سفر به ترکیه در دوران کرونا

ترکیه یکی از بهترین مقاصد گردشگری در سطح جهان به شمار می‌رود. سالانه هزاران گردشگری خارجی راهی ترکیه می‌شوند و لحظات دل انگیز و نابی را در این کشور می‌گذرانند. آژانس های مسافربری به کشور ترکیه بخش قابل توجهی از برنامه های مربوط به وب سایت های گردشگری را به خود اختصاص می‌دهند. گردشگران ایرانی در زمره عمده‌ترین مسافرین این کشور قرار دارند که هر ساله و بخصوص در فصل بهار و تابستان راهی این کشور می‌شوند.

شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان مسافرت اشخاص و تورهای گردشگری در سراسر جهان داشته است. ازطرف دیگر محدودیت های بسیار زیادی نیز برای رفت و آمدهای ضروری اعمال گردید اما کشور ترکیه از همان ابتدای کار رعایت مقرارت بهداشتی و پروتکل های مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا را به اعمال محددیت‌ها ترجیح داد چرا که بخش قابل توجهی از اقتصاد این کشور وابسته به صنعت گردشگری است. البته در این میان محدودیت هایی نیز به صورت دوره‌ای ایجاد گردید که اصولا متعلق به زمان اوج شیوع کرونا بود.

امروزه نیز با نزدیک شدن به فصل بهار سوالات متداولی از جانب سفردوستان ایرانی مطرح می‌گردد که شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا چگونه است؟ هر چند بهتر خواهد بود که در این دوران از مسافرت های غیر ضروری خودداری کنیم اما اگر می‌خواهید راهی کشور ترکیه شوید بهتر است شرایط سفر به این کشور در دوران کرونا را مطالعه کنید. ما در این مقاله اطلاعات جامعی در این خصوص به شما ارائه می‌دهیم.

تست کرونا برای سفر به ترکیه

شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا

شرایط سفر به هر کجای جهان را معمولا باید در تاریخی نزدیک به تاریخ پرواز چک کنید. هم اکنون سایت ITAT تمامی‌اطلاعات پروازی در خصوص سفر به نقاط مختلف جهان را به کاربران ارائه می‌کند چرا که در دوران کرونا و طی یک سال گذشته به صورت مداوم با تغییرات جزیی یا کلی مربوط به شرایط سفر به سایر کشورها مواجه بوده‌ایم که با شیوع ویروس انگلیسی نیز شرایط را دشوارتر و بحرانی‌تر کرده است.

نکته‌ای که همچنان ثابت است ضرورت ارائه نتیجه منفی آزمایش کوید 19 به زبان انگلیسی است و اینکه این آزمایش باید 72 ساعت پیش از پرواز انجام شده باشد. بنابراین اگر چهار روز پیش از پرواز مبادرت به تست PCR نموده‌اید جواب آزمایش قابل قبول نبوده و در تایمی نزدیکتر به پرواز باید این آزمایش را انجام دهید. در این زمینه نیز باید دقت کنید که دولت ترکیه تعیین می‌کند که در کدام آزمایشگاه ایرانی آزمایش PCR را انجام دهید. باتوجه به اینکه تاکنون چندین بار لیست آزمایشگاه های معتبر از جانب وزرات بهداشت ترکیه تغییر کرده‌اند بهتر است 72 ساعت پیش از پرواز، لیست آزمایشگاه های معتبر جهت سنجش وضعیت ابتلا به کوید 19 را جست و جو نمایید.

نکته دیگر نیز در خصوص دریافت کد HES است. این کد نیز برای مبارزه با شرایط کرونایی و توسط دولت ترکیه طراحی شده است. در سیستم HES اطلاعات و خدماتی از قبیل آمار دقیق کرونا و مناطق پر ریسک بر اساس نقشه، حفظ سلامت و فاصله اجتماعی، پیگیری و کنترل بیماران کرونا و افراد در ارتباط با بیماران، درخواست ماسک و درخواست کد HES از طریق موبایل و سایر سیستم های هوشمند قابل دریافت است.

محدودیت های گردشگری

محدودیت های گردشگری در ترکیه

دولت ترکیه از همان ابتدا نیز برای گردشگری در این کشور محدودیت های زیادی را قایل نشد اما شاید قدری عجیب باشد که این کشور محدودیت های زیادی برای رفت و آمد شهروندان عادی جامعه مقرر نموده است. نمونه بارز این امر محدودیت های مربوط به جمع‌ها و دورهمی‌های دوستانه در پارک‌ها و در مقابل اجازه ورود به سه هزار گردشگر خارجی در آنتالیاست.

شما اگر تمامی قواعد مربوط به استفاده از ماسک یا شیلدها در تمامی ساعات بیرون از هتل و اقامتگاه به همراه فاصله مناسب از سایر گردشگران و استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست، پا و سایر اعضای بدن را رعایت کنید می‌توانید با خیال راحت به گردشگری در نقاط بسیار زیبای کشور ترکیه بپردازید. به این موارد باید استفاده از دماسنج‌ها و آزمایش های احتمالی در طول مسافرت را باید افزود چرا که اگر یکی از اعضای گروه مبتلا به کووید 19 شده و به عنوان عضو ناقل شناخته شود بقیه اعضا نیز باید از قواعد ویژه‌ای جهت عدم انتقال این ویروس به دیگران پیروی نمایند.

معمولا آغاز محدودیت‌ها اعم از محدودیت های روزانه یا محدودیت های شدید که منجر به تعطیل شدن بسیاری از نهادها و بازارهای بزرگ و کوچک می‌گردد پیش از اعمال گزارش داده می‌شوند. بنابراین شما چند روز فرصت خواهید داشت تا مسافرت خود را به اتمام رسانده و راهی ایران شوید. معمولا تورهای گردشگری در این شرایط بهترین انتخاب ممکن هستند چرا که تمامی اطلاعات مربوط به وضعیت کرونا و محدودیت های اعمال شده را به صورت لحظه‌ای دریافت می‌کنند.

خطرات سفر رفتن در دوران کرونا

خطرات سفر به ترکیه در دوران کرونا

با تمامی نکات مثبتی که تشریح گردید باز هم خطر ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد. شما ممکن است تمامی موارد و نکات بهداشتی را رعایت کنید اما در رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و حتی هوای اطراف نیز امکان انتقال این ویروس وجود دارد. بنابراین بهترین کار ممکن این است که مسافرت خود را به بعد از دوران کرونا موکول کنید. البته شاید این امر چندان واقع بینانه نباشد چرا که سرنوشت این ویروس مشخص نیست و با شیوع ویروس انگلیسی نیز بسیاری از افراد عقیده دارند نمی‌توان زندگی خود را درون خانه‌ها و با استرس ابتلا به این ویروس گذراند.

هرکسی برای نظریات خود دلایل قانع کننده‌ای دارد. به هر حال اگر شما نیز در زمره کسانی قرار دارید که حتی می‌خواهید دوران کرونا را نیز با تفریح و گردشگری سپری کنید قطعا کشور ترکیه انتخاب مناسبی خواهد بود. هرچند تحت هر شرایطی انتقال این ویروس به افراد جامعه وجود دارد اما نباید از این واقعیت نیز غافل گردید که رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت بسیار زیادی جهت کاهش احتمال ابتلا به این ویروس دارند.

با همراه سفر کردن

نکته‌ای که بهتر است در سفر به ترکیه رعایت کنید

نکته‌ای که می‌خواهیم در پایان این مقاله ارائه دهیم به استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و یا رعایت فاصله اجتماعی محدود نمی‌شود. برخی از نکات شاید بسیار ساده به نظر برسند اما در هر صورت بهتر است مورد توجه قرار گیرند بلکه این شرایط را با وضعیت بهتری سپری نماییم. بنابراین بهتر است در دوران کرونا هرگز به تنهایی راهی ترکیه نشوید مگر اینکه اعضای خانواده یا دوستان شما در این کشور حضور داشته باشند. هرچند افراد مبتلا به کرونا ممنوع الملاقات می‌شوند اما در هر صورت حضور یک دوست یا آشنا برای رسیدگی به امور بیمار و بخصوص در دوران نقاهت به شدت حائز اهمیت خواهد بود.

تورهای گردشگری در مقابل اعضای تور و کسانی که راهی ترکیه شده‌اند وظیفه دارند تا در صورت ابتلا یکی از آن‌ها به کرونا، شرایط لازم جهت بستری شدن را فراهم آورند اما بیاد داشته باشید که هیچ کدام از مسئولین تور نمی‌توانند جایگاه یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما در ترکیه را داشته باشند بنابراین بهتر است حتی اگر با تور ترکیه راهی این کشور می‌شوید به همراه خانواده یا دوستان خود در یکی از تورها ثبت نام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: