تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا

حمله روسیه به اوکراین نه تنها زندگی مردم اوکراین و روسیه را تحت تاثیر قرار داد بلکه بر اقتصاد تمام اروپا تاثیر گذاشت. این تاثیرات عمدتا به خاطر این بود که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های بی شماری بر علیه روسیه وضع شد و از طرفی بخش زیادی از گاز اروپا را روسیه تامین می کند.

تاثیرات این جنگ به خصوص برای ایرانی ها از چند جهت اهمیت دارد. اول برای ایرانی هایی که در یکی از کشورهای اروپایی سرمایه گذاری کرده اند یا قصد مهاجرت و سفر به این کشورها را داشته اند و دوم از نظر ادامه تاثیرات جنگ در اروپا و تاثیراتی که می تواند بر اقتصاد ایران بگذارد. اگر به دنبال این هستید که اطلاعاتی دقیق تر از تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد اروپا به دست اورید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

جنگ روسیه و اوکراین

جنگ اوکراین چه تاثیری روی اقتصاد اروپا و جهان دارد؟

جنگ اوکراین تمام بازارهای جهانی از جمله بازارهای اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. این موضوع به خاطر این است که روسیه نقش زیادی در اقتصاد اروپا داشته و با شروع جنگ از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا به صورت یکپارچه تحریم شده است.

ساعاتی بعد از تصویب اولین تحریم علیه روسیه قیمت نفت شروع به رشد چشمگیری کرد که تا زدن رکورد 8 ساله قیمت آن پیش رفت و به بالای 100 دلار رسید. با توجه به این که روسیه 49 درصد گاز اروپا را صادر می کند این قیمت بالای نفت می تواند روی قیمت گاز نیز تاثیر بگذارد. علاوه بر گاز، بنزین نیز از بازار داغ بالا رفتن قیمت ها بی نصیب نمی ماند و همسان با قیمت نفت بالا می رود.

این بحران در صورتی به اوج خود می رسد که روسیه شیرهای انتقال گاز به اروپا را ببندد. کشورهای اروپایی اغلب کشورهایی با آب و هوای سرد هستند. این موضوع باعث می شود که گاز روسیه برای آن ها اهمیت زیادی داشته باشد.

به جز کشورهای پیشرفته مانند آلمان که مصرف گاز خانگی در آن ها پایین است در بعضی کشورهای اروپایی این اهمیت بیشتر است. مثلا کشور سردسیر فنلاند 94 درصد گاز وارداتی خود را از روسیه تامین می کند.

اگر اجرای تحریم های سوئیفت نیز بر علیه روسیه قطعی شود احتمال بسته شدن شیرگاز اروپا توسط روسیه بیشتر می شود. در صورت رخ دادن این اتفاق اقتصاد اروپا یک ضربه اساسی خواهد خورد و اروپا با بحران انرژی روبه رو می شود.

تاثیرات جنگ اوکراین روی قیمت گندم

روسیه و اوکراین دو کشور از هفت کشور برتر تولید کننده و صادر کننده گندم در جهان هستند. گندم در تهیه نان و بسیاری از مواد غذایی نقش اصلی را دارد. وقتی اوکراین نتواند گندم خود را صادر کند و روسیه هم تحریم باشد قیمت گندم با رشد مواجه خواهد شد.

آوارگان جنگ اوکراین

تشکیل زنجیره ای از گرانی در اروپا

گرانی قیمت نفت حتی می تواند روی قیمت یک خودکار ساده هم تاثیر گذار باشد. افزایش قیمت نفت هم هزینه تولید محصولات را بالا می برد و هم هزینه جابه جا کردن محصول را پس منطقی است که زنجیره ای از گرانی ها در بازار شکل می گیرد.

این زنجیره گرانی نه فقط در اروپا بلکه حتی ممکن است به ایران هم برسد. در صورتی که توافق برجام حاصل شود ممکن است قیمت نفت کمی پایین بیاید و بازارها هم از گرانی نجات پیدا کنند.

بسته شدن تنگه بسفر به روی کشتی های روسی توسط ترکیه این بحران را بیش از پیش خواهد کرد. اتفاقی که تاکنون روی دادن آن توسط ترکیه رد شده است. علت این که ترکیه دوست ندارد این کار را انجام بدهد این است که ترکیه، یونان، بلغارستان و رومانی از این کار دچار ضرر خواهند شد و با افزایش نرخ تورم رو به رو می شوند.

نشریه کانورسیشن درباره تاثیرجنگ اوکراین بر اروپا می نویسد: اقتصاد کشورهای اروپایی بیشترین ضربه را از جنگ اوکراین می خورند. این کشورها اصلی ترین وارد کنندگان زغال سنگ روسیه و گاز طبیعی این کشور هستند. رشد فزاینده قیمت در هرکدام از این موارد برای این کشورها چالش های اقتصادی بوجود می آورد.

جنگ تا کی به طول خواهد انجامید؟

خبرهای منتشر شده نشان از این دارند که روسیه و اوکراین سر میز مذاکره نشسته اند. این درحالی است که سربازان روسیه اکنون پشت درهای کیف صف کشیده اند. وزیر خارجه روسیه هم گفته است که پس از خلع سلاح، سرنوشت کشور اوکراین به دست مردم این کشور رقم می خورد.

همه این مسائل و گفت و گوها در کنار هم نشان می دهد که چه غرب و چه روسیه نمی خواهند که مسئله اوکراین با طولانی شدن بیش از اندازه تبدیل به یک بحران شود ولی به هر حال سیاست عرصه ای است که برنامه ها ممکن است در یک لحظه به هم بریزند.

تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین

تاثیر جنگ بر اقتصاد آلمان

رسانه آلمانی دویچه وله درباره تاثیر جنگ بر اقتصاد آلمان نوشته است: تنها با گذشت 4 هفته از شروع جنگ اوکراین، بالا رفتن بهای انرژی در آلمان واحد های تولیدی را با مشکل رو به رو کرده است. بحران اوکراین، در آلمان روی صنایع فولاد نیز تاثیر منفی زیادی گذاشته است. رییس اتحادیه صنایع آلمان در اینباره گفته است که می ترسیم که تولیدکنندگان افزایش بیشتر بهای گاز و برق را تحمل نکنند.

95 درصد محصولات صنعتی از خودرو تا تلویزیون و حتی مواد غذایی به محصولات شیمیایی نیاز دارند. یک چهارم گاز مصرفی در آلمان به صنایع شیمیایی بستگی دارد این یعنی بالا رفتن قیمت گاز می تواند صنایع شیمیایی این کشور را دچار اختلال کند و از این طریق روی بسیاری از فعالیت های تولیدی تاثیر منفی بگذارد.

صنایع کاغذسازی نیز با کاهش تولید روبه رو شده است از این رو اگر جنگ ادامه دار باشد و بحران انرژی خود را بیشتر نشان دهد ممکن است مشکلاتی که در اثر نبود کاغذ توالت در ابتدای پاندمی کرونا بوجود آمده بود دوباره در این کشور تکرار شود.

حوزه حمل و نقل هم از این موضوع بی نصیب نمانده است. خیلی از شرکت های حمل و نقل در آلمان و اروپا فعالیت های خود را در پی افزایش قیمت سوخت محدود کردند. علاوه بر کمبود سوخت 100 هزار راننده اوکراینی هم برای شرکت های حمل و نقل در شرق اروپا کار می کردند که هم به آلمان کالا وارد می کردند و هم از آن کالا خارج می کردند.

از نظر صادرات هم کشور آلمان ضربه خورد و پیش بینی اش از رشد صادرات این کشور تغییر نمود. تحریم های سختی که اتحادیه اروپا بر علیه روسیه وضع کرده است. رییس اجرایی تجارت خارجی این کشور در این باره گفته است که پیش بینی رشد شش درصدی صادرات دیگر تحقق پذیر نیست. به طور قطع در میان مدت روی اقتصاد کشورهای عضو تاثیر منفی زیادی می گذارد.

صنعت خودروسازی به علت توقف تولید قطعاتی که در اوکراین تولید می شده و اکنون متوقف شده اند دچار مشکل شده اند. در غرب اوکراین مناطقی وجود دارد که قطب مهمی برای تولید کابل و سیم کشی های مورد نیاز خودرهای آلمانی است.

در این مقاله سعی کردیم تاثیر جنگ اوکراین روی اروپا را بررسی کنیم. قطعا جنگ جز ویرانی چیزی به همراه ندارد و آرزوی صلح برای تمام دنیا داریم با این وجود اگر اوضاع به همین منوال پیش برود به صورت میان مدت وضعیت اقتصادی اروپا دچار بحران خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: