شورای آموزش عالی YOK

افرادی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را داشته و به دنبال آن هستند تا در این کشور اقدام به ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود کنند، ممکن است بارها نام شورای آموزش عالی YOK را شنیده باشند. در این بین اما سوال مهمی که همواره مطرح می شود این است که این شورا چه وظیفه ای داشته و اهمیت آن در سیستم آموزش ترکیه چقدر است؟

به منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با شورای آموزش عالی YOK ترکیه آشنا کرده و در رابطه با این شورا و اختیارات آن اطلاعات جامع و کاملی را ارائه دهیم.

تحصیل در ترکیه

تاریخچه شورای آموزش عالی YOK در ترکیه

به منظور بررسی تاریخچه شورای آموزش عالی YOK در ترکیه باید گفت که پیش از سال ۱۹۸۲ فرآیندهای دانشگاهی تحت نظر چندین شورای مختلف بودند و در واقع شورای آموزش عالی ترکیه با داشتن نهادهای مختلف اقدام به سیاست گذاری در حوزه آموزش عالی می کرد و هر یک از این نهادها نیز وظایف گوناگونی داشتند.

این مسئله باعث شده بود تا شاهد وجود برنامه ریزی هایی ناهماهنگ در سیستم آموزشی کشور ترکیه باشیم. در همین راستا در سال ۱۹۸۲ به منظور ایجاد اصلاحات بنیادی در سیستم آموزش عالی ترکیه شاهد آن بودیم که اختیارات بسیار زیادی به شورای آموزش عالی YOK داده شد و در واقع کلیه آکادمی ها، دانشگاه ها، موسسات آموزشی، دانشکده ها و هنرستان ها زیر مجموعه این شورا قرار گرفتند و شورای آموزش عالی اختیارات بسیار زیادی در مورد سیستم تحصیلات عالی ترکیه را به دست آورد.

از این طریق تلاش شد تا یکپارچگی در حوزه سیستم آموزش عالی ترکیه به وجود بیاید. در واقع پس از سال 1982 بود که کل سیستم آموزش عالی در کشور ترکیه ساختاری یکپارچه به دست آورد. این سیستم متشکل از دانشگاه ها، دانشکده ها، کالج ها، هنرستان ها و… بود.

شورای آموزش عالی ترکیه

به عنوان مثال پس از دادن اختیارات مختلف به شورای آموزش عالی شاهد آن بودیم که وظیفه آموزش از راه دور به دانشگاه آنادولو ترکیه منتقل شد و همین موضوع باعث شد تا پس از اعطای این اختیار از سوی شورای آموزش عالی شاهد گسترش آموزش از راه دور در این کشور باشیم. همچنین به وجود آمدن مقررات جدید در حوزه بنیادهای غیرانتفاعی باعث شد تا وضعیت دانشگاه های ترکیه بیش از پیش بهبود پیدا کرده و شاهد بهینگی بیشتری در سیستم آموزشی کشور ترکیه باشیم.

ساختار شورای آموزش عالی YOK

به منظور بررسی سیستم آموزشی کشور ترکیه، یکی از سوالات مهمی که در مورد شورای آموزش عالی YOK پرسیده می شود این است که این شورا چه ساختار و مدلی داشته و چه اعضایی در آن حضور دارند؟

به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که به منظور تصمیم گیری های اساسی در سیستم آموزشی کشور ترکیه شاهد ۲۱ عضو در شورای آموزش عالی این کشور هستیم. این ۲۱ عضو به نحوی است که تعدادی از آن ها از سوی ریاست جمهور ترکیه مشخص می شود. بر اساس آخرین قوانین ترکیه رئیس جمهور حق انتخاب ۷ عضو در شورای آموزش عالی را دارد و در واقع این از ۷ روز به صورت مستقیم از سوی رئیس جمهور این کشور برگزیده می شوند.

همچنین 7 نفر از اعضای این سیستم اعضای کابینه مجلس ترکیه بوده و از این طریق تلاش می شود تا رویکردهای مجلس این کشور نیز در بخش آموزشی پیاده سازی شود. در نهایت نیز ۷ نفر توسط هیئت بین دانشگاهی انتخاب می شود.

این 7 نفر نیز جز نخبگان جامعه بوده و وجود آن ها باعث می شود تا در هنگام سیاستگذاری ها توجه بسیار زیادی به نگاه دانشگاهیان نیز شده و با اطلاعات کافی در رابطه با وضعیت دانشگاه ها در نهایت سیاست های مختلف توسط شورای آموزش عالی YOK مشخص شود.

کار آزمایشگاهی در دانشگاه

وظایف سیستم آموزش عالی YOK در کشور ترکیه

افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند همواره این سوال بسیار مهم را مطرح می کنند که سیستم آموزش عالی ترکیه چه وظایفی داشته و این سیستم تلاش می کند تا چه کارهایی را انجام دهد؟

به منظور پاسخ به این سوال باید به سیستم آموزش عالی مسئولیت برنامه ریزی و به وجود آوردن هماهنگی بین سیستم های آموزش در کشور ترکیه را برعهده دارد و در واقع این شورا لازم است تا مطابق با قانون اساسی و قوانین آموزش عالی در این کشور اقدام به مشخص کردن مقررات گوناگون کند.

در واقع هر تصمیمی که در سطوح بالا مدیریتی در آموزش عالی کشور ترکیه گرفته می شود، لازم است تا توسط این شورا مورد تایید قرار گرفته و سپس به زیر مجموعه های آن ابلاغ شود.

به همین دلیل است که هیچ تصمیمی در سیستم آموزشی کشور ترکیه بدون هماهنگی با این شورا انجام نمی شود و همین موضوع باعث شده تا شاهد یکپارچگی فوق العاده ای در بخش آموزش کشور ترکیه باشیم.

تحصیلات در ترکیه

تصمیم سیستم آموزش عالی YOK در مورد مقاطع تحصیلی در ترکیه

یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت آن است شورای آموزش عالی YOK در کشور ترکیه تصمیم گرفته تا مقاطع تحصیلی آموزشی در این کشور را به بخش های مختلفی تقسیم کند. در همین راستا اگر بخواهیم شما را با این بخش ها آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقطع کاردانی در کشور ترکیه

یکی از مقاطع آموزش عالی در کشور ترکیه مقطع کاردانی است که طی کردن این مقطع و کسب مدرک آن 2 سال طول می کشد. نکته مهم این است که فارغ التحصیلان دبیرستان حرفه ای می توانند بدون شرکت در آزمون های متمرکز واجد شرایط دوره های کاردانی شده و در این دوره حضور پیدا کنند.

مقطع کارشناسی در ترکیه

یکی از مقاطع تحصیلی در کشور ترکیه، کارشناسی است که شورای آموزش عالی YOK در این کشور این مقطع را به نحوی مشخص کرده که طی کردن آن ۴ سال طول کشیده و دانشجویان موظف هستند تا نمرات قبولی در هر یک از دروس خود را به دست بیاورند تا در نهایت بتوانند مدرک خود را در مقطع کارشناسی یا به اصطلاح لیسانس کسب کنند.

شورای آموزش عالی YOK

البته نکته حائز اهمیت آن است که دانشجویان رشته های تخصصی مثل پزشکی موظف هستند تا در طی ۶ سال دوره کارشناسی را طی کرده و در طی 6 سال دروس این مقطع را مطالعه کرده و نمره قبولی در تمامی دروس را بدست بیاورند.

دوره کارشناسی ارشد در ترکیه

افرادی که توانستند مدرک لیسانس خود را در دانشگاه های ترکیه کسب کنند، می توانند برای شرکت در دوره های کارشناسی ارشد در این کشور اقدام کنند. بر اساس تصمیم شورای آموزش عالی YOK برنامه کارشناسی ارشد بدون پایان نامه 1.5 سال طول کشیده و در صورتی که دوره کارشناسی ارشد همراه با پایان نامه باشد این فرآیند 2 سال طول خواهد کشید و پس از اتمام آن فرد می تواند برای شرکت در مقاطع بالاتر اعلام آمادگی کند.

مقطع دکترا در ترکیه

یکی دیگر از مقاطع آموزش عالی در کشور ترکیه مقطع دکتری است که برنامه های تحصیلی این 4 سال طول می کشد و به فردی که قصد اخذ مدرک دکترا را دارد لازم است تا دوره های 4 ساله آن را طی کند.

کتابخانه دانشگاه در ترکیه

نقش شورای آموزش عالی در بورسیه ها و حمایت های تحصیلی

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بورسیه های تحصیلی و حمایت های مختلفی که از دانشجویان صورت می گیرد توسط شورای آموزش عالی YOK مشخص می شود. بر اساس قوانین مشخص شده از سوی این شورا امروزه شاهد انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی در کشور ترکیه هستیم. در همین راستا اگر بخواهیم شما را با این دسته از بورسیه ها آشنا کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه مبادله مولانا
  • برنامه تبادل فارابی
  • بورسیه دکتری ۱۰۰/۲۰۰۰
  • بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی
  • بورسیه حمایتی YOK
  • برنامه تبادل بین‌المللی مبتنی بر پروژه
  • بورسیه تحصیلی تورکولوژی
  • بورسیه های تحقیقاتی خارج از کشور
  • بورسیه تحصیلی آموزش خارجی YOK

بررسی هر یک از این بورسیه ها خود نیاز به مطلب جداگانه ای دارد، به همین پیشنهاد ما این است که اگر قصد دارید تا از برنامه های حمایتی کشور ترکیه برای تحصیل استفاده کنید، حتما در مورد هر یک از انواع بورسیه این کشور تحقیق کنید.

قصد تحصیل دانشگاهی در ترکیه دارید؟

موسسه حقوقی، مشاوره و سرمایه گذاری تراست گلوبال با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب آموزشی، دپارتمان آموزش در ترکیه تشکیل داده است که شما می توانید به راحتی از راهنمایی و مشاوره ما بهره مند شوید، از طریق لینک زیر می‌توانید به صورت رایگان مشاوره رایگان تحصیلی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: