ورود قاچاقی به ترکیه خطرناک است

آیا واقعا ورود قاچاقی به ترکیه خطرناک است؟ شکی در این خصوص که پاسخ این سوال مثبت است نخواهد بود. با این حال نباید به همین پاسخ کوتاه اکتفا کرد و بهتر است تمامی ‌زوایای ورود قاچاقی به ترکیه و تمامی ‌خطراتی که افراد را دنبال می‌کند بررسی کنیم.

شما نیز به احتمال بسیار زیاد حداقل یک بار به این امر فکر کرده‌اید که به صورت قاچاقی از ایران خارج شده و راهی ترکیه شوید. شاید هم یکی از عزیزان شما همچون دوست، آشنا یا یکی از اعضای خانواده تصمیم گرفته است به صورت قاچاقی مرز میان ایران و ترکیه را سپری کرده و وارد خاک ترکیه شوید. تفاوتی ندارد! در هر صورت شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کنیم.

ورود قاچاقی به ترکیه

ابتدا باید مسیری که برای ورود قاچاقی به ترکیه انتخاب می‌شود را تشریح کنیم. اصولا از مسیرهای هموار و راحت برای عبور پناهندگان استفاده نمی‌شود. مسیرهای سخت و دشوار که ناهمواری های بسیار زیادی داشته و حتی در معرض حمله حیوانات وحشی قرار دارد برای عبور قاچاقچیان انتخاب می‌شود. شما نیز اگر می‌خواهید به صورت قاچاقی از ایران خارج شوید باید دردسرهای عبور از چنین مسیرهای وحشتناکی را به جان بخرید.

کوه های صعب العبور آرارات که بخشی از آن در شمال غرب کشور قرار گرفته است و بخشی از آن در خاک ترکیه قرار دارد به عنوان مهمترین و متداول‌ترین مسیری شناخته می‌شود که برای ورود قاچاقی به ترکیه انتخاب شده است.

این مسیر نیز از دید مرزبانان دو کشور مخفی نیست، با این حال صعب العبور بودن منطقه و صخره های بسیار زیاد و لایه لایه به همراه حرکت قاچاقچیان در ساعت های تاریک و نیمه‌های شب باعث می‌شود تا حدودی امکان گذر از مرزهای دو کشور بدون اطلاع مرزبانان فراهم شود.

عدم اعتماد به قاچاقچیان، مهمترین مسئله ورود قاچاقی به ترکیه

اولین مسئله‌ای که در این مسیر با آن مواجه هستید، حس عدم اعتمادی است که نسبت به قاچاقچیان خواهید داشت. مطالعات روانشناسی اثبات کرده است که انسان‌ها هرگز نمی‌توانند به قاچاقچیان اعتماد کنند. آن‌ها در اغلب موارد برای حفظ جان خود و رهایی از محکومیت‌های کیفری حاضر به قتل نفس انسان‌ها نیز می‌شوند. زمانی که با یک قاچاقچی هم سفر می‌شوید او از قدرت بیشتری نسبت به شما برخوردار است. در طول مسیر می‌تواند به شکل‌های مختلف شما را آزار داده و برای کودکان و زنان مشکلات جدی را به وجود آورد.

یک قاچاقچی هیچگونه تعهد قانونی و معتبری در مقابل شما ندارد. او سلاح حمل می‌کند و با مسیرهای رفت و برگشت به خوبی آشناست. از وضعیت جوی در شرایط مختلف اطلاع دارد و شرایط سفر را برای خود هموار می‌کند، این درحالی است که شما باید چشم و گوش بسته در تمام طول سفر به درخواست‌های آنان پاسخ مثبت دهید. بنابراین می‌توان از عدم حس اعتماد در میان مهاجران غیر قانونی به عنوان مهمترین مسئله موجود نام برد.

مخاطرات جانی و مالی برای خانواده در ورود قاچاقی به ترکیه

جان شما از ابتدای مسیر تا زمانی که پا به خاک ترکیه می‌گذارید و حتی تا مدت‌ها بعد از آن در کف دستان قاچاقچیان قرار می‌گیرد. مسیرهای صعب الاعبور ممکن است توانایی شما را برای عبور از دره‌های متعدد تحلیل دهد.

زمانی که از خستگی نای راه رفتن ندارید، قاچاقچیان بنابر برنامه خود باید به مسیر ادامه دهند. آن‌ها هرگز برنامه خود را برای یک نفر و یا حتی تعدادی از مهاجرین به هم نمی‌زنند، چرا که این کار ممکن است به قیمت جان آن‌ها تمام شود.

آن‌ها هیچ ابایی از اینکه شما را در میان کوهستانهای پوشیده از برف رها کنند ندارند. جان شما و همراهانتان ممکن است به دلایل دیگری نیز در خطر باشد. قاچاق اعضای بدن یکی از وحشتناک‌ترین مسائلی است که در این حوزه مطرح شده است.

کوه های صعب العبور آرارات که بخشی از آن در شمال غرب کشور قرار گرفته است و بخشی از آن در خاک ترکیه قرار دارد به عنوان مهمترین و متداول‌ترین مسیری شناخته می‌شود که برای ورود قاچاقی به ترکیه انتخاب شده است.

این مسیر نیز از دید مرزبانان دو کشور مخفی نیست، با این حال صعب العبور بودن منطقه و صخره های بسیار زیاد و لایه لایه به همراه حرکت قاچاقچیان در ساعت های تاریک و نیمه‌های شب باعث می‌شود تا حدودی امکان گذر از مرزهای دو کشور بدون اطلاع مرزبانان فراهم شود.

قاچاق اعضای بدن مهاجرات غیرقانونی

این مسئله ای است که تمامی ‌مهاجران غیر قانونی در سراسر جهان را تهدید می‌کند. قاچاق اعضای بدن انسان‌ها یکی از پول ساز‌ترین تجارت های کثیف در سطح جهان است. این خطر بخصوص برای افرادی که کودکان خردسال را همراه دارند جدی‌تر است. در دهه های اوایل قرن بیست و یکم تعداد بسیار زیادی از چنین خبرهایی در سطح جهان منتشر گردید، با این حال صحت و سقم آن‌ها در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

آن چیزی که مسلم است، عدم حمایت جدی دولتهای مربوطه از کسانی است که مبادرت به ورود قاچاقی به خاک یک کشور دیگر می‌کنند. فیلم‌ها و تصاویری که در این زمینه منتشر شده است بسیار آزاردهنده هستند. در هر صورت اگر قصد مهاجرت غیر قانونی به ترکیه را دارید بهتر است نگاه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشید. قطعا اگر کودک خردسالی را همراه دارید باید با احتیاط بیشتری در این زمینه قدم بردارید.

 

مشکلات مهاجران پس از ورود غیر قانونی به خاک ترکیه

دردسرها و مسائل مهمی ‌که مطرح می‌کنیم صرفا به ابتدای مسیر و عبور از کوه‌های آرارات محدود نمی‌شود. شاید تصور کنید بعد از ورود به خاک ترکیه به هدف والای خود دست یافته و از قید و بندها آزاد شده‌اید، اما در واقع بحث و گفتگوهایی که میان مهاجران در چند ساله اخیر رد و بدل شده است حکایت از این دارد که آن‌ها پس از ورود به خاک ترکیه و تا زمانی که حق الزحمه قاچاقچیان را پرداخت نکرده‌اند در اسارت آن‌ها بوده‌اند.

قاچاقچیان ممکن است بنابر دلایل خاصی، مبلغ بیشتری از شما درخواست کنند، شما هرگز نمی‌توانید به آن‌ها پاسخ منفی بدهید و صرفا می‌توانید مقابل خواسته‌های آنان سر تنظیم فرود آورید. تجربه نشان داده است که مهاجران غیر قانونی ایران پس از ورود به خاک ترکیه در ساختمان‌های فروریخته و مکان‌های نامناسب دیگر همچون سرویس‌های بهداشتی که متروکه شده‌اند اسکان داده شده و شرایط نامطلوبی را تا زمان تسویه کامل سپری کرده‌اند.

اسکان در مکانهای نامناسب و بروز بیماری‌های متفاوت

یکی دیگر از مسائل تلخی که مهاجران غیر قانونی پس از ورود به خاک ترکیه با آن مواجه می‌شوند، این است که به احتمال بسیار زیاد جایی را برای اسکان نخواهند داشت. به همین علت بسیاری از ایرانیان مجبور می‌شوند حتی پس از تسویه حساب با قاچاقچیان در اسارتگاه‌های مورد نظر ماندگار شوند. این مکان‌ها اصولا هیچگونه شرایط بهداشتی نداشته و امکان دسترسی شما به سرویس‌هایی همچون توالت و حمام تقریبا صفر درصد است.

در فصل زمستان شرایط دشوارتری را سپری خواهید کرد. اغلب نقاط ترکیه آب و هوای سردی دارد و در طول شب نیز دمای هوا به شدت پایین می‌آید. اصولا کودکان در طول شب و حتی روزهای زمستان به شدت بی قراری کرده و حتی به عفونت‌های حاصل از سرمای هوا مبتلا می‌شوند.

زنان نیز معمولا در چنین شرایط دشواری توانایی جسمانی خود را به شدت از دست می‌دهند. تحمل این شرایط حتی برای بسیاری از مردان نیز دشوار و در مواردی غیر ممکن است.

تجاوز جنسی به مهاجران غیر قانونی ایرانی

این گزینه دیگر نیازی به اثبات ندارد! در سراسر جهان مردم از احتمال وقوع تجاوزات جنسی علیه زنان، کودکان و حتی مردانی که به صورت غیر قانونی خاک یک کشور را ترک کرده و وارد کشور دیگری می‌شوند اطلاع دارند. معمولا این آسیب‌ها توسط بسیاری از مهاجران علنی نمی‌شود و آن‌ها هرگز به تحمل چنین رفتارهایی در خلال مهاجرت اشاره نمی‌کنند.

تجاوز به کودکان نیز یکی دیگر از مسایل بسیار مهمی‌ است که نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد. تجاوز به کودکان با بروز آسیب‌های روانی و حتی مشکلات سلامت جسمی ‌و جنسی همراه است. در طول تاریخ برخی از کودکان پس از تحمل فشارهای ناشی از تجاوز جنسی جان خود را از دست داده‌اند و و بی آنکه شانس ادامه زندگی در این جهان را پیدا کنند چشم از جهان فروبسته‌اند.

دیپورت شدن توسط دولت ترکیه

یکی دیگر از مسائلی که در صورت ورود غیر قانونی به ترکیه با آن مواجه می‌شوید‌، دیپورت شدن است. دیپورت شدن به علل مختلفی رخ می‌دهد و در نتیجه آن، دولت ترکیه شما را به دولت ایران تحویل می‌دهد و قطعا این مسئله می‌تواند برای شما یک مسئله ناگوار باشد.

شما در صورت ورود غیر قانونی به خاک ترکیه و دیپورت شدن در واقع حمایت هر دو دولت ایران و ترکیه را از دست خواهید داد و چه چیزی می‌تواند از  این بدتر باشد؟ دولت ترکیه تنها در صورتی شما را دیپورت نمی‌کند که شما اثبات کنید در صورت ورود به ایران و بر سر مسائلی همچون مشکلات مذهبی یا سیاسی با مخاطرات جانی مواجه هستید.

مشکلات مربوط به کاریابی برای مهاجران غیر قانونی

در هیچ کجای این دنیای پهناور، مهاجران غیر قانونی که موفق به دریافت کارت تابعیت یا پناهندگی نشده‌اند نمی‌توانند در سازمان های معتبر یا مشاغلی که از حرمت کافی برخوردار هستند مشغول به کار شوند. حقوق آن‌ها به شدت تقلیل یافته و مجبور می‌شوند با حداقل دستمزد ممکن و حداقل امکانات موجود به زندگی خود ادامه دهند.

این امر صرفا از سوء استفاده کارفرماهای ترکی نشات نمی‌گیرد، چرا که اگر دولت ترکیه به استخدام قراردادی یکی از مهاجران غیر قانونی به خاک خود مطلع شود حتی کارفرما را نیز مشمول مجازات‌های کیفری می‌کند. بنابراین در این میان چاره‌ای جز پذیرش تمامی‌ شرایط سخت و دشواری که کارفرما تعیین می‌کند نمی‌ماند.

بیشترین آمار مهاجران غیرقانونی ترکیه در میان ایرانیان

هرچند ایران در زمره کشورهای اول در زمینه مهاجرت قرار ندارد، با این حال به همراه عراق و افغانستان در زمره کشورهایی است که جمعیت بسیار زیادی از آن همه ساله به صورت غیر قانونی از کشور خارج می‌شوند.

گذشته از اینکه چه مسائلی در یک کشور باعث می‌شود نرخ مهاجرت غیر قانونی افزایش یابد، باید عنوان کنیم که افراد مشمول خدمت سربازی که اقدام به طی دورهای اجباری نکرده‌اند، بیشترین آمار ممکن را میان مهاجران غیر قانونی دارند.

اغلب آن‌ها حتی در ایران سوء پیشنیه کیفری نیز ندارند و صرفا به علت شرایط نامساعد زندگی و بخصوص بحران بیکاری مبادرت به ورود قاچاقی به ترکیه می‌کنند. متاسفانه باید عنوان کنیم که بیشترین میزان دیپورت شدگان نیز در میان همین جمعیت به چشم می‌خورند .

 

بهترین شیوه دریافت پناهندگی در ترکیه

ما در هر صورت مهاجرت غیرقانونی به هر کشور دیگری اعم از ترکیه یا سایر کشورها را مردود اعلام کرده و بیان می‌کنیم که یک انسان آزاده هرگز نباید از طریق چنین روشهایی در خاک یک کشور دیگر، درخواست پناهندگی دهد. اگر شما هیچگونه مشکلی برای خروج از خاک ایران ندارید، بهتر است همراه یکی از تورهای مسافرتی به سمت کشور ترکیه رفته و در آنجا پس از فرود هواپیما، به اداره کل مهاجرت مراجعه کنید.

شعبات مربوط به اداره مهاجرت در اغلب نقاط ترکیه مشاهده می‌شوند. شما باید به صورت حضوری در این اداره حاضر شده و درخواست خود را به صورت کاملا رسمی‌ ثبت کنید. اگر سن شما کمتر از 18 سال باشد، باید این درخواست توسط سرپرست قانونی انجام شود. این برگه می‌تواند شرایط رفت و آمد قانونی و اقامت موقت در ترکیه را برای شما به مدت 30 روز فراهم کند و البته بعد از 30 روز نیز دوباره قابل تمدید است.

عدم ثبت پناهندگی در طول مدت اعتبار ویزای ترکیه

هر ویزایی دارای یک اعتبار مسجل است که توسط سازمان‌های گردشگری و اقامت در کشور مقصد چک می‌شوند. اگر شما در طول مدت اعتبار ویزای خود و در خاک ترکیه به صورت حضوری درخواست پناهندگی نداده باشید، دیپورت شده و از مزایای اقامت و پناهندگی در ترکیه بهره مند نمی‌شوید.

2 پاسخ

  1. سلام آیا برای پذیرش بیماران صعب العلاج درترکیه اقامت و یا برنامه هست من پسرم بیماری سی پی داره ممکنه برای مارسیدگی بشه ممنون

    1. با سلام و احترام
      در این خصوص از طریق صفحه ارتباط با ما، تماس بگیرید تا سریعا به این مساله رسیدگی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: