قوانین و تفاوت ویزا و مجوز اقامت در ترکیه

 

مهاجرت و گرفتن اقامت یک کشور جدید راهی پر فراز و نشیب دارد و هر چقدر شما آگاهی تان نسبت قوانین کشور مقصد بیشتر باشد راه برای شما هموار تر است. حتما بار ها وقتی حرف از مهاجرت شده کلمات ویزا و مجوز اقامت هم در دنباله آن گفته شده، شاید برای شما سوال شود که فرق ویزا و مجوز اقامت در چیست، ما در ادامه این مطلب می پردازیم به قوانین و تفاوت ویزا و مجوز اقامت در ترکیه. همچنین شما می توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد گرفتن اقامت ترکیه بر روی عبارت “اقامت ترکیه” کلیک کنید.

ویزا (visa) ترکیه

اگر تا به حال به کشورهایی که ورود شان مشروط بر اخذ ویزاست سفر کرده باشید، حتما از ماهیت ویزا با خبر هستید. ویزا در حقیقت اصطلاح کلی برای مدارک سفر و اجازه ورود به کشور مورد نظر است. ویزا ها معمولا به رنگ ها و شکل های مختلف بسته به کشور مربوطه ارائه می شود. اما اطلاعات شخصی و اصلی شما مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت و … در آن وجود دارد. در ویزای صادر شده هم چنین مدت اعتبار ویزا، نوع ویزا و تعداد دفعات ورود و خروج نیز درج می گردد. این ویزا همراه با عکسی از شما که در هنگام مراجعه حضوری به سفارت از شما گرفته شده است تکمیل می گردد. به طور کلی، دو نوع ویزا وجود دارد: ویزای مهاجرتی، ویزای غیر مهاجرتی.

ویزای غیر مهاجرتی ترکیه

این ویزا همان طور که از نامش پیداست برای زمانی است که شما قصد مهاجرت به آن کشور را نداشته و تنها به دلیل اهدافی که مدت زمان کوتاهی را سبب اسکان شما در آن کشور می شود، صادر می شود. این اهداف شامل سه دسته می شوند: اهداف گردشگری، اهداف کاری و تحصیلی. بنابراین ویزای توریستی برای افرادی است که قصد بازدید از آن کشور را دارند. تمامی دانشجویان، استادان دانشگاه و مشاوران که با مقاصد تحصیلی و علمی می خواهند وارد کشوری دیگر شوند و برای مدتی مشخص در آن اقامت نمایند، ملزم به دریافت ویزای تحصیلی هستند. ویزای کاری نیز برای آن دسته از افرادی صادر می گردد که به دنبال اشتغال و یا انجام پروژه های کاری در کشور مقصد هستند. بنابراین کلیه مشاغل مثل معلمان، هنرمندان، پزشکان و … در این دسته قرار می گیرند.

ویزای مهاجرتی (جواز اقامت) ترکیه

برای دانستن تفاوت ویزا و جواز اقامت بدانید که ویزای مهاجرتی برای آن دسته از افرادی صادر می شود که قصد دارند به کشور مربوطه مهاجرت کرده و در پی دریافت جواز اقامت آن هستند. مراحل دریافت ویزای مهاجرتی معمولا بسیار سخت تر از ویزا های غیر مهاجرتی است و پروسه ای طولانی و هم چنین گران قیمت تر را در بر خواهد داشت. به طور کلی چه قصد دریافت ویزای مهاجرتی را دارید چه ویزای غیر مهاجرتی، باید مستقیما به سفارت مورد نظر بروید. البته درست است که این روزها ویزا های آنلاین از طریق وب سایت سفارت روی بورس است، اما در هر صورت در این حالت نیز مجبور هستید جهت ثبت انگشت نگاری و چهره نگاری حضورا مراجعه نمایید. در واقع حالت آنلاین فقط کمی در وقت تان برای پر کردن و ثبت فرم ها صرفه جویی خواهد شد. هزینه ویزا بستگی به نوع آن و کشور مقصد دارد که می توانید از قبل توسط وب سایت سفارت از مقدار آن آگاه شوید. برای کوتاه کردن پروسه دریافت ویزا بهتر است تمامی مدارک و هزینه های مورد نیاز را از قبل آماده کرده و آماده به سفارت مراجعه کنید. جواب درخواست ویزا از چند روز تا چند ماه بسته به کامل بودن یا نبودن مدارک و یا سفارت مورد نظر دارد.

انواع اقامت یکساله کشور ترکیه

حال که تفاوت بین ویزا و جواز اقامت را متوجه شدید، بد نیست که کمی هم با انواع مجوز اقامت یکساله در این کشور آگاه شوید. دریافت اقامت یکساله کشور ترکیه راه ها و روش های گوناگونی دارد. اگر قصد مهاجرت و یا اقامت در این کشور را دارید، باید با مطالعه ی موارد زیر و مقایسه ی شرایط خود، از یکی از راه های زیر اقدام نمایید. انواع اقامت موقت این کشور بدین گونه است : اقامت توریستی، اقامت از طریق اجاره ملک ، اقامت برای تحقیقات علمی ، اقامت از طریق سرمایه گذاری ، شرکت در برنامه ها و کارگاه های آموزشی شرکت های محلی ، اقامت تحصیلی ، اقامت برای استفاده از برنامه های درمانی ، اقامت برای یادگیری زبان ترکی استانبولی ، اقامت برای شرکت در برنامه های آموزشی، تحقیق، کار آموزی یا دوره های تخصصی از طریق سازمان ‌های عمومی ، اقامت با خرید خانه ، اقامت برای قربانیان قاچاق انسان، ازدواج. در ادامه ی این مطلب به بررسی بیشتر سه نوع اقامت تحصیلی، کاری و توریستی خواهیم پرداخت.

اقامت یکساله توریستی

همان طور که می دانید کشور ترکیه برای تعدادی از کشورها از جمله ایران، اجازه ی ورود بدون ویزا در نظر گرفته است. اما این اقامت بدون ویزا محدود بوده و تنها سه ماه مجاز است. بنابراین اگر قرار بر اقامت بیشتر است باید به دنبال دریافت ویزا باشید. اقامت یکساله کشور ترکیه انواع مختلفی دارد. اولین نوع آن اقامت توریستی یکساله است. برای اخذ این اقامت باید پس از ورود نسبت به دریافت این اقامت اقدام نمایید.

اقامت یکساله ی تحصیلی

اگر خواهان دریافت این دست از اقامت هستید، باید از دانشگاه های این کشور پذیرش گرفته باشید یا در حال تحصیل باشید. برای دریافت این اقامت باید مدارکی همانند مدارک مورد نیاز برای اقامت یک ساله توریستی مانند عکس، بیمه دانشجویی، حساب بانکی و … را تحویل دهید.

دریافت اقامت یکساله کاری کشور ترکیه

جهت دریافت این دست از اقامت یکساله دو راه پیش رو دارید : ۱) استخدام توسط یک شرکت ترکی ۲) تاسیس شرکت در کشور ترکیه. هزینه ای که برای پرداخت این نوع اقامت باید بپردازید، توسط دولت ترکیه تعیین خواهد شد. لازم به ذکر است در این مورد نیز الزام به پرداخت هزینه بیمه هستید.

دریافت اقامت دائم کشور ترکیه

برای دریافت اقامت دائم باید نسبت به دریافت اقامت موقت این کشور اقدام نمایید. پس از دریافت اقامت موقت این کشور، از راه های گوناگون هم چون کار، تحصیل، سرمایه گذاری و … ، اگر بتوانید این اقامت را تا پنج سال آینده تمدید نمایید، می توانید برای اخذ اقامت دائم و پاسپورت ترکیه اقدام نمایید. معیارهای اصلی جهت گرفتن این اقامت به صورت رو به روست: اقامت در کشور به مدت ۸ سال یا ۵ سال متوالی ، نداشتن سو پیشینه در سه سال گذشته ، درآمد مناسب و کافی، عدم برخورداری از کمک های اجتماعی طی سه سال گذشته ، داشتن بیمه معتبر پزشکی ، رعایت قوانین و مقررات این کشور.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ویزا برگه ای است که اجازه ورود به کشور مقصد را میسر می کند، اما مجوز اقامت برای زمانی است که قصد مهاجرت و یا اقامت طولانی مدت در میان باشد. مجوز اقامت در کشور ترکیه انواع مختلفی دارد که بر حسب هدف از اقامت دسته بندی می شود. اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید می توانید به راحتی با ما در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: