شرایط مهاجرت به ترکیه 2024

شرایط مهاجرت به ترکیه در سال 2024 سوالی است که توسط بسیاری از ایرانیان و در ابتدای سال جاری مطرح شده است. در دنیای کنونی که شرایط مهاجرت به سمت بسیاری از کشورهای جهان و بخصوص کشورهای اروپایی و امریکای شمالی دشوار شده است، کسب اقامت ترکیه برای ایرانیان به شدت حائز اهمیت بوده و سعی می کنند از طریق این کشور شرایط مهاجرت به کشورهای پیشرفته تر را فراهم کنند.

 

 

البته برخی از ایرانیان نیز صرفا با هدف اقامت دائم در این کشور راهی ترکیه شده و نمی خواهند با محل تولد خود و خانواده شان در ایران فاصله چندانی ایجاد شود. شرایط مهاجرت به ترکیه از طرق ذیل فراهم می گردد:

  • مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک
  • مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل
  • مهاجرت به ترکیه از طریق کار
  • مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت توریستی به ترکیه
  • مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج
  • مهاجرت به ترکیه از طریق تولد
  • مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

 

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

ساده ترین و بهترین روش برای دریافت اقامت ترکیه، خرید ملک است. شما با خرید ملکی به ارزش حداقل 250000 دلار قادر هستید اقامت ترکیه را دریافت کنید. البته این مهم در صورتی امکان پذیر است که از شرایط عمومی اقامت در ترکیه نیز برخوردار باشید.

پروسه اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه با این روش بین دو الی سه ماه به طول می انجامد. اگر می خواهید پاسپورت ترکیه برای شما حفظ شوند باید حداقل به مدت سه سال این ملک را در معرض فروش قرار ندهید. اگر قادر باشید ملکی به ارزش 500000 دلار خریداری کنید شرط اخیر حذف می شود و شما در کمترین زمان ممکن قادر به دریافت پاسپورت ترکیه با اعتبار دائم خواهید بود.

نقطه مقابل این امر زمانی است که شما نتوانید حداقل مبلغ مورد نیاز یعنی 250000 را برای خرید ملک پراخت کنید. در این صورت نیز قادر به دریافت پاسپورت ترکیه خواهید بود، اما اعتبار آن دائمی نیست. بنابراین شما با مبلغی حداقل به ارزش 60000 دلار امریکا قادر به خرید ملک در ترکیه هستید و پیرو آن می توانید اقامت سه ساله ترکیه از نوع توریستی را با قابلیت تمدید ده ساله به دست آورید که البته در این زمان قادر به فعالیت کاری یا تحصیلی در این کشور نخواهید بود.

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

این شیوه از دریافت اقامت در جهان امروزه به یکی از متداول ترین و محبوب ترین شیوه های کسب پاسپورت کشورهای پیشرفته تبدیل شده است، چرا که شما بعد از دریافت پاسپورت تحصیلی بسیاری از حمایت های دولتی از جانب کشور میزبان را دریافت خواهید کرد. تحصیل در این کشور به پنج بخش اصلی تقسیم می شود:

  • دوره دبستان از شش سالگی تا 14 سالگی
  • دوره دبیرستان و هنرستان از 14 تا 18 سالگی
  • دوره کارشناسی در یک دوره 4 ساله
  • دوره کارشناسی ارشد در یک دوره 2 ساله
  • دوره دکترا در یک دوره 3 الی 5 ساله

مدارس بین المللی برای اتباع کشورهای خارجی بهترین گزینه ممکن جهت تحصیل در دوره ابتدایی است. برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید از طریق درخواست نامه، پذیرش ثبت نام در یک دانشگاه را دریافت کنید.

بسته به نوع دانشگاه باید به یک زبان ترکی یا انگلیسی یا هر دو مسلط باشید. برخی از دانشگاه ها امکان آموزش زبان بعد از پذیرش را فراهم کرده اند. در این خصوص نیاز به اثبات تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی در ترکیه دارید. این مبالغ شامل سپرده ای است که حداقل میزان آن بتواند کفاف هزینه های زندگی در یک منطقه ترکیه یا خوابگاه به همراه پرداخت هزینه های شهریه را بدهد.

در صورتی که بورسیه شده باشید می توانید با حداقل سپرده ممکن نیز پاسپورت این کشور را دریافت کنید در غیر این صورت می توان هزینه تحصیل در سایر دانشگاه ها را به شکل ذیل محاسبه کرد:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی به صورت میانگین از 500 تا 2200 دلار است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی از 4000 تا 20000 دلار است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی از 15000 دلار تا 25000 دلار است.

ویزای تحصیل در ترکیه تا زمانی که در این کشور مشغول به تحصیل هستید اعتبار دارد، اما اگر بعد از تحصیل موفق به استخدام یا راه اندازی کسب و کار در این کشور شوید می توانید ویزای کار را دریافت نموده و از مزایای شهروندی در ترکیه بهره مند شوید.

 

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق کار

برای مهاجرت به ترکیه از طریق کار باید از جانب یک کارفرما در ترکیه درخواست کار دریافت کرده باشید. از آنجا که به عنوان یک ایرانی می توانید تا 90 روز بدون ویزا به ترکیه سفر کنید، می توانید از این موقعیت بهره برده و در یک فرصت سه ماهه به دنبال یک شغل مناسب در ترکیه باشید، در غیر این صورت می توانید از طریق فرصت های شغلی بین المللی که در وب سایت های رسمی این کشور درج می شوند مبادرت به یافتن شغل مناسب نمایید.

کارفرما باید در مدت ده روز بعد از انتخاب شما درخواست خود را در وب سایت وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه ثبت کند و شما نیز در یک فرصت 90 روزه باید تمامی مدارک خود را به همراه درخواست کار به سفارت یا کنسول گری ترکیه تحویل دهید.

بعد از بررسی مدارک، موفق به دریافت ویزای کار در ترکیه خواهید شد. اگر می خواهید از طریق استعدادهای خاصی همانند ورزش یا هنر به ترکیه بروید نیز باید ویزای کار دریافت کنید. شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق کار بدین صورت است که ملزم به پرداخت 615 لیر برای ویزای کار و 72 لیر برای کارت اقامت خواهید بود.

 

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری شیوه دیگری برای دریافت اقامت ترکیه است. ثبت شرکت، خرید ملک، سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری از طریق خرید سهام و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در بانک های ترکیه و سرمایه گذاری بدون حق کار انواع شیوه های سرمایه گذاری در کشور ترکیه محسوب می شوند.

شما از طریق یکی از شیوه های فوق موفق به دریافت کارت اقامت در ترکیه خواهید شد. از آنجا که جذب سرمایه خارجی یکی از مهم ترین دلایل پیشرفت جوامع محسوب می شود، دولت ترکیه نیز نسبت به این موضوع در رابطه با مهاجرت خارجیان توجه ویژه ای دارد.

برای دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت حداقل به 1527057 لیر که تقریبا معادل 200000 دلار امریکا است نیاز دارید. خرید ملک نیز حداقل نیازمند 250000 دلار است و برای سایر سرمایه گذاری ها حداقل به 500000 دلار نیاز خواهید داشت. صنایع کشاورزی، اتومبیل، پوشاک، معدن، املاک و گردشگری از جمله مهم ترین و پول سازی ترین سرمایه گذاری های ممکن در ترکیه هستند.

 

 

شرایط مهاجرت توریستی به ترکیه

امکان مهاجرت توریستی به ترکیه برخاسته از عهدنامه مودت است که برای ایرانیان این امکان را فراهم کرده است تا بدون نیاز به ویزا به مدت 90 روز به کشور ترکیه مسافرت کنند. شما بدون هیچ گونه شرط خاصی و صرفا با پیروی از شرایط عمومی و قوانین امنیتی و اجتماعی قادر به اقامت 90 روزه در ترکیه خواهید بود. این نوع ویزا از طریق اجازه منزل یا خرید ملک به ارزشی معادل 60000 دلار الی 250000 دلار نیز به دست می آید.

شما در زمان مهاجرت توریستی به ترکیه حق کار یا استخدام در هیچ شرکت خصوصی یا دولتی را ندارید، حتی نمی توانید در این کشور مبادرت به تحصیل نمایید، اما می توانید از این فرصت استفاده کرده و سعی نمایید رضایت یک کارفرما را برای استخدام جلب کنید.

توجه داشته باشید که تا زمانی که ویزای کار در ترکیه را دریافت نکرده باشید حق کار ندارید و اگر پیش از دریافت ویزای کار مشغول به کار شوید با توجه به عدم رعایت قوانین کشور ترکیه از این کشور اخراج شده و کارفرامای شما با توجه به سمت و موقعیتی که در کشور ترکیه دارد مشمول جریمه های سنگینی خواهد شد.

 

 

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

در این روش باید با یک شهروند ترکیه ای ازدواج کرد. زمانی می توان در خواست اقامت دائم را تنظیم نمود که حداقل سه سال از زندگی مشترک فرد با شهروند ترکیه ای گذشته باشد. فرد متقاضی و شهروند ترکیه باید حتما بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و پذیرش درخواست منوط به برقراری رابطه زوجیت میان آن ها خواهد بود.

بنابراین اگر ازدواج مورد نظر صوری بوده باشد و میان طرفین رابطه زوجیت صورت نگرفته باشد نمی توان درخواست تابعیت و اقامت در ترکیه را داد. در این خصوص باید توجه داشت که حضور فرد در ترکیه نباید تبعات امنیتی داشته باشد و توانایی تهیه حداقل مسکن برای زندگی را داشته باشند. متقاضی بعد از 5 سال می تواند درخواست شهروندی ترکیه را به دولت ارائه کند.

 

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق تولد

درخواست اقامت دائم و شهروندی ترکیه از طریق تولد فرزند کار دشواری است، چرا که این کشور از اصل خون برای پذیرش تابعیت استفاده می کند و مبتنی بر اصل خاک نیست. بنابراین اگر دو نفر ایرانی در خاک ترکیه فرزندی را به دنیا بیاورند نمی توانند با توجه به این روش درخواست اقامت ترکیه را بدهند، حتی فرزند آن ها نیز تابعیت ایران را به دست می آورد و به هیچ وجه ترکیه ای شناخته نمی شود. در این خصوص باید حداقل یکی از والدین طفل، شهروند ترکیه باشد تا فرزند بتواند از طریق تابعیت مضاعف، تابعیت ترکیه را به دست آورد.

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

آخرین روش ممکن از طریق پناهندگی است؛ روشی که ما آن را پیشنهاد نمی دهیم، چرا که یک پناهنده باید مسیر سختی را طی کند تا بتواند از حداقل حقوق یک شهروند در ترکیه بهره مند گردد. فردی که قصد پناهندگی دارد باید به محض ورود به خاک ترکیه، درخواست خود را به افسران پلیس در این کشور یا نماینده سازمان ملل در اداره امور پناهندگان تسلیم کند.

کشور ترکیه در صورتی که جان فرد را در کشور ایران به دلایل مختلف ( به جز مسائلی که با نظم اجتماع در ارتباط است همانند تعقیب کیفری به جرم قتل یا تجاوز ) در معرض خطر ببیند نباید وی را به ایران بازگرداند.

یک پناهنده باید دوره ای طولانی را صرف اثبات لیاقت خود به دولت ترکیه نماید. برخی از پناهندگان در چند دهه اخیر توانسته اند شرایط شهروندی در ترکیه و برخی دیگر از کشورها را به دست بیاورند، اما در سالیان اخیر سخت گیری های زیادی نسبت به آن ها اعمال شده است و شرایط کسب شهروندی را دشوار نموده اند. دریافت پناهندگی از طرق غیر قانونی همانند ورود قاچاقی به ترکیه گزینه ای است که با توجه به مخاطرات جانی و مالی به هیچ وجه پیشنهاد نمی گردد.

قصد مهاجرت به ترکیه را دارید؟

موسسه حقوقی، مشاروه و سرمایه گذاری تراست گلوبال آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در مورد مهاجرت به ترکیه است و چناچه قصد دارید بیشتر از این از شرایط مهاجرت به ترکیه مطلع شوید کافیست با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

ارتباط با ما

اقامت توریستی ترکیه

وکیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: