دانشگاه های برتر ترکیه

وقتی صحبت از تحصیل در دانشگاه است اولین مساله رشته مورد علاقه شماست اما دومین چیزی که حائز اهمیت می باشد اعتبار مدرک و کیفیت تحصیل شما است، موسسه QS که یکی از معتبر ترین موسساتی می باشد که در زمینه رتبه بندی دانشگاه های جهان فعالیت می کند. قصد داریم در این مطلب دانشگاه های برتر ترکیه را بر اساس رتبه بندی این موسسه خدمت شما عزیزان بیان کنیم، قطعا این رتبه بندی برای علاقه مندان به تحصیل در ترکیه حائز اهمیت است و برای انتخاب دانشگاه ملاک مهمی می باشد.

  1. اولین دانشگاه ترکیه، دانشگاه کوچ  (Koç University) است. این دانشگاه در  رتبه بندی جهانی در رتبه 448 دنیا قرار گرفته است. زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی است و تعداد محدودی از دروس نیز به زبان ترکی ارائه می‌شوند. در این دانشگاه رشته‌ هایی مانند حقوق، اقتصاد، مدیریت و پرستاری ارائه می ‌شوند. این دانشگاه دارای شرایط بورس دانشجویان است و 14 درصد از دانشجویان از بورس تحصیلی بهره‌ مند می‌ شوند. دانشکده‌ های این دانشگاه شامل علوم پایه، ادبیات، اقتصاد و مهندسی است.
  2. دانشگاه دوم ترکیه، دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) است. این دانشگاه خصوصی است و در شهر آنکارا در سال 1984 تأسیس شده است. دانشگاه بلیکنت در رتبه‌ بندی موسسه Qs در رده 456 دنیا قرار گرفته است. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می ‌گیرد. دانشگاه بلیکنت دارای 9 دانشکده است؛ دانشکده ‌ی هنرهای زیبا، دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشکده موسیقی، مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و حقوق تنها بخشی از این دانشکده ‌ها هستند. همچنین رشته‌ هایی اعم از حسابداری، روانشناسی و روابط بین الملل در این دانشگاه تدریس می‌شود.
  3. دانشگاه سابانچی (Sabanci University) در رتبه ‌ی سوم ترکیه و در رده  510-501 دنیا  قرار دارد. آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می ‌گیرد و دارای سه دانشکده و یک مدرسه است که شامل دانشکده ‌های هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، دانشکده مدیریت و مدرسه‌ ی زبان می‌شود.
  4. دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) در جایگاه چهارم ترکیه و در رتبه 560-551 جهان قرار گرفته است. کلیه‌ ی دروس به زبان انگلیسی ارائه می ‌شوند. در این دانشگاه 45 رشته ‌ی کارشناسی ارائه می‌شود. دانشگاه خاور میانه دارای پنج دانشکده‌ی معماری، علوم پایه، اقتصاد، علوم مدیریتی، فنی و مهندسی است.
  5. دانشگاه بغازیچی (Bogaziçi Üniversitesi)در رتبه پنجم ترکیه 580-571 دنیا قرار دارد. این دانشگاه یکی از مراکز قدیمی آموزش عالی در ترکیه است و تأسیس آن در سال 1863 اتفاق افتاده است. دانشکده‌ های ادبیات، علوم پایه، اقتصاد و فنی مهندسی در این دانشگاه وجود دارند و رشته‌ های هنر، علوم مهندسی و علوم اجتماعی، مهم ‌ترین رشته‌ هایی هستند که در این دانشگاه تدریس می ‌شوند.
  6. دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) در رتبه ‌ی ششم ترکیه و در رتبه بندی موسسه QS در رده  700-651 دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه بین المللی رتبه‌ ی 108 در جهان در بین دانشگاه‌ های فنی را دارد و جزء مراکز دولتی ترکیه محسوب می‌شود.
  7. دانشگاه آنکارا (Ankara University)، در شماره‌ ی هفتم لیست برترین دانشگاه‌ های ترکیه و نیز در رده 1000-801 دنیا قرار دارد. این دانشگاه نیز از قدمت زیادی برخوردار است و در سال 19۴۶ ساخته شده است. در ابتدا در دانشگاه آنکارا تنها رشته‌ ی حقوق تدریس می‌ شد، اما اکنون این دانشگاه شامل 15 دانشکده و 3 موسسه تحقیقاتی است. یکی از مهم ترین نقاطی که دانشجویان را به این دانشگاه جذب می‌ کند کتابخانه ‌ی بسیار بزرگ آن است که میلیون‌ ها کتاب در تمام زمینه‌ ها را به صورت اینترنتی در اختیار دانشجویان قرار داده است.
  8. دانشگاه قاضی (Gazi University) نیز هشتمین دانشگاه برتر ترکیه می باشد و در رتبه بندی دانشگاه های جهان در رده 1000-801 قرار دارد. این دانشگاه در ابتدا توسط آتاتورک و صرفا برای تربیت معلم بنا شد، اما امروزه تنوع رشته ‌های ارائه شده در این دانشگاه بسیار زیاد است. دانشگاه قاضی دارای 15 دانشکده، 9 مدرسه ‌ی عالی و 26 مدرسه‌ ی تحقیقات عالی است. این دانشگاه از ترکیب مراکز آموزشی آکادمی مهندسی و کشاورزی بلو، آکادمی اقتصاد و بازرگانی، کالج فنی، کالج فنی دختران و آکادمی مهندسی و کشاورزی آنکارا به وجود آمده است.
  9. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) در شهر آنکارا، دانشگاه نهم ترکیه است که در رده بندی جهانی رتبه 1000-801 را کسب کرده است. البته باید بدانید که علوم پزشکی دانشگاه حاجت تپه از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است و مدرک آن جزء مدارک مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. این دانشگاه دارای 5 مرکز آموزشی است و دانشکده‌ های اقتصاد، بازرگانی، علوم آموزشی، مهندسی، هنرهای زیبا، ادبیات و علوم فضایی را در بر می ‌گیرد. وسعت مجموعه‌ ی آموزشی حاجت تپه به 6 میلیون متر مربع می ‌رسد.
  10. دهمین دانشگاه، دانشگاه استانبول (Istanbul University) است که در رتبه 1000-801 دانشگاه های جهان قرار دارد. این دانشگاه نیز یکی از مراکز آموزش عالی دولتی در ترکیه است. دانشگاه استانبول دارای 17 دانشکده و 5 دانشگاه پردیس است. این دانشگاه هر ساله بیش از 60 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بیش از 80 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می‌ پذیرد که سهم به سزایی از این پذیرش به دانشجویان بین الملل اختصاص می ‌یابد.

مشاوره رایگان تحصیلی

شما عزیزان می توانید برای مشاوره رایگان تحصیلی با کارشناسان تخصصی آموزش ما ارتباط برقرار کنید تا در این مسیر با افتخار راهنمای شما باشیم.

مشاوره تحصیلی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: