نکات مهم برای مهاجران ترکیه

ترکیه یک کشور اوراسیایی است و در بین ایرانی ها به یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی تبدیل شده است. زندگی در کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایه های شمال غرب ایران به علت فاصله اندک با کشور ما و همچنین سطح پیشرفت بسیار بالا و آب و هوای مطلوب گزینه ای ایده آل برای مهاجران است، اما مهاجران ترکیه باید از برخی نکات در خصوص این کشور اطلاع داشته باشند تا بتوانند تجربه یک زندگی بهتر و ایده آل تر در ترکیه را به دست آورند.

 

راه های قانونی برای مهاجرت به ترکیه را انتخاب کنید

مهاجرت به ترکیه قواعد ویژه ای دارد. نمی توانید بدون توجه به این قواعد راهی ترکیه شوید و انتظار داشته باشید مجوز اقامت را هم دریافت کنید. این امر بخصوص برای کسانی که می خواهند به صورت طولانی مدت در این کشور زندگی کنند حائز اهمیت است.

اگر شما مراحل قانونی را برای دریافت ویزای مهاجرت طی کنید می توانید در آنجا واحد مستقلی برای خود اجاره یا خریداری نمایید؛ شغل قانونی داشته باشید؛ از بیمه های درمانی بهره مند شوید و بسیاری دیگر از خدمات و سرویس های موجود در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

با فرهنگ مردم ترکیه آشنا شوید

باید مقالات و مطالب مرتبط با فرهنگ مردم ترکیه را مطالعه کنید. البته هیچ مقاله ای نمی تواند به اندازه زندگی در میان مردم یک شهر یا کشور، واقعیت امر را به شما نشان دهد، اما با این حال نباید ارزش مقالات و مطالب مرتبط را هم دست کم بگیرید.

حداقل برای شروع و قبل از مهاجرت بد نیست چنین اطلاعاتی را به دست آورید. حتی می توانید با کسانی که در ترکیه زندگی کرده اند مشورت کنید و سوالات مورد نظر را هم بپرسید، البته به این مسئله دقت کنید که دیدگاه انسان ها با یکدیگر کاملا متفاوت است.

مدرن گرایی و سنت گرایی را در کنار یکدیگر مشاهده خواهید کرد

هرگز تصور نکنید که در کشور ترکیه قرار است با تمامی جنبه های مدرن گرایی مواجه شوید. ترکیه در چند سال اخیر به پیشرفت های بسیار زیادی دست یافته است و باتوجه به اینکه قصد دارد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بپیوندد سعی کرده است تا مدرنسیم را به تمام جنبه های زندگی در ترکیه اضافه کند، اما همچنان سنت گرایی در بخش قابل توجهی از زندگی مردم حتی جوانان مشاهده می شود. خانواده از ارزش والایی برخوردار است و پدر خانواده هم به عنوان مهم ترین عضو یک خانه شناخته می شود.

کار و فعالیت اقتصادی در ترکیه بسیار بالاست

اگر تصور می کنید با زندگی در ترکیه می توانید روزها و ساعات بسیاری را صرف اوقات فراغت کنید سخت در اشتباه هستید. کار کردن و فعالیت اقتصادی بخش قابل توجهی از زندگی روزمره یک فرد ترک را در برگرفته است.

ترک ها ساعات محدودی برای استراحت در نظر می گیرند و تمام اعضای یک خانواده که به سن قانونی رسیده باشند دارای فعالیت اقتصادی هستند. البته اگر شما با استفاده از سرمایه کلان توانسته اید اقامت ترکیه را دریافت کنید نیازی به چنین اموری نخواهید داشت، اما اغلب کسانی که به شیوه های دیگر راهی ترکیه می شوند باید در اغلب ایام سال کار کنند و فعالیت اقتصادی داشته باشند تا بتوانند مخارج زندگی را پرداخت کنند.

در خصوص دین و مذهب مردم کنجکاوی نکنید

درست است که دین مردم ترکیه اسلام است و همانند ما مسلمان قلمداد می شوند، اما طبق قوانین این کشور هر فردی در تعیین نوع دین و مذهب خود آزاد است و نمی تواند دیگران را به صورت مشهود به دین خود فرابخواند.

مناقشات دینی ممنوع بوده و حتی در مدارس و دانشگاه ها نیز کتب دینی وجود ندارد. در عین حال نباید به مساجد و کلیساها بی حرمتی کرده و یا افراد مذهبی را شماتت کنید. سعی نمایید گفتگوهای خود در خصوص مسائل دینی و مذهبی را به حداقل ممکن برسانید.

زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید

هرگز نسبت به این گزینه بی اعتنا نباشید و با این توجیه که تسلط بر زبان انگلیسی کفایت می کند خودتان را فریب ندهید. شما برخی از فرصت ها را صرفا در صورت تسلط بر زبان ترکی به دست می آورید.

به عنوان مثال تحصیل در برخی از دانشگاه های ترکیه در صورتی که با زبان ترکی باشد رایگان است و اگر به زبان های دیگر برگزار شوند مشمول پرداخت هزینه می شوند.

اشتغال به برخی از مشاغل هم صرفا با زبان ترکی امکان پذیر است به عنوان مثال شما اگر می خواهید در این کشور پرستار شوید یا در حوزه بهداشت فعالیت کنید باید حتما به زبان ترکی مسلط باشید.

سرویس های مربوط به خود را فعال کنید

در هر کشور سرویس های مختلفی برای راحت شدن امور روزمره ارائه می شود. دفترچه های بیمه درمانی و سیم کارت هایی که به اسم شخص ثبت می شوند مهم ترین سرویس هایی هستند که باید در اختیار داشته باشید.

کارت های اعتباری برای استفاده از سیستم های حمل و نقل شهری و بین شهری هم گزینه دیگری است که نباید نسبت به آن ها بی اعتنا باشید در غیر این صورت باید هزینه های بسیاری برای رفت و آمد در ترکیه پرداخت کنید.

گردشگری در ترکیه را فراموش نکنید

ترکیه یکی از بهترین مناطق جهان برای گردشگری است. شما نیز بهتر است زمان خاصی برای تفریح در نقاط مختلف این کشور در نظر بگیرید. اگر مقیم ترکیه باشید هزینه های تفریح و گردشگری در این کشور برای شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

هرگز این پتانسیل و موقعیت را دست کم نگیرید. قطعا چند بار مسافرت رفتن در ترکیه می تواند احساس رضایت بخشی در خصوص مهاجرت به این کشور برای شما ایجاد نماید.

در آژانس های گردشگری مشغول به کار شوید

اغلب کسانی که راهی ترکیه می شوند می توانند در آژانس های گردشگری مشغول به کار شوند. ترکیه از لحاظ منابع طبیعی در سطح بسیار پایینی قرار دارد و اغلب ثروت خود را از پتانسیل های گردشگری به دست آورده است.

باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از مسافران کشور ترکیه هم از کشور ایران هستند بنابراین حضور شما به عنوان یک فرد ایرانی که کاملا به زبان فارسی تسلط دارد می تواند برای یک آژانش گردشگری نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.

قوانین جزایی در ترکیه را مطالعه کنید

گاهی مواقع ارتکاب برخی از اعمال در کشور دوم می تواند نتایج ناگواری داشته باشد. حتی ممکن است طبق قوانین همان کشور یک جرم تبعات نامطلوبی برای اتباع آن داشته باشد.

قوانین کشورها با یکدیگر تفاوت دارد و این تفاوت در برخی از کشورها به اجرای مجازات اعدام برای یک جرم منتهی می شود در حالی که در کشور دیگر می تواند امری قانونی محسوب شود.

به عنوان مثال حمل مواد مخدر در کشور ترکیه مشمول مجازات های سنگین تر است و این امر می تواند برای یک ایرانی گران تر از چیزی تمام شود که به آن فکر کرده است.

قرارداد وکالت با یک وکیل متبحر داشته باشید

هیچ چیزی به اندازه یک حامی نمی تواند در یک کشور دیگر برای شما امیدوار کننده باشد. کشوری که شما به عنوان مهمان یا یک تازه وارد به آن پا گذاشته اید برای برخی دیگر می تواند نامی آشنا و حتی محل سال ها زندگی و سکونت باشد.

حال تصور کنید چنین فردی دارای پروانه وکالت هم بوده و تاکنون مشاوره های طلایی را به سایر مهاجران داده است. قطعا شرایط بهتری در کشور ترکیه خواهید داشت اگر نسبت به داشتن یک وکیل خانوادگی بی اعتنا نباشید.

مراقب کلاهبرداری ها باشید

پیش از آنکه بازار مهاجرت به ترکیه تا این حد داغ شود و صدها ایرانی تصمیم به ترک کشور و دریافت ویزای ترکیه نمایند برخی از نهادها یا اشخاص حقوقی توانسته اند کلاهبرداری های خرد یا کلانی داشته باشند.

شاید باورکردنی نباشد، اما برخی از این کلاهبرداری ها به قدری ماهرانه طراحی شده بودند که همچنان قربانی ها از وقوع آن ها اطلاع ندارند. بدین صورت که پول بیشتری پرداخت کرده اند و تصور می کنند برای مهاجرت موظف به پرداخت چنین هزینه های هنگفتی بوده اند.

هرچند امضای قرارداد وکالت با یک وکیل متبحر می تواند از چنین مواردی پیشگیری کند، با این حال برخی از افراد هم قادر به گرفتن وکیل خانوادگی نیستند. در این شرایط بهتر است اهمیت مشاوره حقوقی را در عرصه های بین المللی نادیده نگیرید.

یک مشاور حقوقی که در میان سایر مهاجران از اعتبار بالایی برخوردار است و خود را در این شغل به اثبات رسانده است انتخاب نموده و برای تمامی افعال حقوقی با او مشورت کنید. این گونه می توانید تا میزان بسیار زیادی از وقوع کلاهبرداری پیشگیری کنید.

تراست گلوبال همراه شماست

موسسه حقوقی٬ مشاوره و سرمایه گذاری تراست گلوبال آماده ارائه خدمت رسانی به تمامی فارسی زبانان عزیز در کشور ترکیه است و شما می توانید با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان و تخصصی وکلای ما بهره مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: