شرایط تحصیلی در کدام کشور اروپایی بهتر است؟

مهاجرت برای تحصیل یکی از دلایل مهم مهاجرت از ایران به کشورهای اروپایی است. انتخاب کشور درست برای تحصیل اهمیت زیادی دارد چرا که می تواند بر سرنوشت شغلی و نهایتا تمام مسیر زندگی هر فرد تاثیرگذار باشد. به همین خاطر قبل از انتخاب کشور مقصد برای تحصیل باید تحقیقات کاملی روی این موضوع صورت گیرد.

ساز و کار تحصیلی در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و از طرفی ارزش مدرک تحصیلی همه کشورها با یکدیگر برابر نیست. کسب اطلاعات درباره هرکدام از این موارد می تواند به انتخاب درست تر کشور مقصد برای مهاجرت منجر شود. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی شرایط تحصیلی در هر کشور اروپایی بپردازیم.

تحصیل در رشته های پزشکی در خارج از کشور

تحصیل در آلمان

آلمان یکی از گزینه های خوب برای تحصیل در اروپا است. دانشگاه های زیادی در آلمان هستند که از نظر سطح علمی در رتبه های بالایی قرار دارند. دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه فنی آخن از این دانشگاه ها هستند.

در آلمان برخی از دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می شود که می تواند دلیلی برای انتخاب آلمان به عنوان مقصد تحصیلی باشد. البته این دوره های تحصیلی بیشتر در تحصیلات تکمیلی است و در دوره کارشناسی شرایط فرق می کند. دوره های کارشناسی اکثرا به زبان آلمانی تدریس می شوند. هزینه تحصیل در این کشور تقریبا رایگان است.

تحصیل در فرانسه

10 دانشگاه فرانسوی طبق آخرین رتبه بندی QS در بین رتبه های برتر دانشگاه های جهان حضور داشتند. در فرانسه بیش از 100 دوره تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می شود ولی این تعداد از دوره های تحصیلی انگلیسی زبان در آلمان کمتر است.

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه کم است و این باعث می شود دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل به این کشور بیایند. از دانشگاه های مطرح این کشور می توان به دانشگاه پیر و ماری کوری، موسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سود پاریس اشاره کرد.

تحصیل دانشگاهی در کشور آلمان

تحصیل در اسپانیا

اسپانیا هم مانند فرانسه و آلمان هزینه تحصیل کم و به صرفه ای نسبت به انگلستان و ایالات متحده آمریکا دارد. زندگی در شهرهای کوچک تر اسپانیا هزینه کمتری دارد و این موضوع برای تحصیل هم صدق می کند اما باید توجه داشته باشید که کیفیت خدمات آموزشی در این شهرها هم پایین تر است.

برای تحصیل در کشور اسپانیا باید حتما مدرک زبان اسپانیایی داشته باشید چرا که در این کشور به ندرت دوره های تحصیلی انگلیسی برگزار می شود. از دانشگاه های مطرح اسپانیا می توان به دانشگاه بارسلونا، دانشگاه مستقل مادرید و دانشگاه پمپئو فابرا اشاره کرد.

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا دانشگاه های معتبر و با قدمتی دارد. در دانشگاه های معتبر این کشور می توان دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی یافت. شهریه دانشگاه های دولتی در ایتالیا از 900 تا 4000 یورو در سال متفاوت است. این نشان می دهد که هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی هم رده با آن بیشتر است. با این وجود هزینه تحصیل در ایتالیا هنوز هم از آمریکا و انگلستان کمتر است.

تحصیل در سوئد

در سوئد برای دانشجویان بین المللی این شانس وجود دارد که به صورت رایگان در دوره دکترا تحصیل کنند. اکثر برنامه های آموزشی این کشور به زبان انگلیسی است و این موضوع باعث شده است دانشجویان بین المللی رغبت زیادی به تحصیل در این کشور داشته باشند.

هزینه های زندگی در سوئد بالاست ولی از طرفی دانشگاه های این کشور فرصت زیادی برای دریافت بورسیه های تحصیلی متنوع ایجاد کرده اند. مثلا می توانید حین تحصیل رایگان از طرف دانشگاه حقوق و کمک هزینه هم دریافت کنید. دانشگاه اوپسالا، دانشگاه لوند، موسسه سلطنتی فناوری و ده ها دانشگاه دیگر از دانشگاه های برتر این کشور هستند.

تحصیلات خارجی

تحصیل در هلند

هلند یکی دیگر از مقاصد تحصیلی محبوب دانشجویان بین المللی است. هلند بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی (به جز انگلستان) دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می کند. در این کشور 2100 رشته تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می شود.

دانشگاه فناوری دلفت، دانشگاه آمستردام و مرکز پژوهشی واخنینگن از بهترین دانشگاه های هلند هستند. دانشگاه های هلند سیستم های نمره دهی مشابه آمریکا دارند. البته باید به این نکته اشاره داشت که هلند یکی از کشورهایی است که تحصیل در آن هزینه زیادی دارد. هزینه تحصیل در مقاطع کارشناسی در این کشور از 6 تا 10 هزار یورو و برای مقاطع تکمیلی از 7 تا 20 هزار یورو می باشد.

تحصیل در اتریش

اتریش یکی از کشورهایی است که دوره های تحصیلی با کیفیتی ارائه می دهد. در این کشور هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی پایین است و این موضوع مزیت مهمی برای آن محسوب می شود. اتریش دارای دانشگاه هایی است که در رنکینگ جهانی جایگاه خوبی دارند.

در این کشور تنوع رشته های دانشگاهی زیادی وجود دارد که می توان با هزینه های بسیار پایین در دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند شرکت کرد. دانشگاه وین و دانشگاه سالزبورگ از معروف ترین دانشگاه های این کشور هستند.

همانطور که بالاتر نوشتیم کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و نروژ کم هزینه ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل هستند در عین این که کیفیت بالایی در خدمات تحصیلی ارائه می دهند. هزینه های ثبت نام، عضویت در گروه های دانشگاهی و هزینه های مورد نیاز برای تجهیزات آزمایشگاهی تنها هزینه هایی هستند که دانشجویان در این کشورها می پردازند. التبه باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که حساب دانشگاه های خصوصی در همه کشورها از دانشگاه های دولتی سواست و هزینه های تحصیل در این دانشگاه ها بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: