وضعیت بورس ترکیه در سه ماه گذشته

 

فعالیت در بازار بورس یکی از روش های سرمایه ‌گذاری است که میلیون ها نفر در سراسر دنیا به آن مشغول هستند و هر کشوری با به وجود آوردن باز بازار بورس، تلاش می کند تا سرمایه افراد حقیقی و حقوقی را وارد صنعت کرده و به رشد اقتصاد خود کمک کند.

کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد تلاش دولت برای جذب مردم به منظور سرمایه گذاری در بازار بورس این کشور هستیم.

با به وجود آوردن شرایط همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد در تمامی نقاط دنیا دچار مشکل شد و همین موضوع سبب گشته تا شاهد اختلالات مختلفی در بازار سرمایه در سراسر نقاط دنیا باشیم. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به وضعیت بورس ترکیه در سه ماه اخیر انداخته و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

معرفی بورس استانبول

بورس استانبول که تنها بازار بورس اوراق بهادار در این کشور است، در سال ۲۰۱۳ و با ادغام شدن دو بخش بورس اوراق بهادار و بورس معاملات آتی راه اندازی شد. سرمایه اولیه این بازار ۲۴۰ میلیون دلار بود.

البته باید به این نکته توجه داشت که فعالیت بازار سرمایه در کشور ترکیه فرآیندی ریشه دار بوده و به سال ۱۹۸۵ باز می ‌گردد و در این زمان بود که اولین بورس اوراق بهادار در این کشور به وجود آمد.

در حال حاضر سهام ۷۰ شرکت در بورس استانبول داد و ستد شده و شاهد به وجود آمدن بازاری با ارزش بیش از ۴۱۰ میلیارد لیر ترکیه هستیم.

رشد بورس ترکیه با توجه به رشد اقتصادی این کشور

اگر بخواهیم وضعیت بورس کشور ترکیه را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم، باید گفت که شاخص های اصلی در این بازار که وضعیت بورس کشور ترکیه را نشان می دهند، به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • شاخص بیست 30
  • شاخص بیست 50
  • شاخص بیست 100

بررسی هر یک از این شاخص ها نیاز به مطلب جداگانه ای دارد، اما به صورت کلی باید به این موضوع اشاره کرد که با بررسی این سه شاخص می توان وضعیت اقتصادی کشور ترکیه را به بهترین شکل ممکن درک کرد.

اگر نگاهی به روند این سه شاخص بیاندازیم، می توان فهمید که از سال ۲۰۱۰ تا به امروز اقتصاد کشور ترکیه همواره در حال رشد و پیشرفت بوده و تنها در سال ۲۰۱۲ بود که اقتصاد این کشور دچار چالش می شود، اما دولتمردان ترکیه با برنامه ریزی دقیق اقتصادی، مثل یکپارچه کردن بورس اوراق بهادار و بورس معاملات آتی، اقتصاد کشور را نجات دادند. در حال حاضر هر سه شاخص اصلی بازار سرمایه در کشور ترکیه وضعیت صعودی داشته و در شرایط مساعدی قرار دارند.

وضعیت شاخص بیست 30 در سه ماه گذشته

اگر بخواهیم شاخص بیست 30 را در سه ماه گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، باید گفت که به صورت کلی روند این شاخص صعودی بوده و تنها در حد فاصل بین ۲۱ تا ۳۰ اکتبر شاهد نزول در شاخص بوده ایم.

در ابتدای ماه سپتامبر این شاخص بر روی عدد ۱۲۲۲ قرار داشت و حالا با گذشت ۳ ماه این عدد به ۱۴۵۵ واحد رسیده است که نشان از رشد ۳ ماهه شاخص بیست 30 دارد.

وضعیت شاخص بیست 50 در سه ماه گذشته

پس از بررسی شاخص بیست 30 اگر نگاهی به شاخص بیست 50 بیاندازیم، می توان همان روند و الگو را در این شاخص نیز مشاهده کرد. شاخص بیست 50 در سه ماه گذشته توانسته خود را از عدد ۹۹۷ واحد به ۱۱۸۳ واحد برساند. البته در حد فاصل ۲۰ اکتبر تا 27 اکتبر شاهده اصلاح در این شاخص بودیم که یک اصلاح کوتاه مدت بود.

وضعیت شاخص بیست 100 در سه ماه گذشته

شاخص بیست 100 نیز در سه ماه گذشته همان مسیر را طی کرده که دو شاخص قبلی رفته اند. اگر نمودار این شاخص را بررسی کنید، می توانید متوجه شوید که در حد فاصل ۱ سپتامبر تا به امروز این شاخص از 1000 واحد به ۱۳۱۲ رسیده است و این شاخص در مدت یک هفته، بین روزهای ۲۱ تا ۳۰ اکتبر دچار یک اصلاح کوتاه مدت شده است.

آینده بازار بورس کشور ترکیه

مثل هر بازار دیگری، بورس کشور ترکیه نیز در دوره های مختلف دچار نوسانات گوناگونی شده است و این نوسانات در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد، اما نکته بسیار مهم این است که روند بازار سرمایه در این کشور صعودی بوده و همواره در حال بهبود وضعیت اقتصادی در این کشور هستیم.

افرادی که در کشور ترکیه قصد سرمایه گذاری را دارند، عموما در بین بازارهای مالی به سراغ بورس آمده و سرمایه خود را در این بازار قرار می دهند.

مدیریت درست سرمایه، شفافیت در بخش های مختلف، نظارت های سفت و سخت، قانون گذاری دقیق و… همه جزء مواردی هستند که سبب شده تا اقتصاد کشور ترکیه مسیر رشد خود را با سرعت بسیار زیادی طی کرده و اوج گرفتن بازار سرمایه در این کشور نیز نشان از این اتفاق مثبت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: