علت رشد اقتصادی ترکیه چه مورادی است؟

هر کشوری برای آنکه بتواند به رشد و پیشرفت خود بین کشورهای موجود در دنیا امیدوار باشد، باید از نظر اقتصادی روز به روز تحولات عظیمی را ایجاد کند. هر کشوری که از این وادی عقب بماند چاره ای جز سکوت و منزوی شدن نخواهد داشت و این هدف و آرزویی نیست که مردم و مسئولین یک کشور دوست داشته باشند به این آن دست پیدا کنند.

اما مساله ای که در این بین اهمیت زیادی دارد آن است که تنها با آرزو کردن و ابراز امیدوار از تغییر وضعیت اقتصادی کشور، نمی توان هیچ راهی به سمت جلو باز کرد و در این مسیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای را مشاهده کرد. دولتمردان یک کشور برای آنکه بتوانند از نظر اقتصادی تغییرات شگرفی را ایجاد کنند باید برنامه هایی دقیق و مدون طراحی کنند.

یکی از کشورهایی که با وجود بحران های زیاد جهانی توانسته به رشد اقتصادی قابل توجهی دست پیدا کند، ترکیه است. چنانچه آمار مربوط به صادرات و واردات و غیره را در این کشور مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که این کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است و این به دلیل برنامه ریزی هایی است که برای کنترل و اداره کشور در شرایط بحرانی و سخت ریخته می‌شود.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که سهولت و سادگی در انجام کسب وکارها در ترکیه رتبه ۴۳ و همین رتبه در ایران ۱۲۸ است. این تفاوت فاحش و بزرگ به خوبی بیان می کند که چرا کشوری مثل ترکیه سالانه ۱۰میلیون دلار صادرات از طریق ۱۶۰۰ شرکت موجود در این کشور را دارد و این در حالی است که صادرات درکشور ما یک چهارم این مبلغ بوده و این همان چیزی است که باعث به وجود آمدن رشد اقتصادی ترکیه شده است. اگر شما نیز به مانند ما مشتاق شده اید که علت این تفاوت ها و رشد اقتصادی ترکیه را کشف کنید ادامه متن را مطالعه کنید.

بررسی وضعیت اقتصادی ترکیه

گفته می‌شود که ترکیه یکی از کشورهایی است که اقتصاد رو به رشدی دارد و در همین رابطه، برخی اقتصاد دانان رتبه ششم را در قاره اروپا به این کشور اختصاص داده اند.

شاید افرادی که با این کشور آشنایی کافی نداشته باشند تصور کنند که این کشور تنها به کمک فعالیت های گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و توریستی که دارد توانسته به این رتبه دست پیدا کند، اما جالب است بدانید که ترکیه در زمینه نساجی و تولید لباس و پوشاک نیز به خوبی فعال بوده و برندهای ترک در سراسر جهان توانسته اند نام و آوازه خوبی را برای خود به دست آورند.

نکته دیگری که باید در رابطه با رشد اقتصادی ترکیه از آن اطلاع داشته باشید، فعالیت کشور ترکیه در زمینه هایی مانند کشاورزی و صنعت است. توجه به این امور از جمله ترفندهایی که به یک کشور کمک می کند تا بتواند در شرایط بسیار بد اقتصادی خود را از بحران و گردابی که دیگر کشور ها در آن افتاده اند رهایی دهد و به کشوری تبدیل شود که رشد اقتصادی در آن مشاهده می‌شود. توجه به تمام این مسائل باعث رشد اقتصادی ترکیه شده است.

آمارها نشان داده است که این کشور در سال ۲۰۱۵ نام خود را به عنوان یکی از کشورهای فعال در حوزه صنعت مطرح کرده و توانسته به عنوان یکی از ۲۰ کشور فعال در این حیطه مطرح کند.

دلایل رشد اقتصادی ترکیه

انتخاب روشی که یک کشور بتواند بر اساس آن به کسب درآمد بپردازد از جمله دلایلی است که باعث می شود یک شرکت در رابطه با مسائل اقتصادی با شکست رو به رو شود یا با موفقیت. امور اقتصادی از مهم ترین مسائل و چالش هایی است که در یک کشور مطرح بوده و بی توجهی و انتخاب راهکارهای مناسب، می تواند آینده یک کشور را با تباهی رو به رو کند. اما برای ترکیه چه اتفاقی افتاده است که با وجود تمام چالش هایی که برای تمامی کشورها وجود دارد توانسته به موفقیت های خوبی در این زمینه دست پیدا کند و رشد اقتصادی ترکیه با پیشرفت قابل توجهی همراه شود. در ادامه به بررسی جواب های این سوال خواهیم پرداخت.

نبود نفت و رشد اقتصادی ترکیه

همانطوری که حتما از آن اطلاع دارید در کشور ترکیه هیچ چاه نفتی وجود ندارد و به همین علت ممکن است برای برخی این سوال پیش آید چگونه رشد اقتصادی ترکیه این چنین متحول شده است؟ این سوال، در نوع خود سوال مهمی است زیرا می تواند به خوبی عدم موفقیت اقتصادی کشورهای نفت خیز را نشان دهد.

ترکیه به جای آن به این فکر کند که چرا هیچ چاه نفتی در این کشور وجود ندارد، سعی کرد به توانمندی هایی موجود در کشورش پرداخت و با تمام توان از تمام تولید کننده هایی که در آن در حال فعالیت بودند حمایت کرد.

نبود نفت برای این کشور نه تنها هیچ ضرر و زیانی مالی برای این کشور به همراه نداشت بلکه همین کمبود، مانند یک اهرم به کمک افزایش رشد اقتصادی ترکیه آمد و شرایطی برای فعالیت تولید کنندگان در عرصه های مختلف فراهم کرد.

توجه به صنعت داخلی

از دیگر دلایلی که می توان برای رشد اقتصادی ترکیه به آن اشاره کرد، توجه به صنعت داخلی است. دولتمردان این کشور سعی کردند از توان داخلی استفاده کرده تا نبود نفت را بهترین شکل ممکن پوشش داده و کشور را از چالش های نگران کننده نجات دهند.

اگر به دنبال درب های ضد سرقت چوبی در بازار گشته باشید به خوبی می دانید که کشور ترکیه یکی از تولید کنندگان این نوع درب است و توانسته با تولید محصولاتی درجه یک و با کیفیت به برند شماره یک در کشورهایی مانند ایران تبدیل شود.

ما نیز در کشور خود تولید کننده درب های ضد سرقت داریم، اما نمی توانند آن طور که باید و شاید با ترکیه رقابت کنند. صادرات همین مورد توانسته تغییرات مثبتی را در رشد اقتصادی ترکیه ایجاد کند.

البته ترکیه تنها در این حوزه مشغول نبوده و با تولید لباس و پوشاک با کیفیت نیز دروازه ای دیگر برای ورود منابع مالی به کشورش باز کرده است. برندهای لباس های ترک از جمله برندهای معروف در جهان به شمار می روند و فرصت خوبی فراهم کرده اند تا این کشور را از منجلاب مشکلات مالی رهایی بخشند و رشد اقتصادی ترکیه را باعث شوند.

بنادر، تولید مواد شیمیایی، ماشین سازی و پالایش نفت و غیره تنها بخشی از راهکارهایی هستند که برای رشد اقتصادی ترکیه به عنوان یک فرصت مطرح هستند و اگر از حق نگذریم این کشور به خوبی توانسته از فرصت های موجود استفاده کرده و شرایط اقتصادی مناسبی را در کشور ایجاد کند.

خصوصی سازی

از دیگر دلایل مهمی که باعث شده رشد اقتصادی ترکیه افزایش پیدا کند، خصوصی سازی است. این ترفند یکی از راهکارهای مفید و کارگشا برای تمام کشورهایی است که تمایل دارند در اقتصاد کشورشان تغییرات شگرفی ایجاد کنند اما اینکه چگونه از فرصت های موجود استفاده کرد بحثی کاملا تخصصی است و به راحتی نمی‌توان عنوان کرد که به کمک این روش می‌توان کشور را از ورطه نابودی نجات داد.

ترکیه از اواسط دهه هشتاد میلادی استراتژی خود را بر خصوصی سازی قرار داد و با قطع کردن دست دولت از حضور در فعالیت های اقتصادی و اجازه مانور بیشتر به بنگاه های های اقتصادی کوچک تر، سعی کرد تا زمینه هایی برای سرمایه گذاری در کشورش فراهم کند.

کشور ترکیه به دلیل داشتن بستری بسیار مناسب برای انجام فعالیت اقتصادی یکی از کشورهایی است که میل به سرمایه گذاری در آن به شدت مشاهده می شود. یکی از اقداماتی که برای رشد اقتصادی ترکیه انجام شد ایجاد محدودیت در انتقال سرمایه و گرفتن وام خارجی بود. این سرآغازی شد که ترکیه بتواند شرایط مناسبی برای کسب سرمایه های خارجی ایجاد کند. این ترفند نتایج خود را اوایل دهه ۹۰ با وارد شدن جریان های سرمایه گذاری نشان داد.

ترکیه تنها به انجام این ترفند اکتفا نکرده و در سال ۲۰۰۳ قانونی تصویب کرد که در آن شرایط خوبی برای سرمایه گذارهای خارجی ایجاد شود و با اصلاح زیرساخت های اقتصادی، میزان سرمایه گذاری در سال ۲۰۰۵ به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا  کرد و رشد اقتصادی ترکیه نسبت به سال ۲۰۰۴ ، ۳ برابر شد.

توجه به صنعت گردشگری

کسانی که به کشور ترکیه سفر کرده اند از جذابیت های دیدنی و طبیعی که در این کشور وجود دارد، به خوبی آگاهند. دولتمردان برای افزایش رشد اقتصادی ترکیه به بخش گردشگری نیز بی توجه نبوده و سعی کردند از تمام توان و پتانسیل های که در این قسمت وجود دارد استفاده کنند تا بتوانند کشورشان را از شر شرایط بد اقتصادی خلاص کنند.

به دلیل توجه بیش از پیش ترکیه به این صنعت، موسسه TUI آلمان نام ۱۱ هتل موجود در این کشور را جزء ۱۰۰ هتل برتر دنیا دانست. این آمار به خوبی نشان می دهد که ترکیه برای برداشتن قدم های بزرگ در این زمینه خیز برداشته و تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا از آنچه به صورت طبیعی در اختیارش قرار داده شده است به نحو احسن استفاده کند.

سواحل ترکیه از نظر زیبایی و جذابیت با سواحل کشورهای ایتالیا و اسپانیا برابری می کند و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن این مناظر دیدنی و زیبا به ترکیه سفر می کنند. همین خود عاملی است که باعث ورود ارز به این کشور شده تا افزایش رشد اقتصادی ترکیه به وقوع بپیوندد.

مدیریت در شرایط سخت

از دیگر مهم ترین عواملی که باعث رشد اقتصادی ترکیه شده است، می توان به مدیریت در شرایط سخت و پیچیده اشاره کرد. یکی از خصوصیاتی که ترک ها توانسته اند از آن به خوبی بهره ببرند و به موفقیت های قابل توجهی در این زمینه دست پیدا کنند، تصمیم گیری های آنی و سریع با توجه به شرایطی است که در آن قرار دارند. البته این تصمیم گیری به هیچ وجه بدون فکر و تعقل صورت نگرفته، که اگر چنین بود این رشد اقتصادی ترکیه نمی توانست اتفاق بیفتد.

ترک ها از وجود دپارتمان های استراتژی و مدیریت کردن ریسک برخوردارند و به خوبی توانسته اند از مزیت هایی که این دپارتمان ها در اختیارشان قرار داده استفاده کنند. با کمک این روش ریسک کردن و مدیریت آن به یک عادت در این کشور تبدیل شده و همین عامل، خود سبب شده تا پیشرفت های چشمگیر و قابل توجهی در رشد اقتصادی ترکیه مشاهده شود.

داشتن تفکر منحصر به فرد و رشد اقتصادی ترکیه

اینکه گفتیم ترک ها تفکری منحصر به فرد دارند به چند دلیل است. در ترکیه مردم با مجهز کردن خود به نوآوری و آینده‌نگری توانسته‌اند به موفقیت های عظیمی دست پیدا کنند. رشد اقتصادی ترکیه نیز دقیقا مدیون همین موضوع است.

اگر از یک شهروند ترک بپرسید که برای ۵ سال آینده خود چه برنامه ای دارد و خود را در کجا می‌بینید به سرعت به شما پاسخ خواهد داد. برای ترک ها، کار کردن تنها کسب درآمد نیست، آنها به فعالیت های اقتصادی شان مانند یک ارزش نگاه می کنند و سعی می‌کنند آن را به نحو احسن انجام دهند.

تفکر منحصر به فرد دیگر، تفکری است که می‌تواند ذهن مشتریان را بخواند و بر اساس آنها طراحی انجام دهند. طراحی بر اساس مواردی که برای یک مشتری اهمیت زیادی دارد یکی از اصول بسیار مهم در رشد اقتصادی ترکیه به شمار می رود.

قصد سرمایه گذاری در کشور ترکیه را دارید؟

موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری تراست گلوبال آماده خدمت به همه فارسی زبانان عزیز در حوزه سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ترکیه است، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق دکمه زیر با ما در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: