برای خرید و فروش ملک در ترکیه به چه نکاتی باید توجه کرد

 

اگر با خرید ملک قصد مهاجرت به ترکیه دارید یا قصد دارید در این حوزه سرمایه گذاری کنید باید بدانید که به یکسری نکات باید توجه ویژه داشته باشید. به دلیل استقبال زیادی که در این حوزه صورت گرفته است از طرفی تعداد سودجویان و کلاهبرداران افزایش پیدا کرده و از طرفی هم هر روزه قوانین بیشتری در این زمینه وضع می شود برای مطمئن و راحت کردن معاملات، بنابراین ما قصد داریم در این مطلب به این نکات اشاره کنیم. همچین شما عزیزان می توانید برای اطلاع بیشتر از شرایط خرید ملک در ترکیه بر روی “شرایط خرید ملک در ترکیه” کلیک کنید.

معاملات فروش املاک در ترکیه

اگر به عنوان یک فرد خارجی تصمیم به خرید ملکی در کشور ترکیه را گرفته اید باید بدانید بر اساس قوانین و ضوابط این کشور امکان خرید اموال و مستغلات غیر منقول مثل ملک، زمین، محل کار و مزرعه برای شما محیا است. در خصوص خرید مزرعه اما توجه داشته باشید که تا ۲ سال مهلت دارید که تصمیمات و اقداماتی که می خواهید در آن زمین انجام دهید را به سمع و نظر وزارت محیط زیست و شهر سازی برسانید. در مورد قرارداد فروش نیز جهت قانونی شدن امور، انتقال مالکیت سند غیر منقول الزاما باید در اداره ثبت اسناد و مالکیت صورت گیرد.

روند خرید ملک در ترکیه

در اولین گام از انتقال سند باید درخواست خود را در دفاتر مرکزی ثبت اسناد ثبت نمایید. بدین منظور باید نوبت بگیرید که تعیین وقت در این زمینه دو راه پیش روی تان خواهد گذاشت:

  •     تماس با شماره ۱۸۱
  •     مراجعه به سایت https://randevu.tkgm.gov.tr/

پس از تعیین نوبت، در روز تعیین شده با به همراه داشتن مدارک زیر، جهت ثبت درخواست خود به دفاتر ذکر شده مراجعه کنید. این مدارک شامل موارد زیر می شوند:

  •     ارائه یک عکس پرسنلی فروشنده
  •     ارائه دو قطعه عکس پرسنلی از خریدار
  •     ارائه اصل گذرنامه شهروند خارجی
  •     ارائه کپی گذرنامه شهروند خارجی
  •     ارائه گواهی سند ملک مورد نظر
  •     ارائه اصل برگه وکالتنامه و یا گواهی تایید شده و ترجمه شده به زبان ترکی (تنها زمانی این بند نیاز است که انتقال سند غیر منقول در خارج از ترکیه و با وکالتنامه ای در حال انجام است).
  •     ارائه بیمه نامه مسکن و یا محل کار در برابر زلزله
  •     ارائه گواهی ارزش واقعی زمین و ملک (که از اداره شهرداری باید اخذ گردد).

خارجی ها چه محدودیت هایی در خرید ملک دارند؟

به عنوان یک خریدار غیر ترک باید بدانید که قوانین این کشور برای افراد خارجی محدودیت ها و شرایطی در نظر گرفته شده که شامل موارد زیر است:

  •     خرید ملک در مناطق ممنوعه نظامی و مناطق امنیتی برای خارجیان ممنوع است و در صورت تمایل به اجاره، باید موفق به کسب اجازه نامه مخصوص شوند.
  •     هر فرد خارجی در این کشور، نهایت تا ۳۰ هکتار زمین غیر منقول را می تواند خریداری نماید.
  •     هم چنین افراد حقیقی با توجه به مالکیت خصوصی، می توانند به صورت غیر منقول و حق محدود، تا ۱۰% از سطح کل زمین برخوردار گردند.
  •     در صورت مشخص شدن تفاوت بین استفاده از ملک با اهداف خریداری آن، امکان برخورد قانونی از سوی مقامات رسمی مربوطه وجود دارد.
  •     هم چنین اگر تا ۲ سال هدف و برنامه ساخت و ساز خود را به به وزارت محیط زیست و شهرداری اعلام نکنید نیز احتمال تخلیه و برخورد قانونی از سوی مقامات رسمی مربوطه وجود دارد.
  •     شرکت های حقوقی که بر مبنای قوانین و ضوابط کشور خودشان تأسیس گردیده اند، شامل محدودیت های بالا نمی شوند.

هزینه های انتقال سند غیر منقول

یکی نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، هزینه هایی است که در این راه باید تقبل کنید. اولین هزینه مربوط به پرداخت هزینه سند ملک است که جهت پرداخت آن معمولا هر دو طرف معامله باید ۲٪ از قیمت کل را پرداخت نمایند. هزینه پرداخت مالیات به اداره ثبت املاک نیز مورد بعدی است که تا سال ۲۰۱۸، مبلغ ۴۸۰ لیر برای آن در نظر گرفته شده بود. در نهایت ملزم به پرداخت حداکثر مبلغ هزینه پرداختی برای سرمایه گردشی هستید که این مورد در سال ۲۰۱۸، ۲۶۰ لیر ترکیه بوده است.

خرید ملک به صورت اقساطی

در ادامه بحث معاملات فروش املاک در ترکیه بدانید که یکی از ویژگی های مثبتی که در این بین وجود دارد و سرمایه گذاری را راحت تر کرده است، امکان خرید ملک به صورت اقساطی در این کشور است. جهت خرید ملک به صورت اقساطی، پس از انتخاب ملک دلخواه، قراردادی کتبی آماده خواهد شد. با توجه به قردادی که بسته شده است، مبلغی به عنوان بیعانه توسط مشتری به صاحب ملک باید پرداخت شود. جهت انجام تمام پروسه‌ های مربوطه از قبیل دریافت مجوز‌ های لازم برای صدور سند به نام مشتری، دریافت شماره مالیاتی، دریافت فیش آب و برق و تلفن، باید وکالتی به نام شرکت مذکور داده شود. لازم به ذکر است این وکالت باید محضری و معتبر باشد. در نهایت جهت صدور سند ملک به نام مشتری، باید پس از دریافت شماره مالیاتی و تمام مجوزهای مربوطه درخواست خود را ارائه نمایید. خرید قسطی ملک در این کشور به دو صورت، از طریق شرکت سازنده و از طریق دریافت وام بانکی امکان پذیر خواهد بود. جهت آشنایی بیشتر با این روش ها، به مطالب پیشین ما در این زمینه مراجعه نمایید.

نکاتی که نباید فراموش کنید!

قبل از خرید ملک بهتر است به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا از گرو نبودن ملک از طرف دولت برای بدهی و یا رهن و وام پرداخت نشده، اطمینان حاصل گردانید. هم چنین  اگر قصد خرید ملک در این کشور را دارید به اجازه اقامت نیازی ندارید اما در مورد اجاره ملک چنین نیست. در خرید و فروش ملک لازم است نهایت دقت را به خرج نموده و از مشاوران در این زمینه کمک بگیرید.

در این راه نیاز به کمک دارید ؟

اگر قصد خرید یا فروش خانه در ترکیه دارید می توانید از خدماتی که ما به عنوان یک شرکت حقوقی و تجاری ارائه می دهیم بهره مند شوید، همچنین شما عزیزان می توانید با ما ارتباط برقرار کنید و از مشاوره رایگان و تخصصی ما بهره مند شوید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: