ترکیه از تحریم های علیه ایران تبعیت نمی کند

پس ازیک روز گذشت از بازگشت تحریم های شدید ایران ترکیه از جمله کشور هایی بود که این اقدام را محکوم کرد و آنها را خلاف قوانین بین المللی خواند.

ترکیه از تحریم‌ها تبعیت نمی‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را “اشتباه” خوانده و گفته کشورش از این تحریم‌ها تبعیت نخواهد کرد. وی اضافه کرد که کشورش منافع مشترک بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارد و حاضر نیست در خلاف این منافع قدمی بردارد.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه شش نوامبر تحریم‌های آمریکا را “گامی در جهت بی‌ثبات کردن جهان” توصیف کرد و گفت “ما نمی‌خواهیم در یک دنیای امپریالیستی زندگی کنیم.

پیش از آقای اردوغان، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم با انتقاد از تجدید تحریم‌های آمریکا، منزوی کردن ایران را خطرناک توصیف کرد و گفت که مجازات کردن مردم ایران ناعادلانه است.

آقای چاوش‌اوغلو که به ژاپن سفر کرده به خبرنگاران گفت : “من تصور نمی‌کنم که این تحریم‌ها هیچ نتیجه‌ای داشته باشد. به نظر من گفت‌گوی معنادار و مذاکره مفیدتر از تحریم‌ها است.

پیش از این اتحادیه اروپا هم از این اقدام آمریکا انتقاد و ابراز تاسف کردند و گفتند که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

معافیت از تحریم نفتی

تحریم‌های آمریکا علاوه بر بانک‌ها و موسسات مالی و صنعت حمل و نقل، صادرات نفت خام ایران را هدف قرار داده است.

با آنکه آمریکا با دوره ی جدید تحریم های ایران هدف خود را به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران اعلام کرده است و بار ها ایران را تهدید کرده است که نمی گذارد حتی یک بشکه نفت را به خارج ارسال کند، اما بعضی از کشور ها را موقتا معاف از این تحریم ها کرده است.

ترکیه یکی از هشت کشوری است که برای ادامه خرید نفت از ایران، از آمریکا معافیت گرفته است.

مولودد چاوش اوغلو در توکیو گفت که برای کشورهایی مثل ترکیه و ژاپن جایگزین کردن منابع انرژی برای تبعیت از تحریم‌ها کار آسانی نیست. و ما تسلیم زورگویی های آمریکا در منطقه نمی شویم.

علاوه بر ترکیه کشورهای ژاپن، چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ایتالیا و یونان هم معافیت موقت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را دریافت کرده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه هشدار داد که “نه‌تنها کشورهای همسایه بلکه بسیاری از کشور در مناطق مختلف جهان از این تحریم‌های یک‌جانبه ضربه می‌خورند.”

منبع : بی بی سی فارسی

یک پاسخ

  1. قطعا گرفتن پاسپورت ترکیه کم دردسر تر و کم هزینه تر از پاسپورت آمریکاست
    وضعیت ترکیه هم مطلوب هست، حرف هایی که در مورد تحریم این کشور زده میشود صرفا جنجال خبری ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: