هزینه های زندگی در ترکیه چقدر است؟

 

اگر قصد دارید که به ترکیه مهاجرت کنید حتما برای شما سوال است که هزینه های زندگی در ترکیه چقدر است ؟ ما در این مقاله قصد داریم که حدودا هزینه های زندگی در ترکیه را برای شما توضیح دهیم. افرادی که قصد مهاجرت از ایران را دارند یکی از معیار هایی که برای انتخاب مقصد دارند این است که آیا از پس مخارج برمی‌یایند یا خیر، چرا که همه افراد به محض ورود به کشور جدید نمی‌توانند کار پیدا کنند و شاید لازم باشد برای مدتی از پس اندازی که دارند خرج کنند، به همین خاطر هزینه های زندگی در کشور مقصد مهم می‌شود، به علت اینکه لیر نسبت باقی ارز های رایج، قیمت معقول تری دارد بنابراین خیلی ها ترکیه را مقصد مهاجرت خود قرار می‌دهند. ضمن اینکه شما عزیزان اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به ترکیه دارید می‌توانید بر روی عبارت “شرایط و قوانین مهاجرت به ترکیه” کلیک کنید.

گران ترین مکان برای زندگی در ترکیه کجاست؟

طبیعتا مشابه سایر کشور ها شهر ها گران ترین محل ها برای زندگی هستند و در مورد ترکیه استانبول در بالاترین جایگاه قرار دارد. با این حال طبق داده های Numbeo، یک مرکز جمع آوری کننده ی داده های کلان، هزینه های زندگی در استانبول همچنان ۵۰% ارزان تر از لندن و ۶۰% ارزانتر نسبت به نیویورک سیتی است. شاید شگفت انگیز ترین جنبه ی زندگی در استانبول هزینه ی اجاره بهاست. ۱۵۰۰ لیره در ماه تنها برای اجاره ی یک آپارتمان استودیوی ارزان قیمت در یک محله ی کوچک در حومه ی شهر کافی است؛ در حالی که در سواحل اژه و مدیترانه هزینه های اجاره بها به طور متوسط از ۵۰۰ لیره شروع می شوند. برای مثال های ذکر شده در مقاله ما فردی را در نظر می گیریم که در شهر ساحلی Altinkum زندگی می کند. تمامی مبادلات با لیره ی ترکیه انجام میگیرد و افراد با ارزهای خارجی باید دارایی های خود را طبق نرخ روزانه  به لیره ی ترکیه تبدیل کنند. با این حساب هزینه ی زندگی در ترکیه چقدر است؟

تفاوت شاخص ها:

  •     هزینه های مصرفی در لندن ۹۶٬۶۵% نسبت به استانبول گران تر است.
  •     هزینه های مصرفی  شامل هزینه های اجاره بها در لندن ۱۸۳٬۴۴% نسبت به استانبول گران تر است.
  •     اجاره بها در لندن ۴۸۳٬۳۹% نسبت به استانبول گران تر است.
  •     قیمت رستوران ها در لندن ۱۹۰٬۰۸% نسبت به استانبول گران تر است.
  •     قیمت خواربار در لندن ۷۴٬۵۱% نسبت به استانبول گران تر است.
  •     قدرت خرید در لندن ۵۶٬۶۳% نسبت به استانبول گران تر است.

هزینه های سالیانه نگه داری املاک

همان طور که در بالا اشاره شد، هزینه ی اجاره در Altinkum برای یک آپارتمان مبله به طور متوسط ۵۰۰ لیره ترکیه است. صاحبان املاک با این که اجاره بها پرداخت نمی‌کنند؛ اما برای نگه داری املاک شان ناگزیر به پرداخت هزینه های زیر در طول سال هستند:

  •     هزینه ی نگه داری آپارتمان: بنا به قانون مالکیت مشترک، یک مدیر مسئول کنترل هر ساختمان بالای ۶ واحد است. مدیر مسئول نگه داری و تعمیر وسایل همگانی نظیر روشنایی راهرو ها، آسانسور، استخر شنا، اتاق های بازی، امنیت و باغچه ها است. این هزینه بر حسب تعداد واحد ها و سرویس های اشتراکی متفاوت بوده اما به طور متوسط حدود ۲۰۰ لیره در ماه است.
  •     مالیات شهرداری: این هزینه بر حسب تعداد افراد ثبت شده در سند ساختمان محاسبه می شود. یک آپارتمان دو خوابه در Altinkum تقریبا ۱۵۰ لیره در سال هزینه دارد.
  •     بیمه ی ساختمان: در ترکیه بیمه ساختمان ها در برابر زلزله اجباری بوده و این هزینه بر حسب متراژ ساختمان متفاوت است. هر آپارتمان به طور متوسط ۲۵۰ لیره سالیانه برای این مورد پرداخت میکند. این قیمت ها در صورت محاسبه ی بیمه ی آتش سوزی، دزدی و آسیب ها و صدمات بیشتر می شود.

هزینه های قبوض خانوار

در ترکیه مغازه های کوچک گاز را در کپسول های به قیمت تقریبا ۱۰۰ لیره می‌فروشند که برای یک فرد برای مصرف یک سال کافی است. همچنین هزینه ی لایسنس تلویزیون هم در ترکیه پرداخت نمی شود. هزینه ی اصلی خانوار شامل هزینه های برق، آب، تلفن و اینترنت است.

  •     برق: ترکیه توزیع برق را در این کشور خصوصی سازی کرده است؛ و در هر منطقه یک شرکت مسئول توزیع برق است. در Altinkum شرکت مسئول، شرکت Aydem است که سه تعرفه ی زمانی مجزا دارد. برای فردی که وقت زیادی را در خانه سپری می کند تقریبا ۱۳۰ لیره در ماه هزینه ی برق صادر می شود. البته تهویه کننده های هوا و شومینه های برقی این هزینه را افزایش می دهند.
  •     آب: در Altinkum یک عده از کنتر های آب پیش پرداخت استفاده، و سایر افراد قبوض ماهیانه دریافت می کنند. به طرز عجیبی این قبوض زیر ۲۰۰ لیره در سال هزینه دارند.
  •     اینترنت و تلفن: ترک تلکام تامین کننده ی ملی اینترنت و تلفن بوده و بسته های متنوعی دارد. اینترنت نامحدود تقریبا ۵۰ لیره در ماه هزینه دارد. همچنین قیمت استفاده حداقلی برای تماس با خارج ۵۰ لیره در ماه است. تامین کنندگان این خدمات معمولا کمپین های متعددی را در نظر میگیرند که معمولا از جهت هزینه و ارزش به صرفه تر هستند.

هزینه های زندگی در ترکیه :مواد غذایی

۴ سوپر مارکت بزرگ شامل Migros, Tansas, Carrefour و Bim هستند که مورد آخر به خاطر قیمت های اقتصادی تر مشهور است. مردم اغلب به علت هزینه های فوق العاده پایین تر و کیفیت بهتر کالا ها نسبت به سوپر مارکت ها به بازارچه های محلی هفتگی مراجعه می کنند. دوست داران گوشت از شنیدن این مورد که گوشت گاو و بره جز آیتم های غذایی گران قیمت در ترکیه محسوب می شوند نا امید خواهند شد. گوشت گاو در حال حاضر کیلویی ۶۱ لیره و گوشت مرغ به طور متوسط کیلویی ۱۲ لیره قیمت دارند. واضح است که دیدن گوشت مرغ به عنوان جز اصلی هر بشقاب غذایی در بسیاری از خانواده ها جای تعجب ندارد. یک بطری شیر پاستوریزه و نیز همچنین ۶ عدد تخم مرغ تقریبا ق لیره قیمت دارند. اگر شما برای عصر برنامه ی بیرون رفتن دارید انتظار پرداخت حدودا ۲۰ لیره برای یک بشقاب پاستا و یا ۵۰ لیره برای استیک را داشته باشید. یک صبحانه ی انگلیسی خوب هم حدودا ۱۵ لیره هزینه دارد. قیمت ها در رستوران های کنار دریا به علت پرداخت اجاره بهای بیشتر معمولا گران تر تمام می شود؛ به همین خاطر برای صرفه جویی در هزینه ها در رستوران های دور از ساحل غذا بخورید. زمانی که مشروبات در ترکیه ارزان بودند گذشته است. با این حال در Altinkum قیمت ها نسبت به سایر جا ها کمتر بوده، به طور مثال آبجوی Efes ده لیره قیمت دارد در حالیکه در استانبول این قیمت به راحتی دو برابر می شود. یک شیشه شراب ۱۴ لیره و اسپریت به طور متوسط ۱۷ لیره است.

دخانیات و رانندگی

دو مورد از هزینه های روزمره ی گران قیمت در ترکیه مربوط به دخانیات و رانندگی است. با این حال که هزینه ی دخانیات کمتر از پادشاهی متحده است؛ هزینه ها در طول چند سال اخیر به علت کمپین سفت و سخت ضد دخانیات دولت به طور قابل توجهی افزایش یافته اند. یک پاکت ۲۰ عددی سیگار تقریبا ۱۰ لیره قیمت دارد. بنزین هم در ترکیه گران است اما در سال های اخیر دیزل که به طرز شگفت انگیزی ارزان تر بوده پر طرفدار شده است.

اقامت و هزینه های سلامت

در حال حاظر برای اکثر ملیت ها هزینه ی اپلای برای بار اول با احتساب هزینه های اداری ۳۷۰ لیره است. این جواز به مدت یک سال اعتبار داشته و با هزینه ی کمتر نسبت به بار اول با ۲۲۵ لیره قابل تمدید می باشد. همچنین هر فرد زیر ۶۵ سال به بیمه ی سلامت نیاز دارد که برای مراکز خصوصی هزینه ها بسته به پوشش بیمه و وضعیت سلامتی شما متغیر است. بسیاری از زوج های مهاجر با هزینه ی ۴۲۶ لیره ماهیانه برای هر دو نفر به پوشش بیمه ی SGK در می آیند. این در حالیست که هیچ تخفیفی برای افراد مجرد وجود ندارد. نتیجه گیری در مورد هزینه زندگی ذر ترکیه : یک فرد صاحب خانه و غیر سیگاری در Altinkum، بدون رانندگی و با مصرف گهگاهی مشروبات الکلی می تواند با صرف حدود ۱۰۰۰ لیره ی ترکیه در ماه زندگی بگذراند. همچنین بسیاری از مهاجران در ترکیه با سود حساب های سرمایه گذاری خود هزینه های زندگی خود را بدون کم شدن از دارایی اصلی شان می پردازند. این سود تقریبا ۸ تا ۱۱% بسته به بانک و مبلغ سپرده گذاری متفاوت است.

قصد مهاجرت به ترکیه را دارید ؟

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید می‌توانید در این راه به تراست گلوبال اعتماد کنید و از خدمات ما در حوزه مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت ترکیه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: