ویزای همراه آلمان به چه کسانی داده می شود و چه شرایطی دارد؟

آلمان یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای اروپایی است و سالانه تا 400 هزار نفر هم به این کشور مهاجرت می کنند. برای کسانی که به آلمان مهاجرت کرده اند مسئله ویزای همراه اهمیت دارد چرا که توسط آن می توانند یکی از اعضای خانواده خود را به آلمان ببرند. با این وجود دریافت ویزای همراه کار ساده ای نیست و باید پیش از اقدام به دریافت آن شرایط و پیش نیازهای دریافت آن را مطالعه نمایید تا بتوانید با کمترین دردسر و سختی آن را دریافت نمایید.

شعر برلین در ترکیه

ویزای همراه چیست؟

هرکسی به عنوان دانشجو یا هر دلیل دیگری به آلمان مهاجرت کند و اقامت دائم یا موقت این کشور را دریافت نماید می تواند همسر یا خانواده اش را به آلمان ببرد. برای انجام این کار مهاجر باید برای فرد مورد نظر ویزای همراه دریافت کند.

شرایط ویزای همراه آلمان

ملیت مسئله ای است که هنگام دریافت ویزا اهمیت پیدا می کند. این که برای دریافت ویزای همراه به ویزای شینگن نیاز دارید یا نه یکی از موضوعاتی است که ملیت شما روی آن اثرگذار است. شهروندان منطقه شینگن، شهروندان یکی از کشورهایی که توافق تردد بدون روادید را با کشورهای شینگن امضا کرده اند، شهروندان دارای ویزای معتبر اقامت موقتی در سرزمین های عضو شینگن و کسانی که اقامت دائم یکی از کشورهای عضو شینگن را دارند کسانی هستند که می توانند بدون دریافت ویزای همراه به آلمان پیش دوست خود بروند.

به جز این، برای دریافت ویزای همراه آلمان شرایط زیر دارای اهمیت است. اول دارا بودن مجوز اقامت آلمان است، دوم فضای کافی برای اقامت و در آخر این است که مهاجر یا شما اثبات کنید که هزینه کافی برای گذران زندگی خود را دارید. شرایطی که بالا ذکر کردیم شرایط اصلی دریافت ویزای همراه آلمان بود اما فقط این شروط نیست و شرایط دیگری نیز لازم است.

پس از دریافت ویزای همراه، شرایط زندگی شما و کسی که به عنوان همراه ویزا دریافت کرده است در کشور آلمان کمی به هم گره می خورد. شرایط کار، شرایط بیمه، اخذ اقامت دائم و… از مواردی هستند که شما و همراهتان برای دریافت آن ها به یکدیگر نیاز دارید.

منظور از این جمله این است که تمام اعمال و رفتار فرد همراه در پرونده شما هم ثبت خواهد شد و اگر کار اشتباهی از او سر بزند انگار که از شما سر زده است. این موضوع به خاطر این است که در واقع شما ضمانت همراه خود را برای اخذ اقامت در آلمان انجام داده اید.

یک نکته ای که لازم است حتما به آن اشاره کنیم این است که پناهندگان نمی توانند با ویزای همراه افراد خانواده خود را به آلمان ببرند. حتی اگر یک کودک زیر سن قانونی هم باشد نمی توان با ویزای همراه والد خود به آلمان مهاجرت کند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

شرایط ویزای همراه همسر (شوهر/زن)

اداره مهاجرت آلمان قوانین متفاوتی را برای هرکدام از اعضای خانواده تعیین کرده است. قوانین برای ویزای همراه همسر به این صورت است که کسی که دارای ویزای اقامت دائم یا موقت در آلمان هست و همسرش که به عنوان همراه قرار است ویزا اخذ کند هر دو باید بالای 18 سال باشند و دارای توانایی صحبت به زبان آلمانی به صورت ابتدایی و حداقلی باشند.

شرایط ویزای همراه فرزند خردسال

والد اگر می خواهد کودک زیر 16 سال خود را به آلمان ببرد باید حق اضانت او را داشته باشد در این صورت باید شریک دیگر حق حضانت را به او واگذار کند تا کودک واجد شرایط ویزای همراه شود. اگر پدر و مادر هر دو دارای اقامت آلمان هستند و می خواهند برای کودک ویزای همراه دریافت کنند باید هر دو حق حضانت کودک را داشته باشند. برای این که اخذ ویزا سریعتر و راحت تر انجام شود مقامات آلمانی باید تشخیص دهند که کودک حداقل توانایی اولیه زبان آلمانی را دارد و می تواند با شیوه زندگی در این کشور کنار بیاید.

شرایط اخذ ویزای همراه برای فرزند 16 سال به بالا

فرزندان 16 تا 18 سال برای مهاجرت به آلمان باید مجرد باشند و بتوانند به صورت ابتدایی و حداقلی به زبان آلمانی صحبت کنند. اخذ ویزای همراه برای فرزندان بالای 18سال تنها در صورتی امکان پذیر است که فرزند دارای بیماری خاص یا معلولیت باشد.

اخذ ویزای همراه آلمان برای والدین

ویزای همراه را می توان برای والدین هم دریافت کرد. این امکان در صورتی فراهم خواهد شد که والدین دارای فرزند دیگری نباشند یا ثابت شود که فرزند دیگر امکان حمایت از والدین را ندارد. حالت دیگر این است که ثابت شود خود والدین تمکن مالی برای اداره زندگی را ندارند.

آیا اخذ ویزا برای سایر اعضای خانواده امکان پذیر است؟

منظور از سایر اعضای خانواده در این جا خواهر، برادر، خاله، دایی، خواهر زاده، برادر زاده یا پسر عمو است. دریافت ویزای همراه آلمان برای این اعضای خانواده غیر ممکن نیست ولی با سختی زیادی همراه است و باید شرایط خاصی وجود داشته باشد.

ویزای همراه آلمان

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای همراه آلمان

برای دریافت ویزای همراه آلمان باید مدارک مورد نیاز برای ویزای آلمان را داشته باشید و علاوه بر آن ها باید مدرک مهارت زبان آلمانی حداقل سطح A1، مدارک ثبت شده همسر/ شریک و مدارک مورد نیاز کودکان را ارائه کنید.

برای مدارک زبان آلمانی، آزمون های DSH و آزمون Testdaf مورد قبول هستند. برای مدارک همسر/شریک لازم است که گواهی ثبت نام یا ازدواج تایید شده توسط یک افسر خارجی، به آلمانی ترجمه شود و مورد قبول سفارت آلمان باشد.

همچنین اگر همسر تابعیت آلمان را دارد باید کپی پاسپورت و شناسنامه را نیز ارائه کند. در صورتی که همسر فرد تابعیت آلمانی ندارد ولی اقامت این کشور را داراست باید مدارک اقامت قانونی و پاسپورت را ارائه کند.

برای کودکان نیز باید شناسنامه، اثبات ملیت کودک و ثبات حق مراقت و حضانت والدین یا والد مقیم آلمان ارائه شود.

این نکته لازم به ذکر است که همه مدارک به زبان آلمانی و یا انگلیسی ترجمه شده باشد. مترجمی که مدارک را ترجمه می کند باید توسط سفارتخانه به رسمیت شناخته شده باشد. مدارک باید کاملا تایید شده و به صورت قانونی ارائه شوند.

مراحل درخواست و دریافت ویزای همراه آلمان

  • مدارک لازم را جمع آوری کنید. این مدارک باید شامل مدارک اثبات تمکن مالی فرد مقیم آلمان باشد.
  • از طریق وبسایت کارگزاری ویزامتریک آلمان یک مصاحبه آنلاین تعیین نمایید
  • مدارک را در زمان معین شده مصاحبه به کارگزاری ویزامتریک ارائه کنید.
  • این کارگزاری بعد از بررسی مدارک آن ها را به سفارت آلمان ارسال می نماید.
  • در روز مصاحبه به موقع در سفارت آلمان حضور پیدا کنید و اگر مصاحبه کننده از شما مدرک دیگری خواست آن را جمع آوری و به او ارائه کنید.
  • هزینه ویزا را پرداخت کنید. این هزینه معمولا برای بزرگسالان 75 یورو و برای کودکان زیر 18 سال 37.5 یورو است.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که از آنجایی که ویزای شما تا زمان تعیین تکلیف ویزا در سفارت آلمان باقی می ماند بهتر است اگر می خواهید از کشور خارج شوید تا زمان برگشتن نسبت به این کار اقدام نکنید. همچنین باید گفت اگر حامی (کسی که مقیم المان است) دارای مجوز اقامت و اشتغال در آلمان یا دارای بلوکارت اروپا یا آلمان باشد و یا این که به عنوان یک فرد ماهر و محقق در آلمان فعالیت داشته باشد همراه او می تواند در آلمان با ویزای همراه مشغول به کار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: