با فرهنگ روسیه بیشتر آشنا شوید، نکات مشترک با فرهنگ ایران

روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان در شمال اوراسیا واقع شده و یکی از مقاصد مهاجرتی ایرانیان در طول سالیان اخیر بوده است. قبل از مهاجرت به روسیه و حتی مسافرت به این کشور بهتر است تا با فرهنگ روسیه  آشنا شوید.

البته فرهنگ روسیه نکات مشترک فراوانی با فرهنگ ایران دارد که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. قطعا مطالعه آداب و رسوم روسیه می تواند برای شما بسیار جذاب و در عین حال شگفت انگیز باشد چرا که این کشور در عین پیشرفت و پیروی از جریان های مدرنیته همچنان بسیاری از ارزش های سنتی خود را حفظ کرده و به آن ها پایبند است.

جمعیت، دین، مذهب و زبان در روسیه

روسیه تقریبا 150 میلیون نفر جمعیت دارد. از این میزان 81.5 درصد را روسی ها تشکیل می دهند و 3.8 درصد را تاتارها! البته سه درصد از اوکراینی ها هم در این کشور ساکن هستند. درصد محدودی نیز به سکونت اتباع سایر کشورها اختصاص دارد.

ادیان و مذاهب مختلفی در کشور روسیه وجود دارد اما مسیحیت ارتدکس مذهب رایج در این کشور است به نحوی که 95 درصد اماکن مذهبی و کلیساها به این مذهب اختصاص یافته است. تقریبا 15 درصد از جمعیت ساکن در روسیه نیز مسلمان هستند. درصد جمعیت مسلمان در این کشور نشان از رفتار مناسب روسی ها با مسلمانان دارد.

زبان رسمی روسیه، زبان روسی است؛ ولی 27 زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌ها و مناطق خودگردان این کشور وجود دارد. با توجه به اینکه اقلیت های مختلفی در روسیه زندگی می کنند زبان های بومی بسیار زیادی هم در سراسر این کشور ثبت شده است اما زبان تاتار یکی از زبان های اصیل در میان اقوام بومی کشور روسیه به حساب می آید.

اهمیت خانواده در میان روس ها

اهمیت خانواده در روسیه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار است؛ به عنوان مثال تشکیل خانواده در این کشور همچنان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار می باشد اما اغلب زنان فعالیت های شغلی و اجتماعی را به فرزند داری ترجیح می دهند به همین علت نرخ تک فرزندی در این کشور بسیار بالاست و اغلب مردم به علت جمعیت کم در خانه های آپارتمانی با متراژ پایین زندگی می کنند. روس ها به دیدارهای خانوادگی علاقه دارند مشروط بر اینکه مانع پیشرفت های عملی، شغلی و اجتماعی نباشد.

احوال پرسی در روسیه

برخی از اشتراکات فرهنگی در زمینه احوال پرسی میان ایرانیان و روس ها مشاهده می شود به عنوان مثال آن ها هم در زمان برخورد با دوستان و آشنایان دست همدیگر را به گرمی فشار می دهند و اگر میزان صمیمیت هم بالا باشد با یکدیگر روبوسی می کنند، بدین صورت که روبوسی را از سمت چپ شروع کرده و برای سه بار تکرار می کنند. دقت کنید که اغلب مردم روسیه به علت سرمای زیاد دستکش می پوشند اما زمان دست دادن، دستکش ها را در می آوردند. دست دادن با دستکش بی احترامی تلقی می شود و ممکن است سرزنش شوید. همچنین اگر برای دیدار دوستان به خانه آن ها رفتید درست دم در به آن ها دست ندهید. بعد از اینکه وارد ساختمان شدید این کار را انجام دهید.

شهر های روسیه

هدیه دادن در روسیه

روس ها معمولا برای دیدار دوستان و آشنایان یا در اعیاد و جشن ها هدیه می خرند اما یک اعتقاد خاص دارند که باید در اعیاد و جشن ها مشابه این کادوها جبران شود. بنابراین اگر قصد جبران ندارید هرگز هدیه را قبول نکنید.

البته مسئله این است که روس ها نیز همانند ما ایرانی ها اهل تعارف کردن هستند. اگر برای هدیه دادن اصرار کردند حتما آن را بپذیرید. نکته مهم اینکه باید هدایای شما تکمیل باشند؛ به عنوان مثال اگر یک کیف پول را کادو می دهید باید حتما وجهی هم داخل آن باشد در غیر این صورت آن کادو نوعی دعا برای فقر و تنگ دستی فرد مقابل قلمداد می شود.

آداب مهمانی در روسیه

روس ها مهمانی های پر زرق و برقی را برگزار می کنند. در واقع رسمی بودن و تجملات نوعی ارزش گذاری به مهمان است و برای آن تلاش می کنند تا حتما غذاهای مفصل و خوارکی های مختلفی را تهیه کنند. اگر به مهمانی دعوت شده اید حتما یک دسته گل یا در صورت امکان یک کادو هم تهیه کنید.

گل ها نباید زرد رنگ باشند. همچنین اگر نوزادی به دنیا نیامده است نباید برای او کادو بخرید تا بعد از تولد از آن استفاده کند! این کار بدشگون تلقی می شود و ممکن است در صورت بروز هر نوع بیماری یا مسئله ای در خصوص نوزاد مقصر قلمداد شوید. بنابراین به شدت مراقب این فرهنگ ها و باور ها باشید.

آداب غذا خوردن در روسیه

روس ها علاقه زیادی به تشریفات حین غذا خوردن دارند. لباس شما باید در زمان سرو غذا کاملا پوشیده و مرتب باشد. به هیچ وجه با تاخیر برای صرف غذا حاضر نشوید. در زمان چیدن میز یا جمع کردن میز هم درخواست دهید تا به میزبان کمک کنید.

در غذا خوردن عجله نکنید. آرنج خود را روی میز قرار ندهید. به آرامی غذا بخورید و در خوردن هم زیاده روی نکنید. در روسیه نیز ابتدا بزرگ ترها مشغول کشیدن غذا می شوند. اغلب غذاها با چاقو و چنگال غذاخوری سرو می شوند. قبل از اینکه میزبان از سر میز بلند شود هرگز میز غذا را بدون عذر موجه ترک نکنید.

مسکو

کسب و کار در روسیه

روسیه به علت آب و هوای سردی که دارد محل پوشیدن لباس های باز نیست به همین علت این فرهنگ در میان مردم باب نشده است که هر طور دلشان بخواهد می توانند لباس بپوشند. در واقع از این لحاظ فرهنگی ما بین کشورهای غربی و شرقی دارند.

کار کردن در روسیه جای گزافه گویی نیست. اساس همه کارها بر پایه صداقت است. اگر صادقانه در خصوص مهارت ها و توانایی های خود صحبت کنید و کمبودها و کاستی ها را بیان کنید قطعا می توانید به یک شغل مناسب در روسیه هم دست پیدا نمایید.

خرافات در کشور روسیه

به غیر از اقشار و افرادی که خود را وارد جریان مدرنتیه کرده اند متاسفانه مردم روسیه به شدت خرافاتی هستند به همین علت باید مراقب بسیاری از رفتارهای خودتان باشید. به عنوان مثال برخی از این موارد را بیان می کنیم:

  • در داخل ساختمان یا فضاهای سر بسته سوت نزنید چرا که احتمال ورشکستگی را افزایش می دهد.
  • اگر در مقابل درب ورودی و درست لحظه وارد شدن به ساختمان به میزبان دست بدهید قطعا کار به مشاجره و دعوا می رسد.
  • آن ها اعتقاد دارند که اگر دختری در گوشه میز بنشیند و غذا بخورد هرگز ازدواج نمی کند.

همچنین به تعدادی از خرافات های دیگر نیز در طی مقاله اشاره کردیم به این صورت که اگر کیف پول خالی هدیه دهید با ایجاد فقر و تنگدستی همراه است یا اینکه اگر برای نوزاد به دنیا نیامده کادو بخرید آن را بد شگون می دانند.

فرهنگ روسیه

نکاتی که باید در خصوص فرهنگ روس ها بدانید

  • روس ها با مردم جامعه به سردی رفتار می کنند و انرژی و هیجان خود را برای جمع دوستان و خانواده باقی می گذارند.
  • در این کشور احترام به سالمندان از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و در صورتی که در مترو یا سایر اماکن عمومی هستید و یک فرد سالمند (زن بادار یا فرد معلول) را مشاهده کردید باید حتما جای خودتان را با احترام به آن ها بدهید در غیر این صورت با نگاه سرزنش آمیز سایر افراد حاضر در آن محل مواجه می شوید.
  • رقص باله یکی از مهمترین فعالیت های ورزشی در این کشور محسوب می شود و درصد قابل توجهی از مردان و زنان (دختران و پسران جوان و نوجوان و حتی کودکان) نیز در این رشته مشغول فعالیت هستند.
  • روس ها لبخند زدن به غریبه ها را نشانه حماقت می دانند.
  • اگر فردی شما را دعوت کرد تا یک وعده غذا در رستوان میل کنید یا به کافی شاپ بروید هرگز میزبان را تعارف نکنید که شما صورت حساب را پرداخت نمایید.
  • سعی کنید همیشه لباس رسمی و پوشیده به تن داشته باشید.
  • اغلب روس ها بدون کفش وارد ساختمان می شوند. بنابراین قبل از ورود در خصوص اینکه با کفش وارد شوید یا بدون کفش، سوال کنید!
  • نکته دیگر اینکه ادب و هنر در روسیه نیز تا حدی غنی می باشد؛ در این زمینه نیز می توان به نیکولای گوگول، ایوان تورگنیف، داستایوفسکی، لئو تولستوی، آنتوان چخوف و ماکسیم گورکی اشاره کرد.
  • یکی از وجهه های مهم معماری در این کشور، گنبدهای بسیار زیباست که در معماری ساختمان های مسکونی و تجاری نیز مشاهده می شود و باعث می شوند تا خانه ها شباهت بسیار زیادی به کلیساها داشته باشند.
  • نکته آخر اینکه یکی از نمادهای این کشور، عروسک ‌های تو در توی ماتروشکا است که اغلب از شش تکه تشکیل می ‌شوند و امروزه یکی از مهمترین صنایع دستی روسیه هستند و به عنوان سوغات در نقاط مختلف این کشور فروخته می شوند. عروسک های موتراشکای روسی تا حد بسیار زیادی تشابهات فرهنگی ایران و روسیه در ادوار گذشته را به نمایش می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: