تدابیر کرونایی دولت ترکیه

 

با شیوع پیدا کردن ویروس کرونا در سراسر دنیا، هر کشور برای حل این مشکل و جلوگیری از پخش شدن بیشتر این ویروس تدابیر گوناگونی را در نظر گرفته و از روش های مختلفی استفاده کرده است.

امروزه هیچ کشوری وجود ندارد که با ویروس کرونا درگیر نباشد و به همین دلیل شاهد راهکارها و روش های مختلفی از سوی دولت ها برای مقابله با این مشکل هستیم.

کشور ترکیه به عنوان همسایه ما نیز تلاش کرده تا با اعمال قوانین مختلف به مبارزه با ویروس کرونا بپردازد. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به تدابیر ویژه کرونایی کشور ترکیه انداخته و بیان کنیم که این کشور برای جلوگیری از انتشار و شیوع بیشتر این ویروس چه کارهایی انجام داده و چه محدودیت هایی در نظر گرفته است.

وضعیت کشور ترکیه در برابر کرونا

برای این که بتوانیم نگاهی به تدابیر کشور ترکیه برای مقابله با ویروس کرونا بیاندازیم، لازم است تا شرایط این کشور را در حال حاضر بررسی کنیم.

ترکیه در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۰ اولین نمونه کرونایی خود را ثبت کرد و با گذشت بیش از ۸ ماه شاهد 600000 مورد قطعی و نزدیک به دو میلیون کیس کرونایی در این کشور هستیم.

بر اساس آمارهای منتشر شده، نرخ مرگ و میر بر اثر کرونا در این کشور ۲.۳ درصد بوده و در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار مرگ قطعی به دلیل کرونا در کشور ترکیه ثبت شده است.

عموماً استان های مرکزی و جنوب شرقی کشور ترکیه بیشترین آمار کرونا را ثبت کرده اند و این استان ها هستند که درگیری بیشتری با ویروس کرونا دارند.

از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور ترکیه شده است، این کشور روند مشخصی را در زمینه ثبت نمونه های جدید کرونایی را طی کرده و حدوداً بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مورد جدید در طی روز در کشور به ثبت می رسید، اما با رسیدن به اواخر ماه نوامبر ناگهان آمار افراد کرونایی در کشور ترکیه به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند و در حد فاصل ۱۰ تا ۳۰ نوامبر شاهد بالا رفتن آمار افراد کرونایی در این کشور بودیم.

این افزایش نرخ به نحوی بود که طبق آخرین آمار نزدیک به ۳۰ هزار نفر در کشور ترکیه در طی یک روز کرونا گرفتند. این رشد سرسام آور باعث شد تا دولت ترکیه تدابیر مختلفی را برای حل این مشکل اتخاذ کند.

تدابیر کشور ترکیه برای مقابله با کرونا

با توجه به رشد آمار ویروس کرونا در کشور ترکیه، شاهد اتخاذ تدابیر جدیدی توسط دولت ترکیه برای مقابله با شیوع این ویروس هستیم. رئیس ‌جمهور کشور ترکیه یعنی رجب طیب اردوغان محدودیت های مختلفی را در این کشور اعمال کرده است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تعطیلات آخر هفته محدودیت رفت و آمد وضع شده و بین ساعات 10 تا ۲۰ این محدودیت ها در سراسر کشور ترکیه اعمال خواهد شد.
  • سالمندان ۶۵ سال به بالا و افراد زیر ۲۰ سال، به جز شاغلان، شامل محدودیت های رفت و آمدی خواهند بود و باید قوانین مربوط به این محدودیت ها را به نحو احسن رعایت کنند.
  • آموزش در تمامی مدارس کشور ترکیه تا پایان سال تحصیلی به صورت آنلاین خواهد بود.
  • فعالیت مراکز خرید، فروشگاه ها، آرایشگاه ها و پیرایشگاه ها نیز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ با محدودیت مواجه خواهد بود.
  • سینماهای کشور ترکیه تا پایان سال جاری تعطیل می شوند.
  • کافه ها و رستوران ها تنها به صورت سفارشی فعالیت خواهند کرد و قهوه ‌خانه ها نیز برای مدتی تعطیل خواهند شد.
  • بازی های ورزشی بدون تماشاگر باید برگزار شوند.
  • سیگار کشیدن در خیابان های اصلی و میادین ممنوع است.

تمامی محدودیت های اعمال شده برای آن است که آمار افراد جدید مبتلا به کرونا در کشور ترکیه که حالا شیب بسیار تندی پیدا کرده و در طی چند روز ۵ برابر شده، کاهش پیدا کند.

نکته بسیار مهم این است که کشور ترکیه در ابتدا توانسته بود به خوبی به مقابله با شیوع ویروس کرونا برود اما متاسفانه در هفته اخیر شاهد بالا رفتن آمار شیوع ویروس کرونا در این کشور بودیم که علل مختلفی دارد.

مهم ترین علتی که باعث بروز این مشکل شده بی ‌توجهی به پروتکل های بهداشتی و رعایت نکردن محدودیت های کرونایی است.

خوشبختانه دولت ترکیه ثابت کرده است که با اعمال محدودیت های مختلف می تواند نرخ شیوع کرونا را کنترل کند. حالا باید ببینیم پس از این رشد عجیب آیا باز هم دولت ترکیه می تواند با اعمال محدودیت های سختگیرانه آمار کشور را به طرز چشمگیری کاهش دهد یا شاهد به وجود آمدن موج جدیدی از انتشار این ویروس در ترکیه خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: