شرایط مدلینگ در ترکیه به چه صورت است؟

مدلینگ در سال های اخیر در ترکیه رشد چشمگیری داشته است. این صنعت برای مدل ها درامد خوبی به همراه دارد از این رو افراد زیادی در سراسر دنیا دوست دارند تبدیل به یک مدل شوند. مدل بودن رفته رفته تبدیل به یک حرفه شد و برای این که شخصی مدل خوبی باشد باید در رشته های مربوط به آن تحصیل کند. یک نکته درباره این صنعت این است که فرصت روی کار بودن مدل ها اندک است و همیشه مدل های جدید با چهره های متفاوت برای مدل هایی که سنشان اندکی بالا رفته جایگزین می شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم به تشریح و بررسی صنعت مدلینگ در ترکیه بپردازیم. پیشتر به صنعت بازیگری در ترکیه پرداخته ایم که می توانید در این خصوص مطالعه کنید.

تاریخچه مدلینگ در ترکیه

مدلینگ در تعریف مدرن آن بعد از روی کار آمدن «جمهوری ترکیه» در این کشور شکل گرفت. بعد از روی کار آمدن این مدل حکومت تلاش برای ایجاد یک حکومت قدرتمند سکولار در این کشور زیاد شد و مدلینگ هم یکی از مصادیقی است که در اینگونه حکومت ها آزاد است. این موضوع تا جایی پیش رفت که ترکیه امروزه تبدیل به یکی از قطب های صنعت مدلینگ در جهان شده است. البته تاثیرات مدلینگ غربی در ترکیه از قرن هفدهم و پادشاهی سلطان محمود دوم شروع شده بود.

صنعت مدلینگ در ترکیه

برای مدل شدن در ترکیه مثل سایر کشورها دو انتخاب پیش روی فرد قرار دارد. راه اول، مدل شدن برای لباس و راه دوم مدل شدن برای عکس است. بعد از انتخاب راه، شخص می تواند در یکی از موسسه های آموزش مدلینگ ثبت نام کند. در این موسسه ها آموزش هایی نظیر شیوه راه رفتن روی صحنه، حفظ تناسب اندام، نوع نگاه کردن روی صحنه و… به متقاضیان داده می شود.

آموزش در موسسه های مدلینگ حرفه ای به متقاضی کمک می کند که نسبت به رقیبان خود یک قدم جلوتر باشد. مدل شدن سختی های فراوانی دارد از جمله پرهیزهای غذایی، ورزش هر روزه، مواظبت از پوست، مو و در کل اندام. این سختی ها باعث می شوند که هرکسی نتواند در این عرصه به موفقیت برسد.

علت ویژه رونق مدلینگ در ترکیه این است که این کشور تولیدات پوشاک زیادی دارد و برای تبلیغ و نمایش لباس ها به مدل نیاز است. برخی طراحان پوشاک این کشور در سطح بین المللی به موفقیت رسیده اند و علاوه بر این هر ساله هفته مد در این کشور برگزار می شود که از مارک ها و طراحان خارجی نیز در آن شرکت دارند. این دو موضوع نشان می دهد صنعت مدلینگ در ترکیه با جهان در ارتباط است و وارد شدن به صنعت مدلینگ بین المللی از مدلینگ ترکیه امکان پذیر است.

انجام دادن فعالیت به عنوان مدل در ترکیه مستلزم این است که فرد در یکی از آژانس های مدلینگ این کشور فعالیت کند. آژانس های مدلینگ در ترکیه با کسانی که دفیله ها و هفته مد را برگزار می کنند قرارداد دارند. هرچه آژانس مدلینگ حرفه ای تر باشد احتمال موفق شدن در مدلینگ برای فرد بیشتر است.

درامد یک مدل در ترکیه چقدر است؟

درامد مدل ها به این بستگی دارد که چقدر در کار خود حرفه ای هستند و با کدام آژانس مدلینگ قرارداد بسته اند. درامد مدل ها می تواند از هزار لیر برای هر بار رفتن روی صحنه شروع شود و تا 8 هزار لیر افزایش پیدا کند.

برخی مدل های مشهور تا ماهانه 80 هزار لیر هم در این کشور درامد کسب می کنند. علاوه بر این که مدل ها می توانند از روی صحنه رفتن کسب درامد کنند می توانند با تبلیغات در فضای مجازی نیز برای خود درامد جداگانه ایجاد کنند.

آژانس های برتر مدلینگ در ترکیه

آژانس های مدلینگ ترکیه اکثرا در شهر استانبول واقع شده اند و این شهر را به یک قطب در عرصه مدلینگ در ترکیه تبدیل کرده اند. برای ثبت نام در این آژانس ها باید به وبسایت آن ها مراجعه کنید و مشخصات، عکس و یا سوابق خود را برای آن ها ارسال کنید. در ادامه به معرفی آژانس های برتر مدلینگ در ترکیه خواهیم پرداخت.

  • آژانس استار مدلز

این آژانس در شهر استانبول واقع شده است و به صورت بین المللی در صنعت مدلینگ فعالیت می کند. برخی مدل هایی که با این شرکت کار کرده اند در سطح بین المللی به شهرت رسیده اند.

  • آژانس مدیریت مدل آیس استانبول

یکی دیگر از آژانس های مدلینگی که در استانبول قرار دارد آیس استانبول است. این آژانس مدلینگ آیس استانبول در شاخه های مدلینگ ورزشی، پلاس سایز و هنرپیشگی نیز فعال است. خیلی از مدل های این شرکت نیز توانسته اند در سطح بین المللی به موفقیت دست پیدا کنند.

  • آژانس مدیریت مدل سلکت

این کمپانی استانبولی مدل های زن بسیار حرفه ای را در مجموعه خود دارد اما تمرکز اصلی آن روی مدلینگ مردان است. برخی مدل های این کمپانی برای برندی مشهور به نام «گس»، «H&P» و «پیرو بوتی» فعالیت کرده اند.

  • آژانس مدلینگ سی اند سی مدلز

کمپانی مدلینگ سی اند سی مدلز استعداد های مدلینگ را برای پروژه های بین المللی پرورش می دهد. این کمپانی بیشتر در زمینه های اجرای شو، عکاسی کاتالوگ و آگهی های بازرگانی فعالیت دارد. این آژانس همیشه به دنبال جذب چهره های جدید برای جذب به عنوان مدل است چرا که با آژانس های مد بین المللی در آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین قرارداد دارد.

  • آژانس مدلینگ بی نَوَد

این آژانس در سال 2016 تاسیس شده است. کمپانی بی نود که در عرصه مدلینگ نسبتا تازه کار به نظر می آید اما توانسته در سطح جهانی موفق ظاهر شود. مسئولان این کمپانی سیاست کشف استعدادهای جدید را مدتی است دنبال می کنند.

مزایای ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه

همانگونه که پیشتر گفتیم، ترکیه در سال های اخیر به کشوری تبدیل شده است که در صنعت مدلینگ حرفی برای گفتن دارد. ایرانیان زیادی در ترکیه توانستند وارد صنعت مدلینگ شوند و برخی از آن ها نظیر سیمین غروری و مه­لقا جابری به شهرت زیادی رسیده اند. از مزایای ورود به صنعت مدلینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دریافت ویزای شغلی

صنعت مدلینگ مانند دروازه ای است که می توان از آن به کشور ترکیه ورود کرد. پس از این که فردی توانست در یک آژانس مدلینگ مورد پذیرش قرار بگیرد می تواند ویزای شغلی ترکیه دریافت کند. اگر فعالیت او در آن شغل ادامه پیدا کرد حتی می تواند برای اقامت دائم ترکیه درخواست بدهد.

ارتباط با مدلینگ بین المللی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم خیلی از آژانس های مدلینگ در ترکیه با نمایندگان دیگر کشورها در این زمینه ارتباط دارند. داشتن فعالیت حرفه ای و خوب در ترکیه باعث می شود راه برای فعالیت در دیگر کشورها باز شود. آژانس های ترکیه با آژانس های لندن، برلین، لس آنجلس، نیویورک، پاریس، توکیو، شانگهای، میلان و… در ارتباط هستند که مهم ترین شهر های صنعت مدلینگ به شمار می روند.

فرصت شغلی زیاد و درامد مناسب

صنعت مدلینگ ترکیه در سال های اخیر رشد زیادی کرده است و اکنون فرصت های شغلی زیادی برای جذب مدل دارد. از طرفی صنعت پوشاک در ترکیه جایگاه خوبی دارد و تولید کنندگان برای معرفی پوشاک خود نیاز به مدل دارند.

راه ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه

برای ورود به صنعت مدلینگ شرایط فیزیکی، سنی و ظاهری خاصی مورد نیاز است. برای خانم ها حداقل قد 170 سانتی متر و برای آقایان 180 سانتی متر برای ورود به این حرفه در ترکیه است. سایز و وزن دیگر عامل موثر در ورود به صنعت مدلینگ است وزن مردان باید بین 64 تا 75 باشد و وزن زنان باید حدود 50 کیلوگرم باشد.

به خاطر این که عمر فعالیت در این صنعت کوتاه است عموما دختران از سنین پایین این کار را شروع می کنند. سن مناسب برای ورود به این صنعت 16 تا 20 سالگی است برخی مدل ها حتی وقتی جوانتر از این بودند وارد این عرصه شدند.

داشتن چهره مناسب یکی از دیگر شرایط مهمی است که برای ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه لازم است. موهایی آراسته و پوستی صاف از ویژگی هایی است که برای مدل شدن به ویژه مدل عکسای لازم است.

اگر این ویژگی ها را دارید و می خواهید تبدیل به یک مدل شوید باید با مراجعه به یک آژانس مدلسازی یا سایت آن نخستین قدم حرفه ای را برای ورود به صنعت مدلینگ ترکیه بردارید و یک تقاضانامه رسمی همراه با عکس های گرفته شده از خودتان برایشان ارسال کنید. می توانید مدتی قبل از این کار یک اکانت اینستاگرام درست کنید و با انتشار عکس های متعدد برای خود نمونه کار بسازید.

در این مقاله سعی کردیم صفر تا صد این صنعت در ترکیه و راه های ورود به آن را برایتان شرح دهیم. مدلینگ برای کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق کار را دارند راه مناسبی است اما باید به یاد داشت هر شغلی در کنار درامد و مزایایی که دارد سختی هایی را نیز به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: