطلاعات در مورد روند این کار که تا حدی پیچیده است و جزییات و مراحل زیادی دارد تماس میگیرید زیرا انجام این امور به تنهایی و توسط خودتان غیر ممکن است چرا که برای انجام این امور به مجوز احتیاج دارید بنابراین برای خرید و فروش و انتقال و رجیستر کردن و … نیازمند دریافت کمک از یکی از شرکت های معاف از مالیات خواهید بود . کل کارهای اداری و رجیستر کردن اتومبیل در ترکیه توسط این آژانس ها، حدود ۱ تا ۳ هفته به طول می انجامد.

تحت چه شرایطی شامل معاف مالیاتی برای خرید خودرو در ترکیه می شوید ؟

در ابتدای این مبحث لازم است بدانید که شرایط خرید خودرو بدون مالیات در ترکیه برای تمامی افراد امکان پذیر نیست. تنها افراد خارجی با شرایط زیر امکان خرید خودرو بدون مالیات را در کشور ترکیه دارا می باشند:

  •     افرادی که در دوران بازنشستگی خود به سر می برند و مقیم این کشور هستند.
  •     افرادی که اجازه کار از وزارت کار و امور اجتماعی این کشور را دارند.
  •     دانشجویان خارجی
  •     دیپلمات ها و کارکنان روزنامه های بین المللی در این کشور
  •     بازیکنان خارجی مشغول به بازی در باشگاه های این کشور

بنابراین افرادی که در بالا ذکر شد و واجد شرایط هستند، امکان خرید خودروی بدون مالیات و به عبارتی ارزان تر را در کشور ترکیه دارند. لازم به ذکر است این خودرو تنها توسط فرد و یا نزدیکان درجه یک او قابل استفاده است.

مالیات بر اموال اتباع خارجی چگونه است ؟

شهروندانی که دارای املاک و مستغلات هستند در زمان های مشخصی از سال ملزم به پرداخت برخی مالیات ها هستند . مالیات بر دارایی نیز جزو یکی از این مالیات ها است. پرداخت های مربوط به مالیات املاک که برای اموال غیر منقول واقع در مرز ترکیه صورت می گیرد ، براساس ارزش منصفانه اموال غیر منقول ، با نرخ مالیات تعیین شده املاک و مستغلات محاسبه می شود . زمان پرداخت مالیات املاک هر سال بر حسب تقویم مالیاتی جدید اطلاع رسانی می شود. مطابق آن پرداخت قسط اول برای سال ۲۰۱۵ در ماه های مارس ، آوریل ، مه و زمان قسط دوم : ماه نوامبر است . پرداخت مالیات بر دارایی به شهرداری ای که ملک در محدوده آن قرار دارد صورت می پذیرد . چنانچه ملک مذکور در خارج شهر قرار گرفته باشد و شهرداری مربوطه از سیستم الکترونیکی بهره مند نباشد ، در این صورت پرداخت مالیاتی از طریق حواله پستی در تمام شهرداری ها و یا به حساب بانکی شهرداری ها به شرط قید شماره مالیاتی املاک می تواند صورت گیرد . پرداخت و یا عدم پرداخت مالیات بر دارایی توسط اتباع خارجی یکی از موضوعاتی است که مورد کنجکاوی است . اتباع خارجی در ترکیه می توانند صاحب ملک شوند و بالطبع باید مسئولیت های متعاقب را نیز به عهده بگیرند . برای اتباع خارجی معافیت از مالیات وجود ندارد . با این حال ، طبق اصول مندرج در قانون مالیات بر املاک و مستغلات ، ساختمان های متعلق به کشورهای خارجی که به عنوان سفارتخانه ها و کنسولگری ها و ساختمان هایی که برای اقامت سفیران و ساختمان های تابعه (تحت شرایط متقابل) و سازمان های بین المللی که مرکز آن ها مستقر در ترکیه است و نیز ساختمان های متعلق به سازمان های بین المللی در ترکیه ، معاف از مالیات املاک و مستغلات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: