نکاتی که قبل از اجاره ملک در ترکیه باید بدانید!

 

ترکیه هر روزه مقصد شمار بیشتری از افرادی است که به قصد تحصیل و یا کار به این کشور می آیند. ترجیح اکثر این افراد اجاره ملک در ترکیه تا خرید ملک در ترکیه. ما در مطالب پیشین در مورد “نحوه اجاره خانه در ترکیه” توضیح داده ایم. در این مطلب سعی می کنیم به یکسری نکات که ممکن است به تصمیم گیری و انتخاب شما کمک کند، اشاره کنیم.

نکاتی که لازم است قبل از اجاره کردن به آن توجه کنید.

با توجه به هدف اقامت خود در این کشور به یافتن منزل بپردازید. برای روشن تر شدن این ماجرا لازم است از خود سوال کنید که به چه دلیل به این کشور مهاجرت نموده اید؟ پاسخ این پرسش در چند کلمه خلاصه خواهد شد : برای کار، تحصیل، ساخت فیلم و کارهای هنری و … . بنابراین خانه ی انتخابی شما اول از هر چیز باید در نزدیکی این محل ها باشد. مخصوصا اگر شهر استانبول را برای زندگی انتخاب کرده اید باید از ترافیک بیش از حد آن آگاهی داشته باشید. خوشبختانه سیستم حمل و نقل موجود در این شهر بسیار پیشرفته است اما هزینه ی بالاتری نسبت به ایران دارد.

هزینه شارژ ملکی که اجاره می کنید

نکته ی مهم دیگر توجه به شارژ در نظر گرفته برای ساختمان است. در بعضی از ساختمان ها شارژ دریافتی آنقدر زیاد است که می تواند به بودجه ی شما لطمه زده و شما را دچار مشکل کند. نکته ی مهم دیگر یافتن خانه از منابع معتبر است. اگر به صورت آنلاین و اینترنتی برای این امر اقدام می کنید، باید حواس تان را جمع کنید که سایت مورد نظر از هر حیث معتبر بوده و همین که خانه انتخابی تان همان باشد که مد نظرتان است. این جمله به آن خاطر است که در ترکیه بسیار از افراد به دنبال هم خانه هستند نه اجاره ی یک خانه به طور کامل! بنابراین گاهی اوقات شما با خانه های بسیار خوب با اجاره ی بسیار کم مواجه می شوید که این امر نشان دهنده اجاره ی یک اتاق توسط آن ها است نه یک خانه!

اجاره ملک در استانبول ترکیه

در سال ۲۰۱۶ قانونی با شماره ۶۷۸ وضع شد که مالکان در شهر استانبول موظف به رعایت آن هستند. هدف این قانون نیز مبارزه با افزایش حوادث تروریسی، فراهم کردن امنیت عمومی و همین طور مبارزه با کسانی است که به طور غیر قانونی به کشور ترکیه می‌آیند. این قانونی به طور کلی پوشش دهنده هتل ها، متل ها، پانسیون ها، اتاق های تک، خانه های اجاره ای روزانه یا کوتاه مدت، زمین های کمپینگ روستا های تعطیلات، انواع مسکن های خصوصی و رسمی، موسسات بهداشت خصوصی و خانه های سالمندان و همینطور اپراتور های تامین اجتماعی برای موسسات مذهبی و خیریه است.

بر اساس این قانون مالکان باید جزئیات و هویت و سوابق ورود و خروج شهروندان داخلی و خارجی که از امکانات آن ها استفاده می کنند را حفظ نمایند و این اطلاعات را روز و شب در اختیار سازمان های اجرای قوانین قرار دهند. آنان باید به صورت الکترونیکی به سازمان های اجرای قانون متصل گردند تا به آن ها اطلاعاتی سریع ارائه دهند. باید اضافه کرد که عدم انجام این کار مجازاتی در حدود ۱۰۳۸۳ لیر ترکیه را برای هر روز به دنبال دارد. کسانی که داده های دقیقی در زمینه های خواسته شده ارائه ندهند و یا در ارائه خود تاخیراتی دارند باید میزانی قابل توجهی از جریمه ها را پرداخت نمایند. این جریمه ها باید ظرف چیزی حدود یک ماه پرداخت گردند و در غیر این صورت مجوز های کسب و کار آن ها لغو خواهد شد.

مراحل اجاره ملک در کشور ترکیه

همان طور که مسلم است در اولین گام باید منزل مورد نظر خود را یافته و با نهایت دقت آن را بررسی نمایید. توجه داشته باشید که منزل انتخابی با خواسته ها و شرایط شما کاملا هماهنگ بوده و هیچ گاه با بی دقتی و عجله دست به انتخاب نزنید. از جمله مواردی که باید به آن فکر نمود مکان و فاصله منزل انتخابی تا محل کار و یا تحصیل است تا بتوان تا جای ممکن از هزینه سنگین حمل و نقل در این کشور دوری کرد. بعد از تایید خانه اولین اقدامی که باید با آن رو به رو شوید تنظیم قرارداد است. این مرحله بسیار حائز اهمیت است بدین صورت اگر به زبان ترکی تسلط کافی ندارید از فردی که می تواند شما را در این امر یاری دهد کمک بگیرید.

مرحله ی بعدی همانند کشور خودمان، پرداخت کمیسیون بنگاه است. کمیسیون تعیین شده برای بنگاه مسکن در استانبول معادل اجاره ی یک ماه خانه است. بنابراین بسته به اجاره ی ماهیانه منزل مورد نظرتان باید به بنگاه حق کمیسیون اختصاص دهید. برای مثال اگر اجاره خانه شما ماهی ۱۵۰۰ لیر است، برای بستن قرارداد ۱۵۰۰ لیر باید به بنگاه اختصاص دهید. مرحله ی نهایی انجام کارهایی مربوط به حق انشعاب گاز، برق، تلفن و … است که برای این کار باید به اداره مربوطه رفته و حق انشعاب خریداری کنید. مبلغ این حق انشعاب ها برای هر یک مبلغی حدود ۴۰۰-۵۰۰ لیر است که هنگام تخلیه به شما بازگردانده خواهد شد. برای یافتن ادارات مورد نظر به جستجو در اینترنت بپردازید.

اخذ اقامت کشور ترکیه با اجاره ملک

جهت اخذ اقامت کشور ترکیه با اجاره ملک ، لازم است از نکاتی در این زمینه آگاهی یابید که دانستن آن ها می تواند تاثیری بسیاری در این تصمیم داشته باشد. اولین نکته در این زمینه، الزام محضری بودن اجاره ملک است. این امر زمانی اهمیت بیش تری پیدا می کند که بدانیم تمامی املاک و آپارتمان های موجود در کشور ترکیه، دارا شرایط داشتن اجاره نامه محضری نیستند. همچنین هنگام پر کردن فرم اقامت از درستی آدرس اطمینان پیدا کنید. نکته ی مهم دیگر حضور شما در آدرس ذکر شده است. این بدان معنی است که پلیس با مراجعه به آدرس محل اقامت شما در پی تایید آدرس سکونت شما و درستی آن است. قوانین اقامت موقت از طریق اجاره ی ملک مدتی است که تغییر کرده است و در این قوانین جدید پس از دریافت اقامت، ملزم هستید آدرس خود را در اداره مهاجرت ترکیه نیز ثبت کنید. در صورت تغییر آدرس سکونت، به اداره مهاجرت و پلیس بخش اداره مهاجرت مراجعه کرده و این تغییر را گزارش دهید. لازم به ذکر است این قوانین جدید تنها برای یک سال اقامت موقت از طریق ملک را به اتباع خارجی ارائه می دهد و این امر امکان تمدید نخواهد داشت!

بر روی کمک ما حساب کنید

شما عزیزان می توانید با یکی از راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی و رایگان مشاوران تراست گلوبال بهره مند شوید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: