شرایط زندگی در کشورهای اروپایی بهتر از قبل است؟

گرانی، تورم، جنگ و سختی های زندگی فقط متعلق به کشور ما نیست و در تمام کشورهای دنیا حتی در قاره اروپا مردم با برخی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اما مدیریت درست و قانونگذاری های منطقی باعث شده است که اروپا نسبت به جاهای دیگر دنیا بهتر بتواند این مشکلات را کم کند. با وجود این اگر یک ایرانی بخواهد به اروپا مهاجرت و در آنجا زندگی کند باید شرایط زندگی در کشورهای اروپایی را بداند. زندگی در کشورهای اروپایی نسبت به قبل تفاوت هایی داشته است که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

شرایط زندگی در آلمان

مشکلات و مزایای زندگی در کشورهای اروپایی در 20 سال اخیر

همانطور که اشاره کردیم مشکلات فقط مخصوص کشور ما نیستند و کشورهای دیگر دنیا از جمله کشورهای اروپایی نیز دارای برخی مشکلات هستند. این که با چه مشکلی در اروپا دست و پنجه نرم کنید بستگی به این دارد که در کدام کشور زندگی نمایید. ابتدا به بررسی مشکلات این کشورها می پردازیم.

قوانین مالیاتی سخت

نخستین تفاوتی که در یک کشور اروپایی با ایران احساس می کنید میزان مالیاتی است که از افراد اخذ می شود. مالیات در کشور های اروپایی بالاست و بعضا به 50 درصد نیز می رسد. به همین دلیل است که افراد ثروتمند در این کشور ها معمولا اموال خود را به کشورهایی منتقل می کنند که مالیات کمتری بپردازند یا این که آن را به سرمایه گذاری در بازارهای مالی می سپارند. مبحثی مانند مالیات قابل تغییر است و می تواند در سال های آینده قانون آن تغییر کند.

 آب و هوای سرد

دومین مشکل یا به عبارت دیگر یک تفاوت اروپا و ایران، آب و هوای سرد برخی کشورهای اروپایی است. سوئد، آلمان، ایسلند، نروژ، فنلاند، استونی، روسیه، و لهستان کشورهایی هستند که در اغلب اوقات سال سرد هستند. در برخی کشورهای اروپایی زمستان به جای سه ماه، هشت ماه است و روشنایی آفتاب کمتر از هفت ساعت در روز دیده می شود. برای ایرانی هایی که در کشوری چهار فصل زندگی کرده اند و تابش های طولانی مدت آفتاب را دیده اند شاید تحمل این شرایط سخت باشد. شرایط آب و هوایی موضوعی متغیر نیست و قائدتا نمی تواند بهتر یا بدتر از قبل شده باشد.

شرایط ملک و املاک در اروپا

بالا بودن هزینه ها

اگرچه درامد در کشورهای اروپایی بالاست اما هزینه های زندگی نیز بالاست. تفاوت کشورهای اروپایی با کشور ما از این جهت است که در این کشورها ثبات در بازار قیمت ها وجود دارد. اگر در کشورهای اروپایی بیمه نباشید هزینه دارو و درمان برای شما بسیار بالاست. در کشورهای اروپایی برای حفظ بقا حتما باید برنامه داشت و کار کرد، این مسئله برای مهاجران اهمیت بیشتری دارد.

زبان های مختلف

برخی فکر می کنند که تنها با بلد بودن زبان انگلیسی می توانند در هر کشوری از قاره اروپا زندگی کنند اما این تفکر اشتباه است. هر کشور اروپایی زبان رسمی متفاوتی با دیگر کشورها دارد البته ممکن است زبان دو یا چند کشور یکسان یا شبیه به هم باشد اما درباره تمام اروپا این موضوع صادق نیست و باید برای مهاجرت به هر کشوری زبان رسمی همان کشور را فرا گرفت.

 مزایا و شرایط زندگی در کشورهای اروپایی

آنچه تاکنون گفتیم نیمه خالی لیوان کشورهای اروپایی بود اما وقتش رسیده که نگاهی به نیمه پر لیوان این کشورها هم بیندازیم.

ویزای شینگن

زندگی در یکی از کشورهای اتحادیه شینگن که شامل 26 کشور است امتیازی به فرد می دهد که می تواند بدون ویزا به 25 کشور دیگر مسافرت کند. این قانون یکی از بهترین مزایای زندگی در اروپاست.

قانون مداری

قانون مداری مردم اروپا یکی از ویژگی های اجتماعی مثبت زندگی در اروپاست. اغلب مردم اروپا به قانون هایی مانند قوانین حوزه رانندگی احترام می گذارند و از این جهت نسبت به ایالات متحده و کشورهای آسیایی رتبه بهتری دارند. این قانون مداری باعث می شود که اتفاقات غیر مترقبه نظیر تصادفات، زورگیری و… کم پیش بیاید و اگر پیش بیاید قانون تا لحظه اخر زنده شدن حقوق پایمال شده کارش را انجام می دهد و کوتاهی می کند.

رفاه اجتماعی

رفاه اجتماعی و کیفیت بالای زندگی در اروپا یکی از علت های اصلی مهاجرت مردم از آسیا به کشورهای اروپایی است. بالا بودن میزان مالیات ها در کشورهای اروپایی باعث می شود که دولت ها بتوانند خدمات رفاهی خوبی برای ساکنین این کشورها فراهم کنند.

طبیعت سرسبز

اگرچه برای ما ایرانی ها که هر گوشه از کشورمان طبیعت بکر و مثال زدنی دارد این موضوع یک پوئن مثبت به حساب نمی آید اما طبیعت سرسبز برخی کشورهای اروپایی یکی از مزایای این کشورهاست. بالاتر گفتیم که برخی کشورهای اروپایی در تمام سال سرد هستند اما در اروپا کشورهایی هم وجود دارند که مثل ترکیه آب و هوای مطلوبی دارند.

بستر عادلانه برای شروع کسب و کارهای مختلف

اروپا بستری مناسب برای شروع کسب و کارهای مختلف است و عواملی مانند رانت و پارتی در کشورهای جهان اول اروپایی به ندرت دیده می شود. از آن جایی که کشورهای اروپایی در زمینه مبارزه با فساد همیشه رتبه های برتر جهانی را دارند پیشرفت کردن در این کشورها با توجه به زحمت افراد ممکن است و المان های دیگری نظیر پارتی و پول یا نفوذ به ندرت قابل استفاده است.

این نکته را به یاد داشته باشید که مزایا و معایبی که ما در بالا برایتان ذکر کردیم و شرایط زندگی در کشورهای اروپایی همیشه یکسان نیست. اروپا از ترکیه و آلبانی تا انگلستان و آلمان را شامل می شود و المان های ذکر شده در برخی کشورها زمین تا آسمان متفاوت است. از  این رو پیش از مهاجرت به هر کشور اروپایی شرایط زندگی در همان کشور را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید.

شرایط زندگی در کشورهای اروپایی و شرایط کار

مهاجرت به اروپا از چه راه هایی امکان پذیر است؟

مهاجرت به کشورهای اروپایی راه های مختلفی دارد. ازدواج، کار، سرمایه گذاری، سرمایه داری و تحصیل از جمله راه های مهاجرت به کشورهای اروپایی است.

ازدواج

اگر با فردی در یک کشور اروپایی ازدواج کنید، می توانید ابتدا ویزا و سپس تابعیت آن کشور را دریافت نمایید. این اتفاق در صورتی حاصل خواهد شد که به مسئولان کشور مورد نظر ثابت شود که ازدواج شما صوری نیست و واقعی است. البته شما باید ثابت کنید که توانایی مالی برای تامین مخارج زندگی خود در آن کشور را دارید و فرهنگ کشور مقصد را می پذیرید.

مهاجرت شغلی

کشورهای اروپایی عاشق این هستند که از افرادی که با هزینه کشورهای دیگر تربیت شده اند استفاده کنند به همین علت از افرادی که قصد مهاجرت از طریق کار دارند به خوبی استقبال می کنند. کشورهایی مثل اتریش و آلمان شش ویزایی با عنوان جستجوی کار دارند که به صورت شش ماهه به متقاضیان اجازه می دهد که در این کشورها به دنبال کار مناسبشان بگردند. اگر تخصص خاصی مثل پزشکی، مهندسی و… دارید مسیر مهاجرت شغلی بسیار برایتان هموارتر است. این که چه کشوری برای دریافت ویزای کار برای شما مناسب است تا حدود زیادی نسبی است و بهتر است برای تخصص خود به صورت جداگانه در این باره جستجو کنید.

مهاجرت از طریق تحصیل

ویزای دانشجویی نوعی از ویزا است که برای تحصیل به دانشجویان داده می شود. هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجوی بین المللی شرایط خاص خود را دارد. علاوه براین، شرایط هر کشور اروپایی برای پذیرش دانشجو متفاوت است. کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و نروژ به دانشجویان بین المللی اجازه می دهند در این کشورها رایگان به تحصیل بپردازند. بعد از تکمیل تحصیلات اگر قصد داشته باشید در همان کشور شروع به کار کردن کنید می توانید اقامت خود را در آن جا طولانی تر و حتی دائمی کنید.

سرمایه گذاری

ثبت شرکت در خارج از کشور یا راه اندازی استارت آپ در یکی از کشورهای اروپایی و در کل هر روشی که منجر به کار افرینی در کشور مقصد شود مورد استقبال آن ها قرار گرفته و می توانید از این طریق ویزای سرمایه گذاری دریافت کنید.

اثبات تمکن مالی

اشخاص ثروتمند می توانند با اثبات این که می توانند هزینه های خود را برای زندگی در اروپا تامین کنند نسبت به اخذ ویزای یک کشور اروپایی اقدام نمایند. همه کشورهای اروپایی این نوع ویزا را ارائه نمی دهند اما در کشور های سوئیس، پرتغال، یونان، اسپانیا، ایتالیا، و فرانسه می توانید این ویزا را دریافت کنید.

ویزای هنرمندان

اگر یک هنرمند ایرانی بتواند اثبات کند که از کارهای هنری اش قادر به کسب درامد است می تواند در یکی از کشورهای اروپایی نسبت به اقامت دائم اقدام نماید.

اینکه شرایط زندگی در کشورهای اروپایی برای شما مناسب است یا خیر موضوعی نسبی است و برای هر فرد متفاوت است. به همین دلیل بهتر است شرایط خود و شرایط کشوری که دوست دارید به آن مهاجرت کنید را به طور ویژه جستجو کنید تا بدانید که ضرر و منفعت شما در این کار به چه صورت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: