راه ورود به صنعت بازیگری در ترکیه چیست؟

ورود به صنعت بازیگری در ترکیه کار راحتی نیست، اما بر خلاف ادعای برخی از موسسات، آنقدرها هم که تصور می‌کنید دشوار و غیر ممکن نخواهد بود. در سالیان اخیر تبلیغات بسیاری علیه صنعت بازیگری در ترکیه صورت گرفته است که باعث گردید علاقه بسیاری از افراد جهت بازیگری و مهاجرت به ترکیه تحت تاثیرات منفی این تبلیغات قرار بگیرد.

ما هرگز انکار نمی‌کنیم که در راه مهاجرت شما به ترکیه، افراد و موسسات بسیاری وجود دارند که منفعت شخصی را به مصلحت افراد ترجیح می‌دهند، اما این امر یک دلیل منطقی برای چشم پوشی کردن از علائق شخصی نیست بلکه بهتر است با مراجعه به موسسات معتبر و شناخته شده، راه ورود به صنعت بازیگری در ترکیه را پیدا کنید. ما در این مقاله شما را به نحو مطلوب راهنمایی خواهیم کرد.

بازیگری در ترکیه

رشد درآمد حاصل از تولید فیلم در کشور ترکیه به قدری بالاست که حتی مورد توجه کشورهای اروپایی و امریکایی نیز قرار گرفته است. کشور ترکیه منابع زیر زمینی و معادن بسیاری برای رشد اقتصادی ندارد اما با هوش فزاینده و قدم نهادن در عرصه هایی همانند گسترش صنعت توریسم یا گسترش صنعت بازیگری سعی کرده است درآمدهای کلانی را وارد کشور نماید.

امروزه بازیگری در ترکیه یکی از شغل های پردرآمد محسوب می‌شود. بازیگران در این کشور اوقات فراغت محدودی دارند و با درخواست های بسیاری برای بازی در نقش های مختلف مواجه می‌شوند. حتی تعداد کسانی که در پشت صحنه کار می‌کنند در مقایسه با فیلم هایی که در صف تولید قرار گرفته‌اند بسیار محدود هستند.

شما نیز می‌توانید به این صنعت پیوسته و درآمدهای مناسبی را به دست آورید، اما نمی‌توان انتظار داشت بدون سعی و تلاش وارد این عرصه گردید. اگر می‌خواهید یک بازیگر بین المللی باشید باید به زبان انگلیسی مسلط شوید اگر هم می‌خواهید به صنعت بازیگری در ترکیه وارد شوید ضرورت دارد تا به زبان ترکی آشنا شده و مدرک معتبر این زبان را هم دریافت کنید.

ورود به صنعت بازیگری در ترکیه

اگر در ایران تجربه بازیگری دارید شرایط راحت تری برای مهاجرت کاری به ترکیه در انتظار شما خواهد بود، چرا که صرفا باید به زبان ترکی مسلط شوید و در یکی از موسسات این کشور تست بازیگری دهید. اگر با مهارت شما موافقت شود به لیست بازیگران ترکیه وارد می‌شوید در غیر این صورت باید همانند افرادی که هیچ گونه تجربه‌ای در این زمینه ندارند یکی از مسیرهای ذیل را انتخاب کنید.

  1. در دانشکده های هنر و رشته بازیگری در ترکیه ثبت نام کنید. برای ورود به هر کدام از این دانشگاه‌ها باید در رشته مرتبط تحصیل کرده باشید و از طریق اپلای کردن، شرایط پذیرش را به دست آورید. مهم‌ترین دانشگاه هایی که دانشجویان رشته بازیگری را می‌پذیرند عبارتند از:
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه کوچ در استانبول
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه کادیرهاس
  • دانشگاه سابانجی در استانبول
  • دانشکده هنر و طراحی در ازمیر
  • دانشگاه مارمارا در استانبول
  • دانشگاه حاجی تپه در آنکارا
  • دانشگاه اژه در ازمیر
  • دانشگاه معمار سینان
  • دانشگاه یدی تپه
  1. موسسات آموزش بازیگری راه حل دیگری است که اغلب توسط افراد حرفه‌ای انتخاب می‌شود. برای اینکه به یک بازیگر حرفه‌ای و محبوب مبدل شوید لازم نیست حتما تحصیلات دانشگاهی داشته باشید. بسیاری از افرادی که به صورت حرفه‌ای و بین المللی فیلم بازی می‌کنند تحصیلات دانشگاهی موفقی نداشته‌اند.

موسسات آموزش بازیگری در این شرایط بهترین انتخاب ممکن هستند که به صورت تخصصی روی مهارت های شما تمرکز کرده و مهارت هایی را که باید به عنوان یک بازیگر داشته باشید به شما آموزش می‌دهند. بهترین موسسات آموزش بازیگری در ترکیه عبارتند از:

  • Müjdat geze sanat merkezi
  • Sadri alışık kültür merkezi
  • Sinematek
  • Craf oyunculuk atölyesi
  • Diyalo anlatım iletişim
  • Buçu akademi
  • 3 mota
  • Sahn tozu tiyatrosu
  • Mmandalina
  • Grisahne
  1. اگر شما سابقه بازیگری در ایران دارید و فیلم و کلیپ های متعددی هم در خصوص مهارت شما وجود دارد به جای شرکت در دانشگاه های هنر و یا ثبت نام در موسسات بازیگری باید به آژانس های بازیگری که در زمینه آزمون و تست این رشته فعالیت می‌کنند مراجعه کنید.
    آن‌ها یکبار دیگر از شما تقاضا می‌کنند تا یک دیالوگ را با احساس خاصی بازی کنید. البته صرفا یک آزمون و یک دیالوگ کفایت نمی‌کند و ممکن است بارها مجبور شوید برای تست بازیگری در این آژانس‌ها حاضر شوید. مهم‌ترین آژانس های بازیگری در ترکیه عبارتند از:
  • آژانس Erberk
  • آژانس Fenogram
  • آژانس Microp produced
  • آژانس Tümay özokur
  • آژانس Oscar
  • آژانس Mayadroom
  • آژانس Renda güner
  • آژانس Gaye sökmen
  • آژانس Aypi

هزینه بازیگر شدن در ترکیه

اینکه مهارت شما در عرصه بازیگری چقدر است و یا اینکه از چه مسیری برای ورود به صنعت بازیگری در ترکیه وارد می‌شوید در هزینه های شما موثر هستند. تحصیل در دانشگاه های دولتی و به زبان ترکی هزینه کمتری دارد، اما آموزش بازیگری در موسسات خصوصی و یا حتی تحصیل در دانشگاه های هنر به زبان انگلیسی گران‌تر خواهد بود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی از 500 دلار برای رشته بازیگری شروع می‌شود و در برخی از دانشگاه‌ها به 1500 دلار می‌رسد. تسلط شما به زبان ترکی باعث می‌شود بتوانید تنها با 500 دلار واحدهای دانشگاهی رشته هنر و بازیگری را بگذارنید، اما اگر به زبان انگلیسی تحصیل کنید ممکن است هزینه های شما از 1500 دلار هم تجاوز کند. از طرف دیگر تسلط محض به زبان انگلیسی، شانس شما را برای بازی در سریال‌ها و فیلم های ترکی نیز به شدت کاهش می‌دهد.

تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه و یا موسساتی که به صورت آزاد در این زمینه فعالیت می‌کنند هزینه بیشتری نیاز دارد؛ به عنوان مثال ارزان‌ترین موسساتی که در زمینه آموزش بازیگری و به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند تقریبا 4000 دلار درخواست می‌کنند تا آموزش های لازم را به شما بدهند.

برخی از موسسات که اعتبار بالایی دارند و در زمره برترین موسسات خصوصی در رشته بازیگری محسوب می‌شوند این مبلغ را به میزان 10000 دلار هم افزایش داده‌اند.

30 پاسخ

  1. سلام من میخواستم در دانشگاه معمارسینان رشته سینما و تلویزیون دانشکده هنر های زیبا بازیگری بخونم اما به زبان ترکی مسلط نیستم ایلتس انگلیسی دارم دانشگاه معمار سینان میشه بازیگری رو به انگلیسی تحصیل کرد؟

    1. سلام وقت بخیر
      مورد شما از دانشگاه مربوطه استعلام گرفته شده، برای پیگیری استعلام از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید

  2. سلام میخوام رشته بازیگری رو تو کشور ترکیه ادامه بدم
    والان زبان ترکی دارم ادامه میدم
    باید چه کارهایی‌ انجام بدم

    1. سلام وقت بخیر
      شما باید در آزمون یوس که متشکل از هندسه ،ریاضی و هوش هست شرکت کنید و اگر نمره متناسب با رشته تون آوردین وارد دانشگاه بشین و اگر دانشگاه خصوصی هم خواستین تشریف ببرین نیازی به آزمون یوس نیست و فقط ثبت نام میکنید و شهریه پرداخت میکنید
      موفق باشید

  3. من می‌خواهم که بازیگر شوم اما در ترکیه و از شما خواهشمندم که مرا هم کاری کنید. با تشکر.

  4. بدون داشتن سابقه بازیگری در ایران نمیشه به آژانس های بازیگری رفت و تست داد ؟؟

    1. سلام
      برای ورود به آژانس های بازیگری فقط باید تست ورودی داد و نیازی به داشتن سابقه بازیگری نیست.

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی دارد که شما برای کدام دانشگاه قصد اقدام کردن دارید
      موفق باشید

    1. سلام و وقت بخیر
      اگر قصد تحصیل در این رشته را در ترکیه دارید باید دانشگاه مورد نظر خود را در ترکیه پیدا کنید و پذیرش بگیرید، اگر هم قصد ورود یکباره به صنعت بازیگری را دارید باید کیس مهاجرتی برای شما بررسی شود و در این خصوص با ما تماس بگیرید.
      موفق باشید

  5. سلام من زبان ترکی تا یک حدی بلدم و خیلی علاقه دارم بازیگرشم در ترکیه میشه یک راهنمایی بکنید

    1. با سلام و احترام
      برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه در رشته بازیگری نیاز دارید که مدرک زبان استانبولی داشته باشید، با شرکت در دوره های آموزشگاه های بازیگری ترکیه نمی‌توانید اقامت دریافت کنید مگر آنکه موازی شرکت در دوره های بازیگری به یک شکل دیگه اقامت دریافت کنید(توریستی، خرید ملک، سرمایه گذاری و …) و برای تحصیل در دانشگاه های دولتی نیاز هست که آزمون ورودی بدهید اما برای دانشگاه های خصوصی آزمون ورودی ندارد.
      برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.
      موفق باشید

  6. سلام سوالم اینست که اگر کسی غیر قانونی وارد ترکیه شود و آنجا اقامت بگیرد می تواند به یکی از موسسات و یا هم دانشگاها ترکیه آموزش ببیند؟تشکر❤

  7. سلام
    هزینه شهریه هرترم برای رشته بازیگری در دانشگاه های خصوصی استانبول چقدره؟؟
    و هزینه شهریه کل موسسه های بازیگری چقدره؟؟ ایا مدرکم میدن بهمون؟

    1. با سلام و احترام
      در نظر داشته باشید که برای امسال (2021) زمان ثبت نام به پایان رسیده اما شهریه دانشگاه های خصوصی در این رشته از 4000 هزار لیر شروع می شود و دانشگاه های دولتی آزمون ورودی دارند، اما هزینه موسسات آموزش بازیگری کاملا متغیر است و نمی‌شود قیمت مشخصی اعلام کرد، مدرکی که در موسسه ها هم داده می‌شود با مدارک دانشگاهی فاصله دارد.
      موفق باشید

  8. سلام من لیسانس بازیگری دارم در ایرانم و سابقه بازیگری هم دارم و به زبان ترکی تا حد زیادی مسلط هستم میخوام در سریالهای ترکی بازی کنم اگه بیام ترکیه میتونم بازیگری کنم؟؟چه شرایطی داره؟

    1. با سلام و احترام
      بله ممکن هست اما از آنجا که شرایطی که اعلام کردید یک کیس خاص و ویژه هست نیازه که بیشتر بررسی شود و بدین منظور حتما با شماره های ما در ایران یا ترکیه (ترجیحا شماره واتس آپ ترکیه) تماس بگیرید.
      موفق باشید

  9. سلام من میخواستم ادامه تحصیل و برای بازیگری در ترکیه ادامه بدم چجوری میتونم ثبت نام کنم و من 14سالمه پدر مادرم اقامت ندارن در ترکیه ولی با رفتن من مشکلی ندارن میشه کمک کنید

    1. با سلام و احترام
      لطفا با ما تماس بگیرید تا راهنمایی دقیق در خصوص کیس شما صورت گیرد
      موفق باشید

  10. سلام من عاشق بازیگری هستم الان هم ۱۵ سالم هست میخواستم بدونم میشه انتخاب رشته کنم و دیگه ادامه ندم اینجوری میشه برای بازیگری؟؟
    زبان ترکی رو هم فول هستم

    1. با سلام و احترام
      خیر امکان پذیر نیست، باید شما برای اینکار ورود به دانشگاه کنید و حتما باید قبل از ورود به دانشگاه تحصیلات دبیرستان را به اتمام رسانده باشید.
      موفق باشید

  11. با سلام و احترام
    من خیلی علاقه به بازیگری دارم
    من میخوام ادمه تحصیل درسم را در ترکیه بدم
    و ۱۸ سالمه چجور میتونم ادمه تحصلیم را ترکیه ادامه بدم

    1. با سلام و احترام
      شما با توجه به اینکه تحصیلات دبیرستان را به اتمام رسانده اید، میتوانید با آزمون ورودی وارد دانشگاه های دولتی ترکیه شوید و یا بدون آزمون و تنها با داشتن مدرک زبان استانبولی یا انگلیسی وارد دانشگاه های خصوصی شوید، برای اطلاع بیشتر با ما تماس بگیرید که مشاوره تحصیلی دریافت کنید.
      موفق باشید

  12. سلام مطلب خیلی عالی بود
    میخواستم بپرسم که اگر بخواهم در رشته تجربی در آنجا ادامه تحصیل بدهم و دانشگاه های خصوصی منظورم هست من 18 سالمه
    و در کنارش داخل دانشگاه هم میتونم 2 تا رشته بردارم که بازیگری هم برم یا نمیشه؟
    و من علاقه شدید به بازیگری دارم و در چند فیلم کوتاه هم بازی کردم. و استعداد هم دارم.
    باتشکر.

    1. با سلام و احترام
      اگر منظور شما این است که آیا می شود همزمان دو رشته تحصیل کرد، بله این امکان در ترکیه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: