دانشگاه حاجت تپه برترین دانشگاه پزشکی ترکیه

 

یکی از دانشگاه های دولتی و ممتاز ترکیه دانشگاه حاجت تپه است، که تراست گلوبال تجربه برگزاری همایش چند روزه در این دانشگاه هم دارد. در این مطلب شرایط تحصیل دانشگاه حاجت تپه را توضیح می دهیم. ضمن اینکه اگر قصد آشنایی با شرایط تحصیل در ترکیه را دارید می توانید بر روی عبارت “شرایط تحصیل در ترکیه” کلیک کنید.

بررسی اجمالی دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه در سال ۱۹۶۷ میلادی راه اندازی گردید. این دانشگاه دولتی در شهر آنکارا واقع شده و یکی از دانشگاههای ممتاز ترکیه محسوب می گردد. دانشگاه حاجت تپه دارای دانشکده ها مختلفی بوده و دانشگاه جامع و عمومی محسوب می شود. انواع رشته های گروه علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی، علوم طبیعی و کاربردی و رشته های هنری در آن تدریس می گردند. دانشگاه دارای دو سایت است. دانشکده های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و سایر دانشکده های گروه علوم پزشکی در سایت اصلی که در منطقه قدیمی آنکارا و در داخل شهر قرار دارد واقع شده اند. مابقی دانشکده ها در سایت دوم دانشگاه که در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر واقع شده و دارای ۶ میلیون متر مربع فضای سبز است قرار دارند. زبان تدریس دانشگاه حاجت تپه انگلیسی است. علاوه بر این برخی رشته ها به زبان‌ های فرانسه، ترکی و آلمانی نیز تدریس می شوند.

دانشگاه دارای تعداد ۳ بیمارستان در داخل سایت اصلی بوده که علاوه بر خدمات پزشکی برای کار آموزی و دوره های بالینی دانشجویان گروه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۹ دانشگاه حاجت تپه طبق سیستم رتبه بندی جهانی دانشگاه ها موسوم به QS در رتبه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته است. همچنین در سال ۲۰۱۹ دانشگاه علوم پزشکی حاجت تپه رتبه ۳۴۳ جهانی را بدست آورده و بعد از دانشگاه علوم پزشکی استانبول با رتبه ۳۳۲ در رده دوم دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه جای گرفته است. دانشگاه حاجت تپه در زمینه رشته های فنی و مهندسی نیز رتبه ۴۰۱ تا ۴۵۰ جهانی را در سیستم رتبه بندی جهانی QS کسب نموده است. دانشگاه حاجت تپه در سال ۲۰۱۹ رتبه ۳۳ دانشگاه های اروپای شرقی و آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این طبق سیستم رتبه بندی تایمز دانشگاه حاجت تپه در سال ۲۰۱۹ رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی را کسب نموده است.

دانشگاه بیش از ۴۸ هزار دانشجو داشته و تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰۰ نفر برآورد می شود. در سال ۱۹۵۴ با راه اندازی مرکز بهداشت کودکان به عنوان بخشی از دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه شروع به فعالیت نمود. در سال ۱۹۵۷ میلادی سنگ بنای دانشگاه حاجت تپه با راه اندازی بیمارستان و مدرسه عالی بهداشت کودکان گذاشته شد. در سال ۱۹۵۸ میلادی آموزش، تدریس و فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه شروع شد.

دانشگاه حاجت تپه جزو دانشگاه‌ های مورد تائید وزارت بهداشت بوده و کلیه رشته های گروه پزشکی و مدارک صادره از دانشگاه مورد ارزشیابی قرار می گیرد. بنابراین دانشجویان پس از تحصیل می توانند به سهولت وارد بازار کار ایران شده و یا در دانشگاه‌ های ایران و سایر کشورهای دیگر به ادامه تحصیل بپردازند.

نکته قابل ذکر این است که دانشگاه حاجت تپه در سال ۲۰۱۸ میلادی رتبه ۲۰۸ جهانی و رتبه نخست ترکیه در علوم پزشکی را کسب نمود که رتبه بسیار مطلوبی برای این دانشگاه محسوب می شود. شهر آنکارا محل دانشگاه حاجت تپه دومین شهر بزرگ ترکیه بوده و در زمینه های صنعت، بانکداری، پوشاک و حمل و نقل در ترکیه پیشرو است. صنایع بزرگ ترکیه مانند خودرو سازی، نساجی، لوازم الکترونیکی و خانگی در آنکارا مستقر بوده و سهم بزرگی در رشد اقتصادی ترکیه بر عهده دارند.

دانشکده های دانشگاه حاجت تپه آنکارا

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده دندان پزشکی
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده علوم بهداشت
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده فیزیوتراپی و توانبخشی
  • دانشکده علوم
  • دانشکده علوم ورزشی
  • دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

شرایط ثبت نام در دانشگاه حاجت تپه آنکارا

دانشگاه حاجت تپه یک دانشگاه دولتی و ممتاز در ترکیه محسوب می گردد. متقاضیان برای ورود به دانشگاه و اخذ پذیرش تحصیلی نیاز به شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره حد نصاب قبولی دارند. دانشگاه همه ساله آزمون ورودی YOS را بطور اختصاصی برای متقاضیان اخذ پذیرش دانشگاه حاجت تپه برگزار می نماید. همچنین دانشجویان بین المللی برای اخذ پذیرش و تحصیل در دوره های انگلیسی نیاز به شرکت در آزمون بین المللی SAT دارند. آزمون SAT آزمونی شبیه به آزمون ورودی YOS بوده که برای متقاضیان خارجی به زبان انگلیسی برگزار می گردد. حداقل نمره قبولی در آزمون ۱۲۰۰ است. البته یک روش دیگر برای اخذ پذیرش تحصیلی متقاضیان در دانشگاه حاجت تپه وجود دارد و آن از طریق بررسی سوابق و مدارک تحصیلی است. حداقل معدل برای قبولی ۱۸ بوده و ریز نمرات ممتاز جزو الزامات پذیرش می باشد. ذکر این نکته ضروری است که امکان اخذ پذیرش از روی سوابق تحصیلی و معدل پائین است و اکثر سهمیه دانشگاه از طریق آزمون ورودی دانشجو می پذیرد.

نکته قابل ذکر این است که دانشجویان بین المللی برای اخذ پذیرش دانشگاه حاجت تپه باید در آزمون ورودی SAT شرکت نمایند و آزمون ورودی YOS برای متقاضیان ترک برگزار می گردد.

متقاضیان پس از شرکت در آزمون ورودی که می تواند آزمون YOS و یا SAT بوده و کسب حداقل نمره لازم برای اخذ پذیرش می بایست مدارک مورد نیاز را تهیه و برای دانشگاه ارسال نمایند. مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش عبارتند از تکمیل فرم درخواست پذیرش دانشگاه، ترجمه رسمی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان ترکی و یا انگلیسی، ترجمه رسمی ریز نمرات دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به زبان ترکی یا انگلیسی، گواهی آزمون آیلتس و یا تافل، شرکت در آزمون و کسب حد نصاب لازم برای پذیرش دانشگاه حاجت تپه در آزمون ورودی و فیش واریز هزینه درخواست پذیرش دانشگاه حاجت تپه.

همچنین متقاضیان پس از اخذ پذیرش دانشگاه و برای دریافت ویزای تحصیلی باید نسبت به تهیه و تحویل مدارک مورد نیاز شامل تکمیل فرم درخواست ویزا در محل کنسول گری ترکیه، پاسپورت و شناسنامه به همراه کپی، نامه پذیرش دانشگاه حاجت تپه، عکس، نامه تمکن مالی نشان دهنده توانایی مالی دانشجو در طول مدت تحصیل در ترکیه و پرداخت هزینه اخذ ویزا و ارائه رسید مربوطه را تهیه و به کنسول گری تحویل نمایند. معمولا طی مدت ۳ هفته ویزای تحصیلی صادر می گردد.

آزمون SAT آزمونی استاندارد برای ورود به دوره کارشناسی دانشگاه ها است. این آزمون به زبان انگلیسی بوده و متقاضیان به سوالات ریاضی، نگارش و درک مطلب به زبان انگیسی پاسخ می دهند. بسیاری از دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه حاجت تپه قبولی در این آزمون را ملاک اخذ پذیرش تحصیلی قرار می دهند. حداکثر نمره آزمون SAT نمره ۱۶۰۰ بوده و دانشگاه حاجت تپه حداقل نمره قبولی در آزمون ۱۲۰۰ را اعلام نموده است.

متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا باید در آزمون ورودی به نام ALES شرکت نموده و حداقل نمره مورد نیاز را بدست آورند. آزمون دارای دو بخش ریاضیات و زبان ترکی است و معمولا دو بار در سال توسط دانشگاه حاجت تپه به صورت اختصاصی برگزار می گردد.

مشاوره تحصیلی رایگان برای دانشگاه حاجت تپه آنکارا

شما می توانید به صفحه مشاوره تحصیلی رایگان تراست گلوبال بروید و با پر کردن فرم مورد نظر از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان آموزش ما بهره مند شوید.

مشاوره تحصیلی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: